Citat:
Ursprungligen postat av sm0
Håller på med min första odling för tillfället. Har gjort allt från scratch och allt har gått jävligt bra hittils. Har 4 fullständigt koloniserade kakor som jag birth:ade för tre dagar sedan. Detta sedan en av kakorna hade börjat utveckla en fruktkropp. Grejen är att den fruktkroppen är den enda som finns fortfarande. En enda svamp på 4 kakor än så länge alltså. Den svampen växer som fan och börjar bli rätt stor nu, men det kommer ju inga fler!? Vad kan jag göra? Köldshock? Bara vänta?
Nu står kakorna i en plastback med lock, på ett lager av fuktig leca, i rumstemperatur (ca 22-23 grader)
Någon som har några idéer? Strainen är equador.
Det kommer komma fler, eller kanske inte. Kanske det kommer bara växa en enda svamp, som sedan växer sig abnormt stor.. Eller inte.. Svamp är mystiskt.
Låt det växa på så länge. Håll alla parametrar som vanligt.. Allting ser bra utifrån informationen du givit.
Jag gjorde så istället för att placera mina PF-kakor i en plastback med lock. Så beställde jag filterbags ifrån azarius, tog en gammal cubensis growbox plastlåda, tog 4 glas med mycelium, desinficerade händerna, bröt allting till små bitar, la vermikulit i botten av lådan, la i de krossade kakorna, la på ett till lager nu ovanpå kakorna. Voíla! En exakt likadan growbox som från elefanten.. Dränkte den i vatten. Och det växte upp en massa.
Borde skriva en guide om så önskas