2007-10-15, 19:45
Medlem
piratkaptens avatar
Experiment på G

När jag letade runt lite här hemma stötte jag på en liten flaska methylenblått.

Jag greps plötsligt av en otroligt lust att hälla några droppar i min minsta nyligen casade odling för att se om svamparna färgas blåa.

Rapport kommer om någon vecka
Citera
2007-10-15, 19:58
Medlem
cannabinols avatar
Okej - isf så går jag ut med scam varning - svampen koloniserar INTE hela boxen, så bli inte besvikna!
Citera
2007-10-16, 09:51
Medlem
iPees avatar
Första growboxen!

Fick min Cubensis-growbox igår och allt är klart gällande temperaturer och ljus. Men jag har några frågor som jag inte får svar på via instruktionerna.

1. Vad är det för vit "dragkedja" i mitten på locket?
2. Vad är det för vit "lapp" som sitter på påsen?

Vill även veta vad dessa används för!

Tack
Citera
2007-10-16, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iPee
Fick min Cubensis-growbox igår och allt är klart gällande temperaturer och ljus. Men jag har några frågor som jag inte får svar på via instruktionerna.

1. Vad är det för vit "dragkedja" i mitten på locket?
2. Vad är det för vit "lapp" som sitter på påsen?

Vill även veta vad dessa används för!

Tack

Den "vita dragkedjan" är mikrofilter föratt bekterier inte ska kunna ta sig igenom medans luft kan.

Den vita "lappen" på påsen är också ett mikrofilter föratt luft ska komma in men inte bakterier.
Citera
2007-10-16, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xempt
Har även en till liten fråga, har suttit o läst o läst o läst angående svamp odling.
sista saken ja behöver lite mer klart för mig, när du tar din först flush. ska du skära av svamparna nära jorden eller ska man försöka "dra" upp dom ur jorden precis som man plockar svamp i skogen?
Ska man alltid behålla plasten över dom som man får med eller ska man efter en viss tid ta bort den?

är dock ett par noobiga frågor men förlorar inget att få dom förklarade så man får allt rätt på en gång

Du ska ta svampen så nära substraten som möjligt med pekfinger och tumme och försiktigt skruva lite grann, på så sätt får du inte sånna mängder substrat på svamparna och du slipper riva upp stora hål

Ja, growboxen ska alltid vara täckt med plasten sålänge det ska växa, när du häller i vatten och låter det stå 12 timmar i mörker så ska du endast ha locket på. Så behåll plastpåsen och locket
Citera
2007-10-16, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katcha
Det borde väl fungera att bara ta en färsk P. cubensis och
hacka den i småbitar, blanda med substrat. wola! nya svampar..
Om allt är sterilt och bra, någon som provat?

Den lär väll ruttna ganska så bra med tanke på den fuktiga miljön?
Citera
2007-10-16, 14:43
Medlem
iPees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drucerus
Den "vita dragkedjan" är mikrofilter föratt bekterier inte ska kunna ta sig igenom medans luft kan.

Den vita "lappen" på påsen är också ett mikrofilter föratt luft ska komma in men inte bakterier.

Alright då vet jag. Dessa ska alltså inte röras och sedan ska jag bara göra som instruktionerna skriver?
Citera
2007-10-16, 16:17
Medlem
Har inockulerat 5 st burkar. hur lång tid efter inockulering borde jag se de första kolonierna med mycel? Jah har använt strainen ecuador och där finn singet tecken på liv efter 5 dagar..Hur länge ska jag vänta innan jag kan se burkana som kasst?
Citera
2007-10-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isse08
Har inockulerat 5 st burkar. hur lång tid efter inockulering borde jag se de första kolonierna med mycel? Jah har använt strainen ecuador och där finn singet tecken på liv efter 5 dagar..Hur länge ska jag vänta innan jag kan se burkana som kasst?

Beror på temperatur. Vänta några dagar tilll då det tar längre tid när temperaturen är lägre.
Citera
2007-10-17, 03:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cannabinol
Okej - isf så går jag ut med scam varning - svampen koloniserar INTE hela boxen, så bli inte besvikna!
Vänta ett tag ska du se efter andra eller tredje flush.
Citera
2007-10-17, 04:06
Bannlyst
Till helgen förväntas mina svampar vara färdiga för skörd och, vilket är perfekt då jag får chansen att käka dom färska. Nu undrar jag om man kan ha svamparna i kylskåpet i några timmar, högst en dag, utan att någonting förstörs? För de kommer troligen inte hamna i magen i samma ögonblick som jag skördat.
Jag vill minnas att jag läste någonstans att svamparna har en tendens att bli vattniga och något mer opaptitliga när man haft dom i frysen(?)/kylen.

Rätta mig, lär mig, slicka mig.
Citera
2007-10-17, 04:40
Medlem
funfs avatar
Torkad svamp ligger på ~10% av originalvikten?
Hur torkar man bäst svamp och hur lång tid tar det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in