2008-11-12, 22:37
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonten
Jag har en growbox från azarius (psilocybe cubensis, mexikanska) som det är dags att skörda om ett par dar. Men nu har jag bara ett par frågor angående detta:

(spara mig från svar såsom sök och du hittar, jag har gjort detta men litar ej till 100% då dessa varit odlade på annat vis och ej i en growbox)
1. När hatten har "spruckit" på undersidan eller börjat väckla ut sig, då är det dags?
2. Kan jag plocka endast 1 åt gången och låta de andra växa klart utan att de kan bli förstörda på något vis? Eftersom de växer ju inte lika fort varje svamp...
Jag vill bara försäkra mig att jag inte gör några misstag, tack.

Ja, när hatten börjar spricka är det dags att plocka.

Du bör även helst plocka alla samtidigt.
Citera
2008-11-12, 22:38
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan

Edit: Oj, hade visst redan ställt en liknande fråga tidigare! Ber om ursäkt, men jag vill gärna veta hur många flushar man kan få på en box!

Det beror på hur bra du sköter den och på om du har tur eller otur. Men Allting mellan ingen och sju. Troligen runt tre.
Citera
2008-11-12, 22:56
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Det beror på hur bra du sköter den och på om du har tur eller otur. Men Allting mellan ingen och sju. Troligen runt tre.

Jag kommer troligtvis vara överförsiktig, kommer inte ens ta på boxen utan att ha rengort händerna med klorin innan. Har läst igenom instruktionerna och tittat på Azarius instruktionsvideo över 10 ggr säkert. Att få över 200g på en flush är väl inte omöjligt? Blir skördarna avsevärt mycket mindre efter varje flush?
Citera
2008-11-12, 23:02
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Jag kommer troligtvis vara överförsiktig, kommer inte ens ta på boxen utan att ha rengort händerna med klorin innan. Har läst igenom instruktionerna och tittat på Azarius instruktionsvideo över 10 ggr säkert. Att få över 200g på en flush är väl inte omöjligt? Blir skördarna avsevärt mycket mindre efter varje flush?

Ja, detdär låter faktiskt lite väl försiktigt.

Har aldrig använt färdiga growboxes, så jag kan inte svara på exakt hur stora dina flushar kommer vara ,det beror ju på substratets storlek.

Flusharna varierar i storlek, men det brukar vanligvis vara så att om första flushen blir mycket stor så blir följande flushar mindre, då den första flushen sugit så mycket näring ur substratet.

Blir däremot första flushen pinsamt liten så blir i regel nästkommande flushar riktigt stora, eftersom substratet inte förlorat mycket näring under den första.

Så i regel spelar det ingen roll om flusharna är små eller stora, då de kompenserar varandra antingen i storlek eller i antal.
Citera
2008-11-13, 00:34
Medlem
Ducken11s avatar
Varför torkar man svamparna ? Blir de mer potenta då ?

Hur går man tillväga för att få ut max effekt från svamparna ?
Citera
2008-11-13, 03:07
Medlem
Juicy Js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Varför torkar man svamparna ? Blir de mer potenta då ?

Hur går man tillväga för att få ut max effekt från svamparna ?

Man torkar svamparna om man inte vill att dem ska mögla. Svamparna förlorar lite psilocybe tror jag det heter, men inte så mycket att det gör ngn skillnad.

När det gäller att få ut max av svamparna så är nog det bästa att tugga på dem riktigt länge och svälja safterna, efter tag bara sköljer du ner klumpen med juice lr något annat.

Har för mig att svartvinbärsdricka ska öka effekten men jag tror inte du ska hålla på med något sånt om du är nybörjare.
Citera
2008-11-13, 11:34
Medlem
Jag har en box ifrån elefanten och idag märkte jag att det var en vit päls på själva stammarna som går en bit upp.....är detta mögel? Jag har kollat på bilder å så men har inte hittat något mögel som ser ut såhär iaf.
vad tror ni?
Citera
2008-11-13, 13:00
Medlem
jontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjukas
Jag har en box ifrån elefanten och idag märkte jag att det var en vit päls på själva stammarna som går en bit upp.....är detta mögel? Jag har kollat på bilder å så men har inte hittat något mögel som ser ut såhär iaf.
vad tror ni?
Nej, ingen fara: http://www.shroomery.org/5277/There-is-white-fuzzy-stuff-growing-on-the-stipes-of-my-mushrooms
Citera
2008-11-13, 13:11
Medlem
Skönt Då kan man plocka dom riskfritt nu
Citera
2008-11-13, 13:34
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juicy J
Man torkar svamparna om man inte vill att dem ska mögla. Svamparna förlorar lite psilocybe tror jag det heter, men inte så mycket att det gör ngn skillnad.

När det gäller att få ut max av svamparna så är nog det bästa att tugga på dem riktigt länge och svälja safterna, efter tag bara sköljer du ner klumpen med juice lr något annat.

Har för mig att svartvinbärsdricka ska öka effekten men jag tror inte du ska hålla på med något sånt om du är nybörjare.

Nej, jag är inte nybörjare. Dock aldrig ätit torkade svampar och varit rätt nyfiken på varför man gör så, och nu vet jag. tackar

Får väll ta o fixa svartvinbärsdricka och se om de funkar.

Förövrigt så åt jag en hel del svamp sist jag var i amsterdam. Tog lite för mycket ecuadorian där, visste fan inte om jag sov eller var vaken.
Citera
2008-11-14, 14:58
Medlem
Atteros avatar
Jag har hört att man kan utvinna sporer ifrån sina färdigodlade svampar, stämmer det och hur fungerar det isf?
Citera
2008-11-14, 15:05
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attero
Jag har hört att man kan utvinna sporer ifrån sina färdigodlade svampar, stämmer det och hur fungerar det isf?

Japp. Du lägger en stor, fin mogen hatt på ett sterilt papper och låter det ligga där över natten.

Nästa dag har du ett sporavtryck på pappret. Sparas förslagsvis i en ziplockpåse. Låt bli att pilla på den under processen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in