2008-11-20, 15:42
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attero
Kan man plocka sporer hur länge som helst ifrån svamparna? I generationerna menar jag då, eller försämras effekten/kvalitén med tiden så att säga?

Nu vet jag inte om jag förstod dig rätt. Men...

Självklart kan du ta sporer från svampar du odlat från ett sporprint du själv gjort.

...Evolutionen, du vet.
Citera
2008-11-21, 01:25
Medlem
Atteros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Nu vet jag inte om jag förstod dig rätt. Men...

Självklart kan du ta sporer från svampar du odlat från ett sporprint du själv gjort.

...Evolutionen, du vet.

Du tänkte rätt och visst var det en dum fråga av mig
Tänkte på att de aktiva ämnen i svamparna inte skulle "hänga med" hur länge som helst men nu förstår jag. Tack för svaren!
Citera
2008-11-23, 01:20
Medlem
Utopia.s avatar
Lite fler frågor om ljus...

Bor hemma hos mor och far och har börjat kika lite på det här. Tänkte ha allting i ett skåp, men belysning kan ju bli ett problem isf. Tänkte försöka använda mig att ficklampor/lysdioder/annan belysning som inte genererar så mycket värme.

Hur mycket ljus ska de ha egentligen? Eftersom de inte har nån fotosyntes så kan det ju inte behövas mycket, men vart går gränsen? Och vad händer om man tillför för lite ljus?

Tacksam för svar.
Citera
2008-11-23, 02:11
Medlem
Rullkardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.

Bor hemma hos mor och far och har börjat kika lite på det här. Tänkte ha allting i ett skåp, men belysning kan ju bli ett problem isf. Tänkte försöka använda mig att ficklampor/lysdioder/annan belysning som inte genererar så mycket värme.

Hur mycket ljus ska de ha egentligen? Eftersom de inte har nån fotosyntes så kan det ju inte behövas mycket, men vart går gränsen? Och vad händer om man tillför för lite ljus?

Tacksam för svar.

var försiktig det kan lätt börja brinna i samband med garderober och små trånga ställen där det blir varmt..
Citera
2008-11-23, 13:15
Medlem
kongolasse12s avatar
Om svamparna inte får ljus växer de åt alla håll och blir krokiga, det finns även teorier om att de inte växer överhuvudtaget eftersom att i naturen så triggas "tillverkningen" av fruktkropparna av ljus.
Citera
2008-11-23, 14:23
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullkardin
var försiktig det kan lätt börja brinna i samband med garderober och små trånga ställen där det blir varmt..

Ja, just därför jag gärna använder mig av ljus som inte alstrar så mycket värme Dioder, ljusslingor, etc. Vill inte öka temperaturen för mycket heller, då jag har ganska bra temperatur i mitt rum för odling. Kan höjas några grader dock, då blir det perfekt.

Citat:
Om svamparna inte får ljus växer de åt alla håll och blir krokiga, det finns även teorier om att de inte växer överhuvudtaget eftersom att i naturen så triggas "tillverkningen" av fruktkropparna av ljus.

Okej... Ljus som gäller alltså. Men vilket ljus reagerar de på? Eftersom de inte har fotosyntes känns det som att det kan vara lite vad som helst.
Senast redigerad av Utopia. 2008-11-23 kl. 14:26.
Citera
2008-11-23, 14:29
Medlem
jontens avatar
Stor svamp!

Bakgrund:
Jag har plockat första flushen en vecka sedan i lördags (15e november). Nu körde jag igång growboxen en gång till (direkt efter första flushen) och det är en gigantisk svamp och några normalstora (23e november).

Problem:
Hur ska jag göra med denhär gigantiska svampen (den ryms fan knappt inne i påsen längre )? Ska jag plocka den så fort hatten väcklar ut sig och låta resterande svampar vara kvar i påsen och fortsätta växa? Vill ju inte att denhär stora svampen går till spillo...

Bild på growboxen: http://i34.tinypic.com/iep47k.jpg
Citera
2008-11-25, 00:57
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonten
Bakgrund:
Jag har plockat första flushen en vecka sedan i lördags (15e november). Nu körde jag igång growboxen en gång till (direkt efter första flushen) och det är en gigantisk svamp och några normalstora (23e november).

Problem:
Hur ska jag göra med denhär gigantiska svampen (den ryms fan knappt inne i påsen längre )? Ska jag plocka den så fort hatten väcklar ut sig och låta resterande svampar vara kvar i påsen och fortsätta växa? Vill ju inte att denhär stora svampen går till spillo...

Bild på growboxen: http://i34.tinypic.com/iep47k.jpg

Coolt, man ska alltid plocka alla samtidigt men märker du att den stora svampen börjar släppa på hatten långt innan de andra har vuxit till sig så mycket så kan du nog plocka den stora för sig och vänta någon dag till på resten av svamparna Hur stor är är svampen i cm om jag får fråga Onekligen stor!

En sak till, var beställde du boxen ifrån? Pellefanten eller?
Citera
2008-11-25, 11:57
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.

Tacksam för svar.

De behöver i princip noll ljus. Öppna skåpet nån timme varje dag så räcker det.
Citera
2008-11-25, 18:18
Medlem
jontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Coolt, man ska alltid plocka alla samtidigt men märker du att den stora svampen börjar släppa på hatten långt innan de andra har vuxit till sig så mycket så kan du nog plocka den stora för sig och vänta någon dag till på resten av svamparna Hur stor är är svampen i cm om jag får fråga Onekligen stor!

En sak till, var beställde du boxen ifrån? Pellefanten eller?
Blev nog tvungen att plocka den i förväg, den var hela 51g färsk vikt (vilket borde motsvara ca. 5g torkat)

Angående centimetrarna så mätte jag den inte men här är den i jämförelse med ett ciggpaket som är 9 cm: http://i34.tinypic.com/2dv8z1y.jpg

(pellefanten, ja.)
Citera
2008-11-26, 02:54
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
De behöver i princip noll ljus. Öppna skåpet nån timme varje dag så räcker det.

Okej, tack

Ett till problem fan, märkte att elefanten slängde på en jävla sub-total när man skulle beställa. Kändes lite dyrt inför julen och allt, och vore kul att komma igång innan januari

Hittade

http://www.fsre.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemi d=44

har hört att den ska vara grön. Om den inte är det får jag väl vänta, om någon vänlig skäl vill skicka sporer till mig Är ju jul och allt (A)

I vilket fall måste man även ha en spruta. Vet att man kan köpa bläckrefills, men dom måste typ alltid köpas med massa bläck till, vilket känns helt jävla onödigt. Vart kan man köpa sprutor löst?!
Citera
2008-11-26, 19:37
Medlem
pipparns avatar
Någon här som vet om det går att odla i ett plast terrarium? Ett vanligt terrarium är säkert bättre men ett plast borde väl funka? eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in