Citat:
Ursprungligen postat av Ekorre56
Apropå pastirösera hästbajs. Istället för att göra det i ungnen, tror ni man kan skapa en utomhus eller "grilla" bajset på något jävla vis?
Beroende på hur mycket du behöver så skulle jag göra på olika sätt. Men en jävligt smidig metod som jag kör är att köpa stora ziplock-påsar, typ 3 liter, och använda dem. Såhär gör du:
1. Du blandar ut bajset med eventuella ingredienser innan du blandar i vatten. Denna blandning kan ske i byttor (lättdiskade), eller engångs-aluminumformar.
2. Nu tillsätter du vatten. Nog mycket så att du kan krama ut vatten, och kramar du åt hårt ska det droppa ymnigt.
3. Nu lägger du allt i påsarna. Du kan pressa ihop allt ganska mycket, så det rymms ganska mycket. Det är viktigt att packa bajset ganska hårt, och pressa ut all luft. Du stänger såklart påsen ordentligt så luft inte kommer in, och doft kommer ut.
4. Nu fyller du en panna med vatten och stoppar i påsen. Du lägger på ett lock så värmen stannar inne, och påsen inte flyter upp. Om du har en stektermometer så stoppar du ner den.
5. Nu sätter du på plattan. Temperaturen ska vara 60-70 så när temperaturen når 60 så kan du stänga av plattan eftersom temperaturen kommer stiga. Om temperaturen sjunker under 60 slår du på plattan igen. Värmen ska bibehållas i 1 timme (som räknas när allt bajs nått 60 grader, så i aktualitet måste du nog ha den i pannan i 1,5-2 timmar). Det gör inte så mycket om temperaturen stiger över 70 grader.
Tänk på att bajset ska vara "brunnet", och det ska inte lukta illa, (inte starkt i allafall).
Om du behöver mer bajssubstrat kan jag beskriva en annan teknik...orkar inte mer...