Citat:
Ursprungligen postat av toydoll
Har plockat andra flushen nu, kommer dock inte kunna påbörja den tredje idag så jag låter tre långsamma svampar växa till sig tills imorgon kväll innanhav plockar de samt påbörjar flush tre.
bortsett från de tre efterslängarna så blev vikten 110g vilket kan jämföras med förra flushens ca 140g (om jag minns rätt).
Men Jag har som vanligt några frågor...
1. På en svamp så är det små, men synliga, ljusa prickar, vad kan det vara?
2. På vissa av svamparnas hattar är det som ett tunt mörkt lager av någonting, samma mörka "lager" finns överst på growboxen, kan det vara sporer från förra flushen då jagmisstänker att jag plockade några av de svamparna för sent.
3. Har hört att man får mindre eller sämre svampar om de släpper iväg sina sporer, stämmer det?
Kan visa bilder om några dagar ifall någon är intresserad, men just nu är min macbook på lagning och de vill inte betala kostnaden för att det påstår att det kommit kaffe in på moderkortet underifrån (alla med enmacbook vet att man först måste lyfta bort batteri samt anstränga sig lite till för att komma in), jag dricker ju för fan inte ens kaffe.
Dessutom är problemet känt av Apple och de sa att de skulle stå för kostaderna om det inte vore för "kaffet" (jag tror attdet är teknikern som själv råkat spilla).
18.000 skulle det Kosta, men har jag tur så går det på hemförsäkringen.
Aja, nu gick jag skriva av mig lite
De synliga
" vita prickarna" skulle jag gissa på är mycelium som vuxit på fruktkropparna, har haft det själv förut, lika så, många andra. Helt naturligt. Inget farligt.
Det mörka är sporer som fruktkropparna släppt ut och som fäst sig på growboxens sidor. Inget farligt heller, inget farligt om du får i dem dem heller, exempelvis att du äter dem färska. Bara att de kanske smakar lite mera.. Ptjaa, konstigt, svampigt. Jag har själv plockat fruktkroppar ( svampar) när de varit alldeles sotiga, svarta av sporer och käkat dem.
Mindre svampar kan vara potenta lika mycket som stora.. De som stannat i växten, de allra minsta kallas
aborter men funkar lika väl som andra " normal stora" svampar.. Beror på helt och hållet hur det är odlat, näring, ljus, koldioxid, värme ect.
Det sägs att man ska plocka fruktkropparna precis när de släppt av sig sin hinna från stammen och precis innan de släpper iväg sina sporer.. Emellan alltså. Har aldrig hört och inte märkt någon skillnad att de skulle vara sämre pga de släppt iväg sporer. Tror du Maya indianerna märkte nå skillnad när de plockade dem vilt i naturen?
Varför skriver jag
" fruktkroppar och mycelium?"
Därför om man studerar mykologi ( vetenskapen om svampar). Mycel är det vita luddet, prickarna som du kallade det.
Det är det vita under ytan, mycelet, består av
hyfer (De är små tunna celltrådar. Hos de flesta svampar i skogen brukar hyferna bilda stora nät, mycel, under marken. Hyfers uppgift är att ta upp näring och hjälpa till med förökning).
Svampens välbekanta fruktkropp är enbart den reproduktiva, sporbärande delen av svampen: den består också av hyfer men betraktas som skild från mycelet.
Svampen absorberar näringsämnen genom mycelet.
Sclerotia eller på svenska sklerotia är kompakta eller hårda mycelmassor. Med andra ord, tryffelsvampar. Några psykadeliska tryfflar är;
Psilocybe tampanensis, Psilocybe mexicana och Psilocybe atlantis.
Efter att Holland gjorde all psilocybinsvamp olaglig 2008, trodde man att detta gällde också tryfflar och growboxar. Men icke, man skickade ett mail till hälsoministern och frågade och han sa enkelt bara " nej".
Hoppas du förstått lite nu.