Citat:
Ursprungligen postat av
nyfik1pojke
Märker du någon skillnad när du själv reglerar ljus/mörkerexponering? Jag har provat 12/12 utan någon märkbar skillnad gentemot att bara låta moder natur göra jobbet. Med märkbar skillnad menar jag givetvis kvantitativt, skillnader i potens har jag ingen aning hur jag skulle jämföra.
Alltså hur menar du moder natur gör sitt? Har du haft en growingbox typ stående på balkongen eller ett växthus?
Har själv bara kört 12/12 då jag har mina growingboxar i skrubben, helt vanlig lampa & en Clas O*** fläkt för 199:-

Kvantiteten har det absolut inte varit något fel på, visst kan vissa flushar ge lite mindre men generellt tycker jag man får ut massvis av en growingbox för en ganska billig peng i sammanhanget faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvartAce
Jag fick mögel i min senaste låda så jag har letat lösningar för att undvika detta i framtiden. Jag var redan väldigt försiktig så det berodde nog inte på slarv. Tanken slog mig:
Så här års är det väl inte så mycket sporer som flyger omkring utomhus? Det är för kallt för att det ska vara fuktigt och de flesta växter och organismer ligger i dvala under vintern på grund av hur lite näring, fukt och solljus det finns att tillgå. Borde det inte vara mycket säkrare att göra i ordning growboxen utomhus än inomhus?
Finns säker någon hårdhudat bakterie som flyger runt i stället.. Ha det städat & rent hemma så ser jag inga bekymmer.
Du odlar på the old fashion way? Oavsett vad glöm inte desinfektionsmedel, jag har alltid varit överdrivet noggrann med den detaljen & har aldrig fått nå mögel.