2012-02-17, 20:40
Medlem
Schmuckophistiques avatar
Alltså, vad är det med folk som inte äns kan läsa simpla instruktioner och greja ett growkit..

Hsh, så satt jag och googlade om desinfektion och bra medel för sånt, för nått vår sän och hittade en artikel som peka på att det tydligen ska va riktigt bra med ättika i klorinlösningen för att riktigt kunna blasta bort hela bakterieemanget, sporer, kokonger och hela beståndet.. http://www.eurekalert.org/pub_releases/2006-02/asfm-vik021306.php Kanske kunde va nått att tipsa om här, tänka jag.. Förvisso stod det oxå på annan plats att denna blandning bildar kloringas som inte är så nyttig, men nu talar vi ju inte om den koncentration man kör på när man gär rent toan utan endast för bakteriedödande bruk, så det är nog ingen big deal..
Citera
2012-02-18, 11:58
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuckophistique
Alltså, vad är det med folk som inte äns kan läsa simpla instruktioner och greja ett growkit..

Hsh, så satt jag och googlade om desinfektion och bra medel för sånt, för nått vår sän och hittade en artikel som peka på att det tydligen ska va riktigt bra med ättika i klorinlösningen för att riktigt kunna blasta bort hela bakterieemanget, sporer, kokonger och hela beståndet.. http://www.eurekalert.org/pub_releases/2006-02/asfm-vik021306.php Kanske kunde va nått att tipsa om här, tänka jag.. Förvisso stod det oxå på annan plats att denna blandning bildar kloringas som inte är så nyttig, men nu talar vi ju inte om den koncentration man kör på när man gär rent toan utan endast för bakteriedödande bruk, så det är nog ingen big deal..

Allt dör och man har blott en låda jord kvar?
Citera
2012-02-18, 23:57
Medlem
Schmuckophistiques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Allt dör och man har blott en låda jord kvar?

Är det jord i dom där kiten, är det inte vermakulit och mjöl typ?.. Vad är det som dör menar du, jag förstår inte riktigt.. Är dom inte mer eller mindre koloniserade med en massa mycel när man köper dom??
Citera
2012-02-19, 00:05
Bannlyst
tjena

har en grow box som har stått ca en månad nu .
de har börjat växa men bara 2 svampar :P
på alla bilder osv så brukar allas growboxes bara helt full packade me svamp.
Vad e de jag gör fel ?
Citera
2012-02-19, 18:27
Medlem
Kolatonys avatar
Jag har 25 grader där jag ställt mina burkar i väntan på att mycel ska börja växa. Enligt guiden ska temperaturen ligga på 28-30, men spelar det så stor roll? Kommer det gå ändå?
Citera
2012-02-28, 15:18
Medlem
Grohls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsken_164
Vad e de jag gör fel ?
Hur fan ska vi kunna veta det om du inte ens beskriver under vilka förhållanden du har boxen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kolatony
Jag har 25 grader där jag ställt mina burkar i väntan på att mycel ska börja växa. Enligt guiden ska temperaturen ligga på 28-30, men spelar det så stor roll? Kommer det gå ändå?
Tror inte det ska vara några problem, har själv odlat i 25 grader utan problem.
Citera
2012-02-28, 15:56
Medlem
Kolatonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grohl
Tror inte det ska vara några problem, har själv odlat i 25 grader utan problem.
Okej, men dem har stått i 2 veckor nu utan minsta tecken på mycel, brukar det ta sån tid?
Citera
2012-02-28, 16:30
Medlem
Grohls avatar
Citat:
Okej, men dem har stått i 2 veckor nu utan minsta tecken på mycel, brukar det ta sån tid?
Det låter lite väl länge för att inte ens ha fått något mycel. Jag skulle gett det en vecka till, och om det inte har dykt upp nånting då starta om hela processen. Var har du den i nuläget? Är du säker på att temperaturen är konstant? Har du bra fuktighet i påsen?
Citera
2012-02-28, 19:20
Medlem
Köpte hem en growbow cubensis cambodia från azarius som kom onsdag den 22. grejen är att det kommit upp lite mycel men det har inte kommit så mycket mer.
jag har 22 grader där jag odlar och jag vet att det är för lågt.
frågan är alltså hur den låga temperaturen påverkar odlingen. e den förstörd eller kommer det börja gå snabbare om jag höjer värmen?

tack för svar!!
Citera
2012-02-29, 00:05
Medlem
Kolatonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grohl
Det låter lite väl länge för att inte ens ha fått något mycel. Jag skulle gett det en vecka till, och om det inte har dykt upp nånting då starta om hela processen. Var har du den i nuläget? Är du säker på att temperaturen är konstant? Har du bra fuktighet i påsen?
Jag har ingen påse. Jag har ställt mina substratburkar på ett mörkt ställe med en temp på 25 grader i väntan på att dem ska bli fullt koloniserade. Det är över två veckor sen jag sprutade in sporer i burkarna, och nu har dem stått sen dess. Ska det ta sån jävla tid för mycel att bildas?
Citera
2012-02-29, 10:23
Medlem
Grohls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snicker
Köpte hem en growbow cubensis cambodia från azarius som kom onsdag den 22. grejen är att det kommit upp lite mycel men det har inte kommit så mycket mer.
jag har 22 grader där jag odlar och jag vet att det är för lågt.
frågan är alltså hur den låga temperaturen påverkar odlingen. e den förstörd eller kommer det börja gå snabbare om jag höjer värmen?

tack för svar!!
Tror inte det är någon fara, mycket mer än så brukar man inte se efter en vecka, men du får antagligen bättre skörd om du hittar en aningen varmare plats.

Citat:
Jag har ingen påse. Jag har ställt mina substratburkar på ett mörkt ställe med en temp på 25 grader i väntan på att dem ska bli fullt koloniserade. Det är över två veckor sen jag sprutade in sporer i burkarna, och nu har dem stått sen dess. Ska det ta sån jävla tid för mycel att bildas?
Aha, du kör avancerat, då är jag inte rätt person att hjälpa dig.
Citera
2012-02-29, 10:43
Medlem
hjärnprotess avatar
Citat:

Nej, när jag odlar (laglig svamp naturligtvis) så är mina burkar fullt koloniserade på en vecka, åtminstone sett till utsidan, sen brukar det ändå vara 4-5 dagar innan mycelet får totalt grep om substratet och svampar börjar växa. Jag skjuter alltid sporlösnigen mot glaset, gjorde du det också? Fördelen med det är att man nästan omgående ser om det gått vägen eller ej.

Jag tror det blev något fel på dina burkar, grönmögel är det vanligaste. Eller så kanske sporerna "drunknat" om dom legat i sprutan länge... Fast jag körde en 1½ år gammal sporspruta en gång och det var samma vitalitet som om jag använt en nyligen färdigställd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in