2015-03-09, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freja00
hej jag och min flickvän köpte en sån färdig growbox från elefanten ,
vi tog vanligt kran vatten och bor i en kommun med väldigt rent vatten borde detta gå lika bra ?

Det är inga problem. Man kan koka det om man är en riktigt paranoid, men det behövs inte
Citera
2015-03-09, 22:00
Bannlyst
Har satt min groowbox på en värmefilk då lägenheten är kall såhär års. Många år sedan jag odlade. Vad tål dom man för värme? Kör på 35-40. Tänkte köra kanske 5-10 timmar om dagen då lägenheten knappt håller 25.
Citera
2015-03-09, 22:07
Bannlyst
Har satt min groowbox på en värmefilk då lägenheten är kall såhär års. Många år sedan jag odlade. Vad tål dom man för värme? Kör på 35-40. Tänkte köra kanske 5-10 timmar om dagen då lägenheten knappt håller 25.
Citera
2015-03-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Formula

Det ska inte gå över 30.
Runt 25 är bra temperatur för koloniserat mycel "vilket jag antar att du menar".
Citera
2015-03-09, 23:09
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Formula

35-40 grader

Själv kör jag på mellan 23-28 grader, helst där emellan så blir det jätte bra kan jag lova, varför 5-10 timmar? Samma värme hela tiden sen 12h mörkt 12h ljust. har alltid funkat för mig.
Citera
2015-03-10, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
35-40 grader

Själv kör jag på mellan 23-28 grader, helst där emellan så blir det jätte bra kan jag lova, varför 5-10 timmar? Samma värme hela tiden sen 12h mörkt 12h ljust. har alltid funkat för mig.
Märker du någon skillnad när du själv reglerar ljus/mörkerexponering? Jag har provat 12/12 utan någon märkbar skillnad gentemot att bara låta moder natur göra jobbet. Med märkbar skillnad menar jag givetvis kvantitativt, skillnader i potens har jag ingen aning hur jag skulle jämföra.
Citera
2015-03-10, 16:21
Medlem
SvartAces avatar
Jag fick mögel i min senaste låda så jag har letat lösningar för att undvika detta i framtiden. Jag var redan väldigt försiktig så det berodde nog inte på slarv. Tanken slog mig:

Så här års är det väl inte så mycket sporer som flyger omkring utomhus? Det är för kallt för att det ska vara fuktigt och de flesta växter och organismer ligger i dvala under vintern på grund av hur lite näring, fukt och solljus det finns att tillgå. Borde det inte vara mycket säkrare att göra i ordning growboxen utomhus än inomhus?
Citera
2015-03-10, 16:45
Medlem
123psyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartAce
Jag fick mögel i min senaste låda så jag har letat lösningar för att undvika detta i framtiden. Jag var redan väldigt försiktig så det berodde nog inte på slarv. Tanken slog mig:

Så här års är det väl inte så mycket sporer som flyger omkring utomhus? Det är för kallt för att det ska vara fuktigt och de flesta växter och organismer ligger i dvala under vintern på grund av hur lite näring, fukt och solljus det finns att tillgå. Borde det inte vara mycket säkrare att göra i ordning growboxen utomhus än inomhus?

Tolkar det från din text som att du inte har en färdig box utan gör en egen. Nu är jag ingen expert på just det, men rent generellt borde du kunna ha en renare miljö inomhus än utomhus. Av vad jag har läst så kan minsta lilla kontaminering förstöra för dig, och det finns definitivt mer av det i luften utomhus jämfört med om du städar i ordning hemma innan du drar igång. Bara avgaser borde vara ett stort no-no. Dessutom börjar det i alla fall där jag befinner mig att bli varmt och pollensäsongen har redan smugit sig igång.
Citera
2015-03-10, 20:05
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfik1pojke
Märker du någon skillnad när du själv reglerar ljus/mörkerexponering? Jag har provat 12/12 utan någon märkbar skillnad gentemot att bara låta moder natur göra jobbet. Med märkbar skillnad menar jag givetvis kvantitativt, skillnader i potens har jag ingen aning hur jag skulle jämföra.

Alltså hur menar du moder natur gör sitt? Har du haft en growingbox typ stående på balkongen eller ett växthus?

Har själv bara kört 12/12 då jag har mina growingboxar i skrubben, helt vanlig lampa & en Clas O*** fläkt för 199:- Kvantiteten har det absolut inte varit något fel på, visst kan vissa flushar ge lite mindre men generellt tycker jag man får ut massvis av en growingbox för en ganska billig peng i sammanhanget faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av SvartAce

Finns säker någon hårdhudat bakterie som flyger runt i stället.. Ha det städat & rent hemma så ser jag inga bekymmer.

Du odlar på the old fashion way? Oavsett vad glöm inte desinfektionsmedel, jag har alltid varit överdrivet noggrann med den detaljen & har aldrig fått nå mögel.
Citera
2015-03-11, 18:03
Bannlyst
Kör på dagsljus, ej direktljus såklart. Kör 28 nu. Justerade med nå handdukar. Ska köra 28 6 timmar om dagen sedan 23 i mörkret. Det har redan kommit väldigt mycket mycelum Ska uppdatera med bilder.
Citera
2015-03-11, 22:47
Medlem
Tips på glasburkar för BRF-kakor?

I den här wide mouth-modellen.

Jag brukar leta i mataffärer efter passande glasburkar men "wide mouth"-modellen verkar ovanlig, antar att det är köp från internet som gäller?
Citera
2015-03-15, 12:11
Medlem
Beställde min första färdiga growbox men det verkar inte gå så bra.
Det har gått två veckor men det har inte hänt något senaste veckan. Mycelet växte sig runt kanterna första veckan, sedan har det hänt nada.
Har den på en värmefilt på 25 grader och har luftat och sprayat med vatten på boxens väggar ett antal gånger. Så den borde må bra.

Ska man ta bort vermikuliten på toppen till nästa gång? verkar vara rätt onödigt att ha det mitt på då det bara slöar ner tillväxten.

Är det bara att slänga denna?
http://s10.postimg.org/x9qcedvs8/DSC_0031.jpg
Har som sagt inte hänt ett skit senaste veckan.
Annan fråga, vad är de små vita prickarna? Är det nån kontaminering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in