2012-02-09, 22:02
Medlem
Schmuckophistiques avatar
Det spelar ingen roll, spruta i lite vatten bara.. Dra nått tryck på substratet och nått rakt i påsen bara. Se till att det ser humidt och gosigt ut i påsen.. typ 90% ska tydligen vara bra..
Citera
2012-02-09, 22:11
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuckophistique
Det spelar ingen roll, spruta i lite vatten bara.. Dra nått tryck på substratet och nått rakt i påsen bara. Se till att det ser humidt och gosigt ut i påsen.. typ 90% ska tydligen vara bra..

Okej, antog att det var därför man skulle spruta. Tack så mycket för svaret.
Citera
2012-02-10, 10:25
Medlem
MadFappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuckophistique

Har också läst, sett och undrat lite om det här.
Tackar för svaret.

Det borde väl vara en bra lösning om det går lite segt i påsen?
Citera
2012-02-10, 12:52
Medlem
Stungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
På elefantens myceliumbox så ska man ju spruta vatten med en blomspruta varje dag men exakt var, i själva lådan eller på plastpåsens insida? Samt hur mycket ska man spruta? Enligt en video jag hittade skulle man spruta ett par gånger utspritt i lådan men då gällde det var 5e dag så det kanske inte riktigt är applicerbart här.
Man behöver inte vattna för ofta. Jag brukar dock ha så att det ligger lite vatten i påsen så att fuktigheten är hög i påsen. Så spruta lite vatten då och då på sidan av boxen (Det gör inget om det kommer lite direkt i heller). Jag brukar dock sikta brevid boxen för jag är rädd att det ska börja ligga för mycket vatten i botten av boxen.

MVH
Citera
2012-02-15, 15:04
Medlem
Ovcharkas avatar
Det är ingen fukt på påsens väggar. Ska jag ha i lite vatten i påsen? Bara haft igång kitet en dag.
Citera
2012-02-16, 14:32
Medlem
"Tvätta händerna i väteperoxid och arbetsytan samt alla verktyg, burkar etc med klorinvatten för att minska risken för kontaminationer."

Läste detta i en guide, går det bra att bara använda sig av klorin till allt?
Citera
2012-02-16, 16:49
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jijoja
"Tvätta händerna i väteperoxid och arbetsytan samt alla verktyg, burkar etc med klorinvatten för att minska risken för kontaminationer."

Läste detta i en guide, går det bra att bara använda sig av klorin till allt?

Klorin är väl inte sådär jättebra för huden, men det fungerar väl. Handsprit borde väl annars fungera.
Citera
2012-02-16, 20:36
Medlem
Xstars avatar
Är lite rädd för att spraya vatten i min påse, då jag inte vill att det ska bli för blött. Å andra sidan vet jag ju att humiditeten ska vara nära 100%, och det är svårt att hålla utan att spraya vatten. Kollar man på botten på growkittet finns det många vattendroppar, alltså ett tecken på att perliten får mer vätska än det kan suga åt sig.

Nån som vet om substratet kan bli för blött? Re: Growkit cubensis elephantos.
Citera
2012-02-17, 12:36
Medlem
Ovcharkas avatar
Vitt fluff i min låda. Helvete! Jag gräver ut skiten och luftar lite och ber till Gud. Mögel kan man också bli hög på...

Edit: Eller är det det? Det är helt vitt, utan gråa toner. Och om jag inte missminner mig har det sett såhär vitt ut i lådan, om man tittar genom sidan genom plasten, även förr.

Aja, vi får väl se vad fan som händer. Ska fan äta skiten ändå, dock inte om det blir grått/grönt...
Senast redigerad av Ovcharka 2012-02-17 kl. 12:53.
Citera
2012-02-17, 14:24
Medlem
Omar Santanas avatar
Det vita fluffet är mycel och skall absolut inte grävas bort utan är en del av den vegetativa fasen. Sluta oroa dig och låt odlingen vara. Förhoppningsvis har du inte förstört alldeles för mycket utan du lyckas ändå få upp några svampar.
Citera
2012-02-17, 16:31
Medlem
Grohls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Vitt fluff i min låda. Helvete! Jag gräver ut skiten och luftar lite och ber till Gud. Mögel kan man också bli hög på...

Edit: Eller är det det? Det är helt vitt, utan gråa toner. Och om jag inte missminner mig har det sett såhär vitt ut i lådan, om man tittar genom sidan genom plasten, även förr.

Aja, vi får väl se vad fan som händer. Ska fan äta skiten ändå, dock inte om det blir grått/grönt...
Har du någon aning om vad du håller på med?
Citera
2012-02-17, 19:12
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grohl
Har du någon aning om vad du håller på med?

Nej? Hence mitt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in