2009-04-24, 19:11
Bannlyst
Det här med att lägga svampen i citronsaft, funkar det verkligen?
Citera
2009-04-24, 22:12
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Kan man inte när man precis skördat svamparna ta en liten bit av den och släppa det i ett nytt substrat så att mycelium kan börja bildas?

Det är väll det som kallas kloning. De brukar skära loss små bitar med steril skalpell ur svampen och sedan odla fram mycel på agar. Det mycelet ympar de sedan substrat med.

Dr John
Citera
2009-04-24, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrJohnBWatson
Det är väll det som kallas kloning. De brukar skära loss små bitar med steril skalpell ur svampen och sedan odla fram mycel på agar. Det mycelet ympar de sedan substrat med.

Dr John

Går det inte lika bra att direkt slänga ner svampen i ett substrat?
Citera
2009-04-24, 22:32
Bannlyst
tänker du en svamp med sporer, eller en del av svampkroppen eller mycel?
Citera
2009-04-25, 11:09
Bannlyst
Jag försökte mig på att ta ett print i går, la en tor fin hatt på ett papper och ett glas över så det inte skulle flyga omkring.

Idag såg jag liksom ett avtruck, alla lamellerna, och när jag drog fingrett igenom kändes det som sot.

Min spotspruta jag fick med i mitt kitt innehöll inget "sot" utan sporerna var som korn.

Vad har jag missat?
Citera
2009-04-25, 13:12
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambulantica
Jag försökte mig på att ta ett print i går, la en tor fin hatt på ett papper och ett glas över så det inte skulle flyga omkring.

Idag såg jag liksom ett avtruck, alla lamellerna, och när jag drog fingrett igenom kändes det som sot.

Min spotspruta jag fick med i mitt kitt innehöll inget "sot" utan sporerna var som korn.

Vad har jag missat?

du har nog missat att läsa på lite oh ge fan i att fingra på avtrycken om du vill slippa mögel
Citera
2009-04-25, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Polski
du har nog missat att läsa på lite oh ge fan i att fingra på avtrycken om du vill slippa mögel

Jag har slängt det hela nu. Men är det inte så att sporer ska vara synliga korn och inte "sot".
Citera
2009-04-25, 14:47
Bannlyst
Citat:
tänker du en svamp med sporer, eller en del av svampkroppen eller mycel?

En del av svampkroppen
Citera
2009-04-25, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
En del av svampkroppen

Läs första inlägget
https://www.flashback.org/showthread.php?t=126056&page=153
Citera
2009-04-25, 16:50
Bannlyst
En sak jag inte förstår angående kloning är att om man tar en svamropp och låder den sprida mycel i agar, varför inte bara ta fördigt mycel från en kaka och sätta i det nya substratet?
Citera
2009-04-25, 17:42
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
En sak jag inte förstår angående kloning är att om man tar en svamropp och låder den sprida mycel i agar, varför inte bara ta fördigt mycel från en kaka och sätta i det nya substratet?
Om du låter myceliet växa i agar först så kan du välja ut den del som ser absolut bäst ut och sedan låta den klona sig vidare i ett substrat för att få en så stor skörd som möjligt.
Citera
2009-04-25, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Om du låter myceliet växa i agar först så kan du välja ut den del som ser absolut bäst ut och sedan låta den klona sig vidare i ett substrat för att få en så stor skörd som möjligt.

1. Men är det möjligt att hoppa över hela agarbiten?

2. Sen undrar jag om man i stället för verm kan använda sån kattsand av ja vad det nu är. Sågspånsliknande rullar, tror man kan ha de i hamsterburar med eller är har vermiculit någon magisk egenskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in