Citat:
Ursprungligen postat av
inclouds
Någon som vet hur det fungerar med svampars näringsupptag?
Svampar tar in näring direkt i cellerna, genom sitt nätverk av hyfer. Denna näring kan sedan spridas efter behov genom mycel-nätverket till övriga celler.
Citat:
Ursprungligen postat av
inclouds
Vilka näringsämnen behöver dom i grund ser det ut som för en människa där protein, fetter och vitaminer/mineraler är nödvändiga kanske även kolhydrater?
Kan återkomma med ett mer utförligt svar om en vecka, när jag återkommer och är piggare. Svampens behov av näringsämnen ligger närmare människan än växterna, men har inte något större behov av fetter eller dylikt. Många arter växer bra på en mängd olika, nästintill homogena substrat (kaffe, tidningspapper, trä, bajs, etc). Det mesta som är kolbaserat fungerar för
p. cubensis.
Citat:
Ursprungligen postat av
inclouds
Funderar på hur det vore att använda proteinpulver alt gainer som substrat? Så länge det är fritt från onatyrliga tillsattser kanske soja protein och dextros o h kanske olivolja i små mängder, fullsmockat med näring.
Ge mig era funderingar, är en sån som går in 100 % för mina intressen och lär mig allt och väldigt snabbt pga min asperger

Det är en mycket dålig idé.
Problemet med svampodling är sällan en brist på tillgänglig energi i substraten, utan snarare fuktighet, ph-värde samt densitet. En bra lösning på alla dessa tre problem är mineralet vermikulit, som effektivt tar upp fukt, påverkar ph-värdet något i en gynsam riktning samt skapar ett mer luftigt substrat som är enklare för mycelium att penetrera. Det tillför även vissa spårämnen. Att tillföra energi är dock, utöver vad som tillförs i vanlig ordning, överflödigt.
Att tillföra överskottsenergi är i många fall dock inte bara överflödigt, utan direkt skadligt. Det finns ett flertal andra organismer som trivs i näringsrika, fettrika substrat - framförallt bakterier. De förslag du nämnt skapar ett perfekt mikroklimat för dessa oönskade element. Olivolja ökar energin och är lätt för bakterier att angripa, minskar "luftigheten" i substratet (vilken krävs för mycelet att växa och för att genom ökad luftcirkulation syresätta substratet), och kommer försämra mycelets möjlighet att ta upp näringsämnen och att expandera. Resultatet kommer bli kontaminerat substrat och en extremt långsam tillväxt av mycel.
Jag berömmer din upptäckar glädje! Dock rekommenderar jag att du börjar per tek, ex. PF-tek, och om du vill kan du tillsätta t.ex. någon tesked gips. Det finns många tillsatser som kan gynna mycel, exempelvis kalk som kan påverka ph-värden i substrat som är för sura (för sura substrat gynnar tillväxten av grönmögel, och hindrar tillväxten av
p. cubensis mycel) och olika typer av fekalier (hästbajs är en höjdare, maskbajs är dugligt).
All lycka i experimentlustan!
Citat:
Ursprungligen postat av
SweCrime
Är det möjligt att bevara en fullt koloniserad burk en längre tid?
Upp till två månader i kyl bör fungera (enligt Stamets). Efter det kommer mycelet att skadas. Att kyla mycel är inte rekommenderat, och stressar det (om det handlar om en subtropisk art som
p. cubensis).
Citat:
Ursprungligen postat av
jjgg
Slutade med att jag slängde boxen, vågade inte chansa fall de var grönmögel. tack för respons i alla fall!
Den blå-gröna snarare än gröna färgen, karaktären på spridningen (lokaliserad enbart runt frukterna) samt märkena på svampfrukterna (randigt) visar att det inte handlar om mögel, utan om oxiderat psilocin. Dock såg boxen inte ut att vara mycket att hänga i julgranen.
Citat:
Ursprungligen postat av
SweCrime
Jag följde guiden på MM med ris, rågmjöl och vermikulit. Gjorde exakt vad som stod där.
Men efter att jag tryckkoket burkarna så är sårtejpen fuktig. Har det läckt in vatten (har alu folie på dom) eller är det fukten inifrån burkarna (riset)?.
Låter normalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Deepup
Tack på förhand för mina, kanske lite dumma frågor.
Att gräva bort pins är i regel överflödigt.