2009-05-07, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Saken är den att mitt growkit att bara få delar av ytan är koloniserat och att det bara växer 3 svampar och det är bara första flushen, kommer det växa mera svampar flusharna som kommer? Tycker det verkar vara väldigt lite med tre svampar ? Någon som vet?

är det en såndär färdig growbox från elefanten? kan va många faktorer att hela kakan inte blir koloniserad. Kan va för lite sporer inockulerade så dom inte sprider sig mer än det som är vitt. Kan va att ingridiensen är för fuktig, för mycket vatten, eller bara det att kakan inte va mogen nog för att påbörja växt stadiet. Men jag har oftast fått bätre andra flush än första, 2a o 3e flusharna är enligt mig bäst, mycket olika
Citera
2009-05-07, 20:51
Medlem
Salamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonlight555
bad en vän hålla koll på dom som slogg i typ 3 cl vatten direkt i och sen kom på att han inte fick de.. därför dom har lagt sig? dom ser förövrigt bra ut förutom att dom är lite svarta på stamen, men så kankse de ska vara?

fundrerade på om de va ljuskällan också. har dom i badrumet och har bara tänt lite då och då, men nu lämnar jag de tänt hela tiden för att se om dom reser sig igen.. dom har blivit ganska långa iaf. typ 13cm

Kan mycket väl vara därför. Man skall inte göra ngt med svamparna tills det är dags att skörda dem.

Kan du inte lägga upp en bild på dem så blir det lite lättare att se vad som hänt.
Citera
2009-05-07, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin
Nej, det är ingen fara. Låt dem bara vara.

Härligt. Trodder fan jag skulle få slänga lådan och kräva en ny av elefamten då inget mögel syntes men det hade gått över 2 veckor och ingen svamp. Men nu är det i rullning.

En annan fråga. Är det farligt att låta sakerna stå i vatten mer än 12 timmar?
Citera
2009-05-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-En-Torsk
Härligt. Trodder fan jag skulle få slänga lådan och kräva en ny av elefamten då inget mögel syntes men det hade gått över 2 veckor och ingen svamp. Men nu är det i rullning.

En annan fråga. Är det farligt att låta sakerna stå i vatten mer än 12 timmar?

Antar att de satt tiden 12h för att det är optimalt. Varför ha den stående längre?
Citera
2009-05-07, 23:36
Medlem
Lilabanans avatar
Imorgon ska jag lägga en beställning från Azarius, ska köpa en Mushbag med en Ecuador sporesyringe. Är det värt att betala de 5 extra euron för en "Vial"?

Någon med erfarenhet av Mushbagen? Kan man räkna med att få första flushen inom en månad? Är det lätt att påsen blir kontaminerad? Viktigt att arbeta i steril miljö även när det gäller mushbag?

Svar uppskattas!
Citera
2009-05-08, 16:52
Medlem
klisssters avatar
Varför finns det inga Copelandia Cyanescens boxar? Eller bara jag som inte letat tillräckligt?
Citera
2009-05-08, 19:18
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klissster
Varför finns det inga Copelandia Cyanescens boxar? Eller bara jag som inte letat tillräckligt?

Du kan odla Copelandia i Mushbags, men det ger inte lika bra avkastning som med Cubensis enligt Azarius.
Citera
2009-05-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin
Kan mycket väl vara därför. Man skall inte göra ngt med svamparna tills det är dags att skörda dem.

Kan du inte lägga upp en bild på dem så blir det lite lättare att se vad som hänt.

har tyvär ingen kamera. dom växer för fullt den största är över 20cm nu tror jag, och dom har börjat få hattar, dom har växt i 7 dagar ungefär, dax att skörda? dom ser ut att må bra förutom där dom ligger i mot varandra där har dom växt ihop lite tror jag.. sen har de kommit up en liten till som bara växt någon dag men den är väl bättre att plocka också och starta om boxen? tack för alla svar.

mvh
Citera
2009-05-09, 11:14
Medlem
såg nu att de va 5 små rackare påväg upp. skördade dom andra 3 stora, men lite svart på stamen.såg ut som bläck nästan, mend e är ingen fara va? någon ide att försöka få upp dom 5 lr kommer dom inte komma nån stans ändå? vilka sätt är bäst att torka svampen på? har ingen brottom, får ta den tid de tar. ska man sätta igång boxrn direktefter man skördat alla svampen? allså fylla me vatten och låta stå igen?

mvh
Citera
2009-05-09, 11:41
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonlight555
såg nu att de va 5 små rackare påväg upp. skördade dom andra 3 stora, men lite svart på stamen.såg ut som bläck nästan, mend e är ingen fara va? någon ide att försöka få upp dom 5 lr kommer dom inte komma nån stans ändå? vilka sätt är bäst att torka svampen på? har ingen brottom, får ta den tid de tar. ska man sätta igång boxrn direktefter man skördat alla svampen? allså fylla me vatten och låta stå igen?

mvh
Plocka dem då de börjar öppna hatten, vissa kommer inte att öppna hatten utan då märker du när de ska plockas då hatten börjar mörkna istället. Allt som oftast blir det att man skördar en halvdussin svampar innan man skördar resten.
Det svarta på stammen är antagligen för att de släppt sina sporer. Inget farligt direkt.
För att torka svampen är det bara att lägga dem mellan två tallrikar och vänta några dagar (3-4).
Och det är bäst att sätta igång boxen direkt efter skörd kan jag tänka mig. 12h vatten och sedan ut med allt vatten igen.
Citera
2009-05-10, 21:00
Medlem
RallyRallys avatar
Hur säkert är det att skicka pengar i ett brev med två lager tjocka papper runt sedlarna till elefanten?
Citera
2009-05-11, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RallyRally
Hur säkert är det att skicka pengar i ett brev med två lager tjocka papper runt sedlarna till elefanten?

Hur långt är ett snöre

Skicka i rekomenderat brev eller vad det heter nu så vi kan käka svamp!

EDIT:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in