Citat:
Ursprungligen postat av
ThunderJunkie
Börjar att svara på det här pga "good sport" grejen du nämnde och det är helt lugnt för min del! Jag har inte uppfattat dig som otrevlig eller dylikt utan har sett detta som en rimlig debatt faktiskt. Jag brusar inte upp mig för att jag blir ifrågasatt precis

skulle jag gjort det hade jag varit patetisk och mer okunnig än jag påstår för det är rimliga frågor.
Det du säger har en poäng och vi kommer inte komma överens om allt men sammanfattat så tror jag inte alls på iden av anledningarna jag har nämnt men jag tycker definitivt du ska testa det ändå pga som du säger så kostar det inget mer än tid men ha låga förväntningar helt enkelt.
Nope tyvärr har jag faktiskt aldrig haft ett konto där vad jag vet eftersom det verkar rent dött på MM dock har jag stött på en knarkkorven som är geniet bakom svamp infon på MM fast på shroomery. Jävligt härlig snubbe och satans duktig på aktiva arter i Sverige.
Grattis till din achievement! Du har låst upp den gyllene svampen

Bra! Jag började skriva förra inlägget innan första kaffekoppen för dagen och bitar av det blev lite för kombativt. Var tvungen att gå tillbaka och skriva om lite grann efter jag blivit människa igen.
Jag är inte aktiv på MM men man hoppar väl in och kikar med toppis-säsongen typ. Knarkkorven är en levande legend. Är nog en hel del som börjat sina toppis-letar-dagar med hans guide.

På tal om Knarkkorven så har han länkat det här på MM
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1878614623001320?via%3Dihub
Vilket ju är lagom intressant eftersom konsensus på shroomery är att skita i gips för att odla kubbar.
Han länkade också till den här tråden där någon planterat hästskit i sin rabatt och råkat få med sig toppisar. Lucky bastard.
https://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/27978959
Citat:
Ursprungligen postat av
ThunderJunkie
Jo för att myceliet och nya vilande sporer mest troligt har aktiverats pga bra förhållanden.
Absolut. Om du har en hage som producerar goda mängder svamp. Och den senare avtar, slutar producera. Hur många år utan märkbar aktivitet innan du drar slutsatsen att den är mer eller mindre död. Eller så pass klen att den teoretiska återhämtningen blir så pass lång att den är jämförbar med egentligen vilken annan mark som helst som kanske ser någon enstaka svamp ploppa upp.
För 1-3 års mellanrum kan jag lätt koka ner till dåliga/bra säsonger. En helt vanlig naturlig fluktuation. Vid 5+ år så ändrar jag mitt synsätt; de sporer och det mycelium som finns där, om det finns något över huvud taget, har i princip börjat om på noll. Eller så är någon näring slut, eller så lever de i symbios med någon annan organism som är borta. Who knows!
Detta, hur toppisarna förökar sig och individuella överlevnadsförmåga i naturen, är så vitt jag vet inte över huvud taget utrett på någon vetenskaplig nivå. Allt är anekdotiskt.
Jag ströläste lite genom tråden på shroomery och denna användare har samma farhågor som jag:
https://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/29380446#29380446
"There will also be an environment side to it: I believe our projects indicate strongly that semilanceata is a vulnerable species, which can be "over grazed". Slow growing, vulnerable fruits, beds and flower pots easily destroyed by pests even when guarded by humans, no true protection in its "poison""
Och å andra sidan så kissar samma användare på mina idéer om att slänga ut sporer
"4) bullshit attempts, so many people who made sorry ass attempts, everything from the "spill spore lc on your lawn with a super spaker"
to the general crowd who wants money from psilocybe, disregarding research, disregarding exotic psilocybe,"
Citat:
Ursprungligen postat av
ThunderJunkie
Chanserna att nytt mycelium bildas minskar så klart att det är mindre antal sporer i hagen men det med utplockade hagar verkar vara en seglivad myt då det har testats under 30 år i Schweiz, såklart inte på toppisar men samma princip lär gälla tyvärr.
Låter ju jättebra om det stämmer för toppisar med? För då kan vi plocka ohämmat utan att skämmas.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThunderJunkie
Nja... Spermier och sporer är väldigt olika saker. Vi skickar 250 mille spermier kanske och ja bara en får komma in och bli 1 eller i sällsynta fall några barn men med sporer så är det (väldigt simpelt beskrivet) mer som att du sprutar ut din sats i vatten och näring sen börjar spermierna mötas och varje 2 som möts skapar ett embryo och jag hade vi fungerat så hade man kunnat spruta i ett glas - tillsätt näring sen har du mänsklig LC vilket låter jävligt skevt nu när jag säger det Nu är det ju inte ett embryo det blir med svampar och fungi men hoppas du förstår vad jag menar.
Varför växer det 30 svampar i en grästuva men inte den brevid? Det beror mest troligtvis inte på sporer utan det gäller mer troligt om där finns aktivt mycel i den eller ej och även om det finns kan det ju vara en monokaryon som inte kan producera svampar för det är sterilt, alternativt brist på näring för att ena har bajs i sig medans denna andra inte har osv men att det beror på en brist av sporer känns långsökt.
Jo men häng med på principen. Hela naturen på ett eller annat sätt, är i ett konstant survival of the fittest-läge. Det är aldrig något som upphör, inte för oss människor heller även om man får för sig annat med våra moderna, bekväma liv. Varenda växt och könscell bland växter, djur och svampar produceras i mängder. Only a few make it. Svampars sporer får man ju säga med säkerhet, har högre success rate än spermier eller ekollon. En björk kan producera 5-10 miljoner frön men inte tusan ser vi en miljard björkar runt oss. Hur många av svampens sporer lyckas faktiskt bilda mycelium, som sedan överlever, står sig kraftigt och producerar rikligt med fruktkroppar? Antagligen ingen stor andel. Räknat i procent skulle jag killgissa mindre än 0.01%. Och då är jag generös.
Mycielet tar sig till tuvan på två sätt, right. Antingen så landar sporer där och börjar gro, eller så hamnar myceliumet där (antingen klättrar dit eller blir rent mekaniskt flyttat t.ex. genom att ett djur nuddar ena tuvan och sedan nästa.) Men antagligen allt som oftast via sporer. Min poäng. Toppisar är små, de har en sluten hatt som inte alltid öppnar sig ordentligt. Det är ofta blött och fuktigt på hösten. De flesta sporer hamnar inte långt bort. Vi kan ta ett par steg för att förflytta oss en meter. För svampar att inta tuvan bredvid kan ta åratal.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThunderJunkie
Det finns säkerligen något sätt att lyckas på men att bara sprida sporer för återintroduktion, som naturen redan gör så bra tror jag absolut 0% på med den kunskapen jag har iallafall.
Men jag har en perfekt hage att experimentera på eftersom den gick från 100 till 0 ganska snabbt. Och den är full av grästuvor, så det är lätt att sprida sporer på specifika punkter och komma tillbaka till dem senare och kolla läget. Alla andra tuvor som jag inte rört fungerar då som control.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThunderJunkie
Men om det är flera ställen som har dålig skörd samma år, bör du inte tänka om lite då? Klimatet och miljön är en mycket mer sannolik bov om det inte bara gäller en eller två hagar. Jag ser mer logik i att myceliet inte kan producera svampar pga fel fuktnivån, temperatur osv än att miljarder, eller egentligen så många många mer, sporer skulle vara helt slut på alla dessa ställen för folk har plockat svamparna då det redan finns sporer i miljarder. Så kanske är det inte utplockat men mina kort ligger isåfall på det ovan nämnda.
Det är inte flera ställen samma år. Det är flera ställen över 5-20 år som gått samma öde till mötes medan andra hagar är fine.