Citat:
Ursprungligen postat av Salamin
Nej, jag tar nog bara de 4 största nu. Skall vara försiktig o tvätta händerna ordentligt innan. Har ingen våg hemma ännu. Vad skulle du uppskatta den största till att väga?
Ok, det gör du nog rätt i.
Jag skulle uppskatta de stora svamparnas vikt till någonstans runt 10 - 12 gram (de två stora till vänster på bilden). Det är svårt att säga bara via bilden, men ungefär något sånt.
Första flushens svampar blir inte så stora dock. Svamparnas slutliga storlek ökar vid varje ny flush, medan antalet svampar minskar under de sista flusharna. Min sista flush gav 2 skitstora svampar, den största nådde upp till vecket på plastpåsen, vecket var då vikt så att höjden inuti påsen var så lång som möjligt
Mindre svampar kan nästan ha växt fast/växt ihop med de stora svamparna som du ska plocka. Om det är så, då ska du låta de små följa med upp helt enkelt. Du vill göra så liten skada som möjligt på de svampar som ska vara kvar till nästa skörd. Kom även ihåg att försiktigt vrida loss svamparna från substratet när du plockar de.
Det är bra om de svampar du lämnar är i ungefär samma "växtstadie". Det är tråkigt att behöva skörda en eller två svampar nästa dag.
Alla svampar kommer inte kunna växa till full storlek, men det gör inget, du kommer att få ut mycket svamp när du har förbrukat growkitet.
Vet du hur du ska göra när svamparna ska torkas?