2026-10-02, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThunderJunkie

Jag hoppas att allt detta inte blev för mycket att läsa, isåfall sammanfattar jag gärna det åt dig om det skulle önskas
Nej då. Tiden är knapp just nu så hinner inte svara. Återkommer.

https://forum.magiskamolekyler.org/index.php?showtopic=20294
Här är tråden tills vidare.
Citera
2026-10-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scopolamine
Nej då. Tiden är knapp just nu så hinner inte svara. Återkommer.

https://forum.magiskamolekyler.org/index.php?showtopic=20294
Här är tråden tills vidare.

Nemas problemas ta din tid haha.

Sen läste jag igenom mitt eget inlägg nu och du får ta det med en pytteliten nypa salt, jag snackar rätt definitivt om detta som exempelvis att hettan 2018 inte kan skada myceliet osv för det kan det utan jag menar att det är osannolikt och att det mest möjligt är andra saker som har påverkat det inte att det definitivt är som jag sa

Verkar som jag inte kan komma åt den... Måste man ha konto?
Citera
Igår, 13:34
Medlem
Citat:
Frågan är ju vad du menar med helt utrotat då det är väldigt osannolikt och är dem det är det inte en brist på sporer som gäller då toppisars sporer och mycel går i dvala och överlever extrema förhållanden, har sett tester där dem har pushats ner mot -200°c. Det krävs rätt extrema förhållanden men för att döda allt men toppisar är jävligt känsliga och behöver rätt förhållanden för att producera svampar och har dem inte det så läggs energin på att skapa mycelium enbart och med redan miljarder sporer, som är extremt resistenta, över hela hagen och att man behöver endast 1 spor för att bilda en monokaryon, 2 för att producera dikaryon som kan producera svampar så är där inte brist på varken sporer eller mycel. Sprutar du mer sporer blir det samma sak som dem som ligger för redan - dem går i dvala eller fokuserar på att producera mycel.

Angående värmen 2018 dödade den inte myceliet utan det satte det i ide. Sedan får du även tänka på att ju mer känd en hage är ju mindre sannolikt är det att du hittar något för då mer folk plockar där, mina bästa ställen är helt offside, dem sämsta är nära stan och ofta utmarkerade på sporecast. Så det här kan även vara anledningen att du inte hittar något för för att folk helt enkelt har plockat det som syns redan.

Du hakar upp dig lite för mycket på ordvalen och missar helhetsbilden. Glöm semantiken, glöm utrotning. Hagar, som var jättebra, 100+ gram varje säsong. Nu för tiden tomma. Finns (nästan) inget. Detta är ett faktum och jag har sett det med mina egna ögon. Sedan kan vi klyva hår om orsaken till det. Jag tror det är naivt att säga att det bara finns en orsak (typ rekordsommar), jag tror det är naivt att säga att plockning inte är en av orsakerna. Jag tror plockning av svamp med tiden faktiskt kan öka spridningen av svamparna eftersom sporer kan hänga med på kläder och skor och får på så sätt en vidare spridning, rent distansmässigt. Däremot är jag av uppfattningen att plockning minskar antalet sporer drastiskt lokalt på plats och att det i sin tur minskar nybildning av mycelium och det i sin tur resulterar i mindre fruktkroppar. Eftersom i naturen får svampen stå och fälla ALLA sina sporer. Även om en svamp fäller "1-100.000 000" sporer, betänk då att du plockar tusen svampar som vardera innehåller 100.000.000 sporer, som aldrig får chansen att nå marken utan de ligger i din plastpåse hemma i köket. Då har du en biljon sporer mindre som aldrig fick chansen att användas. Klart det har en effekt.

Citat:
man behöver endast 1 spor för att bilda en monokaryon, 2 för att producera dikaryon som kan producera svampar
Ja, i isolation och teori. I praktiken är två sporer döda. Naturen är brutal och de flesta sporer överlever inte alls. I jämförelse innehåller en sats utlösning 15–250 miljoner spermier enligt första bästa googleträff. Men det blir bara en unge i taget. Svamparnas reproduktion hänger på kvantitet och inte kvalitet. Ju mer sporer som släpps, desto större spridning får dem, desto större chans till fortplanting. Varför växer det 30 svampar i en grästuva men noll i tuvan bredvid? Vinden kanske har blåst åt fel håll bara. På fem årtionden kommer nog svampen till nästa tuva också, till slut. Svampar är inte snabba. Det är klart de överlever som art. I plockningssyfte är en hage i praktiken utrotad när du går från att hitta tusentals till att inte ens hitta femton stycken på en hel säsong och ingen alls den nästa. Att mycelet har gått i dvala är väl teoretiskt möjligt, det kan också ha dött till 99-100%. Klart mycelium kan dö - som allt annat levande. Eller bli så hämmat att det renderas ineffektivt och inaktivt. Oavsett hur och varför, det är ett problem. Och det är min fasta tro att svampens utsatthet kan lindras med nyetablering av mycel och vi kan åstadkomma detta genom att påskynda den naturliga processen och manuellt sprida sporer. Det som verkligen behöver utredas är inte om det går att göra, utan hur man gör det på ett så effektivt sätt som möjligt.

Citat:
Sedan får du även tänka på att ju mer känd en hage är ju mindre sannolikt är det att du hittar något för då mer folk plockar där, mina bästa ställen är helt offside, dem sämsta är nära stan och ofta utmarkerade på sporecast. Så det här kan även vara anledningen att du inte hittar något för för att folk helt enkelt har plockat det som syns redan.

Ja absolut. Jag har till och med sett ungdomarna i "min" hage med sina fina mjukisbyxor och kepsar hehe. Men jag har också plockat i tillräckligt många år för att se en trend och det över flera hagar. Det är högst sannolikt inte den enda faktorn, att någon går och finkammar dessa ställen varje år och alltid innan mig. Och skulle det vara så tror jag inte de hittar varenda svamp. Det brukar alltid bli lite över. De man missar kan vara så små att de knappt syns och med lite dagg så är de uppe två dagar senare bara.

Du får också tänka att ju fler som plockar, desto mindre sporer går tillbaka till naturen och med varje plock så stör vi svampens fortplanting. Fruktkroppens enda funktion är fortplanting.

Citat:
Fråga dig själv det här: hur vet du att dem har lyckats och att det inte är redan existerande mycel och sporer som har aktiverats pga att förhållandena är korrekta det året men inte har varit det tidigare? Att 2 personer påstår sig ha lyckats betyder inte mycket eftersom toppisars har aktivt mycelium i över ett årtionde i många fall därav är oddsen högre att det är äldre mycel som har aktiverats, inte den nya sporerna. Återigen är LC ut i vilt substrat en katastrof av dem anledningar jag tidigare nämnt.

För att det är på gräsmattor i stadsmiljö och över 100 svampar där det aldrig funnits tidigare. Och svamparna är som sagt långsamma av sig. Det är teoretiskt möjligt som du säger men inte ett rimligt sammanträffande. Detta är inte LC tror jag inte, det är sporer och vatten. Bara spridning och låta svampen göra sitt. Vetskap är ju ett djupt ämne i sig. Ska man hårdra det med de gamla filosoferna så vet vi ju inte ett skit egentligen. Hela världsbilden är byggd på antaganden. Kastar man sporer på ett ställe och det kommer en svamp. Otydligt resultat. Kastar man sporer och det kommer 100 svampar. Well, jag vet vad jag satsar mina pengar på vad orsaken är.

Citat:
Dem jag refererar till har gjort metoderna du snackar om dvs spraya hagar med sporer och LC och varenda gång någon snackar om det så avråder väldigt betrodda Trusted Cultivator medlemmar ifrån att göra detta av samma anledningar som jag beskriver. Det är dem som har lärt mig allt det här eftersom jag också har varit ny och tänkt dessa tankar precis som alla gör i början men ifall du känner det är svårt att lita på en random snubbe på flashback som påstår sig kunna det förstår jag dig mycket väl men rekommenderar isåfall att gå in i "quick questions, quick answers" tråden på shroomery och ställ frågan där så får du säkerligen samma svar

Jag är redan medveten om att semilanceata är problematisk innan den här konversationen. Men sporer går att sprida 100%, svampen gör det naturligt och vi kan hjälpa till. När det gäller LC. Min syn är kort och gott så här. Att gå igenom all trubbel enbart för toppisodling med insamling av hattar, sporavtryck, agar, LC, (och ev. spawn, bulk, utplantering), spridning och dokumentation - det är a waste of energy. MEN när man redan håller på med agar, när man redan är ute och plockar toppisar, när man har fri tillgång till sporer varje år, när det finns gräsmattor/hagar överallt. Då skadar det ju inte att försöka. Det är då ganska low effort och du har egentligen inget att förlora på det.

Om du plockar svamp varje år. Sporerna du har hemma gör ingen nytta. Så vad gör det att kasta ut dem? Det är ett par minuter av ditt liv.
Allt man tror kan vara fel. Jag säger inte att jag har rätt. Jag säger inte att du har fel. Jag säger att grabbarna på shroomery antagligen har koll på vad de gör och de har säkert rätt. Men de är ingen auktoritet och det kanske är någon variabel som saknas bara som inte är påkommen än. Att det inte fungerar är ju ingen anledning till att sluta försöka, det är all anledning till varför fler borde lägga lite energi på det.

Citat:
Jodå så kan du göra och det har jag gjort, funkar utmärkt. Cronicr som skrev guiden kan du lita på. MEN du får inte ut mer substrat än vad som får plats i tryckkokaren och du måste tryckkoka allt substrat till skillnad från grains för du får ut lika mycket grains som substrat i tryckkokaren men grains kan du expandera till kokosjord med 2-6 gånger och på så sätt få ut mer av det. Du får ut 4-6 bulk trays per 1 av dem du länkade på samma mängd grains så även om det fungerar är det ineffektivt för dina yields blir ungefär samma per tray.

Ja det var ju en modifikation på PF TEK så då går man ju inte till bulk ändå? Tänkte bara att det är skönare att köra en liten större container än många små burkar/glas. Och om den totalta mängden substrat i kokaren blir mindre pga att små burkar går att packa tätare än en större behållare. Så kan man ju köra flera behållare över två-tre sessioner med kokaren för att kompensera?

Har inte behörighet ändå att läsa tråden. Den ligger in någon del av forumet som är otillgängligt för noobs.

Citat:
Yes rumstemp hela vägen! Det enda du ska tänka på är att undvika extrema temperaturer men jag har aldrig behövt bry mig själv så fokusera icke på det haha. Så ja precis, surface conditions är vad du ska bry dig om så håll substratet glittrigt med små droppar men inga pölar utan droppar som extremt fint dagg, använd gärna en sån mister bottle som frisören använder. Och ventilationen sköts av hålen i din tub så det är verkligen bara att mista den när det behövs när ditt substrat väl är etablerat.

Fan vad skönt *taking notes*
Citera
Igår, 13:35
Medlem
Citat:
Sen läste jag igenom mitt eget inlägg nu och du får ta det med en pytteliten nypa salt, jag snackar rätt definitivt om detta som exempelvis att hettan 2018 inte kan skada myceliet osv för det kan det utan jag menar att det är osannolikt och att det mest möjligt är andra saker som har påverkat det inte att det definitivt är som jag sa

Ja alltså. Agree to disagree kanske? Som du märker använder jag ofta högst medvetna ordval som tro, antagande och sannolikhet. Allt detta är höjt i dunkel och jag är väl helt enkelt inte nöjd med det. Människan överlag är ju mästare på att manipulera naturen. Det är väl därför vi är i den här tråden över huvud taget haha. Så jag anser att det finns mer att utforska.

Och som side note. När man uttrycker sig i skrift så kan känslor och intentioner missuppfattas. Du kan lägga en fet smiley över hela mitt inlägg. Även om vi säger mot varandra så är det i good sport från min sida.

Hela forumet på MM är låst för icke-medlemmar. Tog för givet att du redan hade konto. När man signar upp måste man skriva några rader och introducera sig. Orkar du inte med det får du skrapa ihop 50? inlägg så kan jag screenshotta tråden och skicka på PM. Den är inte särskilt stor som sagt så du missar inte mycket. Grundprincipen är rätt klar och primitiv. Överblivna hattar/sporer från plockning. Ner i vatten, skaka och låt stå något dygn eller två. Sen kasta ut det på lämpliga platser. Ibland tar det sig, ibland inte.

Citat:
Texten som du har skrivit in är för lång (10001 tecken). Var vänlig och korta ner den till maximalt 10000 tecken.
Achievement unlocked.
Citera
Igår, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scopolamine
Ja alltså. Agree to disagree kanske? Som du märker använder jag ofta högst medvetna ordval som tro, antagande och sannolikhet. Allt detta är höjt i dunkel och jag är väl helt enkelt inte nöjd med det. Människan överlag är ju mästare på att manipulera naturen. Det är väl därför vi är i den här tråden över huvud taget haha. Så jag anser att det finns mer att utforska.

Och som side note. När man uttrycker sig i skrift så kan känslor och intentioner missuppfattas. Du kan lägga en fet smiley över hela mitt inlägg. Även om vi säger mot varandra så är det i good sport från min sida.

Hela forumet på MM är låst för icke-medlemmar. Tog för givet att du redan hade konto. När man signar upp måste man skriva några rader och introducera sig. Orkar du inte med det får du skrapa ihop 50? inlägg så kan jag screenshotta tråden och skicka på PM. Den är inte särskilt stor som sagt så du missar inte mycket. Grundprincipen är rätt klar och primitiv. Överblivna hattar/sporer från plockning. Ner i vatten, skaka och låt stå något dygn eller två. Sen kasta ut det på lämpliga platser. Ibland tar det sig, ibland inte.

Achievement unlocked.

Börjar att svara på det här pga "good sport" grejen du nämnde och det är helt lugnt för min del! Jag har inte uppfattat dig som otrevlig eller dylikt utan har sett detta som en rimlig debatt faktiskt. Jag brusar inte upp mig för att jag blir ifrågasatt precis skulle jag gjort det hade jag varit patetisk och mer okunnig än jag påstår för det är rimliga frågor.

Det du säger har en poäng och vi kommer inte komma överens om allt men sammanfattat så tror jag inte alls på iden av anledningarna jag har nämnt men jag tycker definitivt du ska testa det ändå pga som du säger så kostar det inget mer än tid men ha låga förväntningar helt enkelt.

Nope tyvärr har jag faktiskt aldrig haft ett konto där vad jag vet eftersom det verkar rent dött på MM dock har jag stött på en knarkkorven som är geniet bakom svamp infon på MM fast på shroomery. Jävligt härlig snubbe och satans duktig på aktiva arter i Sverige.

Grattis till din achievement! Du har låst upp den gyllene svampen
Citera
Igår, 19:48
Medlem
Citat:
Du hakar upp dig lite för mycket på ordvalen och missar helhetsbilden. Glöm semantiken, glöm utrotning. Hagar, som var jättebra, 100+ gram varje säsong. Nu för tiden tomma. Finns (nästan) inget. Detta är ett faktum och jag har sett det med mina egna ögon. Sedan kan vi klyva hår om orsaken till det. Jag tror det är naivt att säga att det bara finns en orsak (typ rekordsommar), jag tror det är naivt att säga att plockning inte är en av orsakerna. Jag tror plockning av svamp med tiden faktiskt kan öka spridningen av svamparna eftersom sporer kan hänga med på kläder och skor och får på så sätt en vidare spridning, rent distansmässigt. Däremot är jag av uppfattningen att plockning minskar antalet sporer drastiskt lokalt på plats och att det i sin tur minskar nybildning av mycelium och det i sin tur resulterar i mindre fruktkroppar. Eftersom i naturen får svampen stå och fälla ALLA sina sporer. Även om en svamp fäller "1-100.000 000" sporer, betänk då att du plockar tusen svampar som vardera innehåller 100.000.000 sporer, som aldrig får chansen att nå marken utan de ligger i din plastpåse hemma i köket. Då har du en biljon sporer mindre som aldrig fick chansen att användas. Klart det har en effekt.

Japp och dem hagarna kan faktiskt vara tomma av dem anledningar jag sa mest sannolikt eftersom toppisar hoppar över säsongen om förhållandena inte är rätt. Min absolut bästa hage ligger väldigt avsides och hade noll första året och andra året trots att jag kollade den hela säsongerna men 3e året jag var där plockade jag nästan ett kilo på ett par timmar och jag kan lova att människan har noll inverkan där så hur kom det massvis efter 2 år? Jo för att myceliet och nya vilande sporer mest troligt har aktiverats pga bra förhållanden.

Chanserna att nytt mycelium bildas minskar så klart att det är mindre antal sporer i hagen men det med utplockade hagar verkar vara en seglivad myt då det har testats under 30 år i Schweiz, såklart inte på toppisar men samma princip lär gälla tyvärr.

Citat från Science Direct angående det och länk till resten av artikeln här:

"Results
The present data show that harvesting does not adversely affect the production of fruit bodies (Table 1 and Fig. 1, Fig. 2(a)). Edible fungi, which were selectively harvested, did not decrease relative to unharvested non-edible ones with respect to either the abundance of fruit bodies or species richness. No different trends were detected, even over a period of 29 years, in the harvested and non-harvested sites, irrespective of whether the harvesting technique was picking or cutting (Fig. 1)."

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0006320705004726

Citat:
Ja, i isolation och teori. I praktiken är två sporer döda. Naturen är brutal och de flesta sporer överlever inte alls. I jämförelse innehåller en sats utlösning 15–250 miljoner spermier enligt första bästa googleträff. Men det blir bara en unge i taget. Svamparnas reproduktion hänger på kvantitet och inte kvalitet. Ju mer sporer som släpps, desto större spridning får dem, desto större chans till fortplanting. Varför växer det 30 svampar i en grästuva men noll i tuvan bredvid? Vinden kanske har blåst åt fel håll bara. På fem årtionden kommer nog svampen till nästa tuva också, till slut. Svampar är inte snabba. Det är klart de överlever som art. I plockningssyfte är en hage i praktiken utrotad när du går från att hitta tusentals till att inte ens hitta femton stycken på en hel säsong och ingen alls den nästa. Att mycelet har gått i dvala är väl teoretiskt möjligt, det kan också ha dött till 99-100%. Klart mycelium kan dö - som allt annat levande. Eller bli så hämmat att det renderas ineffektivt och inaktivt. Oavsett hur och varför, det är ett problem. Och det är min fasta tro att svampens utsatthet kan lindras med nyetablering av mycel och vi kan åstadkomma detta genom att påskynda den naturliga processen och manuellt sprida sporer. Det som verkligen behöver utredas är inte om det går att göra, utan hur man gör det på ett så effektivt sätt som möjligt.

Nja... Spermier och sporer är väldigt olika saker. Vi skickar 250 mille spermier kanske och ja bara en får komma in och bli 1 eller i sällsynta fall några barn men med sporer så är det (väldigt simpelt beskrivet) mer som att du sprutar ut din sats i vatten och näring sen börjar spermierna mötas och varje 2 som möts skapar ett embryo och jag hade vi fungerat så hade man kunnat spruta i ett glas - tillsätt näring sen har du mänsklig LC vilket låter jävligt skevt nu när jag säger det Nu är det ju inte ett embryo det blir med svampar och fungi men hoppas du förstår vad jag menar.

Varför växer det 30 svampar i en grästuva men inte den brevid? Det beror mest troligtvis inte på sporer utan det gäller mer troligt om där finns aktivt mycel i den eller ej och även om det finns kan det ju vara en monokaryon som inte kan producera svampar för det är sterilt, alternativt brist på näring för att ena har bajs i sig medans denna andra inte har osv men att det beror på en brist av sporer känns långsökt.

Det finns säkerligen något sätt att lyckas på men att bara sprida sporer för återintroduktion, som naturen redan gör så bra tror jag absolut 0% på med den kunskapen jag har iallafall.
Citera
Igår, 19:50
Medlem
Citat:
Ja absolut. Jag har till och med sett ungdomarna i "min" hage med sina fina mjukisbyxor och kepsar hehe. Men jag har också plockat i tillräckligt många år för att se en trend och det över flera hagar. Det är högst sannolikt inte den enda faktorn, att någon går och finkammar dessa ställen varje år och alltid innan mig. Och skulle det vara så tror jag inte de hittar varenda svamp. Det brukar alltid bli lite över. De man missar kan vara så små att de knappt syns och med lite dagg så är de uppe två dagar senare bara.

Du får också tänka att ju fler som plockar, desto mindre sporer går tillbaka till naturen och med varje plock så stör vi svampens fortplanting. Fruktkroppens enda funktion är fortplanting.

Men om det är flera ställen som har dålig skörd samma år, bör du inte tänka om lite då? Klimatet och miljön är en mycket mer sannolik bov om det inte bara gäller en eller två hagar. Jag ser mer logik i att myceliet inte kan producera svampar pga fel fuktnivån, temperatur osv än att miljarder, eller egentligen så många många mer, sporer skulle vara helt slut på alla dessa ställen för folk har plockat svamparna då det redan finns sporer i miljarder. Så kanske är det inte utplockat men mina kort ligger isåfall på det ovan nämnda.

Citat:
För att det är på gräsmattor i stadsmiljö och över 100 svampar där det aldrig funnits tidigare. Och svamparna är som sagt långsamma av sig. Det är teoretiskt möjligt som du säger men inte ett rimligt sammanträffande. Detta är inte LC tror jag inte, det är sporer och vatten. Bara spridning och låta svampen göra sitt. Vetskap är ju ett djupt ämne i sig. Ska man hårdra det med de gamla filosoferna så vet vi ju inte ett skit egentligen. Hela världsbilden är byggd på antaganden. Kastar man sporer på ett ställe och det kommer en svamp. Otydligt resultat. Kastar man sporer och det kommer 100 svampar. Well, jag vet vad jag satsar mina pengar på vad orsaken är.

Jo men då återintroduceras ingenting och det är vad en stor del av hela vår diskussion har varit om? Att introducera är en sak men det jag har sagt gäller återintroduktion av hagar vilket är en helt annan femma än att hitta potentiella nya ställen dem kan växa på men inte har gjort.

Och angående LC och sporer till detta så skulle jag själv aldrig spruta ut känslig LC på så sätt utan sporer är det enda jag eventuellt skulle försöka detta med om jag var du.

Som du säger med "Hela världsbilden är byggd på antaganden." Så kan du ju inte veta om ditt resultat är äkta förrän du har testat det flera gånger om och just nu har du 2(?) personer som påstår att det fungerar och jag själv skulle ta det lugnt med att lita på det över vad kunniga människor säger eftersom det, no offence utan mer konstruktiv kritik, där är mer av en konfirmationsbias eller "I want to believe" attityd och den leder dig längs fel väg medans jag gärna vill se dig gå rätt väg utan att förblindas av antaganden.

Citat:
Jag är redan medveten om att semilanceata är problematisk innan den här konversationen. Men sporer går att sprida 100%, svampen gör det naturligt och vi kan hjälpa till. När det gäller LC. Min syn är kort och gott så här. Att gå igenom all trubbel enbart för toppisodling med insamling av hattar, sporavtryck, agar, LC, (och ev. spawn, bulk, utplantering), spridning och dokumentation - det är a waste of energy. MEN när man redan håller på med agar, när man redan är ute och plockar toppisar, när man har fri tillgång till sporer varje år, när det finns gräsmattor/hagar överallt. Då skadar det ju inte att försöka. Det är då ganska low effort och du har egentligen inget att förlora på det.

Om du plockar svamp varje år. Sporerna du har hemma gör ingen nytta. Så vad gör det att kasta ut dem? Det är ett par minuter av ditt liv.
Allt man tror kan vara fel. Jag säger inte att jag har rätt. Jag säger inte att du har fel. Jag säger att grabbarna på shroomery antagligen har koll på vad de gör och de har säkert rätt. Men de är ingen auktoritet och det kanske är någon variabel som saknas bara som inte är påkommen än. Att det inte fungerar är ju ingen anledning till att sluta försöka, det är all anledning till varför fler borde lägga lite energi på det.

Återigen kan du sprida sporer men det lär vara lönlöst.

Anledningen att jag nämner att odla på det sättet jag förespråkar är för att det är det enda jag vet som faktiskt fungerar och den metoden är inte till för att sprida men dem kommer ju sprida sporer sen med. Helt klart tycker jag du ska försöka men jag avråder dig från att ha några särskilda förhoppningar med tanke på hur många som har försökt och hur jag själv aldrig sett någon lyckas återintroducera på riktigt.

Nej klart har dem duktigare shroomery medlemmarna inte auktoritet men dem förstår processen ännu bättre än jag själv gör och det är dem som har lärt mig det här. När shroomery är det bästa stället att lita på angående detta tycker jag det är lite dumt att nonchalera vad dem säger. Alla nybörjare har tanken på att dem ska hitta nya briljanta sätt som fungerar, det hade jag med och jag gjorde samma ska som du faktiskt - lyssnade inte alls för jag trodde den informationen jag hade stämde bättre men jag kan säga att det ofta slutade PRECIS som folk sa att det skulle.

Problemet är att det gäller inte att lägga energin på detta för att lyckas utan du behöver kunna kontrollera klimat och miljö vilket du inte riktigt kan i en hage ute i naturen. Men som sagt kör hårt! Tycker du ska testa så du får se hur det går själv istället, mina ord själva lär inte ändra din åsikt.

Citat:
Ja det var ju en modifikation på PF TEK så då går man ju inte till bulk ändå? Tänkte bara att det är skönare att köra en liten större container än många små burkar/glas. Och om den totalta mängden substrat i kokaren blir mindre pga att små burkar går att packa tätare än en större behållare. Så kan man ju köra flera behållare över två-tre sessioner med kokaren för att kompensera?

Har inte behörighet ändå att läsa tråden. Den ligger in någon del av forumet som är otillgängligt för noobs.

Nej precis du går inte till bulk men gör du bulk istället får du ut 3-6 gånger mer substrat eftersom du blandar ut grains i kokosjord så pf tek metoden i trays är lite som att ha en bil som pumpar ut 50 hästar men den drar 5 liter bensin per mil så jag lite slöseri med råris tycker jag.

Ja absolut kan du köra flera gånger men jag avskyr det då processen tar bra med tid så jag gör ju grains till långt framöver varje gång fördelen med bulk är att du inte behöver tryckkoka kokosjorden utan en bucket tek räcker för att hydrera och pasteurisera den så du häller bara kokande vatten på det. Anledningen att det fungerar är för det inte finns mycket näring till att börja med i kokosjorden utan myceliet bara klättrar i det och får mer yta exponerad för syre och färsk fukt utan att återigen behöva konkurrera med annan fungi.

Jag föredrar 250ml burkar för då delar du även upp allt, så skulle en burk bli förorenad så blir inte dem andra nödvändigtvis det. Har du alla ägg i en korg och tappar dem är det ju surt liksom och som sagt så vill du ha ut stor mängd så gäller bulk eftersom du expanderar det så pass mycket så om du kokar 10 liter grains (även råris) har du till 10st 14 liters lådor från Biltema fyllda med bulk metoden medans den metoden du länkade bara hade fått ut 2.5 lådor (baserat på min spawn ratio)

"Texten som du har skrivit in är för lång (15024 tecken). Var vänlig och korta ner den till maximalt 10000 tecken."

Detta har ballat ur totalt hahaha.... Men den gyllene svampen är min
Citera
Idag, 18:30
Medlem
Citat:
Börjar att svara på det här pga "good sport" grejen du nämnde och det är helt lugnt för min del! Jag har inte uppfattat dig som otrevlig eller dylikt utan har sett detta som en rimlig debatt faktiskt. Jag brusar inte upp mig för att jag blir ifrågasatt precis skulle jag gjort det hade jag varit patetisk och mer okunnig än jag påstår för det är rimliga frågor.

Det du säger har en poäng och vi kommer inte komma överens om allt men sammanfattat så tror jag inte alls på iden av anledningarna jag har nämnt men jag tycker definitivt du ska testa det ändå pga som du säger så kostar det inget mer än tid men ha låga förväntningar helt enkelt.

Nope tyvärr har jag faktiskt aldrig haft ett konto där vad jag vet eftersom det verkar rent dött på MM dock har jag stött på en knarkkorven som är geniet bakom svamp infon på MM fast på shroomery. Jävligt härlig snubbe och satans duktig på aktiva arter i Sverige.

Grattis till din achievement! Du har låst upp den gyllene svampen
Bra! Jag började skriva förra inlägget innan första kaffekoppen för dagen och bitar av det blev lite för kombativt. Var tvungen att gå tillbaka och skriva om lite grann efter jag blivit människa igen.

Jag är inte aktiv på MM men man hoppar väl in och kikar med toppis-säsongen typ. Knarkkorven är en levande legend. Är nog en hel del som börjat sina toppis-letar-dagar med hans guide.
På tal om Knarkkorven så har han länkat det här på MM
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1878614623001320?via%3Dihub
Vilket ju är lagom intressant eftersom konsensus på shroomery är att skita i gips för att odla kubbar.

Han länkade också till den här tråden där någon planterat hästskit i sin rabatt och råkat få med sig toppisar. Lucky bastard.
https://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/27978959

Citat:
Jo för att myceliet och nya vilande sporer mest troligt har aktiverats pga bra förhållanden.
Absolut. Om du har en hage som producerar goda mängder svamp. Och den senare avtar, slutar producera. Hur många år utan märkbar aktivitet innan du drar slutsatsen att den är mer eller mindre död. Eller så pass klen att den teoretiska återhämtningen blir så pass lång att den är jämförbar med egentligen vilken annan mark som helst som kanske ser någon enstaka svamp ploppa upp.

För 1-3 års mellanrum kan jag lätt koka ner till dåliga/bra säsonger. En helt vanlig naturlig fluktuation. Vid 5+ år så ändrar jag mitt synsätt; de sporer och det mycelium som finns där, om det finns något över huvud taget, har i princip börjat om på noll. Eller så är någon näring slut, eller så lever de i symbios med någon annan organism som är borta. Who knows!

Detta, hur toppisarna förökar sig och individuella överlevnadsförmåga i naturen, är så vitt jag vet inte över huvud taget utrett på någon vetenskaplig nivå. Allt är anekdotiskt.
Jag ströläste lite genom tråden på shroomery och denna användare har samma farhågor som jag:
https://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/29380446#29380446
"There will also be an environment side to it: I believe our projects indicate strongly that semilanceata is a vulnerable species, which can be "over grazed". Slow growing, vulnerable fruits, beds and flower pots easily destroyed by pests even when guarded by humans, no true protection in its "poison""

Och å andra sidan så kissar samma användare på mina idéer om att slänga ut sporer
"4) bullshit attempts, so many people who made sorry ass attempts, everything from the "spill spore lc on your lawn with a super spaker"
to the general crowd who wants money from psilocybe, disregarding research, disregarding exotic psilocybe,"

Citat:
Chanserna att nytt mycelium bildas minskar så klart att det är mindre antal sporer i hagen men det med utplockade hagar verkar vara en seglivad myt då det har testats under 30 år i Schweiz, såklart inte på toppisar men samma princip lär gälla tyvärr.

Låter ju jättebra om det stämmer för toppisar med? För då kan vi plocka ohämmat utan att skämmas.

Citat:
Nja... Spermier och sporer är väldigt olika saker. Vi skickar 250 mille spermier kanske och ja bara en får komma in och bli 1 eller i sällsynta fall några barn men med sporer så är det (väldigt simpelt beskrivet) mer som att du sprutar ut din sats i vatten och näring sen börjar spermierna mötas och varje 2 som möts skapar ett embryo och jag hade vi fungerat så hade man kunnat spruta i ett glas - tillsätt näring sen har du mänsklig LC vilket låter jävligt skevt nu när jag säger det Nu är det ju inte ett embryo det blir med svampar och fungi men hoppas du förstår vad jag menar.

Varför växer det 30 svampar i en grästuva men inte den brevid? Det beror mest troligtvis inte på sporer utan det gäller mer troligt om där finns aktivt mycel i den eller ej och även om det finns kan det ju vara en monokaryon som inte kan producera svampar för det är sterilt, alternativt brist på näring för att ena har bajs i sig medans denna andra inte har osv men att det beror på en brist av sporer känns långsökt.

Jo men häng med på principen. Hela naturen på ett eller annat sätt, är i ett konstant survival of the fittest-läge. Det är aldrig något som upphör, inte för oss människor heller även om man får för sig annat med våra moderna, bekväma liv. Varenda växt och könscell bland växter, djur och svampar produceras i mängder. Only a few make it. Svampars sporer får man ju säga med säkerhet, har högre success rate än spermier eller ekollon. En björk kan producera 5-10 miljoner frön men inte tusan ser vi en miljard björkar runt oss. Hur många av svampens sporer lyckas faktiskt bilda mycelium, som sedan överlever, står sig kraftigt och producerar rikligt med fruktkroppar? Antagligen ingen stor andel. Räknat i procent skulle jag killgissa mindre än 0.01%. Och då är jag generös.

Mycielet tar sig till tuvan på två sätt, right. Antingen så landar sporer där och börjar gro, eller så hamnar myceliumet där (antingen klättrar dit eller blir rent mekaniskt flyttat t.ex. genom att ett djur nuddar ena tuvan och sedan nästa.) Men antagligen allt som oftast via sporer. Min poäng. Toppisar är små, de har en sluten hatt som inte alltid öppnar sig ordentligt. Det är ofta blött och fuktigt på hösten. De flesta sporer hamnar inte långt bort. Vi kan ta ett par steg för att förflytta oss en meter. För svampar att inta tuvan bredvid kan ta åratal.

Citat:
Det finns säkerligen något sätt att lyckas på men att bara sprida sporer för återintroduktion, som naturen redan gör så bra tror jag absolut 0% på med den kunskapen jag har iallafall.

Men jag har en perfekt hage att experimentera på eftersom den gick från 100 till 0 ganska snabbt. Och den är full av grästuvor, så det är lätt att sprida sporer på specifika punkter och komma tillbaka till dem senare och kolla läget. Alla andra tuvor som jag inte rört fungerar då som control.

Citat:
Men om det är flera ställen som har dålig skörd samma år, bör du inte tänka om lite då? Klimatet och miljön är en mycket mer sannolik bov om det inte bara gäller en eller två hagar. Jag ser mer logik i att myceliet inte kan producera svampar pga fel fuktnivån, temperatur osv än att miljarder, eller egentligen så många många mer, sporer skulle vara helt slut på alla dessa ställen för folk har plockat svamparna då det redan finns sporer i miljarder. Så kanske är det inte utplockat men mina kort ligger isåfall på det ovan nämnda.
Det är inte flera ställen samma år. Det är flera ställen över 5-20 år som gått samma öde till mötes medan andra hagar är fine.
Citera
Idag, 18:33
Medlem
Citat:
Jo men då återintroduceras ingenting och det är vad en stor del av hela vår diskussion har varit om? Att introducera är en sak men det jag har sagt gäller återintroduktion av hagar vilket är en helt annan femma än att hitta potentiella nya ställen dem kan växa på men inte har gjort.

Och angående LC och sporer till detta så skulle jag själv aldrig spruta ut känslig LC på så sätt utan sporer är det enda jag eventuellt skulle försöka detta med om jag var du.

Som du säger med "Hela världsbilden är byggd på antaganden." Så kan du ju inte veta om ditt resultat är äkta förrän du har testat det flera gånger om och just nu har du 2(?) personer som påstår att det fungerar och jag själv skulle ta det lugnt med att lita på det över vad kunniga människor säger eftersom det, no offence utan mer konstruktiv kritik, där är mer av en konfirmationsbias eller "I want to believe" attityd och den leder dig längs fel väg medans jag gärna vill se dig gå rätt väg utan att förblindas av antaganden.
Du har rätt. Jag har blandat lite äpplen och päron i diskussionen vad gäller introduktion och åter-introduktion.

Men att man kan sprida sporer och att det tar sig har redan lyckats. Inte med någon wow-effekt men det går. Allt hänger ju på att marken och omständigheterna och timingen är rätt för sporer och mycelium att trivas. Vilket ju heller inte är särskilt beprövat. Vi vet egentligen inte vad toppisar gillar och inte gillar. Även om grabbarna på shroomery lyckas driva upp ett gäng så är det heller inga wow-skörder? Vilket ju talar för att det är någon eller några faktorer som missats. Detta är också varför jag känner att man borde ta det till hagarna istället för bädden i trädgården. Man ska inte behöva kontrollera klimat/miljö eftersom de växer här naturligt. En hage där det växer naturligt är ju uppenbarligen deras naturliga habitat. Sedan slutar det växa och det förbryllar mig.

Eftersom du plockar också så vet ju du att man kan hitta hagar där det inte växer ett skit över hundra meter, sedan hittar man 200 stycken på en liten plätt någonstans. De är kräsna små jäklar. Men det är inte så att jag tar för givet att man kan slänga ut LC i hagar och det kommer gro likt frön i rabatten. Det var en tanke jag hade bara för framtiden, på tal om odling och LC. Och jag tror på dig att den biten måste förfinas rejält för att kunna ge resultat utomhus. Inget av detta är min första eller ens tredje prioritet. Det är kubbar som liggar på dagordningen, toppisar är ett huvudbry för framtiden. Toppis-sporerna däremot börjar jag sprida i år. Low effort som sagt.

Du kan mycket väl ha rätt, i att det bara handlar om yttre förhållanden och att mycelet i hagarna ligger latent och väntar på nästa läge. Jag är bara väldigt skeptisk. Överlag och även här.

Citat:
Nej precis du går inte till bulk men gör du bulk istället får du ut 3-6 gånger mer substrat eftersom du blandar ut grains i kokosjord så pf tek metoden i trays är lite som att ha en bil som pumpar ut 50 hästar men den drar 5 liter bensin per mil så jag lite slöseri med råris tycker jag.

Ja absolut kan du köra flera gånger men jag avskyr det då processen tar bra med tid så jag gör ju grains till långt framöver varje gång fördelen med bulk är att du inte behöver tryckkoka kokosjorden utan en bucket tek räcker för att hydrera och pasteurisera den så du häller bara kokande vatten på det. Anledningen att det fungerar är för det inte finns mycket näring till att börja med i kokosjorden utan myceliet bara klättrar i det och får mer yta exponerad för syre och färsk fukt utan att återigen behöva konkurrera med annan fungi.

Jag föredrar 250ml burkar för då delar du även upp allt, så skulle en burk bli förorenad så blir inte dem andra nödvändigtvis det. Har du alla ägg i en korg och tappar dem är det ju surt liksom och som sagt så vill du ha ut stor mängd så gäller bulk eftersom du expanderar det så pass mycket så om du kokar 10 liter grains (även råris) har du till 10st 14 liters lådor från Biltema fyllda med bulk metoden medans den metoden du länkade bara hade fått ut 2.5 lådor (baserat på min spawn ratio)

Detta har ballat ur totalt hahaha.... Men den gyllene svampen är min

Men när det gäller kubbar sjunger du min sång och jag lyssnar på varenda oktav. Har suttit halva dagen och läst shroomery och kollat youtube-videos. Och mer blir det...
Rent konkret nu då. Vad är bästa sättet att gå från en spore-print, till att odla PF-tek och bulk samtidigt, som du föreslog. Ska man ta halva printen, skrapa lite och sätta på ett par agar-plattor och sedan göra en sporspruta med resten av printen för att inokulera småburkar/glas med?
Och du nämnde 14-liter biltema-lådor. Shroomery-boysen utgår från 6 quart vilket ju är under hälften. Jag tänker som du, inte alla ägg i samma korg så jag ger upp monotub tills vidare. Shoeboxes blir ju samma princip då och man sprider ut det i mindre lådor. En till tre(?) spawn-burkar per box och så hålls det separat från de andra.

Citat:
"Texten som du har skrivit in är för lång (15024 tecken). Var vänlig och korta ner den till maximalt 10000 tecken."
Jag försökte hålla det kort den här gången men det blev 13000 tecken ändå. Du vinner i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in