enligt elefanten ska det följa med 1.2L verm.
1 liter till själva receptet och 0.2l kvar för att toppa burkarna, har du tagit för mkt i själva "degen" ?
jag gjorde bara en burk för att testa, i med lite verm, vatten och rismjöl. blanda. i med mer verm på toppen. aluminiumrunt värma i gryta..nu låter jag det kallna.
jag gjorde bara en burk för att testa, i med lite verm, vatten och rismjöl. blanda. i med mer verm på toppen. aluminiumrunt värma i gryta..nu låter jag det kallna.
hur låter detta?
hmm ja det låter som det ska, men värma i gryta? du har väl vatten o allt i grytan och har låtit burken steriliseras i 90min ?
Jag brukar fylla en kastrull en fjärdedel med vatten och lägga en handduk med små hål i på botten av den. Sedan ställer jag burkarna direkt (utan aluminumolie) på handduken. Det funkar riktigt bra faktiskt. Och eftersom jag saknar ett coolt lock till kastrullen så lägger jag en tallrik ovanpå den bara.
shit väger dom inte mer än så per svamp i growboxarna ? min största vägde ca 55g =)
Större svampar = färre svampar, så det spelar ju faktiskt ingen roll. Jag har också fått svampar på uppemot 80g. Huvudsaken är att man håller allting fritt från kontaminering tillräcklig länge för att hela subtratet ska kunna omvandlas till färdig svamp.
Nu har min box gett mej min sista skörd o jag e väldigt nöjd.
Men nu e d så att jag håller på att göra te av substratet.
Jag använt ca 1L på halva substratkakan. o kokat i 10min.
Kan jag förvara teet i kylen o dricka d om en vecka?
Hur mycket te bör jag dricka för att få en bra tripp?
Nu har min box gett mej min sista skörd o jag e väldigt nöjd.
Men nu e d så att jag håller på att göra te av substratet.
Jag använt ca 1L på halva substratkakan. o kokat i 10min.
Kan jag förvara teet i kylen o dricka d om en vecka?
Hur mycket te bör jag dricka för att få en bra tripp?
va? kan man göra te på den? vad innehåller den förutom mycel?