2009-04-22, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin
Destvatten och avjoniseratvatten är två helt olika saker. I avjoniserat så tar man bort vattenjonerna för att minska vattnetsledningskapacitet. Detta för att sedan ha det i tex bilbatterier. Destvatten är just som det låter, destillerat. Detta för att få bort baktierier, klor och andra saker som kan komma med. Detta använda för tex sårtvätt, fuktare till cigarrlådor mm.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Destillerat_vatten

Är det ngn som har erfarenhet när det gäller att odla svamp med destvatten? Funkar det bättre?

Så du menar att destillerat vatten inte är avjonat?
Och att avjonat vatten till skillnad kan innehålla kloridjoner?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Destillation
Citera
2009-04-22, 15:47
Bannlyst
Jag hittade den här länken som borde avsluta debatten om avjonat och destillerat vatten.

http://www.pluggakuten.se/forumserver/viewtopic.php?id=10137
Citera
2009-04-22, 16:02
Medlem
Salamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambulantica
Så du menar att destillerat vatten inte är avjonat?
Och att avjonat vatten till skillnad kan innehålla kloridjoner?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Destillation

Anjoniserat vatten har högre kvalité (ner till 0,1 µS/cm) jämfört med destillerat vatten, vilket har en ledningsförmåga på 7-20 µS/cm. Så, ja, vid destillation får man bort betydligt mindre joner. Men dock andra partiklar som ej försvinner vid avjonisering.

Det är framför allt kalket man vill ha bort vid destillering. Detta försvinner ej när man avjoniserar.
Senast redigerad av Salamin 2009-04-22 kl. 16:09.
Citera
2009-04-22, 16:10
Medlem
Salamins avatar
Är det dags att plocka nu?

http://i42.tinypic.com/fjoppc.jpg
Citera
2009-04-22, 16:38
Bannlyst
Eftersom mycel växer så länge det får näring, borde man inte kunna lägga i en del av sitt mycel i en box med steriliserat substrat?

Eller kanske spraya det med en näringslösning?
Citera
2009-04-22, 16:40
Medlem
EroC"s avatar
Citat:
Är det dags att plocka nu?

http://i42.tinypic.com/fjoppc.jpg

Du kan plocka de nu.

Om du vill vänta så länge som möjligt kan du vänta tills de största svamparnas hattar börjar bukta lite uppåt.
Jag skulle nog plocka de ikväll om jag var du. Lite beroende på hur snabbt de växer på slutet, de har ju en tendens att växa snabbt de små fuktiga liven.

Har du tänkt plocka alla på samma gång?
Citera
2009-04-22, 17:14
Medlem
Salamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EroC"
Du kan plocka de nu.

Om du vill vänta så länge som möjligt kan du vänta tills de största svamparnas hattar börjar bukta lite uppåt.
Jag skulle nog plocka de ikväll om jag var du. Lite beroende på hur snabbt de växer på slutet, de har ju en tendens att växa snabbt de små fuktiga liven.

Har du tänkt plocka alla på samma gång?

Nej, jag tar nog bara de 4 största nu. Skall vara försiktig o tvätta händerna ordentligt innan. Har ingen våg hemma ännu. Vad skulle du uppskatta den största till att väga?
Citera
2009-04-22, 17:48
Medlem
EroC"s avatar
Citat:
Nej, jag tar nog bara de 4 största nu. Skall vara försiktig o tvätta händerna ordentligt innan. Har ingen våg hemma ännu. Vad skulle du uppskatta den största till att väga?

Ok, det gör du nog rätt i.

Jag skulle uppskatta de stora svamparnas vikt till någonstans runt 10 - 12 gram (de två stora till vänster på bilden). Det är svårt att säga bara via bilden, men ungefär något sånt.

Första flushens svampar blir inte så stora dock. Svamparnas slutliga storlek ökar vid varje ny flush, medan antalet svampar minskar under de sista flusharna. Min sista flush gav 2 skitstora svampar, den största nådde upp till vecket på plastpåsen, vecket var då vikt så att höjden inuti påsen var så lång som möjligt

Mindre svampar kan nästan ha växt fast/växt ihop med de stora svamparna som du ska plocka. Om det är så, då ska du låta de små följa med upp helt enkelt. Du vill göra så liten skada som möjligt på de svampar som ska vara kvar till nästa skörd. Kom även ihåg att försiktigt vrida loss svamparna från substratet när du plockar de.

Det är bra om de svampar du lämnar är i ungefär samma "växtstadie". Det är tråkigt att behöva skörda en eller två svampar nästa dag.

Alla svampar kommer inte kunna växa till full storlek, men det gör inget, du kommer att få ut mycket svamp när du har förbrukat growkitet.

Vet du hur du ska göra när svamparna ska torkas?
Citera
2009-04-22, 18:35
Bannlyst
brown riceflour = rårismjöl?
Citera
2009-04-22, 20:15
Medlem
Salamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EroC"
Ok, det gör du nog rätt i.

Jag skulle uppskatta de stora svamparnas vikt till någonstans runt 10 - 12 gram (de två stora till vänster på bilden). Det är svårt att säga bara via bilden, men ungefär något sånt.

Första flushens svampar blir inte så stora dock. Svamparnas slutliga storlek ökar vid varje ny flush, medan antalet svampar minskar under de sista flusharna. Min sista flush gav 2 skitstora svampar, den största nådde upp till vecket på plastpåsen, vecket var då vikt så att höjden inuti påsen var så lång som möjligt

Mindre svampar kan nästan ha växt fast/växt ihop med de stora svamparna som du ska plocka. Om det är så, då ska du låta de små följa med upp helt enkelt. Du vill göra så liten skada som möjligt på de svampar som ska vara kvar till nästa skörd. Kom även ihåg att försiktigt vrida loss svamparna från substratet när du plockar de.

Det är bra om de svampar du lämnar är i ungefär samma "växtstadie". Det är tråkigt att behöva skörda en eller två svampar nästa dag.

Alla svampar kommer inte kunna växa till full storlek, men det gör inget, du kommer att få ut mycket svamp när du har förbrukat growkitet.

Vet du hur du ska göra när svamparna ska torkas?

Käkade 2 av de större svamparna. Det var 2 timmar sedan. Känner ingenting. Käkade en rejäl middag precis innan. Kan det vara därför?
Citera
2009-04-22, 20:59
Medlem
EroC"s avatar
Citat:
Käkade 2 av de större svamparna. Det var 2 timmar sedan. Känner ingenting. Käkade en rejäl middag precis innan. Kan det vara därför?

Ja det är därför.

Jag brukar äta ca 6 timmar innan trippen. En del fastar ännu längre innan de ska trippa.

Svampen ska ju tas upp i magen och transporteras ut i kroppen och om man har mat i magen och massa ämnen från maten som ska ut i kroppen så kommer effekten av svampen att bli mycket svagare.
Citera
2009-04-22, 21:08
Medlem
EroC"s avatar
Citat:

Ja det är därför.

Jag brukar äta ca 6 timmar innan trippen. En del fastar ännu längre innan de ska trippa. 4 timmar

Svampen ska ju tas upp i magen och transporteras ut i kroppen och om man har mat i magen och massa ämnen från maten som ska ut i kroppen så kommer effekten av svampen att bli mycket svagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in