2012-08-21, 21:14
Medlem
yo!

Har nu beställt och påbörjat min andra growbox, körde på Cubensis Cambodia första boxen jag köpte för ca. ett halvår sedan, så jag tänkte därför köra på något annat den här gången så det fick bli en omgång Golden Teacher.

Jag börjar med att berätta lite snabbt om min förra box, det tog ca 3 veckor för svamparna att titta upp överhuvudtaget, jag är ganska säker på att det är för att jag har det ganska kallt hemma 22-23 grader normalt och boxarna vill väl ha 28-30 under inkuberingen? Fick ut 4 flushes med relativt mycket svampar i varje, men dom var inte speciellt potenta.

Den första gången köpte jag från Azureus och eftersom en kompis köpte från Elephantos relativt nyligen och fick riktigt fina svampar så tänkte inte jag vara nå sämre och köpte därför från Elephantos jag också.

Det har nu gått ganska så precis 2 veckor sedan jag startade boxen med den vanliga vatten-ritualen och de hände ganska mycket de första dagarna, en hel del mycelium tittade upp, men nu har det stannat och stått stilla i ett par dagar, förutom det faktum att en liten "spot" mycelium har fått små knallvita pluppar på sig, bra eller dåligt?

Eftersom jag tror att jag har det för kallt hemma så har jag köpt en 30w halogenlampa som jag riktar in i väggen för att få upp värmen i garderoben lite, är det så att det är rent ut sagt farligt att ge myceliet indirekt ljus under inkubationen, jag är nämligen lite rädd för att dom fått för mycket av det "goda" iom att jag råkat glömma lampan på ett par nätter.

Med lampan igång så når temperaturen i garderoben ca 27 grader som är bra mycket mysigare än de vanliga 22-23.

Tack på förhand!
Citera
2012-08-21, 23:45
Medlem
Pipharens avatar
Growbox.

Kan man göra något åt de efterblivna småsvamparna som växer där man kan se dem från sidan, någon/några cm under ytan? Vissa av dem pekar åt fel håll.

Det finns en del fukt på insidan av påsen, bra/dåligt, behöver man vädra?

Kan man hjälpa vissa svampar som är precis under ytan genom att plocka bort lite ovanpå så de får mer ljus på sig?

Tackar för svar, kanske några internetpussar också.
Senast redigerad av Pipharen 2012-08-21 kl. 23:48.
Citera
2012-08-22, 00:56
Medlem
BlueMarbles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makkan
yo!

Har nu beställt och påbörjat min andra growbox, körde på Cubensis Cambodia första boxen jag köpte för ca. ett halvår sedan, så jag tänkte därför köra på något annat den här gången så det fick bli en omgång Golden Teacher.

Jag börjar med att berätta lite snabbt om min förra box, det tog ca 3 veckor för svamparna att titta upp överhuvudtaget, jag är ganska säker på att det är för att jag har det ganska kallt hemma 22-23 grader normalt och boxarna vill väl ha 28-30 under inkuberingen? Fick ut 4 flushes med relativt mycket svampar i varje, men dom var inte speciellt potenta.

Själv fick jag vänta dryga 4 v innan det visade sig något av intresse. Dom verkar va lite tungstartade.
Funderar på om jag kanske inte skulle vädrat så hårt i sovrummet då jag under ett par timmar/dygn sänkte tempen från 26 till kanske 16grader. Men att sova i 26C... Pfff!

Den första gången köpte jag från Azureus och eftersom en kompis köpte från Elephantos relativt nyligen och fick riktigt fina svampar så tänkte inte jag vara nå sämre och köpte därför från Elephantos jag också.

Det har nu gått ganska så precis 2 veckor sedan jag startade boxen med den vanliga vatten-ritualen och de hände ganska mycket de första dagarna, en hel del mycelium tittade upp, men nu har det stannat och stått stilla i ett par dagar, förutom det faktum att en liten "spot" mycelium har fått små knallvita pluppar på sig, bra eller dåligt?

En av mina lådor bildade inte just något utbrett mycelie men ett par pluppar har dykt upp. Det har börjat komma svamp här å där, men inte just på plupparna. Jag tvivlar på att det skulle vara dåligt iaf.

Eftersom jag tror att jag har det för kallt hemma så har jag köpt en 30w halogenlampa som jag riktar in i väggen för att få upp värmen i garderoben lite, är det så att det är rent ut sagt farligt att ge myceliet indirekt ljus under inkubationen, jag är nämligen lite rädd för att dom fått för mycket av det "goda" iom att jag råkat glömma lampan på ett par nätter.

No clue.
Nån här på forumet sa att det räckte med ett par sekunders ljus /dygn (vet ej om det skulle vara nån speciell typ av ljus). Att det bara hade att göra med att svamparna behövde nått att sikta på när de ska växa.
Elephantos å andra sidan sa att massor med INDIREKT solljus var väldigt bra och viktigt.

Med lampan igång så når temperaturen i garderoben ca 27 grader som är bra mycket mysigare än de vanliga 22-23.

Tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Growbox.

Kan man göra något åt de efterblivna småsvamparna som växer där man kan se dem från sidan, någon/några cm under ytan? Vissa av dem pekar åt fel håll.

Du riskerar att kontaminera odlingen om du petar i den. Ju mindre petande den får, destå längre har den möjlighet att producera. Givetvis skiter det sig om sidosvampen börjar ruttna... (tid okänd)
Jag är inte insatt nog för att kunna ge riktliner för när det är värt att börja gräva.
Själv har jag tänkt peta ut de enkla sidosvamparna med steriliserade verktyg om ingen skriker rakt ut och sakligt förklarar varför man ska skita i det.

Det finns en del fukt på insidan av påsen, bra/dåligt, behöver man vädra?

Om odlingen torkar ut så kan svampen inte leva. Se till att stödvattna ifall det skulle börja va torrt.

Kan man hjälpa vissa svampar som är precis under ytan genom att plocka bort lite ovanpå så de får mer ljus på sig?

Se svar ovan.

Tackar för svar, kanske några internetpussar också.

Se bold text i quoten
Citera
2012-08-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av username-4
Safe? Menar du risken för att storebror slänger ditt paket? Att du hamnar i x-register? Annars är det fullständigt säkert..

Varför skulle någon som odlar från grunden beställa ett flertal gånger!? -ja en del tycks gå på repeat.. hmm

Man kanske vill testa olika strains eller så? aja skippar nog det ändå o kör på mina möjligtvis kontade prints...
Citera
2012-08-22, 15:25
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarble
Se bold text i quoten
Tack och puss!
Citera
2012-08-22, 17:20
Medlem
Evilsweetthings avatar
Jag går i tankar att börja odla. Har inte odlat någon svamp förut och inte heller brukat. Så, skulle uppskatta tips på bra "nybörjar"-svampar, både vad gäller odlandet och brukandet. (som finns att köpa på internet och skeppas till sverige)
Citera
2012-08-22, 17:31
Medlem
username-4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastman92
Tack för ditt svar.
Nu gjorde jag så att på natten står boxen framme på rummet under taklampan, på natten ställer jag in den bakom spegeln. Vad menar du med att vädra koldioxin? Ingenstans på guiderna till min Cubensis Cambodia har någon nämnt att boxen måste vädras. Den har varit aktiv i cirka 4 dagar och myclet har börjat uppstå på kanterna och lite i mitten.

Haha, när man läser online om tiden det tar att växa så tänker man "Det är ju ingenting! Jag har svamparna på nolltid" men nu när man har lådan känns det som en evighet.

hola! Jag undrar vilket varumärke/namn du har på boxen (inte vart någon köpt en) måste hitta en bild på den.. Eller finns det redan lufthål på den med någon typ av filter? Borde se ut som sårtejp, eller som munskydd man köper mot damm osv, -är det något med ytan som skiljer sig från resten av boxen?

Gasen bildas när det ska fruktas, svampas, innan dess behöver du inte vädra alls. Sen 1-2ggr/dag.

-Det är tufft att vänta, men det här med att den som ligger i och väntar på något nice... är sant, faktiskt. Sen blir det bättre när man har två steg i gång samtidigt, alltså burkar som myecelet växer i samtidigt som det fruktas i den andra -ja vad man nu använder.

vänligen
Citera
2012-08-22, 23:39
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilsweetthing
Jag går i tankar att börja odla. Har inte odlat någon svamp förut och inte heller brukat. Så, skulle uppskatta tips på bra "nybörjar"-svampar, både vad gäller odlandet och brukandet. (som finns att köpa på internet och skeppas till sverige)

http://azarius.net/smartshop/magic-mushrooms/grow-kits/mushroom-grow-kit-ready-to-grow-cambodia/

Citera
2012-08-23, 23:16
Medlem
Evilsweetthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
http://azarius.net/smartshop/magic-mushrooms/grow-kits/mushroom-grow-kit-ready-to-grow-cambodia/

Aaah där är den svampen jag såg på en annan sida som jag blev intresserad av(endast i färdig form då) Men jag lockas lite mer av sporer, inte growbox, även om det är mer komplicerat,men det fanns också. Det känns ju även som att det är större risk att den där inte kommer fram än ett litet sporavtryck, det vore för synd. Det är en bra sida då, att beställa ifrån?
Citera
2012-08-23, 23:26
Medlem
Dysfunktions avatar
är det 100% lagligt att ta in en growbox i sverige?
Citera
2012-08-24, 05:18
Medlem
username-4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dysfunktion
är det 100% lagligt att ta in en growbox i sverige?

Skulle fråga om det bryter mot någon lag istället, 100% lagligt va e de? Vad jag menar är att vill de djävlas med dig, känner behov av det så är det knappast något problem. -Oj boxen blev "fuktskadad" på vägen och råkad började spawna... Finns säkert en och annan miljölag att böja mot ohälsosamt "mögel", -misstande om att ändamålet är olagligt berusningssyfte=soptunna om inte annat.

Tror att det blir svårt att ge dig ett exakt svar?

Kör på sporer eller prints så vet du säkert att det antingen kommer hem eller åker i sopen?

vänligen
Citera
2012-08-24, 14:39
Medlem
Dysfunktions avatar
Aahaaa tack så mycket för svar!
För mer info om hur man odlar via "prints" vart kan jag vända mig??
Samt gröna fina sidor att beställa ifrån? Pm tas såklart gärna emot

MVH
Senast redigerad av Dysfunktion 2012-08-24 kl. 14:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in