2013-08-18, 00:02
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjgg
Slutade med att jag slängde boxen, vågade inte chansa fall de var grönmögel. tack för respons i alla fall!

Jag tror inte att det är grönmögel utan psilocybin men jag är inte säker. Med så mycket svamp under ytan hade jag nog också kasserat boxen.
Citera
2013-08-20, 19:02
Medlem
Nu, efter typ 11dagar efter jag fyllde mina 2 boxar med vatten så har den ena en hel skog, nästan överdrivet många svampar (dom trängs över ungefär hela ytan i boxen) medans den andra har några små ytor med växtlighet. Kan bero på en jävla massa antar jag?

Men i alla fall, är lite osäker i det här med skörden då jag har förstått att hattarna näst intill ska vara horisontella vid skörd, dock beror min förvirring på att 2 utav svamparna har spruckit upp helt i hatten (men bara i ena sidan..) och är cirka 1 dm höga, bland fler i samma höjd, dock utan spruckna hattar. Men sen kryllar det av 1cm'are.

Lite osäker på detta med skörden, försökt söka lite, samt att se bilder.. Men hattarna ska alltså ha släppt ifrån stammen och blivit horisontellt utslagna som sagt? Termer och insatta uttryck har visat sig vara lite vagt i min förmåga att förstå då jag försökt läsa, så om någon vänlig själ vill svara, så svara gärna simpelt.

Värsta är att det är ett gäng små rackare innanför plastlådan, som ligger där och trycker. Då man inte ska peta omkring i lådan så är jag lite orolig hur detta komma påverka nästkommande flushar? Då detta kommer bli min första. Kommer dom mögla och därmed sabba hela skiten? Peta upp dom med pinsett? Ja, ni förstår min osäkerhet.

Sedan en annan nybörjarfråga, när man ska rengöra lockena, bara spola av dom eller hur känsligt är det med diskmedel inblandat osv? Då det är lite bös kvar i den vita remsan ifrån boxen, exempelvis.

Tack på förhand för mina, kanske lite dumma frågor.
Senast redigerad av Deepup 2013-08-20 kl. 19:29.
Citera
2013-08-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deepup
Den här bilden tycker jag visar rätt bra hur det ska se ut http://www.anus.com/tribes/snus/etc/bilder/magiska_svampar.jpg
Jag grävde med gaffel å skit i min låda, kommande flushar var det inga problem med
Citera
2013-08-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Den här bilden tycker jag visar rätt bra hur det ska se ut http://www.anus.com/tribes/snus/etc/bilder/magiska_svampar.jpg
Jag grävde med gaffel å skit i min låda, kommande flushar var det inga problem med

Tydlig bild, tack så mycket!

Okej, rekomenderat att pilla bort dom små liven då med andra ord. Lite kokande vatten och något schysst verktyg ska väl göra susen för att få bukt med det förmodar jag.
Citera
2013-08-23, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inclouds
Någon som vet hur det fungerar med svampars näringsupptag?

Svampar tar in näring direkt i cellerna, genom sitt nätverk av hyfer. Denna näring kan sedan spridas efter behov genom mycel-nätverket till övriga celler.

Citat:
Vilka näringsämnen behöver dom i grund ser det ut som för en människa där protein, fetter och vitaminer/mineraler är nödvändiga kanske även kolhydrater?

Kan återkomma med ett mer utförligt svar om en vecka, när jag återkommer och är piggare. Svampens behov av näringsämnen ligger närmare människan än växterna, men har inte något större behov av fetter eller dylikt. Många arter växer bra på en mängd olika, nästintill homogena substrat (kaffe, tidningspapper, trä, bajs, etc). Det mesta som är kolbaserat fungerar för p. cubensis.

Citat:
Funderar på hur det vore att använda proteinpulver alt gainer som substrat? Så länge det är fritt från onatyrliga tillsattser kanske soja protein och dextros o h kanske olivolja i små mängder, fullsmockat med näring.

Ge mig era funderingar, är en sån som går in 100 % för mina intressen och lär mig allt och väldigt snabbt pga min asperger

Det är en mycket dålig idé.

Problemet med svampodling är sällan en brist på tillgänglig energi i substraten, utan snarare fuktighet, ph-värde samt densitet. En bra lösning på alla dessa tre problem är mineralet vermikulit, som effektivt tar upp fukt, påverkar ph-värdet något i en gynsam riktning samt skapar ett mer luftigt substrat som är enklare för mycelium att penetrera. Det tillför även vissa spårämnen. Att tillföra energi är dock, utöver vad som tillförs i vanlig ordning, överflödigt.

Att tillföra överskottsenergi är i många fall dock inte bara överflödigt, utan direkt skadligt. Det finns ett flertal andra organismer som trivs i näringsrika, fettrika substrat - framförallt bakterier. De förslag du nämnt skapar ett perfekt mikroklimat för dessa oönskade element. Olivolja ökar energin och är lätt för bakterier att angripa, minskar "luftigheten" i substratet (vilken krävs för mycelet att växa och för att genom ökad luftcirkulation syresätta substratet), och kommer försämra mycelets möjlighet att ta upp näringsämnen och att expandera. Resultatet kommer bli kontaminerat substrat och en extremt långsam tillväxt av mycel.

Jag berömmer din upptäckar glädje! Dock rekommenderar jag att du börjar per tek, ex. PF-tek, och om du vill kan du tillsätta t.ex. någon tesked gips. Det finns många tillsatser som kan gynna mycel, exempelvis kalk som kan påverka ph-värden i substrat som är för sura (för sura substrat gynnar tillväxten av grönmögel, och hindrar tillväxten av p. cubensis mycel) och olika typer av fekalier (hästbajs är en höjdare, maskbajs är dugligt).

All lycka i experimentlustan!

Citat:
Är det möjligt att bevara en fullt koloniserad burk en längre tid?

Upp till två månader i kyl bör fungera (enligt Stamets). Efter det kommer mycelet att skadas. Att kyla mycel är inte rekommenderat, och stressar det (om det handlar om en subtropisk art som p. cubensis).

Citat:
Ursprungligen postat av jjgg
Slutade med att jag slängde boxen, vågade inte chansa fall de var grönmögel. tack för respons i alla fall!

Den blå-gröna snarare än gröna färgen, karaktären på spridningen (lokaliserad enbart runt frukterna) samt märkena på svampfrukterna (randigt) visar att det inte handlar om mögel, utan om oxiderat psilocin. Dock såg boxen inte ut att vara mycket att hänga i julgranen.

Citat:
Jag följde guiden på MM med ris, rågmjöl och vermikulit. Gjorde exakt vad som stod där.
Men efter att jag tryckkoket burkarna så är sårtejpen fuktig. Har det läckt in vatten (har alu folie på dom) eller är det fukten inifrån burkarna (riset)?.

Låter normalt.

Citat:

Att gräva bort pins är i regel överflödigt.
Citera
2013-08-23, 19:41
Medlem
Tack för dina svar svampdoktorn, ja jag har läst endel sedan jag skrev det och har redan 15 burkar enligt pf tek på g som snart ska sättas i fuktkammare eller ja först ska jag slänga ner dom i matlådor och köra jord/vermikulit övet ja you know.

Har dock ett par frågor om du har lust att svara.

Hur stora samt hur många hål i fruktkammarna?
Bör jag ha hål undertill också oavsett om jag kommer lufta 4 gånger per dag?

Hur många sprut med väteperoxidvattnet vid varje tillfälle(4 gånger dag)?

Hur ofta behövs perliten i botten fuktas samt vilken mängd efter den första samt metod, kan du ange i sprut ugefär?

Hur tror du mängden svamp blir på 5 matlådor i vanlig storlek blir på 3-4 flushar, hyr brukar mångden per flush bli med den metoden som jag använder från magiska molekyler?

Stora kammare typ 120 liters och 2-3cm perlit i botten samt 3 lådor per fuktkammare.

Väldigt tacksam för din expertis

Mvh
Citera
2013-08-25, 15:56
Medlem
Behöver lite hjälp och funderingar angående en utav mina rdy-to-go-boxar. Den som till synes var mer växtlighet blev omkörd utav den andra som jag nu skördat och startat om(167g). Men i alla fall, den jag trodde skulle ge bäst utdelning har stannat, kan man säga. Hattarna ser ihopskrumpna ut och jag misstänker mögel. Hattarna ser nästan torkade ut och en har lite ludd på mössan(plockade den samt några andra som hade utvecklats mycket mer än resten). Bifogar lite bilder:

Luden och ihopskrumpen hatt
https://anonfiles.com/file/c41b4c3416b8f01545591f02cbb5e184

Suspekta prickar
https://anonfiles.com/file/7c7dae9af54e341d66471f86e1f5d4ad

Ser inte alls bra ut detta.
https://anonfiles.com/file/2e2795a78279bb2bc6f8c65976d0b04c

Det lustiga är dock att det "helt plötsligt" växt förbi ett gäng svampar som ser friska ut, väldigt snabbt gick det också.
https://anonfiles.com/file/a6ef5eeb9595c4c27958c29e117b5f94

Har förövrigt haft lite vatten i påsarna, luftat och haft mellan 23-26 grader.
Dom små har varit likadana nu i kanske 3-4 dagar medans det nya gänget växt upp. Så vad tror ni, plocka dom i samband med "de nya"? Eller slänga dom och börja om?
Stort tack för svar
Citera
2013-08-26, 18:14
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Lite noob frågor här.

Ungefär hur mycket kostar det att starta sin egna lilla svampodling? Vad jag har läst ska det inte vara så himla dyrt.

Hur mycket är X antal svamp värt?
Citera
2013-08-26, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Lite noob frågor här.

Ungefär hur mycket kostar det att starta sin egna lilla svampodling? Vad jag har läst ska det inte vara så himla dyrt.

ca 400kr

6g = 400kr
Citera
2013-08-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Lite noob frågor här.

Här är väl pris på vad det ungefär kan kosta. Du behöver inte använda alla saker nedanför men mycket av dom.
Jag har en fråga angående min fruktkammare. Jag har ett litet odlingstält, genomskinligt i plast, ungefär som det här
Hade tänkt köpa mig ett HEPA filter och koppla dit en fläkt så det blir lite cirkulation i tältet (in- och utsug).

Min låda som det skall växa i (har burkar som snart är helt koloniserade) är en sköljbalja. Denna kommer placeras på hälften av tältets höjd.
I baljan kommer jag ha perlit i botten, substrat som koloniserat sig på bajs, ovanpå detta såjord blandat med vermikulit. Baljan kommer alltså bli som en stor modell utav en growbox.

Nu till frågorna:
Ska jag borra små hål nere i sköljbaljan så det kan komma in/ut luft där med eller ska jag skippa detta?
Eftersom att baljan kommer placeras ganska så högt ifrån botten på tältet, kommer då också koldioxid hålla sig borta? Jag har svårt att tänka mig att cirka 30-40cm tät koldioxid hinner byggas upp eller är det bättre att investera i HEPA + fläkt?

Och nu sista frågan.
Jag läste om att det bildas värme när svampen växer, pratar om casingen nu och inte koloniseringen, och att ifall man hade ett för tjockt lager av casing eller en för stor yta så blir det så varmt i mitten av ytan att det inte växer något där. Är detta något jag behöver oroa mig för?
Citera
2013-08-31, 19:56
Medlem
Citat:
Tack för dina svar svampdoktorn

Trevligt att bidra.

Citat:
i matlådor och köra jord/vermikulit övet

Låter som du tänkte kejsa (case:a) dem? Att kejsa pf-kakor ger ingen större avkastning, och om man räknar in den ökade risken för kontamination, de extra dagarna för mycelet att reorganisera sig och den extra arbetsbördan så är det inget jag rekommenderar; annat än eventuellt för att förstå hur en kejsing funkar. Vill du ha större skördar så spawna istället.

Citat:
Hur stora samt hur många hål i fruktkammarna?

Detta är en intressant fråga som ofta besvaras lite väl lättvindigt.

Standard för SGFC, som jag gissar att du bygger, är drygt en halv cm stora hål med fem cm mellan varje hål, på vart och ett av de sex sidorna. Själv kör jag dock fler hål än så. Fler hål ger nämligen större FAE (luftcirkulation), och en minskad luftfuktighet (illustreras tydligt ifall du tänker dig substrat som står med bara hål runt sig, m.a.o. utan kammare). Eftersom FAE i kombination med att vatten avdunstar från substratet är den primära faktorn för bildandet av primordia formationer ("pins"), anser jag det rimligt att anta att fler hål underlättar bildandet av primordia.

Nackdelen med fler hål än standard är dock att kammaren snabbare torkar ut, vilket kan bli ett problem i torrare klimat och dessutom kräver mer underhåll i form av återfuktning. Sammanfattningsvis: Har du extra tid och kärlek, kör som beskrivet per tek, plus lite extra hål.

Om du kejsar bör du dock inte köra SGFC, utan e.g. MonoTubs med polyfill. De har en luftfuktighet som är lite lägre, vilket är bättre för kejsnings.

Citat:
Bör jag ha hål undertill också oavsett om jag kommer lufta 4 gånger per dag?

Hålen på undersidan låter luft strömma från undersidan av lådan genom perliten, där luften fuktas och kyls. Detta ökar luftfuktigheten och FAE:n skarpt. Bygger du en SGFC så är hål undertill ett måste - det är en av grundstenarna till varför SGFC presterar så pass bra (för kakor).

Citat:
Hur många sprut med väteperoxidvattnet vid varje tillfälle(4 gånger dag)?

Använd inte väteperoxid till att bespruta substrat! Detta stressar mycelet och påverkar primordiabildning och avkastning negativt. Detta rekommenderades för några år sen, men ses nu som utdaterad information. Använd istället rent kranvatten, och bespruta när ditt substrat ser torrt ut. Väteperoxidvatten bör endast användas i fruktfasen ifall du har problem med coweb.

Tyvärr går det inte att ge något exakt svar på den optimala frekvensen av besprutning, då den beror på ett flertal faktorer, men jag sprutar minst två sessioner per dag i kammare av modell SGFC.

Citat:
Hur ofta behövs perliten i botten fuktas samt vilken mängd efter den första samt metod, kan du ange i sprut ugefär?

Återfukta mellan odlingarna (inte mellan flushes). Återfukta tills perliten är så blöt den kan bli. Om du sprutar normalt (direkt på kakorna från ungefär 30-50 centimeters avstånd kommer du inte behöva mer återfuktning.

Citat:
Hur tror du mängden svamp blir på 5 matlådor i vanlig storlek blir på 3-4 flushar, hyr brukar mångden per flush bli med den metoden som jag använder från magiska molekyler?

Väldigt svårt att svara på, då det beror på bland annat din skicklighet som odlare, vilken genpool du jobbar med och hur mycket som går åt i kontaminering. Utan mer specifik info kan jag dock säga dig att du nog kommer få tillräckligt mycket för att du och ett flertal vänner kommer kunna trippa en bra tid framöver.

Länka metoden.
Citera
2013-08-31, 19:59
Medlem
Citat:
Behöver lite hjälp och funderingar angående en utav mina rdy-to-go-boxar.

Min hypotes är att svamparna av okänd anledning har fått en plötsligt försämrad/störd tillvaro, och därmed av strategiska skäl valt att avbryta fruktfasen för svamparna som du beskriver som ihopskrumpna. Svamparna har genom mycelnätverket redistribuerat näring och vatten till mer livskraftiga delar av mycelet, och bildat fruktkroppar där. Att det "väldigt snabbt" och "helt plötsligt" växt ett gäng svampar som ser friska ut vore då fullkomligt logiskt, och ger stöd till denna hypotes. Svampar är sjukt fascinerande organismer.

Mögel är en möjlighet, dock är svampar ätbara även om mögel angripit substratet (i annat fall vore i princip all svamp i naturen oätbar, eftersom naturen kryllar av mögel i bisarra mängder). Har mögel synligt angripit fruktkropparna bör de kasseras. Med tanke på bilderna gissar jag på att jag är lite sent ute, men jag skulle behålla alla oangripna, friska exemplar ("De nya"). "De gamla" kan du troligen använda själv ifall du har ont om svamp, men det är svårt att uppskatta deras styrka, och du bör därför inte äta dem om du inte är en erfaren psykonaut.

Det ses för mig som oetiskt att sprida svampar av osäker kvalité, och jag skulle därför rekommendera att du kasserar dem om du själv inte tänkte konsumera dem.
Senast redigerad av SvampDoktorn 2013-08-31 kl. 20:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in