2008-05-25, 01:11
Medlem
piratkaptens avatar
Den väteperoxden du sprayar på svamparna kan vara på 0,3% ungefär. Den som bara ska ligga med perliten kan vara på 1%,
Citera
2008-05-25, 01:50
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Den väteperoxden du sprayar på svamparna kan vara på 0,3% ungefär. Den som bara ska ligga med perliten kan vara på 1%,

0.3% det innebär att den ska späs ut 10 ggr va? 1 dl väteperoxid per liter? tänker jag rätt, det låter lite mkt eller?
Citera
2008-05-25, 02:34
Medlem
piratkaptens avatar
Ja, precis. Hur var det med mellanstadiematten?
Citera
2008-05-25, 02:40
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Ja, precis. Hur var det med mellanstadiematten?

Va nej den har jag rökt bort för längesedan

Närå, jag fick faktskt VG i matte men jag tyckte 1 dl lät så mycket eftersom att vätepreoxid lär vara så starkt koncentrerat, trodde faktiskt att jag hade fel även om matematiken sa att det var rätt.
Citera
2008-05-25, 20:52
Bannlyst
Nu har vi låtit en burk vara i ett skåp ovanför kylen i 5 dar i väntan på att myceliumet ska komma. Jag ser då inte nåt vitt men inte nån mögel heller.
Den har stått varmt och totalt svart i 5 dar nu. Enligt beskrivningen så ska det börja synas nu. Är det nåt fel eller kan det bara ta lite längre tid?
Citera
2008-05-26, 17:10
Medlem
kan det vara skadligt för myceliumet om man utsätter det för ljus innan det har vuxit klart?
Citera
2008-05-26, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SFL
Nu har vi låtit en burk vara i ett skåp ovanför kylen i 5 dar i väntan på att myceliumet ska komma. Jag ser då inte nåt vitt men inte nån mögel heller.
Den har stått varmt och totalt svart i 5 dar nu. Enligt beskrivningen så ska det börja synas nu. Är det nåt fel eller kan det bara ta lite längre tid?

Nån som kan svara? Har sett nu att det är ganska vitt på undersidan.. men det har som varit det hela tiden tycker jag. Får väl kolla om några dar igen. Det gör inget att man kollar nån gång sådär va?
Citera
2008-05-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SFL
Nån som kan svara? Har sett nu att det är ganska vitt på undersidan.. men det har som varit det hela tiden tycker jag. Får väl kolla om några dar igen. Det gör inget att man kollar nån gång sådär va?
min har legat i 8 dagar nu, ser lite mycelium precis där jag inokulerade, vänta tills hela kakan är full och helt vit med mycelium, det brukar ta en extra vecka, sen kan du börja gro svampar

jag har samma fråga, om det skadar att kolla då och då
Citera
2008-05-27, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fittund
min har legat i 8 dagar nu, ser lite mycelium precis där jag inokulerade, vänta tills hela kakan är full och helt vit med mycelium, det brukar ta en extra vecka, sen kan du börja gro svampar

jag har samma fråga, om det skadar att kolla då och då

Aha okej då har vi kommit nästan lika långt. Du är bara en eller 2 dar före mig. Jo jag vet men det står i min guide bara att det ska synas efter 3-5 dar..
Men det är väl bara att vänta nåra dar till och kolla sen.

Jag tror inte det skadar att kolla nån gång sådär men bara det inte blir för ofta. När man ser att myceliumet börjar komma så kanske man ska vänta några dar emellan gångerna?
Citera
2008-05-27, 12:27
Medlem
Midnights avatar
Var tvungen å krossa burkarna när jag plockade ur kakorna - men det var ingen chock för det hade jag räknat ut redan när jag köpte burkarna, hittade inga bra... Alla luktade starkt svamp (blev skitsugen på championer) och inga spår av mögel
Citera
2008-05-27, 16:54
Medlem
bör jag blanda ut vattnet som jag sprayar på mycelet och in i filterbagsen med väteperoxid?
Citera
2008-05-27, 18:35
Medlem
Phanthans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittund
bör jag blanda ut vattnet som jag sprayar på mycelet och in i filterbagsen med väteperoxid?
Egentligen ska du inte göra det alls, för att vara på den säkra sidan. Spruta på insidan av påsen istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in