Citat:
Du kan nog få vänta i över en vecka innan myceliet har spridit sig såpass på ytan att det börjar bli synligt. Händer det någonting innan dess så är risken stor att det är cobweb som syns, detta kan du försöka bekämpa med Väteperoxid (finns att köpa på Apoteket för en mindre peng) - men generellt sett så är det kört då. Är substratet torrt så är risken för cobweb litet mindre än vid fuktigt/vått substrat.
Ursprungligen postat av t0rsk
Munskydd har jag faktiskt, fast jag glömde av att använda den när jag gjorde min sporspruta
. Mja, ska fundera på att göra det nästa gång, men jag ska nog bara vara en aning mer försiktig så ska det nog inte behövas.
Okej, får se om det dyker upp inom ett par dagar då. Kan det ta längre tid att få fint mycelium om substratet är lite för torrt? Om det inte blir något av det, kan man använda substratet igen?
. Mja, ska fundera på att göra det nästa gång, men jag ska nog bara vara en aning mer försiktig så ska det nog inte behövas.Okej, får se om det dyker upp inom ett par dagar då. Kan det ta längre tid att få fint mycelium om substratet är lite för torrt? Om det inte blir något av det, kan man använda substratet igen?
Och en sådan låda behövs inte, men se i sådana fall till att du rengör alla ytor du kommer att arbeta på med klorin utblandat med vatten. Eller att du helt enkelt använder dig av väteperoxiden (den luktar nästan ingenting).
Händer det ingenting med ditt substrat så kan du försöka igen, men jag hade inte gjort det - risken för kontamination är redan stor och kommer inte bli mindre av att du använder substratet igen.
Om du är osäker hur mycket vatten du ska ha i, i jämförelse med verm och rismjöl så kan du kolla mina anteckningar här:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=15912769&postcount=2083
Hoppas ditt substrat överlever. Det är sant att alla kan odla svamp, men jag brukar även nu (efter snart ett år) fortfarande få cobweb eller mögel i 30-50% av burkarna jag gör.
).