2012-04-01, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaaaa
Ok nu läste jag att de håller länge i en annan tråd .
Nu är min fråga vad jag behöver införskaffa och vad jag ska köra sporerna i för substrat , har ej tillgång till bajs så tänker nog köra på ris funkar det bra?
Måste jag skaffa en tryckkokare eller kan man göra på annat vis ?

http://www.shroomery.org/5190/Do-I-need-a-pressure-cooker-if-I-want-to-prepare-grains
Citera
2012-04-01, 14:12
Medlem
Jaaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanderseks
http://www.shroomery.org/5190/Do-I-need-a-pressure-cooker-if-I-want-to-prepare-grains

Ok tack! var hittar man en tryckkokare i stockholm billigt , sökt lite men hittar inga för mindre än typ 600 , går det att få ner det? kanske bäst att skicka efter .
Citera
2012-04-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ok tack! var hittar man en tryckkokare i stockholm billigt , sökt lite men hittar inga för mindre än typ 600 , går det att få ner det? kanske bäst att skicka efter .

Ikea säljer dem för 500-lappen, vet inte om det går att hitta billigare.
Citera
2012-04-01, 15:00
Medlem
Jaaaas avatar
Citat:
Ikea säljer dem för 500-lappen, vet inte om det går att hitta billigare.

Ok tack! finns det några guider hur man går till väga förutom knarkkorvens som inte är spec utförlig ,hellst svenska .
Citera
2012-04-01, 15:53
Medlem
Flusons avatar
Citat:
Tryckkokare är bäst, men du behöver inte det. Du kan lägga din burkar med foliet på så inget vatten kommer in i burkarna, sen fyller du en halv kastrull med vatten så det är vatten upp till mitten på burkarna, sen sätter du på ett lock och sätter på högsta värmen så det börjar koka, du kommer höra hur det puffar till och det är bra, se till så att inte vattnet kokar över bara.
Citera
2012-04-01, 16:14
Medlem
Flusons avatar
Jag har haft min growbox ståendes ett tag, idag blir det 9 dagar den stått, myceliumet har växt en hel del, så nu tänkte jag att jag ska börja låta den få ljus oftare.

Hur starkt ljus ska jag ha?, den har fått lite dimmigt svagt ljus då och då. Jag har lagt en stor buddha lampa som har en fet glödlampa brevid boxen. Hur länge ska den stå på? Vill inte skada växandet så att säga.
Citera
2012-04-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluson
Ska ni trippa på allt själv så räcker det gått och väl ett tag framöver, cambodian kittet är vanligt och det går ganska snabbt. Yes det är bara och torka sen vänta på nästa flush.

Första flushen brukar oftast vara minst, andra-tredje brukar vara peaken på flusharna och sen dalar det ner om det ens blir någon mer flush, det varierar.

Beställde tre cambodian kit, vi blev fem personer tillslut.

Men undrar om man kan förvara sina grow boxes i ett datorchassi , borde ju fungera alldeles utmärkt?

Är det bra för svamparna om man har en glödlampa på 24/7 eller ska man sätta timer?
Någon som vet ungefär i vilken temperatur svamparna växer som bäst? Bara att slänga i några fläktar för att få ner värmen från glödlampan.
Citera
2012-04-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balesflens
Beställde tre cambodian kit, vi blev fem personer tillslut.

Men undrar om man kan förvara sina grow boxes i ett datorchassi , borde ju fungera alldeles utmärkt?

Är det bra för svamparna om man har en glödlampa på 24/7 eller ska man sätta timer?
Någon som vet ungefär i vilken temperatur svamparna växer som bäst? Bara att slänga i några fläktar för att få ner värmen från glödlampan.

Runt 25, lite högre (upp till 30 grader) vid koloniseringen. Lampan är endast till för att den ska växa rakt, utan lampa växer den antagligen neråt. Svampar har ingen fotosyntes och ljus är inte nödvändigt för att den ska växa. Har du en lampa över den och du klarar tempen så kan den vara på 24/7, annars räcker det med typ 2 timmar ljus om dagen.
Citera
2012-04-02, 23:14
Medlem
Citat:
Runt 25, lite högre (upp till 30 grader) vid koloniseringen. Lampan är endast till för att den ska växa rakt, utan lampa växer den antagligen neråt. Svampar har ingen fotosyntes och ljus är inte nödvändigt för att den ska växa. Har du en lampa över den och du klarar tempen så kan den vara på 24/7, annars räcker det med typ 2 timmar ljus om dagen.
Okajs då vet jag hur det står till! Men om man beställer ifrån azarius, vad syns att man har köpt på kortet? (om någon skulle få för sig att kolla upp det)
Citera
2012-04-05, 13:28
Medlem
Några frågor!

Hur mycket mer väger svampen när den är färsk än när den torkad?

Får man bättre effekt om man torkar svamparna?

Om man skördar för tidigt, är det bara storleken som blir sämre eller blir svampen mindre potent också?
Citera
2012-04-05, 20:22
Medlem
molmols avatar
Man brukar säga att 10g färsk blir ca 1g torkat.

Snarare tvärt om, då en del aktiva ämnen försvinner vid torkningen. Tror det är psilocinet som försvinner, då blir bara psilocybinet kvar.

Om man skördar för tidigt, är det bara storleken som blir sämre eller blir svampen mindre potent också?
Allt jag vet som kan vara relevant är att svamparna innehåller psilocybin oavsett storlek, hur mycket och om det skiljer sig beroende på mognad vet jag inte.

Om det gäller cubensis.
Citera
2012-04-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molmol
Man brukar säga att 10g färsk blir ca 1g torkat.

Snarare tvärt om, då en del aktiva ämnen försvinner vid torkningen. Tror det är psilocinet som försvinner, då blir bara psilocybinet kvar.

Allt jag vet som kan vara relevant är att svamparna innehåller psilocybin oavsett storlek, hur mycket och om det skiljer sig beroende på mognad vet jag inte.

Om det gäller cubensis.

Tack för svar!

Ja det är Cubensis det gäller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in