2009-03-31, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ambulantica
ja nej blir svårt att växa med locket på . Tänkte inte på det nu när det ser ut som sockervadd. Verkar väldigt onödigt med filder i plastpåsen om man ska ha den "öppen" som du har. När skulle jag ha gjort detta med påsen? efter 12 timmar som nån sa? Detta är dag 4 :P

Jag tycker inte man ska ha påsen öppen, utan vik ner kanten en bit och på med gemet, men vik inte över filtret. Större risk för kontaminering om man har påsen öppen, sen så avdunstar även vattnet bort
Citera
2009-04-01, 09:37
Medlem
Princesss avatar
Hm... Det har verkligen skett ytterst skitlite i min growbox. Satte den i vatten för 2 veckor sen, och jag ser knappt ens nåt mycel på ytan. Tittar jag nära så ser jag det på typ 5 ställen. Alltså en antydan till mycel :-P Lite pytteludd som börjar kika fram. När ska man börja oroa sig egentligen? Har förstått att det kan ta tid, men hur vet man vad som är normalt egentligen? Känns som om jag håller på att stirra mig blind i lådan... Någon sa tidigare att det brukar vara "fint koloniserat på mellan 14 - 20 dagar". Med denna tillväxttakten har jag svårt att tänka mig att det kommer att vara så för mig.
Citera
2009-04-01, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Princess
Hm... Det har verkligen skett ytterst skitlite i min growbox. Satte den i vatten för 2 veckor sen, och jag ser knappt ens nåt mycel på ytan. Tittar jag nära så ser jag det på typ 5 ställen. Alltså en antydan till mycel :-P Lite pytteludd som börjar kika fram. När ska man börja oroa sig egentligen? Har förstått att det kan ta tid, men hur vet man vad som är normalt egentligen? Känns som om jag håller på att stirra mig blind i lådan... Någon sa tidigare att det brukar vara "fint koloniserat på mellan 14 - 20 dagar". Med denna tillväxttakten har jag svårt att tänka mig att det kommer att vara så för mig.

Ge det en vecka till, sen kan du prova blötlägga den igen. När det väl börjar växa så går det undan utav bara helvete
Citera
2009-04-01, 11:05
Medlem
Princesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelilgringo
Ge det en vecka till, sen kan du prova blötlägga den igen. När det väl börjar växa så går det undan utav bara helvete
Kan det inte skada innehållet i lådan på nåt sätt?
Citera
2009-04-01, 11:40
Medlem
pipparns avatar
Jag tänker inte odla med PF-Tek, utan tänkte använda 'Rye seeds' som medium ist.
Min fråga är nu bara, vad heter rye seeds på svenska, och vart kan jag köpa dom?
Citera
2009-04-01, 12:27
Medlem
HasHBricKs avatar
Om man vill fortsätta odla efter growboxen, vad behöver man köpa här i Sverige?

Jag har redan spore prints.
Citera
2009-04-01, 13:52
Medlem
CravenKittens avatar
För att odla eget efter att din growbox har tagit slut finns det några olika metoder. Bland annat pf tek, som är en av de mer kända metoderna.

Pf tek är (för att förklara det kort) en blandning av vermikulit, rismjöl och vatten. Det ska vara uppdelat på 2, 1, 1. Så har du tre lika stora burkar så tar du och fyller en burk med rismjöl och häller i en bunke, sedan häller du två burkar med vermikulit och häller de i samma bunke och blandar det noga. Sedan häller du på en burk fylld med vatten i blandningen och blandar det väldigt noga.
Sedan fyller du de tre burkarna med blandningen. Seriliserar dem genom att ta en större kastrull eller tryckkokare (jag har alltid kört med kastrull dock, så det är inga problem) fylla den till en tredjedel med vatten. Sedan brukar jag ha en avklippt kökshandduk (som jag gjort små hål i) i botten av kastrullen så att inte burkarna ska gå sönder.
Koka på låg värme under 60 minuter och låt burkarna sedan svalna i några timmar.
Sedan är det bara att använda sig utav en sporspruta eller skrapa med en vass kniv på sporprinten så att det lossnar lika mycket i varje burk. En sporprint räcker till cirka fem burkar eller så, men jag brukar ta ett print för tre burkar då prints inte är direkt svårt att fixa.
Häll sedan litet vermikulit över dem och låt dem stå på ett mörkt ställe som inte är allt för varmt. Se till så att dina burkar inte är allt för fuktiga och se till att vädra dem litet nu och då.

Det finns andra metoder med. Råris är ett hyfsat bra substrat tycker jag, men det är så jävla lätt att det blir cobweb eller mögel med detta.
Du gör som så att du kokar t.ex. 5dl ris i 1L vatten tills det att vattnet mer eller mindre avdunstat helt. Akta så att du inte bränner riset i botten bara.
Sedan när det är klart så väntar du tills det svalnat litet, en tio-femton minuter borde räcka. Tillsätt sedan 7-8 matskedar rågmjöl (till 5dl ris) samt 3-4dl vermikulit.

Popcornkärnor ska även det fungera. Man kokar dem vid två tillfällen och häller bort allt vatten. Inte så komplicerat kanske, men sedan blir inte skörden den bästa heller har jag hört. Ej testat detta själv ännu, men ska göra det inom en snar framtid.

sushi84 påpekade för mig för ett tag sedan att han läst om någon som odlat i kokosfiber, malda kaffebönor (kaffepulver) och vermikulit. Detta ska jag testa när det jag redan har är färdigt och jag ska börja om igen.

Sedan kan man odla på avföring av växtätare med, inte testat det själv men det är vida känt att dessa svampar älskar detta och kommer bli stora och fina. Men som sagt så har jag inte testat själv och kommer nog inte göra det om jag har alternativ. =p
Citera
2009-04-01, 15:32
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Sedan kan man odla på avföring av växtätare med, inte testat det själv men det är vida känt att dessa svampar älskar detta och kommer bli stora och fina. Men som sagt så har jag inte testat själv och kommer nog inte göra det om jag har alternativ. =p
torkad hästskit är det bästa rent resultatmässigt. lätt att "tillreda" också. och så kan man ju odla en del andra roliga svampar i det också, Panaelous cyanescens t ex eller champinjoner om man föredrar goda svampar . jag tänker lätt pröva det nån gång.
edit: gratis är det också!
Citera
2009-04-01, 16:21
Medlem
sillybillys avatar
ursäkta för fler dumma frågor.. men hur ser en svamp ut när den torkad? har plockat en svamp som blev väldigt mycket större än alla andra, nu när den nästan är torkad tog jag och bröt den i två bitar och den är helt grön inuti. ska den va det, eller är det mögel?
Citera
2009-04-01, 17:12
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillybilly
ursäkta för fler dumma frågor.. men hur ser en svamp ut när den torkad? har plockat en svamp som blev väldigt mycket större än alla andra, nu när den nästan är torkad tog jag och bröt den i två bitar och den är helt grön inuti. ska den va det, eller är det mögel?
Den ska vara blåaktig inuti normalt sätt. Dock så kan svampar under senare flushar ha mist det. Jag tvivlar på att det är mögel om den bara har legat på tork någon dag eller två - om den inte hade mögel på sig redan innan då. Men är den blåaktig inuti så är det bara normalt.
Citera
2009-04-01, 19:30
Medlem
ge era svampar lite tid. kan säga att jag har fan stoppat i svampar som bara koloniserat till 60% och fått riktigt bra skörd utav det. Dock har dom stått i lådan i 2v innan man började se pins.

sådär ser en utav dom misskötta kakorna ut =)
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2u60hvp&s=5

följ råden och gå inte till överdrift med skötseln så går det bra

den här kakan är enbart bakad på kaffe,verm och 1koloniserad kaka.
Tendenser till pins ser man nu.
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=30hog20&s=5

Sedan mixa jag till en till låda med kokosnötfibrer,kaffe,verm och 1 koloniserad kaka, det cravenkitten skrev om innan. Den kommer bli mer potent då coco coir är väldigt lätt grott på. får återkomma med raport om hur bra det blir =)
bild
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=30m02v4&s=5
Citera
2009-04-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasHBricK
Om man vill fortsätta odla efter growboxen, vad behöver man köpa här i Sverige?

Jag har redan spore prints.

Läs cravekittens info ang pf-tek metoden, det är allt du behöver till att börja med koloniseringen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in