2012-05-08, 20:33
Medlem
Noe-s avatar
Growbox på väg. Paketet anlände till landet i fredags men hade inte delats ut till utlämningsstället i tisdags. Kommer herr tullman och knackar på dörren snart tro?
Citera
2012-05-08, 21:44
Medlem
Flusons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noe-
Growbox på väg. Paketet anlände till landet i fredags men hade inte delats ut till utlämningsstället i tisdags. Kommer herr tullman och knackar på dörren snart tro?
Nej då, om du besällt bara en growbox så är nog risken väldigt VÄLDIGT liten, beställer du flera är risken lite större, men den är fortfarande minimal, när tullen misstänker något så öppnar dom och kollar i paketet, är det lagligt så tejpar dom ihop den igen och skickar iväg det till leveransadressen vilket som, har tullen snokat i den så ser du det på tejpen. Sen är det inte en tullman som besöker en, utan det kan vara så att om tullen kollat i ditt paket så tejpar dom den och skickar iväg den till dig och låter polisen avaka en stund för att sedan göra ett besök, det är vad jag hört iallafall.

no worries
Citera
2012-05-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmyes
Beställde ett grow kit från azarius i onsdags och tänkte nu kolla hur långt de hade kommit men hittar inte vart jag skriver in mitt tracking number?

Är det inte så att man bara kan spåra försändelser inom Holland? Åtminstone de som skickas med den billigare fraktvarianten... Alltså "Europe Priority"

Citat:
Europe Priority
Fast, Economy shipping to all European countries.
We use different shipping companies like TNT, DHL and Correos. Your order will be delivered during weekdays 3-6 days after shipping. The parcels are not traceable!
Citera
2012-05-09, 22:01
Medlem
Idag så pastöriserade jag lite hästbajs, som jag sedan blandade ut med två kakor som jag nyss skördat från (170 g). Hoppas det går bra.
Citera
2012-05-09, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Är det inte så att man bara kan spåra försändelser inom Holland? Åtminstone de som skickas med den billigare fraktvarianten... Alltså "Europe Priority"

Spelar inte så stor roll längre då jag fick lådan idag
Citera
2012-05-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mmyes
Spelar inte så stor roll längre då jag fick lådan idag

Gott Lycka till då!
Citera
2012-05-12, 19:31
Medlem
Apropå pastirösera hästbajs. Istället för att göra det i ungnen, tror ni man kan skapa en utomhus eller "grilla" bajset på något jävla vis?
Citera
2012-05-12, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorre56
Apropå pastirösera hästbajs. Istället för att göra det i ungnen, tror ni man kan skapa en utomhus eller "grilla" bajset på något jävla vis?

Beroende på hur mycket du behöver så skulle jag göra på olika sätt. Men en jävligt smidig metod som jag kör är att köpa stora ziplock-påsar, typ 3 liter, och använda dem. Såhär gör du:

1. Du blandar ut bajset med eventuella ingredienser innan du blandar i vatten. Denna blandning kan ske i byttor (lättdiskade), eller engångs-aluminumformar.
2. Nu tillsätter du vatten. Nog mycket så att du kan krama ut vatten, och kramar du åt hårt ska det droppa ymnigt.
3. Nu lägger du allt i påsarna. Du kan pressa ihop allt ganska mycket, så det rymms ganska mycket. Det är viktigt att packa bajset ganska hårt, och pressa ut all luft. Du stänger såklart påsen ordentligt så luft inte kommer in, och doft kommer ut.
4. Nu fyller du en panna med vatten och stoppar i påsen. Du lägger på ett lock så värmen stannar inne, och påsen inte flyter upp. Om du har en stektermometer så stoppar du ner den.
5. Nu sätter du på plattan. Temperaturen ska vara 60-70 så när temperaturen når 60 så kan du stänga av plattan eftersom temperaturen kommer stiga. Om temperaturen sjunker under 60 slår du på plattan igen. Värmen ska bibehållas i 1 timme (som räknas när allt bajs nått 60 grader, så i aktualitet måste du nog ha den i pannan i 1,5-2 timmar). Det gör inte så mycket om temperaturen stiger över 70 grader.

Tänk på att bajset ska vara "brunnet", och det ska inte lukta illa, (inte starkt i allafall).
Om du behöver mer bajssubstrat kan jag beskriva en annan teknik...orkar inte mer...
Citera
2012-05-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Stringfellow
Beroende på hur mycket du behöver så skulle jag göra på olika sätt. Men en jävligt smidig metod som jag kör är att köpa stora ziplock-påsar, typ 3 liter, och använda dem. Såhär gör du:

1. Du blandar ut bajset med eventuella ingredienser innan du blandar i vatten. Denna blandning kan ske i byttor (lättdiskade), eller engångs-aluminumformar.
2. Nu tillsätter du vatten. Nog mycket så att du kan krama ut vatten, och kramar du åt hårt ska det droppa ymnigt.
3. Nu lägger du allt i påsarna. Du kan pressa ihop allt ganska mycket, så det rymms ganska mycket. Det är viktigt att packa bajset ganska hårt, och pressa ut all luft. Du stänger såklart påsen ordentligt så luft inte kommer in, och doft kommer ut.
4. Nu fyller du en panna med vatten och stoppar i påsen. Du lägger på ett lock så värmen stannar inne, och påsen inte flyter upp. Om du har en stektermometer så stoppar du ner den.
5. Nu sätter du på plattan. Temperaturen ska vara 60-70 så när temperaturen når 60 så kan du stänga av plattan eftersom temperaturen kommer stiga. Om temperaturen sjunker under 60 slår du på plattan igen. Värmen ska bibehållas i 1 timme (som räknas när allt bajs nått 60 grader, så i aktualitet måste du nog ha den i pannan i 1,5-2 timmar). Det gör inte så mycket om temperaturen stiger över 70 grader.

Tänk på att bajset ska vara "brunnet", och det ska inte lukta illa, (inte starkt i allafall).
Om du behöver mer bajssubstrat kan jag beskriva en annan teknik...orkar inte mer...

Wow Tack som faaan för svaret Helvete snabbt gick det också, skriv gärna fler tekniker när du orkar
Citera
2012-05-13, 14:37
Medlem
Odlar svamp för andra sommaren i rad och har lite frågor.

Har gått två veckor utan att mycket hänt, 5 av 14 glas har började visa lite vita fläckar för ett par dagar sen. Efter dess har de däremot inte växt mycket. Temperaturen ligger på ca 22-23grader i min lägenhet. Förstår att det kan ta längre tid med så låg temperatur, men finns det någon risk att de stannar av helt eller att näringen tar slut om det pågår för länge?
Jag har funderat på att införskaffa en värmematta. Men vilken watt och storlek funkar bäst? Jag har dem i en ganska stor plastlåda i min garderob och är rädd att det istället ska bli för varmt.

Jag undrar även hur mycket luft de behöver, och om de kan hämmas om det är för instängt? Vad kan jag göra för att tillväxten inte ska stanna helt?
Citera
2012-05-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichiigo
Odlar svamp för andra sommaren i rad och har lite frågor.

Har gått två veckor utan att mycket hänt, 5 av 14 glas har började visa lite vita fläckar för ett par dagar sen. Efter dess har de däremot inte växt mycket. Temperaturen ligger på ca 22-23grader i min lägenhet. Förstår att det kan ta längre tid med så låg temperatur, men finns det någon risk att de stannar av helt eller att näringen tar slut om det pågår för länge?
Jag har funderat på att införskaffa en värmematta. Men vilken watt och storlek funkar bäst? Jag har dem i en ganska stor plastlåda i min garderob och är rädd att det istället ska bli för varmt.

Jag undrar även hur mycket luft de behöver, och om de kan hämmas om det är för instängt? Vad kan jag göra för att tillväxten inte ska stanna helt?

Det är för låg temperatur då det optimala är 28 grader. Tillväxten kommer dock inte stanna av, och näringen kommer nog inte ta slut, men desto längre burkarna är där så ökar risken för kontaminationer och uttorkning, så jag skulle finna ett sätt att öka temperaturen. Om du har hål i burkens lock, och då vädrar ut din plastback någon gång i veckan så ska det inte blir luftbrist. Koloniseringsfasen ska simulera att det växer under jorden, och där finns som bekant inte allt för mycket syre.

Jag antar att du vill gömma operationen eftersom du har allt i garderoben. Om inte kan du stoppa allt i en hink eller plastback (se bara till att det är mörkt på insidan), som du sedan lägger där den har tillgång till direkt solljus, t.ex. en fönsterbräda. Förutom att vara en enkelt och konstadsfri lösning, så fungerar den bättre än vad man tror, speciellt nu när soltimmarna blir fler. Men det kan vara bra att ha en termometer så inte det blir över 40 grader i anordningen (det är då mycelet börjar dö).

Om du har eller har haft ett akvarium kan du ta doppvärmaren och använda den. Jag kan beskriva hur du ska göra om du har en.

Annars fungerar värmematta bra. Om du har allt i en låda behöver du inte en hög effekt tack vare att lådan isolerar bra. Om du också tar hjälp av filtar kan du få en mycket energisnål anordning. Så länge mattan ryms i din plastlåda ska det gå bra.
Senast redigerad av Dr.Stringfellow 2012-05-13 kl. 15:50.
Citera
2012-05-13, 15:56
Medlem
Tack för snabbt svar!

Anledningen att jag har den i garderoben är att jag förstått det som att de ska stå väldigt mörkt. Har en genomskinlig låda i plast från Ikea som jag borrat hål i locket på. Men det går alltså lika bra att ha den i ett ljust rum, så länge jag lägger en filt eller nåt liknande ovanpå?

Fick inte tag på brunt rismjöl, utan har använt mig av hälften råris och hälften vitt rismjöl. Ska införskaffa en kvarn till nästa vända däremot. Kom dock på att jag inte kokat riset innan jag hade ner det, gör detta att det blir svårare att få ut näringen ur det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in