2007-10-10, 14:55
Medlem
Möjligt att det tagits upp tidigare i tråden - ursäktar i så fall.

Hur viktigt är det med tryck-kokare?
Citera
2007-10-10, 14:59
Medlem
piratkaptens avatar
Det är behändigt och steriliserar noggrannare. Själv kör jag i en vanlig hög kastrull med lock, och det fungerar jättebra, har aldrig fått kontamineringar.
Citera
2007-10-10, 21:34
Medlem
betalning till Azarius

hur gör jag jag har fått konto uppgifter och hur och vad ska det stå på inbetalningen namn och order numer vet jag att det ska stå med,

men sen då hur gör jag lättast och diskretast har internet bank.

går det att betala med det går det att betala som ett post giro eller måste jag aktivera utlandsbetalningar,

eller ska jag gå ner till banken med texten nedan för och säga att jag vill betala *** kr till det kontot eller ska jag säga euro?

ska det över sättas till svenska inan jag går till banken
blir det då ?

giro konto :****
bank address: Postbank, Foreign Operations
postbox ? :***** AmsterdamThe Netherlands

Giro Account : *******
Address Bank : Postbank, Foreign Operations
Postbus ******* AmsterdamThe Netherlands

Tack på för hand
Citera
2007-10-10, 22:23
Medlem
Zebastians avatar
Min första flush i growboxen har börjat komma upp nu, tio dagar efter "dränkningen"... jättebesviken... en liten penis som syns bara... suck... vad har jag gjort fel nu? >_<
Citera
2007-10-10, 22:25
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunkan_85
hur gör jag jag har fått konto uppgifter och hur och vad ska det stå på inbetalningen namn och order numer vet jag att det ska stå med,

men sen då hur gör jag lättast och diskretast har internet bank.

går det att betala med det går det att betala som ett post giro eller måste jag aktivera utlandsbetalningar,

eller ska jag gå ner till banken med texten nedan för och säga att jag vill betala *** kr till det kontot eller ska jag säga euro?

ska det över sättas till svenska inan jag går till banken
blir det då ?

giro konto :****
bank address: Postbank, Foreign Operations
postbox ? :***** AmsterdamThe Netherlands

Giro Account : *******
Address Bank : Postbank, Foreign Operations
Postbus ******* AmsterdamThe Netherlands

Tack på för hand

Du måste aktivera utlandsbetalningar.
Citera
2007-10-10, 22:27
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebastian
Min första flush i growboxen har börjat komma upp nu, tio dagar efter "dränkningen"... jättebesviken... en liten penis som syns bara... suck... vad har jag gjort fel nu? >_<

"Ju färre desto större" är en regel jag tycker har varit ganska pålitlig.

Troligen kommer det komma upp flera snart, alla ploppar ju inte upp samtidigt, först kommer oftast ett par stycken tjyvstartare, sen börjar dom ploppa upp överallt.
Citera
2007-10-11, 15:43
Medlem
Zebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
"Ju färre desto större" är en regel jag tycker har varit ganska pålitlig.

Troligen kommer det komma upp flera snart, alla ploppar ju inte upp samtidigt, först kommer oftast ett par stycken tjyvstartare, sen börjar dom ploppa upp överallt.

Nu är de fem i alla fall, och den första har hunnit bli nästa tre centimeter stor i alla fall... Får väl se var det slutar då.. ^^

Blev lite förvirrad bara, för förra boxens första flush hade runt 20 svampar på en gång...
Citera
2007-10-11, 16:30
Medlem
Frågor ang. Growbox

Tjenare alla där ute!
Hade tänkt att beställa hem ett sånt där growbox paket från elefanten me cubensis muchrooms.
Har då lite frågor ange. storleken på själva boxern. På bilden ser den inte så specielt stor ut själva boxern men vill veta på ett ungefär hur hög den blir med den där plasten som man ska "fälla upp" ovanför den. Måste klura ut ett bra ställe att placera den på!

Har även en liten fråga angående elefantsen i sig själv.
Är det möjligt att skicka pengar eller betala i postförskott istället för att köra med visa kort ?

Tacksam för svar! Peace!
Citera
2007-10-11, 17:31
Medlem
Har även en till liten fråga, har suttit o läst o läst o läst angående svamp odling.
sista saken ja behöver lite mer klart för mig, när du tar din först flush. ska du skära av svamparna nära jorden eller ska man försöka "dra" upp dom ur jorden precis som man plockar svamp i skogen?
Ska man alltid behålla plasten över dom som man får med eller ska man efter en viss tid ta bort den?

är dock ett par noobiga frågor men förlorar inget att få dom förklarade så man får allt rätt på en gång
Citera
2007-10-11, 17:31
Medlem
GaiNs avatar
Ditt inlägg är flyttat hit, Xempt.

/Mod
Citera
2007-10-12, 00:33
Medlem
Zebastians avatar
Boxens exakta storlek orkar jag inte kolla upp, men den är väl runt 15 x 20 cm eller så... med plastpåsen blir den någonstans runt 30-40cm hög (jag kan ha dåligt ögonmått...)

När jag skördar så brukar jag tvätta händerna med någon slags desinfektion, se till att jag öppnar påsen så lite som möjligt, tar försiktigt med fingrarna så långt ner mot substratet som möjligt och liksom ruckar loss svamparna. Ibland kanske kniv kan behövas, som när jag plockade bort stackarna som knölat sig fast vid kanten, men var viktig med att desinficera allt!

Plastpåsen ska omsluta boxen och vara ordentligt stängd hela tiden, förutom när du dränker boxen inför nästa skörd, men då ska du sätta på originallocket (desinficerat och sådär) under tiden den står med vatten. Sen sätter du ner den i påsen igen... Se till att inte täppa till filtret på påsen bara...

Lycka till! ^^
Citera
2007-10-12, 03:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zebastian
Se till att inte täppa till filtret på påsen bara...

Lycka till! ^^

Man kan även med fördel öppna påsen en gång om dagen och fläkta in syre med en fläkt lite snabbt bara så växer svamparna bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in