2010-05-05, 13:10
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Du har rätt, ja det har besvarats.. Kolla sidorna bakåt i denna tråd..

För att undvika att detta sker i framtiden kan du använda aluminium folie eller annat heltäckande material så att endast ljuset träffar ovanifrån och inte ifrån sidorna. Då vet svamparna vart de ska växa så att säga..

Bara desinficera händerna/ ta nå pincett och börja gräva.
om man omringar lådan med reflekterande material som alufolie och vitt papper så brukar svamparna bli krokiga för att de träffas av ljus som reflekteras från sidorna. således är svart papper bäst att ha runt dem om man vill ha raka fina svampar.
Citera
2010-05-08, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
om man omringar lådan med reflekterande material som alufolie och vitt papper så brukar svamparna bli krokiga för att de träffas av ljus som reflekteras från sidorna. således är svart papper bäst att ha runt dem om man vill ha raka fina svampar.

Där ser man.. Jag brukar använda kartong lådan som man fick growboxen med i..
Citera
2010-05-09, 16:49
Medlem
toydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
Jag har enbart använt aluminiumfolie på tre flushar, men på alla tre så har svamparna vuxit väldigt fint.
Spelar kanske roll hur mycket man använder, själv har jag bara ca fem cenitmeter brett och jag har svårt att se hur ljuset skulle kunna reflekteras in i lådan..
Citera
2010-05-16, 12:40
Medlem
sm0s avatar
Håller på med min första odling för tillfället. Har gjort allt från scratch och allt har gått jävligt bra hittils. Har 4 fullständigt koloniserade kakor som jag birth:ade för tre dagar sedan. Detta sedan en av kakorna hade börjat utveckla en fruktkropp. Grejen är att den fruktkroppen är den enda som finns fortfarande. En enda svamp på 4 kakor än så länge alltså. Den svampen växer som fan och börjar bli rätt stor nu, men det kommer ju inga fler!? Vad kan jag göra? Köldshock? Bara vänta?
Nu står kakorna i en plastback med lock, på ett lager av fuktig leca, i rumstemperatur (ca 22-23 grader)

Någon som har några idéer? Strainen är equador.
Citera
2010-05-16, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sm0
Håller på med min första odling för tillfället. Har gjort allt från scratch och allt har gått jävligt bra hittils. Har 4 fullständigt koloniserade kakor som jag birth:ade för tre dagar sedan. Detta sedan en av kakorna hade börjat utveckla en fruktkropp. Grejen är att den fruktkroppen är den enda som finns fortfarande. En enda svamp på 4 kakor än så länge alltså. Den svampen växer som fan och börjar bli rätt stor nu, men det kommer ju inga fler!? Vad kan jag göra? Köldshock? Bara vänta?
Nu står kakorna i en plastback med lock, på ett lager av fuktig leca, i rumstemperatur (ca 22-23 grader)

Någon som har några idéer? Strainen är equador.

Det kommer komma fler, eller kanske inte. Kanske det kommer bara växa en enda svamp, som sedan växer sig abnormt stor.. Eller inte.. Svamp är mystiskt.

Låt det växa på så länge. Håll alla parametrar som vanligt.. Allting ser bra utifrån informationen du givit.

Jag gjorde så istället för att placera mina PF-kakor i en plastback med lock. Så beställde jag filterbags ifrån azarius, tog en gammal cubensis growbox plastlåda, tog 4 glas med mycelium, desinficerade händerna, bröt allting till små bitar, la vermikulit i botten av lådan, la i de krossade kakorna, la på ett till lager nu ovanpå kakorna. Voíla! En exakt likadan growbox som från elefanten.. Dränkte den i vatten. Och det växte upp en massa.

Borde skriva en guide om så önskas
Citera
2010-05-17, 13:43
Medlem
Thundercunts avatar
Citat:
Det kommer komma fler, eller kanske inte. Kanske det kommer bara växa en enda svamp, som sedan växer sig abnormt stor.. Eller inte.. Svamp är mystiskt.

Låt det växa på så länge. Håll alla parametrar som vanligt.. Allting ser bra utifrån informationen du givit.

Jag gjorde så istället för att placera mina PF-kakor i en plastback med lock. Så beställde jag filterbags ifrån azarius, tog en gammal cubensis growbox plastlåda, tog 4 glas med mycelium, desinficerade händerna, bröt allting till små bitar, la vermikulit i botten av lådan, la i de krossade kakorna, la på ett till lager nu ovanpå kakorna. Voíla! En exakt likadan growbox som från elefanten.. Dränkte den i vatten. Och det växte upp en massa.

Borde skriva en guide om så önskas

Önskas!
Citera
2010-05-17, 14:29
Medlem
shit den här tråden lever än =D
va ju nå år sen jag la allt på is, men fick hem lite sporer o dyligt, börjar med en låda som jag själv kan ta massa prints av =)
Citera
2010-05-17, 17:36
Medlem
toydolls avatar
Finns det någon förklaring till varför de kan bli så olika stora?
Jag har två lådor från elefanten, i ena lådan kommer det jättemånga små svampar medan det i den andra lådan bara kommer 2-3 stooora svampar.

I den senaste (4e) flushen kom det upp tre svampar. Den ena svampen var nästan ihålig i "stammen" och helt skruvad. Det var som om två stammar skruvats runt och bildat en hatt.
Den andra svampen vägde runt 30g och den sista vägde 55g och var fan större än en 0.5-litersflaska
Citera
2010-05-17, 18:02
Medlem
sm0s avatar
Citat:

Låt det växa på så länge. Håll alla parametrar som vanligt.. Allting ser bra utifrån informationen du givit...

Haha, tack för svaret. Kontentan är alltså att svampar är mystiska?
Svampjäveln växer iaf så det knakar, i fredags var den en pyttepytteliten pinne bara, idag tre dagar senare är det en halv måltid

Bild: http://img35.imageshack.us/img35/3038/dscf0522fv.jpg

Hatten har precis börjat släppa så jag antar att jag bör plocka den ganska snart eller? Såg till min stora glädje att en av de andra kakorna hade fått en liten svamp nu också, så de är nog påväg nu, låg lite efter bara. Vet att en av burkarna koloniserades av mycelet mycket snabbare än de andra tre så det är nog förklaringen helt enkelt. Dock ändå konstigt att det bara blir en monstersvamp istället för många små.. Men volymen blir väl ungefär densamma hursomhelst så.
Citera
2010-05-17, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sm0
Haha, tack för svaret. Kontentan är alltså att svampar är mystiska?
Svampjäveln växer iaf så det knakar, i fredags var den en pyttepytteliten pinne bara, idag tre dagar senare är det en halv måltid

Bild: http://img35.imageshack.us/img35/3038/dscf0522fv.jpg

Hatten har precis börjat släppa så jag antar att jag bör plocka den ganska snart eller? Såg till min stora glädje att en av de andra kakorna hade fått en liten svamp nu också, så de är nog påväg nu, låg lite efter bara. Vet att en av burkarna koloniserades av mycelet mycket snabbare än de andra tre så det är nog förklaringen helt enkelt. Dock ändå konstigt att det bara blir en monstersvamp istället för många små.. Men volymen blir väl ungefär densamma hursomhelst så.

Ja, jag brukar plocka dem så fort de släppt ut den " vita hinnan" eller vad man nu ska kalla den, ibland när hatten är helt uppe också..

Det är inget ovanligt alls att i början av odlings fasen är de jättesmå. Min första flush i min hemagjorda growbox var så.. De var jättesmå i början, sista två dagarna fullkomligt exploderade det..

Ja, svamp är mystiskt.. Det tillhör varken växt - eller djur riket.. Därför den har en egen kategori

Ser bra ut allting..

Stay tuned.
Citera
2010-05-17, 21:13
Medlem
du vill ju plocka dom innan sjävla hatten är utvecklad, dvs den där tunna vita hinnan har börjat släppa. Väntar man allt för länge så kan den den börja släppa sporer som hamnar på kakane och den kan bli kontaminerad.
Citera
2010-05-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toydoll
Finns det någon förklaring till varför de kan bli så olika stora?
Jag har två lådor från elefanten, i ena lådan kommer det jättemånga små svampar medan det i den andra lådan bara kommer 2-3 stooora svampar.

I den senaste (4e) flushen kom det upp tre svampar. Den ena svampen var nästan ihålig i "stammen" och helt skruvad. Det var som om två stammar skruvats runt och bildat en hatt.
Den andra svampen vägde runt 30g och den sista vägde 55g och var fan större än en 0.5-litersflaska

Det är nästan omöjligt o svara på varför det blir olika mängder, du kan få 1 svamp som väger kanske 100g färsk istället för 40 svampar som väger 1g styck. helt olika från flush till flush
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in