2012-02-05, 21:32
Medlem
vetickes avatar
Alltså hur odlar jag enklast från ruta noll om jag endast har en sporespruta? Gärna med saker som man har hemma / enkelt kan köpa i affärer!

Hade varit jävligt tacksam för någon bra guide eller liknande.
Citera
2012-02-05, 22:22
Medlem
Hickins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veticke
Alltså hur odlar jag enklast från ruta noll om jag endast har en sporespruta? Gärna med saker som man har hemma / enkelt kan köpa i affärer!

Sist jag läste (några år sedan) så var det både svåra saker att få tag i och man skulle ha tryckkokare och allt för att få det sterilt osv.

Men jag skulle också vilja ha en guid med samma utgångspunkt
Citera
2012-02-05, 23:07
Medlem
molmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veticke

Tryckkokare är bra att ha, men det fungerar att koka i en vanlig gryta, det tar bara lite längre tid och är lite större chans för kontamination (att oönskade svampsporer, mögel t.ex., tar över ens medium).

Här finns en liten guide för cubensis odling: http://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Psilocybe_cubensis

Vill man läsa mer kan man med fördel googla PF-tek eller göra samma sökning på youtube.
Citera
2012-02-07, 11:06
Medlem
Grohls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir-sir
När paketet kom hit hade tullen tagit sprutan men resten var med. Allt låg alltså i samma paket och tullen hade varsamt öppnat det och tagit sprutan och sedan lagt tillbaka resten. Odlade klart
den färdiga boxen hos en polare men hade likaväl kunnat göra det här hemma för det blev aldrig något besök av snuten.
Märkligt, har läst flera skräckhistorier på sista tiden om hur tullen tagit boxar och odlat upp dem för att kunna göra en anmälan. Det där får det ju att låta som att det inte skulle vara några som helst problem att beställa boxar.

Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Hur länge håller en ostartad growbox?
Jag vet inte om det är rätt svar, men jag vill minnas att jag har läst att de håller sig i några månader, typ 3-4. Kan ha helt fel, men jag tror att du inte bör låta den ligga mycket längre än så.

Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
har lite mer frågor också kunde visst inte editera det tidigare inlägget. har läst igen lite quider å så men har lite funderingar. det ska väl räka med att ha den ute i vanligt dags ljus på dagen och sedan ta in den på kvällen. men nu under vinterhalv året skulle man kunna ha den under en lappa inne? och i såna fall hur varmt får det vara under lampan? eller hur långt bort skall man ha lampan. eller är dem inte i behov av så mycket ljus så det räker med att ha dem i det lilla ljus som finns ute nu?
Svamparna behöver egentligen inget ljus alls, det är värmen som är viktig, men ljuset gör att dom växer uppåt (förutsatt att ljuskällan är ovanför). Själv brukar jag skärma av sidorna på lådan med kartong för att förhindra att det växer för mycket på insidan av den, och sen bara ställa den på ett någorlunda ljust och varmt ställe (22-25 grader, uppmätt med billig termometer). Svårare än så är det inte.
Citera
2012-02-07, 18:40
Medlem
molmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grohl
Märkligt, har läst flera skräckhistorier på sista tiden om hur tullen tagit boxar och odlat upp dem för att kunna göra en anmälan. Det där får det ju att låta som att det inte skulle vara några som helst problem att beställa boxar.

Det är väl egentligen bara ett fall (vad jag vet om iaf) där tullen har odlat upp growkittet. Men då har det varit en färdig box som var redo för första flushen. Han med sprutan har fått ett paket med sporspruta, medium, perlite, vermiculite, box för sig. Tror inte någon på tullen skulle palla/klara av att få fram någon svamp ur ett sånt kit, då nöjer dom sig med att plocka sporsprutan eftersom man inte får föra in sprutor i landet. Vet själv av en bekant som beställt ett sånt kit och fått hem det med spruta och allt så det är inte omöjligt att få hem ett sånt heller.

Ur säkerhetssynpunkt är det helt klart bäst att köpa allt i butik i Sverige som går och så bara beställa sporeprint. Det kräver lite mer av odlaren än ett färdigt kit som bara behöver vattnas, men när man väl kan odla från scratch och tar sina egna prints så är möjligheterna oändliga (och billiga).
Citera
2012-02-07, 22:43
Medlem
Hickins avatar
Ursäkta min ovilja att söka Google själv, dock beror det mera på behovet av erfarenheter än lätja men kan du nämna några butiker/webshopar som säljer sprutor och skickar inom Sverige?
Citera
2012-02-07, 23:59
Medlem
molmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hickin
Ursäkta min ovilja att söka Google själv, dock beror det mera på behovet av erfarenheter än lätja men kan du nämna några butiker/webshopar som säljer sprutor och skickar inom Sverige?

Tidigare har jag haft lite halvsvårt att hitta sprutor online i Sverige. Då var det mer eller mindre refill-kit till bläckstråleskrivare som gällde (bläck + spruta). Men nu har det börjat poppa upp lite olika sidor som säljer sprutor. T.ex. http://www.ebboflod.se säljer sprutor. Där kan du få pump+nål+frakt för under 50kr vilket jag måste säga är helt ok. http://www.sprutor.com finns också, men där verkar man inte kunna köpa en spruta utan man måste köpa 10-pack.
Citera
2012-02-08, 06:23
Medlem
Hickins avatar
Rätta mig om jag har fel men de sprutor man beställer ifrån de holländska sidorna är väl redan fyllda med sporer?
De sidor du länkade säljer bara sprutorna, syftade mera på sidor som säljer sprutor med sporer i
Citera
2012-02-08, 12:36
Medlem
molmols avatar
Ah, jag tänkte att du bara behövde en spruta och skulle beställa ett spore print eller redan hade ett. Jag tror inte att det finns svenska shoppar som erbjuder sporsprutor, men det är väl inte helt omöjligt.

Om du bara beställer en färdig spruta med sporer i behöver du nog inte oroa dig om den fastnar i tullen, men det är ju 200kr åt helvete. Ett spore print kostar lika mycket som en färdig spruta (från shoppen jag tittar på just nu) så då blir det 50kr dyrare att göra en egen spruta (eftersom man måste beställa sprutan för sig från Sverige) men då är det ingen risk att något fastnar i tullen, och från ett spore print kan du göra fler än en spruta, så egentligen blir det billigare.
Citera
2012-02-08, 21:03
Medlem
rakarnas avatar
tack för svaren. men har kommit på yttligare frågor. hur är det med lukter och så. för har funderingar till att odla i häst bajs som jag läste. men ifall det luktar för mycket skulle man kunna neutralisera lukten på något sätt eller skulle man kunna använda något annat istället för hästbajs som luktar mindre eller inget alls. ???
Citera
2012-02-08, 21:31
Medlem
Schmuckophistiques avatar
Hästskit luktar ingenting, konstigt nog.. Ha det söndersmulat(bara att köra med händerna, det är inte äckligt alls) utspritt(tunnt) på en par tidningar på golvet och en värmefläkt/kupévärmare som står en bit upp vinklat smått nedåt som blåser över det, sän kan du gå förbi ibland och vältra runt i skiten med händerna(luktar knappt på fingrarna) och efter det torkat så ska du ju pastörisera det(inte sterilisera), men det är ju en annan fråga.

Om hästskiten inte är relativt gammal så kan det även vara ett annat problem, helst ska du lägga ut det i en hög nånstans på sommaren och hämta igen det på våren, eller helt sonika hämta gammal skit när som helst. Men färsk skit innehåller för mycket amoniak tror jag, detta kan dock sjöljas ur med hett vatten(samtidigt som du pastöriser det uppenbarligen), som den där "Roadkill" besriver på den där amerikanska sidan om svampcultivering - "Han lägger skiten i ett örngott och pastöriserar det och silar samtidigt ur amoniaken". Men som sagt, har du gammal skit(som inte stinker amoniak utan mest bara "höigt") så behöver du bara smula sönder och torka det.. Tror det funkar så..

Edit: Justja.. Innan du pastöriserar så ska skiten(eller ja, substratet; din eventuella bulk-mix) ha "Field capasity", alltså när du kramar en näve substrat så ska det komma några droppar, yada yada.. Kör du "vägoffrets" metod med örngott så får du sonika sila ur vattnet tills att det blir "Field capasity". Sän är det bara att bre ut lite mycel i en steril(alkohol-torkad) burk eller dyl. med vermaculit i botten och bre på med ett lager "bulk" uppepå, sän förvara varm, mörkt och tillslutet från bakterier(ett par hål i locket är nödvändigt dock, gärna med filter).. Sän när du har fint med mycel i burken så kan du köra på en casing över alltihopa, men casing ska vara näringslöst kolbaserat ämne, eller nått sånt, som skydd och för bättre flush endast - typ, Malet kockosnöt, vermakulit, torv eller kaffesump(tror jag).
Senast redigerad av Schmuckophistique 2012-02-08 kl. 21:53.
Citera
2012-02-09, 21:07
Medlem
Omar Santanas avatar
På elefantens myceliumbox så ska man ju spruta vatten med en blomspruta varje dag men exakt var, i själva lådan eller på plastpåsens insida? Samt hur mycket ska man spruta? Enligt en video jag hittade skulle man spruta ett par gånger utspritt i lådan men då gällde det var 5e dag så det kanske inte riktigt är applicerbart här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in