2009-05-04, 04:56
Medlem
Extroversions avatar
Jag kan inte odla hemma av olika anledningar så jag har ett ganska säkert ställe, dock ligger temperaturen på cirka 22 grader celsius, tror ni att det klarar sig ändå (cubensis)? Eller har ni tips på en liten kompaktlampa som lägger sig runt 26-27 grader?

Kompakt är det absolut viktigaste.
Citera
2009-05-04, 07:43
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extroversion
Jag kan inte odla hemma av olika anledningar så jag har ett ganska säkert ställe, dock ligger temperaturen på cirka 22 grader celsius, tror ni att det klarar sig ändå (cubensis)? Eller har ni tips på en liten kompaktlampa som lägger sig runt 26-27 grader?

Kompakt är det absolut viktigaste.
22 grader fungerar jättebra. I frukfasen kan du låta dem stå i ner mot 19 grader till och med utan några som helst problem. Men blir det kallare än så, så får du lite problem. (Med antagligen långsamt växande svampar eller så kan de strejka totalt och vägra växa.)
Citera
2009-05-04, 11:38
Bannlyst
http://pici.se/p/large/uUBqWavrw/

Kameran är ej den bästa! Men hoppas ni ser en liten svamp i mitten och någon stor slingrande sak som jag tror är en svamp lite till vänster :P
Citera
2009-05-04, 14:58
Medlem
Tror jag behöver er hjälp med en grej. Första flushen och det växer bara en svamp i growboxen och den är typ 15cm lång och har inte öppnat sig än. Finns dock en väldigt liten bredvid den (0,5 cm) och en inuti boxen som växer i sidan. Har tyvärr inte tillgång till en kamera.

Borde jag plocka den svampen när den öppnar sig och sen fylla boxen med vatten i 12 timmar för nästa flush eller bara plocka och se om fler svampar ploppar upp? Det har gått lite mindre än en vecka sen den svampen ploppade upp. Jag tror att det jag gjorde fel var att jag inte vädrade utan lät boxen bara stå. Vad rekommenderar ni?
Citera
2009-05-04, 15:11
Medlem
drakflygares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molnsten
Tror jag behöver er hjälp med en grej. Första flushen och det växer bara en svamp i growboxen och den är typ 15cm lång och har inte öppnat sig än. Finns dock en väldigt liten bredvid den (0,5 cm) och en inuti boxen som växer i sidan. Har tyvärr inte tillgång till en kamera.

Borde jag plocka den svampen när den öppnar sig och sen fylla boxen med vatten i 12 timmar för nästa flush eller bara plocka och se om fler svampar ploppar upp? Det har gått lite mindre än en vecka sen den svampen ploppade upp. Jag tror att det jag gjorde fel var att jag inte vädrade utan lät boxen bara stå. Vad rekommenderar ni?

Man ska inte hålla på och öppna lådan eller liknande. En gång tog det mig mer än 2 veckor innan svamparna hade växt klart. Det är bara att låta de stå och växa tills de har slagit ut hatten ordentligt.
Citera
2009-05-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drakflygare
Man ska inte hålla på och öppna lådan eller liknande. En gång tog det mig mer än 2 veckor innan svamparna hade växt klart. Det är bara att låta de stå och växa tills de har slagit ut hatten ordentligt.

Så du tycker jag borde plocka den stora svampen när hatten slagit ut ordentligt och vänta en vecka mer? För grejen är att jag ser bara en svamp till på ytan och den är en halv centimeter och det är första flushen. Jag har inte öppnat lådan och vädrat heller utan bara låtit den stå sen jag aktiverade boxen för drygt 3 veckor sen.
Citera
2009-05-04, 16:39
Medlem
klisssters avatar
Tjena har en cubensis box med, undrar lite när man ska plocka svamparna. Är det inte så att dom producerar psilocybin för att kunna öppna hattarna? Så ska man plocka dom när dom börjar öppna sig eller när dom har fått sin ring på halsen och hatten är helt öppen?
Citera
2009-05-04, 16:42
Medlem
klisssters avatar
Citat:

Elefanten säger iallfall att vissa svampar blir klara före andra och att man då ska ta dom som blir klara först och sen fortsätta vänta. Har öppnat min 3 gånger på första flashen och dom växer som bara den fortfarande. Så min åsik är att det är lungt att plocka dom som e tillräckligt stora.
Citera
2009-05-04, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av t0rsk
Psykos, hur?

:P Länken försvann tydligen. Eller så glömde jag klistra in den
http://www.fsre.nl/
Citera
2009-05-04, 19:43
Medlem
t0rsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelilgringo
:P Länken försvann tydligen. Eller så glömde jag klistra in den
http://www.fsre.nl/

Nice! Tack för tipset
Citera
2009-05-04, 21:36
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Man ska inte hålla på och öppna lådan eller liknande.

Jo, man ska nog ha ventilation.

På sidan 199 i "The Mushroom Cultivator" av Stamets & Chilton står att under primordia- och fruktfasen ska koldioxidnivån vara under 5000 ppm vilket uppnås med "Fresh air exchanges: 1-3 per hour."

Man ska alltså se till att ha viss ventilation samtidigt som den relativa luftfuktigheten ändå ska vara hög, 85-92%.

/John
Citera
2009-05-05, 08:02
Bannlyst
Jädrar!

Sist jag skulle ta sporeprint så var nog inte mina hattar redo för de gav bara ifrån sig pyttelite sporer.

Nu i vad jag tror är min sista flush har jag ett par stora svampar som jag tänkte vänta att ta sporer från. Men fan assu, de släppte dem i natt. Total sporexplosion, det är svart i påsen nästan en DM från svamparna.

Finns det nåt bra sätt att vara säker på när det är dags att ta ett print?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in