2010-11-14, 23:05
Medlem
misaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Några "blommor" som du kanske hoppas på efter att ha satt den "i blom" lär det nog inte bli.

- F.G
Är man skadad så är man
Citera
2010-11-15, 03:02
Medlem
Utopia.s avatar
Har funderat på att köpa en hem en sporspruta igen... Men lite nojjig. Man får ju inte ta in sprutor hur som helst, eller hur? Iofs är det ju det minsta man behöver oroa sig för.

Har även funderat på att fixa ett sporeprint från den där hemsidan.. Det är ju helt superlagligt. Men då har jag ingen spruta. Fan, borde inte ha slängt sprutan jag hade.

Kunde man inte fixa sprutor som var avsedda för att fylla på bläckpatroner?
Citera
2010-11-15, 13:35
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Har funderat på att köpa en hem en sporspruta igen... Men lite nojjig. Man får ju inte ta in sprutor hur som helst, eller hur? Iofs är det ju det minsta man behöver oroa sig för.

Har även funderat på att fixa ett sporeprint från den där hemsidan.. Det är ju helt superlagligt. Men då har jag ingen spruta. Fan, borde inte ha slängt sprutan jag hade.

Kunde man inte fixa sprutor som var avsedda för att fylla på bläckpatroner?
sprutor för bläckpatroner finns ja.

sen är det inga problem med att beställa sprutor, har själv gjort det och då blev paketet märkt efter butiken jag köpte från, stod stort på paketet: Mushroom research centre Gmbh.
Citera
2010-11-16, 00:53
Medlem
Teo-nanacatls avatar
Först och främst har jag inte orkat läsa igenom alla 273 sidor. Vill bara att alla nybörjare (som även jag varit) ska veta att hysterin kring renligheten är enligt min erfarenhet överdriven. Jag har ingen glovebox, har oftast haft en hel del odiskad disk inom armslängds avstånd när jag tillverkat mina sporsprutor och inokulerat brf/verm-kakor och andra substrat. Det viktigaste är en tryckkokare men framförallt ett rent sporavtryck. Har bara misslyckats en gång vid mitt första försök med en casing där allt blev för blött. Ni har inget att förlora. Börja med brf-kakor så ni lär känna myceliet. Ni har verkligen inget att förlora!
Citera
2010-11-17, 12:24
Medlem
pounderetts avatar
vart beställer jag säkrast en growbox? hur stor är risken att grejjerna fastnar i tullen? någon trevlig får gärna svara i ett PM!
Citera
2010-11-18, 16:13
Medlem
Utopia.s avatar
Till er som inte har en tryckkokare hittade jag en grymt intressant länk som förklarar exakt varför man i vanliga fall använder tryckkokare, och ger en alternativ metod som är lite krångligare men faktiskt ännu effektivare!

http://forums.mycotopia.net/sterilization/14500-fractional-sterilization-mushrooms-without-pressure-cooker.html

Kortfattat går det ut på att ångar burkarna tre gånger, med 24 timmar emellan. Detta eftersom alla kontamineringar dör runt 100 grader, men endosporerna överlever. Om man dock ger dem 24 timmar så hinner de "kläckas" och därmed går de att döda vid normal kokpunkt. Detta ska enligt trådskaparen vara ännu effektivare än tryckkokare. Det är dock viktigt att inte låta dem ligga längre än 24 timmar, ty då börjar nya endosporer bildas.

Ska vara effektivt på både popcorn och kakor..
Senast redigerad av Utopia. 2010-11-18 kl. 16:19.
Citera
2010-11-18, 18:56
Medlem
MagicMacks avatar
Elefantens Odlingslåda:
1st Cubensis Cambodian @ 48.6g
http://stashbox.org/1031318/bild.JPG
Citera
2010-11-19, 16:11
Medlem
Teo-nanacatls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Till er som inte har en tryckkokare hittade jag en grymt intressant länk som förklarar exakt varför man i vanliga fall använder tryckkokare, och ger en alternativ metod som är lite krångligare men faktiskt ännu effektivare!

http://forums.mycotopia.net/sterilization/14500-fractional-sterilization-mushrooms-without-pressure-cooker.html

Kortfattat går det ut på att ångar burkarna tre gånger, med 24 timmar emellan. Detta eftersom alla kontamineringar dör runt 100 grader, men endosporerna överlever. Om man dock ger dem 24 timmar så hinner de "kläckas" och därmed går de att döda vid normal kokpunkt. Detta ska enligt trådskaparen vara ännu effektivare än tryckkokare. Det är dock viktigt att inte låta dem ligga längre än 24 timmar, ty då börjar nya endosporer bildas.

Ska vara effektivt på både popcorn och kakor..

Vill du hålla på i fyra dygn så varsågod.

Med tryckkokare tar det ca 1 timme.
Citera
2010-11-20, 14:48
Medlem
Hej,

Nu är det 9:e dagen på min flush 2 och såhär ser det ut (min första flush gav mig på 28 dagar absolut ingenting):
http://img143.imageshack.us/f/img0145wx.jpg/

Ska jag skörda den stora nu (där "hinnan" nästan släppt helt)? Är den redo att skördas redan nu i så fall? Behöver alla tips jag kan få hur jag ska gå tillväga här!

Tack på förhand!
Citera
2010-11-20, 15:02
Medlem
GloriousPettings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softileraren
Hej,

Nu är det 9:e dagen på min flush 2 och såhär ser det ut (min första flush gav mig på 28 dagar absolut ingenting):
http://img143.imageshack.us/f/img0145wx.jpg/

Ska jag skörda den stora nu (där "hinnan" nästan släppt helt)? Är den redo att skördas redan nu i så fall? Behöver alla tips jag kan få hur jag ska gå tillväga här!

Tack på förhand!

Ja, du ska plocka dem någonstans emellan att hinnan har släppt men innan den släpper sporer. Det ser ut att vara dags.
Citera
2010-11-20, 15:03
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teo-nanacatl
Vill du hålla på i fyra dygn så varsågod.

Med tryckkokare tar det ca 1 timme.

Jojo, men som sagt - för de som inte har tryckkokare.
Citera
2010-11-20, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GloriousPetting
Ja, du ska plocka dem någonstans emellan att hinnan har släppt men innan den släpper sporer. Det ser ut att vara dags.

Ok, det är ingen risk att det är lite för tidigt (kanske inte gör så mycket)? Och i och med att jag endast kommer att skörda en svamp nu är det väl viktigt att jag tvättar händer osv. noga så allt är sterilt (även om jag ändå fått uppfattningen av att det kanske är lite överdrivet ibland med hur sterilt det måste vara)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in