2009-05-15, 18:27
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonlight555
aa fan har torkat varje morgon och kväll.. hehe, men en slutlig fråga om dom blir så torra,hur länge håller dom sig då? bästatt ha de förslutet i kylen?

mvh
Ska du lagra dem länge så är det bästa att ha dem i en tätförsluten påse i frysen, men ska du käka dem om en vecka eller tre så är det bara att ha dem i en tätförsluten påse på något mörkt och svalt ställe.
Och du kan äta dem fastän de inte är helt torra, det är bara litet drygare konsistens annars. Litet jobbigare att tugga, men många jag pratat med tycker att det är trevligare då de inte är _helt_ torkade.
Citera
2009-05-16, 11:51
Medlem
Halloj alla svampodlare

Inhandlade en kit från pelefanten för några veckor sedan. Svamp kom upp för en knapp vecka sedan. Det växer så det knakar, ca 15 svampar har kommit upp, och de är alla hyfsat stora En snabb fråga bara till er andra mer erfarna odlare...

Mina svampar har börjat bli lite "ludna" på foten. Det är svårt att förklara, och ännu svårare att ta en bra bild. Men iaf, de har något vitt ludd på foten av svampen, lite som ett tunt lager vit päls. Är detta något att oroa sig över? Kan det vara någon form av mögel? Kan tillägga jag aldrig använt väteperoxid, utan bara sprayat med vatten ca 2ggr om dagen då jag luftat dem, vilket funkat utmärkt hitintills.

Svar uppskattas
Citera
2009-05-16, 11:54
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baaloo
Halloj alla svampodlare

Inhandlade en kit från pelefanten för några veckor sedan. Svamp kom upp för en knapp vecka sedan. Det växer så det knakar, ca 15 svampar har kommit upp, och de är alla hyfsat stora En snabb fråga bara till er andra mer erfarna odlare...

Mina svampar har börjat bli lite "ludna" på foten. Det är svårt att förklara, och ännu svårare att ta en bra bild. Men iaf, de har något vitt ludd på foten av svampen, lite som ett tunt lager vit päls. Är detta något att oroa sig över? Kan det vara någon form av mögel? Kan tillägga jag aldrig använt väteperoxid, utan bara sprayat med vatten ca 2ggr om dagen då jag luftat dem, vilket funkat utmärkt hitintills.

Svar uppskattas
Det är bara mycelie, ingenting farligt. Det blir litet otrevligt att äta kanske, men det går att ta bort utan några svårigheter. Jag brukar dock inte bry mig om att ta bort det.
Citera
2009-05-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Det är bara mycelie, ingenting farligt. Det blir litet otrevligt att äta kanske, men det går att ta bort utan några svårigheter. Jag brukar dock inte bry mig om att ta bort det.

Tack för snabbt svar! Blev jag genast lättad Får vi hoppas att de nu är lika goda som de ser ut att vara
Citera
2009-05-16, 14:01
Medlem
Citat:
Tack för snabbt svar! Blev jag genast lättad Får vi hoppas att de nu är lika goda som de ser ut att vara

Ser du grönt ludd kan det däremot vara på tiden att börja oroa sig.
Citera
2009-05-17, 14:22
Medlem
Tycker den här tråden håller på att dö ut lite, så tänkte jag skulle försöka liva upp den lite med en bild på min första flush från Fantens Cubensis growkit.
http://img20.imageshack.us/img20/4891/svampar.jpg

Tycker själv det hela ser rätt bra ut, men är som sagt min första odling . Vad tycker ni lite mer erfarna, ser det hela okej ut? Tänkte också "skörda" min första flush imom de närmaste dagarna, några synpunkter på detta från vad ni sett på bilden? Slutligen, hur många gram färsk/torkad svamp uppskattar ni jag kan få ut på denna flush? Bra eller dålig mängd svamp?

Tips och råd uppskattas!
Citera
2009-05-17, 14:50
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Tycker den här tråden håller på att dö ut lite, så tänkte jag skulle försöka liva upp den lite med en bild på min första flush från Fantens Cubensis growkit.
http://img20.imageshack.us/img20/4891/svampar.jpg

Tycker själv det hela ser rätt bra ut, men är som sagt min första odling . Vad tycker ni lite mer erfarna, ser det hela okej ut? Tänkte också "skörda" min första flush imom de närmaste dagarna, några synpunkter på detta från vad ni sett på bilden? Slutligen, hur många gram färsk/torkad svamp uppskattar ni jag kan få ut på denna flush? Bra eller dålig mängd svamp?

Tips och råd uppskattas!
Ser bra ut. =) Och jag skulle uppskatta det till cirka 15-20g torkat. Vilket är en helt okej mängd. Jag har som mest fått ut 23g torkat på en flush (den andra flushen) då jag hade en sådan där låda. Det ser ut som om du bör skörda dem imorgon kväll eller tisdag morgon, vet inte hur snabbt dina växer utan kan bara jämföra hur mina svampar brukar se ut då det är dags att skörda.
Citera
2009-05-21, 19:04
Medlem
Thundercunts avatar
Jag har nyligen fått min growbox ifrån smartific och det är fullt med dugg (fukt, droppar) på HELA insidan av locket. Boxen har även en massa vitt (mycelium?) längs hela undersidan och kanter, men inte på ovansidan.
Är detta okej?
Jag har alltså INTE startat den genom att dränka i vatten, bara fått boxen.

bild:
http://img34.imageshack.us/img34/4753/dsc00717.jpg
Senast redigerad av Thundercunt 2009-05-21 kl. 19:11.
Citera
2009-05-21, 19:20
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thundercunt
Jag har nyligen fått min growbox ifrån smartific och det är fullt med dugg (fukt, droppar) på HELA insidan av locket. Boxen har även en massa vitt (mycelium?) längs hela undersidan och kanter, men inte på ovansidan.
Är detta okej?
Jag har alltså INTE startat den genom att dränka i vatten, bara fått boxen.

bild:
http://img34.imageshack.us/img34/4753/dsc00717.jpg
Det vita du ser är inte myceliet, utan det är perlit (substrat-materiell). Det är bara att starta igång boxen enligt instruktionerna. Fukten spelar ingen roll, det är bara bra - men kolla så att det inte är mögel någonstans innan du startar den.
Citera
2009-05-21, 20:02
Medlem
Thundercunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Det vita du ser är inte myceliet, utan det är perlit (substrat-materiell). Det är bara att starta igång boxen enligt instruktionerna. Fukten spelar ingen roll, det är bara bra - men kolla så att det inte är mögel någonstans innan du startar den.

Okej. Ser det ut att vara alldeles för mycket fukt? Om du kikar på bilden så är den väldigt fuktig på insidan
Citera
2009-05-21, 20:13
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thundercunt
Okej. Ser det ut att vara alldeles för mycket fukt? Om du kikar på bilden så är den väldigt fuktig på insidan
För att vara en ostartad låda så verkar den mycket fuktig. Men så länge det inte är grönt eller gråaktigt mögel där så ska det inte vara något problem.
Citera
2009-05-22, 00:55
Medlem
Thundercunts avatar
Dags att kicka igång boxen när som, någon som vet om det spelar någon roll ifall det är ett lite dammigt utrymme den står på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in