2009-04-22, 21:23
Medlem
EroC"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin
Käkade 2 av de större svamparna. Det var 2 timmar sedan. Känner ingenting. Käkade en rejäl middag precis innan. Kan det vara därför?

Ja det är därför.

Jag brukar äta ca 6 timmar innan trippen. En del fastar ännu längre innan de ska trippa. 4 timmar minst säger jag.

Svampen ska ju tas upp i magen och transporteras ut i kroppen och om man har mat i magen och massa ämnen från maten som ska ut i kroppen så kommer effekten av svampen att bli mycket svagare.
Senast redigerad av EroC" 2009-04-22 kl. 21:46.
Citera
2009-04-22, 21:29
Medlem
EroC"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambulantica
brown riceflour = rårismjöl?

Jag tror det. http://www.wisegeek.com/what-is-brown-rice-flour.htm
Citera
2009-04-23, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EroC"
Jag tror det. http://www.wisegeek.com/what-is-brown-rice-flour.htm

Perfa. Jag tänker nämligen inte lägga ut 300 på 3 burkar, tre plastpåsar, en liter verm och lite rismjöl från elefantmannen när jag kan köpa allt så mycket billigare bara jag har tagit en sporeprint. Jag börjar bli riktigt seriös känner jag
Senast redigerad av ambulantica 2009-04-23 kl. 11:13.
Citera
2009-04-23, 22:54
Bannlyst
9 Dagar och ingen svamp syns på ytan, sidorna eller botten av min låda. Det är även ganska lite av det vita luddet i lådan, bra eller anus?
Citera
2009-04-23, 23:12
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-En-Torsk
9 Dagar och ingen svamp syns på ytan, sidorna eller botten av min låda. Det är även ganska lite av det vita luddet i lådan, bra eller anus?
Det kommer om några dagar ska du se, det vita är mycel.
Den första flushen kan ta lite längre tid av någon anledning, det tog 12 dagar innan mina första rackare ploppade upp.

Fråga: Kan man plocka svamparna allteftersom de mognar och när boxen är tom "starta om" den, eller är det viktigt att man plockar alla svampar vid samma tillfälle, så fort några börjar närma sig övermognad?
Citera
2009-04-24, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
Det kommer om några dagar ska du se, det vita är mycel.
Den första flushen kan ta lite längre tid av någon anledning, det tog 12 dagar innan mina första rackare ploppade upp.

Fråga: Kan man plocka svamparna allteftersom de mognar och när boxen är tom "starta om" den, eller är det viktigt att man plockar alla svampar vid samma tillfälle, så fort några börjar närma sig övermognad?

Okej soft. Ja som jag förstått det är det mycel men ganska lite och det var mängden mycel jag undrade över?

Ja asså när man plockat svampen så ska man ju blötlägga lådan igen och göra om.
Citera
2009-04-24, 08:06
Medlem
CravenKittens avatar
Allt som oftast är det tre-fyra svampar som mognar innan alla andra och de kan du plocka först och låta resten växa till sig i någon dag till. Men du kommer att märka att de inte kommer växa sig så mycket större än vad de redan var. De kommer öppna sig rätt snart efter att du plockat de största. Helt enkelt för att de är färdigväxta.
Varför kan jag inte svara på. Empirism ftw.
Senast redigerad av CravenKitten 2009-04-24 kl. 09:03.
Citera
2009-04-24, 17:56
Bannlyst
Jag blev otålig och åt min förra flush utan att ringen bildats eller hatten öppnats.

I denna flushen har jag nu ca 26 små och en som är ca 2 dm! Hatten har öppnats men den den har ingen ring. Har jag missförstått att de ska få en ring som de sedan ska släppa? Efter att hatten öppnats?

Det är kambodjasvampar.

EDIT
jag tittade på salamins svampar http://i42.tinypic.com/fjoppc.jpg som han ska ha ätit ett par av. Där finns inga ringar där heller. Jag antar att jag kan tugga i mig mina 20 cm svamp idag då. Varför har jag fått för mig att de ska få en ring?
Senast redigerad av ambulantica 2009-04-24 kl. 18:04.
Citera
2009-04-24, 18:31
Medlem
CravenKittens avatar
Då svamparna öppnar sig så brukar de släppa en slags ring, vissa har inte det medan andra har det. Det spelar ingen roll egentligen, när svamparna öppnat sig helt så är det bara att plocka dem.
Citera
2009-04-24, 18:44
Bannlyst
Menar man materialet som förbinder hattkanten med foten? För den traditionella ringen som många svampar har finns ju inte på dessa.

Det har gått ca tre timmar sen jag åt mat, skajag vänta en eller fler till? Jag har hört att man kan boosta effekten med svartvinbärsdricka. myt?
Citera
2009-04-24, 18:49
Bannlyst
Kan man inte när man precis skördat svamparna ta en liten bit av den och släppa det i ett nytt substrat så att mycelium kan börja bildas?
Citera
2009-04-24, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Kan man inte när man precis skördat svamparna ta en liten bit av den och släppa det i ett nytt substrat så att mycelium kan börja bildas?

Detta undrar jag med. Att man tar mycel och lägger i nytt substrat. Mycel kan bli hur gammalt som helst bara det får näring. Det äldsta mycelet ska tydligen vara 1500 år gammalt.

Alternativt om man hade kunnat spraya det med t.ex rismjöl löst i vatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in