2009-05-05, 09:00
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambulantica
Finns det nåt bra sätt att vara säker på när det är dags att ta ett print?
När svamparna börjar släppa saken under hatten, då är det bara att plocka den/dem och göra print/s.
Citera
2009-05-05, 16:28
Medlem
klisssters avatar
Hmm ingen som kan svara på min fråga angående när dom ska "skördas"? Stämmer det att dom producerar psilocybin för att kunna öppna hattarna?
Såfall bör man plocka dom precis innan eller är jag helt fel på det?
Citera
2009-05-05, 18:06
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klissster
Hmm ingen som kan svara på min fråga angående när dom ska "skördas"? Stämmer det att dom producerar psilocybin för att kunna öppna hattarna?
Såfall bör man plocka dom precis innan eller är jag helt fel på det?
De ska skördas alldeles då de är påväg att öppna hattarna, eller precis då de har öppnat sig. Efter det så kommer de inte att växa mer och de kommer släppa sina sporer.
Citera
2009-05-06, 01:09
Medlem
Extroversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
De ska skördas alldeles då de är påväg att öppna hattarna, eller precis då de har öppnat sig. Efter det så kommer de inte att växa mer och de kommer släppa sina sporer.

Förtydligande ifall ni inte förstod CravenKitten's resonemang: Efter att de slutar växa så kommer inte heller psilocybin/psilocin-mängden att öka. Att de släpper sporerna kan "smutsa" ner ditt terrarium och lämna svarta/lila fläckar på dina andra svampar, inte farligt, men inte särskilt attraktivt och det smakar (enligt utsago på shroomery.com) desto mer bittert.
Citera
2009-05-06, 18:16
Medlem
alla mina svampar har lagt sig. va ska jag göra? första flushen,

mvh
Citera
2009-05-06, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moonlight555

mvh

la du ner kakorna i blöt efter flushen?
Citera
2009-05-06, 21:58
Medlem
EroC"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonlight555

mvh

Växer de fortfarande? Isf kan du nog låta de växa ett tag till.
Om de ser ut att inte må bra så tycker jag att du ska plocka dem.
Har varit med om att en av mina svampar lagt sig, men inte alla.

Kanske är det så att om svamparna inte har någon tillräckligt stark ljuskälla att växa mot, så spelar det ingen roll åt vilket håll de växer, de väljer själva, hehe. Jag är inte säker på om det är på det här viset dock, eftersom svampar inte tillgodoser sig energi på samma sätt som växter, som ju behöver sol.
Citera
2009-05-07, 09:23
Medlem
bad en vän hålla koll på dom som slogg i typ 3 cl vatten direkt i och sen kom på att han inte fick de.. därför dom har lagt sig? dom ser förövrigt bra ut förutom att dom är lite svarta på stamen, men så kankse de ska vara?

fundrerade på om de va ljuskällan också. har dom i badrumet och har bara tänt lite då och då, men nu lämnar jag de tänt hela tiden för att se om dom reser sig igen.. dom har blivit ganska långa iaf. typ 13cm
Citera
2009-05-07, 18:52
Bannlyst
Saken är den att mitt growkit att bara få delar av ytan är koloniserat och att det bara växer 3 svampar och det är bara första flushen, kommer det växa mera svampar flusharna som kommer? Tycker det verkar vara väldigt lite med tre svampar ? Någon som vet?
Citera
2009-05-07, 18:52
Bannlyst
Efter lång väntar och att nästan ha gett upp hoppet kom svamparna upp. Det tog sig 17 dagar innan något hände. Har iaf plockat fösta flushen nu och fick ut ca 100g färskt =).

Nu är dom som skrivet plockade men några svampar växte ganska långt ner i lådan men var så små så jag ville ej störa lådan med att gräva omkrng i den.

Så nu har jag blötlagt lådan igen, men det gör väl inget att dom små svamparna är där i?
Citera
2009-05-07, 20:45
Medlem
Salamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-En-Torsk
Efter lång väntar och att nästan ha gett upp hoppet kom svamparna upp. Det tog sig 17 dagar innan något hände. Har iaf plockat fösta flushen nu och fick ut ca 100g färskt =).

Nu är dom som skrivet plockade men några svampar växte ganska långt ner i lådan men var så små så jag ville ej störa lådan med att gräva omkrng i den.

Så nu har jag blötlagt lådan igen, men det gör väl inget att dom små svamparna är där i?

Nej, det är ingen fara. Låt dem bara vara.
Citera
2009-05-07, 20:49
Medlem
Salamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Saken är den att mitt growkit att bara få delar av ytan är koloniserat och att det bara växer 3 svampar och det är bara första flushen, kommer det växa mera svampar flusharna som kommer? Tycker det verkar vara väldigt lite med tre svampar ? Någon som vet?

Låter ganska lite. Men kanske blir bättre i flush nr 2. Själv fick jag bara 2 stora och 4 små (80g färskt) på andra flushen. Första fick jag ut nära 200g. Du får börja prata med svamparna så att de trivs bättre. Tips är även att sätta på "Zwampen" på repeat när du lämnar dem ensama.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in