2011-11-15, 20:03
Medlem
Cisoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrlustig
hejsan,

nu var det 5 dagar sedan jag startade boxen för flush nr.2 och i 2-3 dagar har det bara varit 3-5st små (1mm) svampar som inte växer någonting? vad är felet?

dem har alltså varit lika stora (små) i 2-3 dagar...

Har samma problem men blev så först på tredje-fjärde flushen. Frågade ju om det några inlägg ovanför, boxen dräneras på näring för varje flush. Låter lite underligt att det skulle ske redan efter första skörden dock kan man tycka.
Citera
2011-11-15, 21:20
Medlem
herrlustigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cisole
Har samma problem men blev så först på tredje-fjärde flushen. Frågade ju om det några inlägg ovanför, boxen dräneras på näring för varje flush. Låter lite underligt att det skulle ske redan efter första skörden dock kan man tycka.
Tack! Ja oj, såg det nu

Har kommit upp lite mer men som du säger, väldigt konstigt med de "problemet" redan...
Citera
2011-11-20, 23:30
Medlem
Hej.

Tänkte göra en beställning på azarius. Har tidigare köpt färdiga boxar från elefanten men nu vill jag tensta att göra själv.

Tänkte köpa http://azarius.net/smartshop/magic-mushrooms/grow-kits/mushroom-grow-kit-master/

Har ni tips på nåt mer jag bör köpa som kommer underlätta odlingen? Tips på några bra soprer?
Citera
2011-11-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catclaw
De flesta growbox brukar ge mellan 150 - 200g färska svampar vid varje flush. Detta minska dock med tiden och antal flushar. Du kan däremot hålla mängden svamp uppe genom att tillsätta ris och popcorn till din box efter varje flush. (Sterilisera de i ugnen först vid 100 - 120C i minst 40 min. Akta dock att du inte har de i för hög värme för stärkelsen förstörs.) På det sättet kan du hålla din growbox igång i evighet typ...

Någon som kan informera lite närmare angående detta som har gjort det själv, kan detta användas på "vanliga" growboxes att köpas utav aza eller elefenten?

Hur menas det att man ska göra, ta bort svampen och sedan blöta igen och fylla på med ris och popcorn som näring?
Citera
2011-11-22, 22:08
Medlem
Tänkte kolla om någon har erfarenheter utav större beställningar utav growboxar? Att köpa 10 blir ju billigare än att köpa 1 menar jag. Och då slipper man ju ta risker på ett tag då man kan låta det rulla på.

Hur stora kan marginalerna vara att torska egentligen? Så som jag förstått det som så är det väldigt små marginaler?
Citera
2011-11-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
fylla vad med popcorn? hälla popcorn ovanpå ?
aldrig hört talas om denna metod, tror knappast det hjälper när allt redan är koloniserad.
Du kan däremot inockulera med popcorn metoden, det skall självklart vara opoppade popcorn

https://www.flashback.org/p34048491

catclaws inlägg pratar om detta.

"De flesta growbox brukar ge mellan 150 - 200g färska svampar vid varje flush. Detta minska dock med tiden och antal flushar. Du kan däremot hålla mängden svamp uppe genom att tillsätta ris och popcorn till din box efter varje flush. (Sterilisera de i ugnen först vid 100 - 120C i minst 40 min. Akta dock att du inte har de i för hög värme för stärkelsen förstörs.) På det sättet kan du hålla din growbox igång i evighet typ..."

Nån som kan förklara lite närmare exakt hur han menar?
Citera
2011-11-26, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jijoja
https://www.flashback.org/p34048491

catclaws inlägg pratar om detta.

"De flesta growbox brukar ge mellan 150 - 200g färska svampar vid varje flush. Detta minska dock med tiden och antal flushar. Du kan däremot hålla mängden svamp uppe genom att tillsätta ris och popcorn till din box efter varje flush. (Sterilisera de i ugnen först vid 100 - 120C i minst 40 min. Akta dock att du inte har de i för hög värme för stärkelsen förstörs.) På det sättet kan du hålla din growbox igång i evighet typ..."

Nån som kan förklara lite närmare exakt hur han menar?

Detta låter intressant, någon som sitter på info och kan förklara närmare?
Citera
2011-12-01, 15:11
Medlem
typganjamans avatar
Tjoo! Fick precis upp min growbox cambodia i påsen och ställt den i mitt förråd! Det är 20-21 grader, och jag har virat in folie runt så att de ska växa uppåt! Sitter en lampa ca 1.5-2m rakt över, hade tänkt ha igång den några timmar om dagen så att de vet åt vilket det gäller! Vad jag undrar är; är det något jag har missat? Och är det tillräckligt varmt? Har läst i flera trådar att 25-28 grader är ultimat, men på azarius står det 20-25, så man börjar ju undra lite! Väldigt tacksam för svar!
Citera
2011-12-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typganjaman
Tjoo! Fick precis upp min growbox cambodia i påsen och ställt den i mitt förråd! Det är 20-21 grader, och jag har virat in folie runt så att de ska växa uppåt! Sitter en lampa ca 1.5-2m rakt över, hade tänkt ha igång den några timmar om dagen så att de vet åt vilket det gäller! Vad jag undrar är; är det något jag har missat? Och är det tillräckligt varmt? Har läst i flera trådar att 25-28 grader är ultimat, men på azarius står det 20-25, så man börjar ju undra lite! Väldigt tacksam för svar!

Hade en cambodia growbox i mitt förråd en gång i tiden med ungefär samma temp som du, funkade rätt bra! Dock skulle jag vilja fått ut lite mer än jag gjorde men om temperaturen spelade någon roll är svårt att säga. Vägde aldrig men 4 trippar har jag för mig det blev.

Ta sporeprints från de svampar du får upp! Det gjorde jag och odlar fortfarande på dessa

I koloniserings fasen ska tempen vara 25-28, alltså när man tillsatt sporer i substrat burkar.
En growbox funkar i rumstemperatur eller strax över.
Citera
2011-12-08, 22:00
Medlem
typganjamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsvampsvamp
Hade en cambodia growbox i mitt förråd en gång i tiden med ungefär samma temp som du, funkade rätt bra! Dock skulle jag vilja fått ut lite mer än jag gjorde men om temperaturen spelade någon roll är svårt att säga. Vägde aldrig men 4 trippar har jag för mig det blev.

Ta sporeprints från de svampar du får upp! Det gjorde jag och odlar fortfarande på dessa

I koloniserings fasen ska tempen vara 25-28, alltså när man tillsatt sporer i substrat burkar.
En growbox funkar i rumstemperatur eller strax över.

Okej. Funderade lite på sporeprints, men måste läsa på en hel del innan jag kan börja odla svamp utan growbox! Rätt grön där kan man säga! För två-tre dagar sedan så hävde jag i vatten i botten av påsen också, för att få det fuktigare. Kokade vattnet innan och lät det svalna. Var noga med att inte få in något vatten i själva boxen! Borde jag öppna påsen emellanåt förresten? För att få in lite ny luft? Annars får jag väl bara vänta och hoppas! Tack för svar i vilket fall!
Citera
2011-12-09, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typganjaman
Okej. Funderade lite på sporeprints, men måste läsa på en hel del innan jag kan börja odla svamp utan growbox! Rätt grön där kan man säga! För två-tre dagar sedan så hävde jag i vatten i botten av påsen också, för att få det fuktigare. Kokade vattnet innan och lät det svalna. Var noga med att inte få in något vatten i själva boxen! Borde jag öppna påsen emellanåt förresten? För att få in lite ny luft? Annars får jag väl bara vänta och hoppas! Tack för svar i vilket fall!

Kommer ihåg att jag också hade vatten ner i påsen! Jag öppnade och lufta min, tror man bör göra det. Det borde ju inte vara så står skillnad på Growbox och när man odlar själv från början. Och när man odlar själv från början är luftning viktigt! Har bara haft en growbox nämligen så kan inte allt för mycket om dem.

Ta sporeprints ändå, det är en ganska enkel process som du inte förlorar något på att göra och dem håller sig färska länge(Kan fortfarande vara vitala efter flera år)! Jag visste inte mycket om odling innan heller. Tog sporeprint och sen började jag införskaffa allt annat jag behövde för att köra igång några månader senare!
Citera
2011-12-09, 20:50
Medlem
typganjamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsvampsvamp
Kommer ihåg att jag också hade vatten ner i påsen! Jag öppnade och lufta min, tror man bör göra det. Det borde ju inte vara så står skillnad på Growbox och när man odlar själv från början. Och när man odlar själv från början är luftning viktigt! Har bara haft en growbox nämligen så kan inte allt för mycket om dem.

Ta sporeprints ändå, det är en ganska enkel process som du inte förlorar något på att göra och dem håller sig färska länge(Kan fortfarande vara vitala efter flera år)! Jag visste inte mycket om odling innan heller. Tog sporeprint och sen började jag införskaffa allt annat jag behövde för att köra igång några månader senare!

aa, känns ju inte som att det blir något luftbyte alls om påsen är stängd. haha Jag får nog ta och göra det. kan ju inte skada liksom! hur många flushar fick du ut av din growbox btw?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in