2009-04-21, 21:38
Medlem
pipparns avatar
Sprutade in kanske 1.5 ml sporer i min 'rye mushbag' i slutet på förra veckan, har sen dess fått reda på att man ska använda hela 5ml för en sån. Är det för sent att spruta in resten nu?
Citera
2009-04-21, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pipparn
Sprutade in kanske 1.5 ml sporer i min 'rye mushbag' i slutet på förra veckan, har sen dess fått reda på att man ska använda hela 5ml för en sån. Är det för sent att spruta in resten nu?

Varför sprutade du in så lite? man brukar spruta in 1ml i en 285ml burk för vanliga pf tek metoden. Skulle kunna tänka mig att det kommer bildas mycel i din påse men det kommer nog vara stora ytor som kommer vara orörd
Citera
2009-04-22, 02:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Molnsten
Tja, håller nu på med min cubensis grow kit. Aktiverade den för typ 5 dagar sen och allt ser bra ut hittils. Undrar bara ifall det vore bättre att vid nästa flush aktivera den med kallt destillerat dejoniserat vatten istället för vanligt kallvatten från kranen? Eller det kanske inte spelar nån roll alls?

Man vill ju maximera sin output så att säga.

Sevensk kranvatten innehåller inga bakterier, men vill man vara på den säkra sidan kan man ju änvända kokt vatten För att döda ev bakterier.

Destilleterat vatten och avjonat vatten är inte sama sak om jag minns rätt. Det avjonade vatten man kan köpa är eftergångaren till destilliserat vatten. Man destilliserar min veterligen inte vatten längre.

Detta är vad jag tror, jag sprayar med kran vatten och har inte haft några problem. Lika så för att sätta i gång min andra flush.

Men jag är noob jag med.
Citera
2009-04-22, 03:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin
Jag har inte luftat ngn gång och det har gått bra. Det står inget om det i instruktionerna heller. Man ska nog störa svamparna så lite som möjligt. Öppnar du påsen släpper du ju ut all fukt som bildats i luften också. Bildas ju snabbt på nytt, men ändå.

Borde ju stå om det i elefantens instruktioner isf men står ju bara "kick back and relax".
Citera
2009-04-22, 04:37
Medlem
Salamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambulantica
Sevensk kranvatten innehåller inga bakterier, men vill man vara på den säkra sidan kan man ju änvända kokt vatten För att döda ev bakterier.

Destilleterat vatten och avjonat vatten är inte sama sak om jag minns rätt. Det avjonade vatten man kan köpa är eftergångaren till destilliserat vatten. Man destilliserar min veterligen inte vatten längre.

Detta är vad jag tror, jag sprayar med kran vatten och har inte haft några problem. Lika så för att sätta i gång min andra flush.

Men jag är noob jag med.

Klart det finns destilleratvatten. Det köper du på apoteket. Man använder det i fuktare för cigarrer för att minska mögelrisken bl a. Avjoniserat vatten är ngt helt annat, det är som det låter, dvs avjoniserat. Har inga empiriska kunskaper när det gäller kranvatten kontra destvatten när det gäller svampodling så jag skall inte uttala mig. Kan dock lova att avjoniserat inte gör ngt plus. Men tror inte det är ngn fara att använda kranvatten då det har funktar för mig o de flesta andra.

EDIT: Avjoniseratvatten köper du på macken o har till bilbatterier.
Senast redigerad av Salamin 2009-04-22 kl. 04:47.
Citera
2009-04-22, 04:45
Medlem
Salamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-En-Torsk
Borde ju stå om det i elefantens instruktioner isf men står ju bara "kick back and relax".

Ja, exakt. Om man öppnar påsen i tid o otid så ökar man ju risken för kontaminering. Tycker man skall låte dem växa ifred, om nu inte ngn annan mer erfaren har ngt att tillägga.
Citera
2009-04-22, 06:01
Medlem
Princesss avatar
Håller på att torka tre rätt stora svampar (över 15 cm långa och rätt tjocka). Har haft dom liggandes på tidning i en garderob i 2 dagar nu, men de är fortfarande inte knastertorra. Bara att vänta längre eller? Ska man räkna med att större svampar tar lång tid på sig att torka? Kan de bli förstörda på något sätt av att bara ligga i flera dagar?
Citera
2009-04-22, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Salamin
Klart det finns destilleratvatten.

Är du 100 på detta? För i kemin använder vi destilerat vatten, fast det inte är destillerat utan avjonat. Destillerat är en gammal metod, kanske är så att det fortfarande heter så på apoteket?. Det finns nästan inga joner i destillerat vatten så det är ju i princip avjonat.

Jag tror man använder en jonbytare för att avjona vatten nuförtiden eftersom det än mindre energikrävande än att destillera.

Det finns säkert destillerat vatten att tillgå, nackdelen är att destillerat vatten inta kan ta bort alla joner ex. vätejoner vilken avjoniserat vatten gör. Avjoniseratvatten är dessutom billigare så jag tycker nästan apoteket liksom kemin borde använda det. De kanske inte har ändrat namnet på det bara, i kemin säger man oftast destvatten även om det är avjonat med jonbytare.

Rätta mig gärna om jag har fel ang apotekets vatten.

EDIT Jag tittade och visst säljer apoteket destillerat vatten.
Senast redigerad av ambulantica 2009-04-22 kl. 11:31.
Citera
2009-04-22, 11:12
Bannlyst
Min andra flush har get en enda svamp än sålänge, hoppas den blir en halvmeter
Citera
2009-04-22, 12:30
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Princess
Håller på att torka tre rätt stora svampar (över 15 cm långa och rätt tjocka). Har haft dom liggandes på tidning i en garderob i 2 dagar nu, men de är fortfarande inte knastertorra. Bara att vänta längre eller? Ska man räkna med att större svampar tar lång tid på sig att torka? Kan de bli förstörda på något sätt av att bara ligga i flera dagar?
Jag brukar låta dem torka i cirka fyra-fem dagar. Då brukar de bli riktigt torra och trevliga att äta.
Citera
2009-04-22, 14:52
Medlem
Salamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambulantica
Är du 100 på detta? För i kemin använder vi destilerat vatten, fast det inte är destillerat utan avjonat. Destillerat är en gammal metod, kanske är så att det fortfarande heter så på apoteket?. Det finns nästan inga joner i destillerat vatten så det är ju i princip avjonat.

Jag tror man använder en jonbytare för att avjona vatten nuförtiden eftersom det än mindre energikrävande än att destillera.

Det finns säkert destillerat vatten att tillgå, nackdelen är att destillerat vatten inta kan ta bort alla joner ex. vätejoner vilken avjoniserat vatten gör. Avjoniseratvatten är dessutom billigare så jag tycker nästan apoteket liksom kemin borde använda det. De kanske inte har ändrat namnet på det bara, i kemin säger man oftast destvatten även om det är avjonat med jonbytare.

Rätta mig gärna om jag har fel ang apotekets vatten.

EDIT Jag tittade och visst säljer apoteket destillerat vatten.

Destvatten och avjoniseratvatten är två helt olika saker. I avjoniserat så tar man bort vattenjonerna för att minska vattnetsledningskapacitet. Detta för att sedan ha det i tex bilbatterier. Destvatten är just som det låter, destillerat. Detta för att få bort baktierier, klor och andra saker som kan komma med. Detta använda för tex sårtvätt, fuktare till cigarrlådor mm.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Destillerat_vatten

Är det ngn som har erfarenhet när det gäller att odla svamp med destvatten? Funkar det bättre?
Senast redigerad av Salamin 2009-04-22 kl. 14:58.
Citera
2009-04-22, 15:32
Bannlyst
Hur viktigt är det med frisk luft för svamparna? Min filterpåse är ju tät bortsett för filtret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in