2009-05-15, 12:12
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0rsk
Munskydd har jag faktiskt, fast jag glömde av att använda den när jag gjorde min sporspruta . Mja, ska fundera på att göra det nästa gång, men jag ska nog bara vara en aning mer försiktig så ska det nog inte behövas.

Okej, får se om det dyker upp inom ett par dagar då. Kan det ta längre tid att få fint mycelium om substratet är lite för torrt? Om det inte blir något av det, kan man använda substratet igen?
Du kan nog få vänta i över en vecka innan myceliet har spridit sig såpass på ytan att det börjar bli synligt. Händer det någonting innan dess så är risken stor att det är cobweb som syns, detta kan du försöka bekämpa med Väteperoxid (finns att köpa på Apoteket för en mindre peng) - men generellt sett så är det kört då. Är substratet torrt så är risken för cobweb litet mindre än vid fuktigt/vått substrat.

Och en sådan låda behövs inte, men se i sådana fall till att du rengör alla ytor du kommer att arbeta på med klorin utblandat med vatten. Eller att du helt enkelt använder dig av väteperoxiden (den luktar nästan ingenting).

Händer det ingenting med ditt substrat så kan du försöka igen, men jag hade inte gjort det - risken för kontamination är redan stor och kommer inte bli mindre av att du använder substratet igen.

Om du är osäker hur mycket vatten du ska ha i, i jämförelse med verm och rismjöl så kan du kolla mina anteckningar här:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=15912769&postcount=2083

Hoppas ditt substrat överlever. Det är sant att alla kan odla svamp, men jag brukar även nu (efter snart ett år) fortfarande få cobweb eller mögel i 30-50% av burkarna jag gör.
Citera
2009-05-15, 12:28
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Du kan nog få vänta i över en vecka innan myceliet har spridit sig såpass på ytan att det börjar bli synligt. Händer det någonting innan dess så är risken stor att det är cobweb som syns, detta kan du försöka bekämpa med Väteperoxid (finns att köpa på Apoteket för en mindre peng) - men generellt sett så är det kört då. Är substratet torrt så är risken för cobweb litet mindre än vid fuktigt/vått substrat.

Och en sådan låda behövs inte, men se i sådana fall till att du rengör alla ytor du kommer att arbeta på med klorin utblandat med vatten. Eller att du helt enkelt använder dig av väteperoxiden (den luktar nästan ingenting).

Händer det ingenting med ditt substrat så kan du försöka igen, men jag hade inte gjort det - risken för kontamination är redan stor och kommer inte bli mindre av att du använder substratet igen.

Om du är osäker hur mycket vatten du ska ha i, i jämförelse med verm och rismjöl så kan du kolla mina anteckningar här:

Hoppas ditt substrat överlever. Det är sant att alla kan odla svamp, men jag brukar även nu (efter snart ett år) fortfarande få cobweb eller mögel i 30-50% av burkarna jag gör.

Okej, aja, får väl bita i det sura äpplet och beställa mer helt enkelt.
Hur tidigt brukar cobweb och mögel osv börja visa sig? Om en enda jävel av alla mina 11 burkar överlever får jag kanske vara nöjd... För denna gången iaf. Måste bara se till att slänga dom som möglar så fort som möjligt.
Citera
2009-05-15, 12:43
Medlem
hjärnprotess avatar
Citat:
Mja, seriöst kanske var fel ordval. Kan tyvärr inte vara så odiskret hemma. Kan göra det när jag flyttat hemifrån, men nu blir det svårt. Men vad för typ av plastback menar du? Kan inte visualisera utan svamp O_o.

Vermiculite and rice flour substrate.

Kan man hälla i lite steriliserat vatten i lådorna om de är för torra? Eller ska man låta dem vara och hoppas att det tar sig ändå?

Vad du gör är att du googlar rätt på såna sidor som skickar svampsporer med endast ersättning för brevporto, och så väljer du en ätbar kultur. Startar upp den, har sen fruktkammaren stående mitt på golvet i ditt rum, berättar såklart vad det är och bjussar sen morsan din på skörden när allt är klart (nu pratar vi sån svamp som inte förvandlas till psilocin i magen, vilket vi såklart gjort hela tiden iofs. ).

Sen kan du vara hur odiskret du vill, behöver inte heller gömma undan sakerna när du väl flyttat å får väntat eller oväntat besök.

Det substrat du kör på är ju BRF, du har malt råris i en kaffekvarn slängt på det på våt verm å rört om..? Förstår inte varför du blötlagt det efteråt däremot. Det finns mer skäl för oro om det ser väldigt vått ut, så vänta och se, och kasta sen alltsammans om inget händer - men ge det tid, har du burkarna i vanlig rumstemp så tar det längre tid, men inom 10 dagar måste man ju se vitt (eller grönt) - så stram budget är du nog inte på så att du måste återanvända substratet, det går kanske men lite onödigt om varje burk innehåller råris och verm för ett totalt värde av nån spänn som mest.

Efter inockulation tycker jag du ska låta allting vara, skiter sej allt kanske du lärt dej något, och funkar allting bra så kan du vara glad att du inte utsatte odlingen för en massa extra risker.
Citera
2009-05-15, 13:03
Medlem
hjärnprotess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten

Cobweb beror ju på att substratet är för fuktigt, alla gånger.

Jag har aldrig prövat utan glovebox, men många som misslyckas gång på gång saknar ju ofta en.

Har du prövat att ställa burkarna i ordningen du inockulerade? Jag hade senast mögel i första inockuleringshålet, resten blev bra. Skvallrar lite om att jag inte flamsteriliserade nålen tillräckligt länge.
Citera
2009-05-15, 13:23
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnprotes
Vad du gör är att du googlar rätt på såna sidor som skickar svampsporer med endast ersättning för brevporto, och så väljer du en ätbar kultur. Startar upp den, har sen fruktkammaren stående mitt på golvet i ditt rum, berättar såklart vad det är och bjussar sen morsan din på skörden när allt är klart (nu pratar vi sån svamp som inte förvandlas till psilocin i magen, vilket vi såklart gjort hela tiden iofs. ).

Sen kan du vara hur odiskret du vill, behöver inte heller gömma undan sakerna när du väl flyttat å får väntat eller oväntat besök.

Det substrat du kör på är ju BRF, du har malt råris i en kaffekvarn slängt på det på våt verm å rört om..? Förstår inte varför du blötlagt det efteråt däremot. Det finns mer skäl för oro om det ser väldigt vått ut, så vänta och se, och kasta sen alltsammans om inget händer - men ge det tid, har du burkarna i vanlig rumstemp så tar det längre tid, men inom 10 dagar måste man ju se vitt (eller grönt) - så stram budget är du nog inte på så att du måste återanvända substratet, det går kanske men lite onödigt om varje burk innehåller råris och verm för ett totalt värde av nån spänn som mest.

Efter inockulation tycker jag du ska låta allting vara, skiter sej allt kanske du lärt dej något, och funkar allting bra så kan du vara glad att du inte utsatte odlingen för en massa extra risker.

Om det hade gått hade jag lätt gjort det
Men min morsa ska alltid kolla upp allt jag gör så diskretion är a och o. Och att jag skulle odla något annat än psilocybinsvamp tror jag inte att hon skulle köpa

Mja, köpte det färdigt. Kostade väl 250kr eller nåt för några kilo verm och ett kilo ris... Har perlite också, men har inte ens koll på vad det används till..

Mja, ska försöka göra en liten odling till imorgon eller nåt och ska vara skitnoga denna gången så att allt blir sterilt som fan. Jag vill iaf få ut lite så det inte var 500kr i skön... Får jag ut en enda svamp kan jag iaf göra ett sporprint och köpa mer substrat.
Citera
2009-05-15, 13:35
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnprotes
Cobweb beror ju på att substratet är för fuktigt, alla gånger.

Jag har aldrig prövat utan glovebox, men många som misslyckas gång på gång saknar ju ofta en.

Har du prövat att ställa burkarna i ordningen du inockulerade? Jag hade senast mögel i första inockuleringshålet, resten blev bra. Skvallrar lite om att jag inte flamsteriliserade nålen tillräckligt länge.
Att cobweb uppkommer genom att substratet är för fuktigt är jag medveten om. Men det är inte alltid som det blir så som man vill då man gör substratet. =)

Och jag vet vad jag gör fel, jag har ingen glovebox och jag är ofta inte sådär jättenoga med att göra rent allting gång på gång. Men det går ofta bra ändå, så jag klagar inte direkt.
Citera
2009-05-15, 14:02
Medlem
hjärnprotess avatar
Citat:
Om det hade gått hade jag lätt gjort det
Men min morsa ska alltid kolla upp allt jag gör så diskretion är a och o. Och att jag skulle odla något annat än psilocybinsvamp tror jag inte att hon skulle köpa

Mja, köpte det färdigt. Kostade väl 250kr eller nåt för några kilo verm och ett kilo ris... Har perlite också, men har inte ens koll på vad det används till..

Mja, ska försöka göra en liten odling till imorgon eller nåt och ska vara skitnoga denna gången så att allt blir sterilt som fan. Jag vill iaf få ut lite så det inte var 500kr i skön... Får jag ut en enda svamp kan jag iaf göra ett sporprint och köpa mer substrat.

Perliten är nog tänkt att användas för att fukta din fruktkammare t.ex en plastback (finns det något dom inte kan användas till? ), bästa är om du köper två (en extra för att du hemskt gärna även vill ha en glovebox!), den andra borrar du lite fler hål i än du tror är nödvändigt, alla sidor, botten och locket... sen slänger du ner perliten i lådan och tar den till badrummet och duschar perliten och låter allt rinna av, nu kommer du ha en självgående fruktkammare som aldrig kommer behöva luftas eller underhållas på något sätt tills dina svampar är färdiga för plockning.

Sen hur du ska sköta det diskret vet jag inte riktigt, den måste ju ha ljus minst 1-2 timmar om dagen (att bara lämna den mitt i ett rum som har fönster funkar annars), ljuset är skitsamma om det är från en svag lampa eller solen.

Det kan du ju planera hur du ska lösa som första steg... timer för vägguttaget till en lampa å förhoppningsvis kunna knöla in alltsammans under sängen eller var det nu kan tänkas få plats (du kan ju såklart ha flera små fruktkammare också, genomskinliga glasslådor finns ju). Annars kanske du har nån polare som redan flyttat hemifrån som inte har något emot att ha en back ståendes hemma hos sej, och ha dej förbi hyffsat ofta för att kolla hur det går.
Citera
2009-05-15, 18:00
Medlem
har plockat alla mina svampar nu 10 st från första flushen. 5stora ungefär.men dom torkar inte? hade dom första mellan två tallrikar i rummet, men hände inte så mycekt. så la tidningspapper under, hände inte så mycekt då heller. så nu står dom i fönstret mellan 2 svarta talrikar och de blir varmt och mycket vatten men dom blir är inte inärheten av att man ska kunna bryta av dom utna att dom börjer sig som jag läste att de skulle vara. dom första svamparna har väl legat i 6dagar iaf plus lite till. något jag gör fel? mvh
Citera
2009-05-15, 18:02
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonlight555
har plockat alla mina svampar nu 10 st från första flushen. 5stora ungefär.men dom torkar inte? hade dom första mellan två tallrikar i rummet, men hände inte så mycekt. så la tidningspapper under, hände inte så mycekt då heller. så nu står dom i fönstret mellan 2 svarta talrikar och de blir varmt och mycket vatten men dom blir är inte inärheten av att man ska kunna bryta av dom utna att dom börjer sig som jag läste att de skulle vara. dom första svamparna har väl legat i 6dagar iaf plus lite till. något jag gör fel? mvh

Men idiot! Att torka svampar klarar ju en 5-åring av. Lägg de mellan två tidingspapper och vänta.

Du behöver inte göra värsta projektet av det hela...
Citera
2009-05-15, 18:06
Medlem
5åring? haha men va fan väntat 6dagar, svara på frågan istället ska de vara så man kan bryta de lr?
Citera
2009-05-15, 18:22
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonlight555
5åring? haha men va fan väntat 6dagar, svara på frågan istället ska de vara så man kan bryta de lr?
På sex dagar ska de ha hunnit torka tycker man.. det du kan göra är att varje morgon och kväll så torkar du insidan av tallrikarna med hushållspapper så att du tar bort vattnet som avdunstat från svamparna och hamnat på insidan av tallrikarna. Jag har märkt att det går snabbare då de inte ligger och drar i sig vattnet igen, som redan avdunstat en gång.
Jag brukar lägga dem på tork i en plastlåda utan lock, fungerar minst lika bra.. inte märkt någon som helst skillnad.
Citera
2009-05-15, 18:24
Medlem
aa fan har torkat varje morgon och kväll.. hehe, men en slutlig fråga om dom blir så torra,hur länge håller dom sig då? bästatt ha de förslutet i kylen?

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in