2017-04-16, 22:28
Medlem
Cubensis-sporer inrikes. Går det att få tag på det idag? Var?
Citera
2017-04-17, 22:47
Medlem
Phatcherocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dOxlmp
Cubensis-sporer inrikes. Går det att få tag på det idag? Var?

http://fsre.nl/

Ingen hund är tränad på sporer, vidare kollas inte brev som paket...
Citera
2017-04-18, 17:30
Medlem
Dimethyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericdikus
Jag vill inte använda mitt kort för att bettala för sporer i sketchy online shoppar finns det något annat sätt att få tag på sporer eller att betala med annat än kort?
Ja du kan ju alltid använda bitcoins... vill du att inte använda ditt kort till att köpa bitcoins så hitta en bitcoin automat och sätt in pengarna för hand
Citera
2017-04-18, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phatcheroc
http://fsre.nl/

Ingen hund är tränad på sporer, vidare kollas inte brev som paket...

Dessutom är väl inte innehav av sporer ett brott i sig, vad jag har förstått?

Skulle väl kunna gå som förberedelse till narkotikabrott, men misstänker att det krävs mer än bara sporerna för att det skulle vara rimligt?
Citera
2017-04-19, 23:24
Medlem
Phatcherocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dOxlmp
Dessutom är väl inte innehav av sporer ett brott i sig, vad jag har förstått?

Skulle väl kunna gå som förberedelse till narkotikabrott, men misstänker att det krävs mer än bara sporerna för att det skulle vara rimligt?

Go for it..

om du inte odlar mushimushi i strumplådan vill säga
Citera
2017-04-21, 23:02
Medlem
Mina substrat kakor bildar inte pinns! det är ca 10 dagar sedan jag satte ut dem för pinning, det är bra luftcirkulation och fuktigheten är mycket hög. jag har lagt på ett casinglayer ovanpå kakorna, hur lång tid kommer det ta ifall något händer?
Citera
2017-04-24, 11:41
Medlem
Från vad jag förstår svampsporer är inte olagligt att importera. Vad är den rättsliga statusen på growkits? Jag läste att sporsprutan kan vara olaglig, inte sporerna, utan själva sprutan.
Säg att tullen griper en order med growkit, kan de anhålla mottagaren för att de ska odla olagliga svampar?
Om inte, kan de vara så listiga att de låter mottagaren ta emot sändningen och husrannsaka mottagarna adress några veckor senare när odling av olagliga svampar kan misstänkas?
Citera
2017-04-24, 11:55
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdynamnamnamnam
Från vad jag förstår svampsporer är inte olagligt att importera. Vad är den rättsliga statusen på growkits? Jag läste att sporsprutan kan vara olaglig, inte sporerna, utan själva sprutan.
Säg att tullen griper en order med growkit, kan de anhålla mottagaren för att de ska odla olagliga svampar?
Om inte, kan de vara så listiga att de låter mottagaren ta emot sändningen och husrannsaka mottagarna adress några veckor senare när odling av olagliga svampar kan misstänkas?

1. Growkits i sig är inte olagliga. Psilocybin är däremot olagligt, vilket kan hittas i mycelium, så om boxen är kultiverad (full med vitt mycelium) är den således olaglig. Okultiverad är det bara en box med sädeslag/jord+perlit/vermikulit i så inget olagligt där.

2. Sprutor och kanyler får ej importeras av privatpersoner.

3. De kan beslagta boxen, de kan ringa dig/hälsa på, de kan låta den gå vidare och sedan knacka på när det är dags för skörd (om de nu har resurser till sånt). Däremot kan du bara neka inköpet av boxen när den fastnat i tullen så blir det inget mer med det.

Nu slinker ju det mesta igenom och Polisen/Tullen har alldeles för lite resurser för att vara effektiva på denna fronten, men chansen finns alltid där. Så att inte beställa till samma ställe som du odlar på är en bra metod. Vill du köra på sporer/sporlösning så kan du beställa utan spruta/kanyl och köpa en spruta inrikes, lite krångligare men säkrare.
Citera
2017-04-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
1. Growkits i sig är inte olagliga. Psilocybin är däremot olagligt, vilket kan hittas i mycelium, så om boxen är kultiverad (full med vitt mycelium) är den således olaglig. Okultiverad är det bara en box med sädeslag/jord+perlit/vermikulit i så inget olagligt där.

2. Sprutor och kanyler får ej importeras av privatpersoner.

3. De kan beslagta boxen, de kan ringa dig/hälsa på, de kan låta den gå vidare och sedan knacka på när det är dags för skörd (om de nu har resurser till sånt). Däremot kan du bara neka inköpet av boxen när den fastnat i tullen så blir det inget mer med det.

Nu slinker ju det mesta igenom och Polisen/Tullen har alldeles för lite resurser för att vara effektiva på denna fronten, men chansen finns alltid där. Så att inte beställa till samma ställe som du odlar på är en bra metod. Vill du köra på sporer/sporlösning så kan du beställa utan spruta/kanyl och köpa en spruta inrikes, lite krångligare men säkrare.

Tack för informationen! Vet du hur det är möjligt att köpa sprutor i sverige?
Vet du också var det är möjligt att köpa dessicants, som kiselgelpåsar, "silica gel"?
Jag tror att det är bäst att få svampen så torr som möjligt, korrekt?
Citera
2017-04-27, 19:58
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocinet
Mina substrat kakor bildar inte pinns! det är ca 10 dagar sedan jag satte ut dem för pinning, det är bra luftcirkulation och fuktigheten är mycket hög. jag har lagt på ett casinglayer ovanpå kakorna, hur lång tid kommer det ta ifall något händer?

vad är de för strain? jag gjorde kakor på pesa sporer. och den sorten funka inte så bra med råriskakor. pinna 1gång o nu står dom bara där och inte ett skit händer. så den sorten lämpar sig inte till råriskakor. ska väl kanske tillägga att jag inte är någon nybörjare inom området
Citera
2017-06-03, 18:32
Medlem
Krackelurings avatar
Tänkte dra igång en odling igen. 12 år sedan sist så ska bli kul. Jag är inne på strainen Albino dom har på elefanten men deras sporsprutor är ju slut så jag funderar på om:

Skulle det funka att köpa ett growkit och låta det "mycela" till sig och sedan ta en liten bit av det mycelet och lägga i mina "risburkar" istället för att inokulera burkarna med sporspruta? Om jag bara tar en liten kvadratcentimetes kub med mycel och lägger i varje burk, stänger burkarna och väntar, borde inte mycelet fortsätta växa i burkarna då? Eller har det redan gått för långt i processen med growboxen så att det passerat stadiet då det bildar mycel och istället börjat bilda svamp eller nåt?

Kort och gott: kan du istället för att använda en sporspruta använda mycel från en grow box?

MVH// Krack
Citera
2017-06-17, 10:22
Medlem
p3wns avatar
Nu har jag läst ca 20 sidor i denna tråd och även 20 sidor i Svampinfo FAQ för att göra mig lite förstående för hur detta funkar. Ska tillägga att jag inte har testat svamp tidigare och har egentligen ingen erfarenhet mer än det jag läst på forumet de senaste månaderna.

Som jag förstår det så verkar denna vara lagligt att beställa growkit scratch förutom det faktum att paketet innehåller en kanyl, har jag förstått det rätt då? Någon som har lyckats beställa detta kit minus kanylen?
https://www.elephantos.com/en/smart-shop/mushroom-cultivation/mushroom-grow-supplies/beginners-growkit.html

Var är sannorlikheten för att misslyckas med ett sådant grow kit om man följer instruktionerna noga? Läste också att någon anger postombudets adress, låt säga en lokala ICA ombud istället för egen hemadress och med flit felstava ens eget namn för att göra sig ännu mer säker. Vad anser ni om detta, blir det mer safe eller är det större risk för att det inte går att hämta upp paketet?

Om ni har ett bättre förslag på hur jag ska göra min beställning av growkit, låt säga att man beställer sporer och gödning i separata ordrar så uppskattas sådana tips för att minimera risken för hembesök/stopp i tullen och påföljder.

Thx for patience fellow FB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in