2009-06-14, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnprotes
Om det finns en temperatur som är optimal för mycelietillväxt varför ska man då ha olika temperaturer dagtid och nattetid?

ingen som sagt att man ska ha olika grader vid olika tillfällen. Vid mycel kolonisering ska det hållas ett konstant tempratur, det är ingen planta gott folk.

Jag har haft mina runt 25-28grader , växer på stadigt.

Din trögväxande mycel kanske växer mer innifrån utåt, är ett bra tecken.. hellre det än att du får snabbt resultat på ytan och sedan väljer att befrukta, så vips så är inte myclet helt koloniserat invändigt.
Citera
2009-06-15, 18:58
Medlem
Fluss#s avatar
Någon som har ett tips på hur man kan hålla värmen i mitt growroom?

typ en halv kvadratmeter om inte mindre, stadigt på 28 grader och ingen lampa (får ej synas)

alla tips behövs!
Citera
2009-06-15, 19:08
Bannlyst
http://www.medistore.se/default.aspx?main=/egenvard/varmedynor-c-446-1.aspx

borde funka.
Citera
2009-06-15, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluss#
Någon som har ett tips på hur man kan hålla värmen i mitt growroom?

typ en halv kvadratmeter om inte mindre, stadigt på 28 grader och ingen lampa (får ej synas)

alla tips behövs!

har du lådan i nå garderob eller liknande? Det bästa är att värme omgivningen och inte bara lådan.
Då jag har burkar för kolonisering lägger jag allt i en garderob med ett sånt här element från claes ohlson, funkar riktigt bra, o eftersom det är ett element så reglerar den tempen relativt exakt.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=104296969
Citera
2009-06-16, 12:34
Medlem
Fluss#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
har du lådan i nå garderob eller liknande? Det bästa är att värme omgivningen och inte bara lådan.
Då jag har burkar för kolonisering lägger jag allt i en garderob med ett sånt här element från claes ohlson, funkar riktigt bra, o eftersom det är ett element så reglerar den tempen relativt exakt.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=104296969

Har det i en mellanstor byrå! omgivningen kan jag inte värma.

Den var ju perfekt!
Tror du man kan ha den i en byrå av trä utan att de börjar brinna eller liknande?
Citera
2009-06-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluss#
Har det i en mellanstor byrå! omgivningen kan jag inte värma.

Den var ju perfekt!
Tror du man kan ha den i en byrå av trä utan att de börjar brinna eller liknande?

jadå, ska mycket till innan det börjar fatta eld, menar du ska ha runt 28 grader, inte börjar bastun brinna för att det är så varmt

köp en sån och en liten digital termometer som typ kostar 25kr. Innan du lägger in lådan monterar du in elementet och håller koll på tempen, mecka med ratten tills du är nöjd och in med lådan =)
Citera
2009-06-16, 19:55
Medlem
Thundercunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
jadå, ska mycket till innan det börjar fatta eld, menar du ska ha runt 28 grader, inte börjar bastun brinna för att det är så varmt

köp en sån och en liten digital termometer som typ kostar 25kr. Innan du lägger in lådan monterar du in elementet och håller koll på tempen, mecka med ratten tills du är nöjd och in med lådan =)

Är inte 28 grader lite väl i överkant? Jag har läst och hört minst 20, max 25 i princip överallt, däribland även instruktionslappen som kom med boxen från "tillverkarna".
Citera
2009-06-16, 20:13
Medlem
[quote=Thundercunt]Nu vet jag inte om ni menar köpa färdiga growboxes från elefanten eller om ni kör från scratch.
men jag snackar om koloniserings stadiet, alltså de stadiet då mycel växer, mellan 25-28 grader brukar jag ha.
Befruktnings stadiet har jag mellan 21-24grader
Citera
2009-06-21, 21:21
Bannlyst
PF-tek

Har en fråga om detta. Om man odlar med PF-tek metoden, när hela kakan är koloniserad kan man då skära loss en liten bit a myceliet och sätta det i en ny burk med substrat så att detta också koloniseras?
Citera
2009-06-21, 21:31
Medlem
Fluss#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Har en fråga om detta. Om man odlar med PF-tek metoden, när hela kakan är koloniserad kan man då skära loss en liten bit a myceliet och sätta det i en ny burk med substrat så att detta också koloniseras?

Yeeeeeeeeeeeeeeeessssssssssssssss.......... you can. DO IIIT!
Citera
2009-06-22, 13:03
Medlem
Cranits avatar
Tänkte köpa en growthbox från Elephantos, hör både gott och ont om dem men ska beställa så fort jag kommer hem från gbg. Jag får återkomma när det är beställt och påbörjat för att dela med mig om hur det funkade för mig.

Ifall svamparna blir bra så bygger jag nog en egen box så att man kan ha igång en egen liten odling
Citera
2009-06-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis

som dom sa ja det kan du. MEN va jäkligt steril av dig, alla redskap du använder bör köras in i ugnen 30-60 min om inte längre , eller så kan du koka allt också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in