2007-10-12, 11:10
Medlem
Tack så mycket för hjälpen! Men efter första flushen, ska ja "dränka" boxern i 12 timmer igen då? :O
Citera
2007-10-12, 11:35
Medlem
Tjo mina psykoaktiva vänner.

Jag har en fråga till de som odlar från scratch.

Säg att jag har 3 st substratburkar.

En är liten, en är medelstor och en burk är jättestor.
Alla fylls med samma substratmix och desinfekteras i en tryckkokare,
och varje burk injiceras med samma sparsamma mängd sporer.

Fråga 1. Större substratburk kommer inte kräva större mängd sporer, utan det handlar bara om längre tillväxttid innan myceliumet tagit över allt substrat, rajt?

Fråga 2. När alla tre burkarna är täckta av vitt mycelium och klara för nästa fas i odlingen, kommer då större fruktkaka ge mer svampar?

I nuläget har jag väldigt små burkar (ca 300ml), men eftersom det tekniskt sett krävs samma mängd sporer fast mer tid för myceliumet att växa i en större behållare så är det ju otroligt oekonomiskt att använda små om större behållare även ger större skörd svampar..

Så hur ligger det till?
Citera
2007-10-12, 12:04
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondomod
Fråga 1. Större substratburk kommer inte kräva större mängd sporer, utan det handlar bara om längre tillväxttid innan myceliumet tagit över allt substrat, rajt?

Fråga 2. När alla tre burkarna är täckta av vitt mycelium och klara för nästa fas i odlingen, kommer då större fruktkaka ge mer svampar?

Så hur ligger det till?

1. Du måste inte anpassa mängden sporer till burken storlek, du kan köra pyttelite sporer i en jätteburk om du så önskar.
Det kommer dock ta år och dar innan den är koloniserad.

Jag brukar dock köra mer sporer ju större burken är, så att alla brukar är färdigkoloniseade ungefär samtidigt.

2, Ja, skördemängden ökar propotionerligt med kakans storlek.
Citera
2007-10-12, 16:35
Medlem
halloj! har börjat odla från scratch, men är lite osäker på steriliseringen och hur "perfekt" den måste va.

Jag kokade mitt substrat (råris, vemerkulit o rågmjöl) 2 h första dagen, lät stå under natten sen 2 h till.

Jag inockulerade mitt i vardags rummet. Jag var helt tvättad i väteperoxid samt ytorna o luften (snålade inte). problemet kom när jag skulle spruta ner sporena, såg att på två av burkana så samlades lite spor vatten som en lite lite pöl vid hålen för att sedan rinna ner. Locket var tvättat i väteperoxid. Har detta kvaddat mina burkar eller finns det channs att de klarar sig?

(Självklart eldade jag på nålen )
Citera
2007-10-12, 16:52
Medlem
Zebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xempt
Tack så mycket för hjälpen! Men efter första flushen, ska ja "dränka" boxern i 12 timmer igen då? :O

Japp, när du plockat svamparna så gör du samma procedur som när du började med boxen...

Dock kommer det förmodligen gå snabbare att få fram svamparna i de andra flusharna, flera dagar kortare tid, iaf enligt mina erfarenheter...
Citera
2007-10-12, 18:11
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isse08
halloj! har börjat odla från scratch, men är lite osäker på steriliseringen och hur "perfekt" den måste va.

Jag kokade mitt substrat (råris, vemerkulit o rågmjöl) 2 h första dagen, lät stå under natten sen 2 h till.

Jag inockulerade mitt i vardags rummet. Jag var helt tvättad i väteperoxid samt ytorna o luften (snålade inte). problemet kom när jag skulle spruta ner sporena, såg att på två av burkana så samlades lite spor vatten som en lite lite pöl vid hålen för att sedan rinna ner. Locket var tvättat i väteperoxid. Har detta kvaddat mina burkar eller finns det channs att de klarar sig?

(Självklart eldade jag på nålen )

Troligen kommer de klara sig finfint...
Citera
2007-10-13, 12:02
Medlem
cannabinols avatar
Vad är fel?

Hej!

Jag har en fundering!

Jag har dessa traditionella growboxes från elefanten, visst är dem fina! Men jag har fått för mig att de inte fungerar som de ska!

Pinningen kommer ojämt, varför? När man ser dessa fina bilder på growboxes så har svamparna koloniserat hela boxen medans det inte alls ser ut så på mina boxes då är frågan - varför? Är detta ett billigt försäljningsknep eller gör jag ngt fel, och isf vad?
Citera
2007-10-13, 12:18
Medlem
piratkaptens avatar
Troligen gör du inget fel.
Hamburgaren på McDonalds ser inte heller ut som på bilden.
Citera
2007-10-13, 23:00
Medlem
CpRekas avatar
Klockrent svar där Piratkaptenen!
Citera
2007-10-15, 18:01
Medlem
Spor-sprutor

Vilka verkar ha dom bästa och billigaste spor-sprutorna just nu?

Sist jag gjorde ett försök att odla svamp, verkade sprutorna kontaminerade (testade att odla från en av dom på agar-plattor, det var mer än det skulle i sprutorna.. ) Kan väl ha skett i transporten etc..

Vad är det dessutom för hållbarhet på sporsprutor om man förvarar dom i kylen? Borde dom inte nästan gå att frysa? sporer tål ju det mesta..

(Vad händer med sporer, grow-boxar m.m om svamparna blir olagliga i holland.. hmm)
Citera
2007-10-15, 18:15
Medlem
svamp-cloning

Det borde väl fungera att bara ta en färsk P. cubensis och
hacka den i småbitar, blanda med substrat. wola! nya svampar..
Om allt är sterilt och bra, någon som provat?
Citera
2007-10-15, 18:19
Medlem
piratkaptens avatar
Det låter ganska svårt (läs omöjligt) att hacka en svamp i bitar och blanda ner den i substratet, samtidigt som allt ska hållas sterilt.

Edit: Varför man nu skulle göra det öht
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in