2006-05-31, 21:37
Medlem
Ska fixa en growlåda med cubbar och har ett par frågor...

1. Hur mycket skiljer sig styrkan mellan torkad och färsk svamp? Vet att sist jag tog 3 g torkat fick jag en rätt så stark tripp, men eftersom färska förutom psylocibinet innehåller psylocin är de mer potenta om jag har förstått det rätt. Så fast 30 g färskt är ungefär lika mycket som 3 g torkat är de färska starkare. Frågan är hur pass mycket starkare? hur mycket för att få det ungefär likvärdigt med 3 g torkat?

2. Går det att göra the på färska svampar utan att de förlorar effekt? Vet att det går på torkade men jag gissar att psylocinet kan vara mer känsligt för värme?

3. Om man beställt en growbox från elefanten, ungefär hur mycket kan man räkna med att få på varje flush?

mvh
Citera
2006-05-31, 21:49
Bannlyst
Okej, nu har jag INGEN erfarenhet av svampar/growkits/elefanten or whatever som du undrar öve rmen jag råkar vara tämligen påläst så kan svara på dom flesta av dina frågor men begrundar dom helt på det jag läst här på diverse forum.

1. Färsk svamp innehåller ca 90% vatten så en tiondel torkad svamp bör innehålla lika mkt psilocybin/psilocin som den färska.
1½. Har läst att både psilocybin och psilocin förvandlas till det senare i kroppen ändå och det är allt jag kan svara på den frågan...?
2. 60 grader sen går är allt förlorat. EDIT_ Färska svampar?! *major malfunction, warning, härdsmälta*
3. Två flushar står det väl? På elefantens sida DVS.

Jag reserverar mig för eventuella fel-påståenden, vill bara ge dig ett snabbt, lagom tillfredsställande svar...
Citera
2006-05-31, 22:20
Medlem
Magruders avatar
1. 1g torkat = Ca 10g färskt, gå efter det och vänta dig att det blir ungefär samma, så blir det ungefär samma. Placebo-effekten, du vet

2. Om man torkar svampar under för hög värme så bryter syret ner de aktiva ämnene, samma sak gäller inte i vatten. Fast det låter ändå problematiskt att göra the på färska, gör en god soppa istället

3. Min första flush (cubensis growkit från elefanten) gav ca 120g, fast min andra, som har varit igång sedan ca en och en halv vecka har gett en mycket mindre flush, just nu är det 5 stora svampar, 3 mellanstora/små och sen fullt av små, missväxta svampar.. Eventuellt har väl mitt kit kontaminerats, menmen. Det är väl meningen att de ska ge ungefär lika mycket de fyra flushes som sidan påstår att boxen ska ge, eftersom de säger att den kommer generera totalt 400-600g.

Jag reserverar mig också för eventuella felpåståenden, bara för säkerhets skull
Citera
2006-06-01, 21:50
Medlem
Så är det bara nått jag hallucinerat fram att färska svampar innehåller mycket mer psilocyn än torkade?
Citera
2006-06-01, 22:29
Medlem
Ninjalittles avatar
20g färsk != 2g torkad!! Dvs, inte samma sak enligt mina erfarenheter. 20g färsk cubensis tog mig LÅNGT, 2g torkat tog mig bara en liten bit på vägen...
Citera
2006-06-02, 03:10
Bannlyst
Kul att folk skriver nonsens.

1g torkad svamp är INTE lika mkt som 10g färska, varken viktmässigt eller jämför med styrkan.
Efter att ha torkat en hel del svamp (2.5 kg som mest) så kan jag berätta att det är en myt.
10g svamp har en tendens att torka till mellan 1.5 till 2g, ibland mer- (Av någon anledning blir det olika vid olika flushar.)
Det är gåta varför folk tror att man kan få ut allt vatten utan att köra det i vakumtork, vilket jag kan slå vad om att ingen här har tillgång till. Luften innehåller vatten och du kan aldrig få svampen helt torr.

3g är dessutom på gränsen till minimum dos, då en "riktig" tripp börjar först vid 27 mg psilocybin/psilocin. För de flesta cubensis strains innebär det mellan 3.5 - 4.7g torkade.
Visserligen blir man "svampad" vid så låga doser som 5mg psilocybin/cin, men det är endast initial påverkan och du gör ingen riktig "tripp".
Med en riktig tripp menas att man får både CEV/OEV. Detta händer bara inte under 27 mg. (Refr. Passie, Hoffman m.m)
Dock har det att göra med vilken strain svamp du äter. Hawaiian svampar har högt innehål av psilocybin och psilocin och där kan redan 0.5 - 1g vara nog för att få i sig 27 mg.
Den ultimata trippen med upplösning av "egot" börjar runt 50 - 60mg och det är runt +10g vanliga cubensis.

Cubensis mexicans (den vanligaste sorten) innehåller i regel 0.68% Psilocybin och 0.64% Psilocin. Toppisar innehåller inget psilocin alls, utan bara psilocybin. (Mellan 1.2 - 1.6%)
Psilocybin är inte det aktiva substansen, utan psilocin. Psilocybin metaboliseras dock till psilocin i kroppen (i njrarna och levern), vilket är det aktiva ämnet.
Psilocin liknar serotonin och binder till mest till serotonin1a & 1b receptorer (Även till ett antal andra receptorer.) då molekylen liknar serotonin väldigt mkt därav dess effekter.

Psilocin förstörs av luftens syre, varför torkade svampar inte innehåller något psilocin i de flesta fall. Har man tur så finns det små mängder psilocin kvar.
Man blir i regel av med hälften av styrkan vid torkning med andra ord, så om man torkar 35g färska och får en 5'a torkade så kan du räkna med att dina 35g skulle ha varit nästa dubbelt så starka om du hade käkat de färska. Torkade svampar innehåller alltså inget psilocin som någon här påstod. (Du kan dock torka svampen i en behållare med kväve så att psilocinet inte oxiderar sönder, men det e en helt annan femma.)
Sen förstår jag inte varför man ska torka svampen, då torkade smakar skit. Färska svampar kan du blanda med isbergssallad, olivolja, citronjuice och italiensk salladkrydda för att få en riktig god och näringsrik sallad.
Att göra te på svampen är slöseri med dyrbara substanser då du förstör en hel del psilocybin och psilocin. Om du tvunget vill göra te, så koka vattnet med en vanlig tepåse, låt den svalna lite, hacka svamparna UNDER vattnet och låt det dra i 20 minuter. Filtrera och kläm ur all vätska.

De flesta growbox brukar ge mellan 150 - 200g färska svampar vid varje flush. Detta minska dock med tiden och antal flushar. Du kan däremot hålla mängden svamp uppe genom att tillsätta ris och popcorn till din box efter varje flush. (Sterilisera de i ugnen först vid 100 - 120C i minst 40 min. Akta dock att du inte har de i för hög värme för stärkelsen förstörs.) På det sättet kan du hålla din growbox igång i evighet typ...

Läs mer om psilocybin på: http://fkogserver.bmc.uu.se/course/a/biolakt/littarb/psilocybin.pdf
Citera
2011-11-16, 23:52
Medlem
MichaelBickles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catclaw
Kul att folk skriver nonsens.

1g torkad svamp är INTE lika mkt som 10g färska, varken viktmässigt eller jämför med styrkan.
Efter att ha torkat en hel del svamp (2.5 kg som mest) så kan jag berätta att det är en myt.
10g svamp har en tendens att torka till mellan 1.5 till 2g, ibland mer- (Av någon anledning blir det olika vid olika flushar.)
Det är gåta varför folk tror att man kan få ut allt vatten utan att köra det i vakumtork, vilket jag kan slå vad om att ingen här har tillgång till. Luften innehåller vatten och du kan aldrig få svampen helt torr.

3g är dessutom på gränsen till minimum dos, då en "riktig" tripp börjar först vid 27 mg psilocybin/psilocin. För de flesta cubensis strains innebär det mellan 3.5 - 4.7g torkade.
Visserligen blir man "svampad" vid så låga doser som 5mg psilocybin/cin, men det är endast initial påverkan och du gör ingen riktig "tripp".
Med en riktig tripp menas att man får både CEV/OEV. Detta händer bara inte under 27 mg. (Refr. Passie, Hoffman m.m)
Dock har det att göra med vilken strain svamp du äter. Hawaiian svampar har högt innehål av psilocybin och psilocin och där kan redan 0.5 - 1g vara nog för att få i sig 27 mg.
Den ultimata trippen med upplösning av "egot" börjar runt 50 - 60mg och det är runt +10g vanliga cubensis.

Cubensis mexicans (den vanligaste sorten) innehåller i regel 0.68% Psilocybin och 0.64% Psilocin. Toppisar innehåller inget psilocin alls, utan bara psilocybin. (Mellan 1.2 - 1.6%)
Psilocybin är inte det aktiva substansen, utan psilocin. Psilocybin metaboliseras dock till psilocin i kroppen (i njrarna och levern), vilket är det aktiva ämnet.
Psilocin liknar serotonin och binder till mest till serotonin1a & 1b receptorer (Även till ett antal andra receptorer.) då molekylen liknar serotonin väldigt mkt därav dess effekter.

Psilocin förstörs av luftens syre, varför torkade svampar inte innehåller något psilocin i de flesta fall. Har man tur så finns det små mängder psilocin kvar.
Man blir i regel av med hälften av styrkan vid torkning med andra ord, så om man torkar 35g färska och får en 5'a torkade så kan du räkna med att dina 35g skulle ha varit nästa dubbelt så starka om du hade käkat de färska. Torkade svampar innehåller alltså inget psilocin som någon här påstod. (Du kan dock torka svampen i en behållare med kväve så att psilocinet inte oxiderar sönder, men det e en helt annan femma.)
Sen förstår jag inte varför man ska torka svampen, då torkade smakar skit. Färska svampar kan du blanda med isbergssallad, olivolja, citronjuice och italiensk salladkrydda för att få en riktig god och näringsrik sallad.
Att göra te på svampen är slöseri med dyrbara substanser då du förstör en hel del psilocybin och psilocin. Om du tvunget vill göra te, så koka vattnet med en vanlig tepåse, låt den svalna lite, hacka svamparna UNDER vattnet och låt det dra i 20 minuter. Filtrera och kläm ur all vätska.

De flesta growbox brukar ge mellan 150 - 200g färska svampar vid varje flush. Detta minska dock med tiden och antal flushar. Du kan däremot hålla mängden svamp uppe genom att tillsätta ris och popcorn till din box efter varje flush. (Sterilisera de i ugnen först vid 100 - 120C i minst 40 min. Akta dock att du inte har de i för hög värme för stärkelsen förstörs.) På det sättet kan du hålla din growbox igång i evighet typ...

Läs mer om psilocybin på: http://fkogserver.bmc.uu.se/course/a/biolakt/littarb/psilocybin.pdf

Impressive.

En fråga om torkningen.... hur håller man svampen färsk så länge som möjligt? Torkar inte svampen förr eller senare ändå?
Citera
2011-11-17, 01:46
Medlem
herrlustigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelBickle
Impressive.

En fråga om torkningen.... hur håller man svampen färsk så länge som möjligt? Torkar inte svampen förr eller senare ändå?
Som lite utav ett Catclaw fan låter jag även han svara på denna fråga

Förvara svampar?
Citat:
Ursprungligen postat av rille82
hur ska man på bästa sett förvara färska svampar??

Tacksam för alla svar!!
Citat:
Ursprungligen postat av Catclaw
I kylen, men ej frys. Is spränger cellväggarna och det blir gegga när det sen tinar...
Jag har bevarat färska svampar flera veckor i kylen.
Annars e det torka de o frysa ner de.

Jag lägger de i en liten korg som ligger i kylen helt öppen. Det samlas annars en massa vatten och det blir geggigt efter ett tag om luften inte får cirkulera fritt kring svampen.
Citera
2011-11-17, 08:56
Medlem
MichaelBickles avatar
[quote=herrlustig]Som lite utav ett Catclaw fan låter jag även han svara på denna fråga

Coolt! eftersom det är första boxen för mig så provar jag nog att ha några i kylen och torka några för att förvara i frysen.

Men man kan alltså ha de i kylen i några veckor utan problem och sedan torka dem också eller? jag menar nånting måste ju hända med den färska svampen som förr eller senare gör att man måste torka den?

edit: sorry för dålig quote.
Senast redigerad av MichaelBickle 2011-11-17 kl. 08:58.
Citera
2011-11-17, 20:04
Medlem
herrlustigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelBickle
Coolt! eftersom det är första boxen för mig så provar jag nog att ha några i kylen och torka några för att förvara i frysen.

Men man kan alltså ha de i kylen i några veckor utan problem och sedan torka dem också eller? jag menar nånting måste ju hända med den färska svampen som förr eller senare gör att man måste torka den?

edit: sorry för dålig quote.
Najs, återkom gärna men resultat.

Jag vet faktiskt inte hur länge man kan ha de i kylen, de är något även jag vill veta. Sen undrar jag också om de behåller samma potens som färska om man förvarar de i kylen...
Citera
2011-11-18, 01:15
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
hur torkar man svampen? samma sätt som på cb typ?
Citera
2011-11-18, 02:20
Medlem
herrlustigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
hur torkar man svampen? samma sätt som på cb typ?
Typ men man kurerar inte.

Två exempel:
Citat:
Sedan torkas de på ett papper i några dagar tills de är helt torra för att förpackas och läggs i frysen för framtida bruk.

Källa: http://knarkkorven.magiskamolekyler.org/svampinfo/svampodling.html
Citat:
När du har skördat dina svampar kan det vara bra att ta av hatten och dela på stammen (detta för att det skall torka så snabbt som möjligt) Placera svampen på ett svart tygstycke (t.ex. en t-shirt) vik tyget över svampen och placera denna under en 40watts lampa som hänger ca 20 cm ovanför. Om man vill kan man strö lite havssalt ovanpå tyget (saltet drar till sig fukten och torkningsprocessen går lite snabbare) Torkningen bör gå ganska snabbt, från några timmar upp till max 2 dagar.

Källa: https://forum.magiskamolekyler.org/index.php?showtopic=6328
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in