2011-08-20, 02:56
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tack för ditt svar. - Rampen är nog som sagt ett kapitel som inte hör hit. - "Fortsätta ner för grusvägen...". Ja, men med 80 kg i lasten. - Och sedan?

Ja, västerut ser ut att vara mer svårforcerade passager. Det skulle också synas om man började gräva sönder grästuvor, osv. - Lyfter man bort ett antal betongplattor och gräver en tillräckligt djup grav (han har haft åtskilliga timmar på sig) så kan man få ned kroppen; kanske lägga andra cementplattor som tak, ösa på fyllnadsmaterial och sättsand, för att sedan lägga tillbaka de gamla plattorna. - Hade MJ förpassats till ett närbeläget buskage, eller någonstans utanför tomtgränsen så borde polisens sökhundar vid det här laget ha spårat sig fram till hennes kropp.

Ja, det är ju den stora frågan var de tog vägen. För övrigt så har jag kört ett flipperspel nästan 2 km på en magasinkärra, med mestadels nedförsbacke och på asfalt. Flipperspelet väger drygt 125 kilo och det var inga omöjligheter att forsla bort det. Det viktiga är att motkompensera alla ojämnheter i vägen - brunnar och asfaltsskarvar - med tanke på den smala spårvidden. Sedan är det ju självklart väldigt viktigt att surra sin last ordentligt. Annars så är det lätt att det blir knas på riktigt och att allt välter. Skulle en fastsurrad last på 80 kilo plus välta, så är det ju annars ingen direkt omöjlighet för en vuxen person att lyfta upp vagnen och lasten igen. Så svårt är det inte att hantera 80 kilo om man är något starkare än en normalstark person.

Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Fortsätter med OT angående bilen och gubben Johanssons oförmåga att sälja densamma.
Detta för att få ett avslut på spekulationer jag själv så obetänksamt initierat.

Han har av okänd anledning angivit regnumret på en silverfärgad TDI när han lade in annonsen.
Antagligen uppgifter från en annan annons han utgått ifrån i tron att MJ:s bil var en likadan, därav felet i faktarutan och den felaktiga prissättningen.

Innan Mercy påpekar att regnumret fanns tillgängligt för honom på bilderna, utvecklar jag tankegången med att annonsen antagligen först lades in utan bilder för att sedan kompletteras. Samtidigt justerades priset.

Litet lustigt att det tydligen finns en snikvariant på en snikbil!

OnT: Var är de försvunna nackskydden, har de ett samband med mordet eller bortforslandet av kroppen? Kanske någon kan dra igång en tiosidig diskussion i ämnet?

Antagligen så är det så ja. Att Marinas pappa helt ovetande har sökt på en 3L TDI, och fått fram vad en sådan skulle kunna betinga på Blocket. Det skulle förvåna mig mycket om någon vill ge mer än 15.000:- för bilen, och även det känns för mycket med tanke på det usla skicket som bilen faktiskt är i.

Avslutningsvis om nackstöden. Det är rätt så vanligt att man lägger dem i ett garage eller liknande, om man lastar bilen full ofta. I och med det begränsade lastutrymmet i Lupo så finns det ju som bekant ingen plats för dem i bilen, när de väl plockats bort. Det som är ännu mer lustigt mellan de båda modellerna är att den rätt så trötta Lupo SDI faktiskt är aningens törstigare än den mer effektfulla TDI-modellen. Men, det om detta..
Citera
2011-08-20, 03:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Ja, det är ju den stora frågan var de tog vägen. För övrigt så har jag kört ett flipperspel nästan 2 km på en magasinkärra, med mestadels nedförsbacke och på asfalt. Flipperspelet väger drygt 125 kilo och det var inga omöjligheter att forsla bort det. Det viktiga är att motkompensera alla ojämnheter i vägen - brunnar och asfaltsskarvar - med tanke på den smala spårvidden. Sedan är det ju självklart väldigt viktigt att surra sin last ordentligt. Annars så är det lätt att det blir knas på riktigt och att allt välter. Skulle en fastsurrad last på 80 kilo plus välta, så är det ju annars ingen direkt omöjlighet för en vuxen person att lyfta upp vagnen och lasten igen. Så svårt är det inte att hantera 80 kilo om man är något starkare än en normalstark person.

Antagligen så är det så ja. Att Marinas pappa helt ovetande har sökt på en 3L TDI, och fått fram vad en sådan skulle kunna betinga på Blocket. Det skulle förvåna mig mycket om någon vill ge mer än 15.000:- för bilen, och även det känns för mycket med tanke på det usla skicket som bilen faktiskt är i.

Avslutningsvis om nackstöden. Det är rätt så vanligt att man lägger dem i ett garage eller liknande, om man lastar bilen full ofta. I och med det begränsade lastutrymmet i Lupo så finns det ju som bekant ingen plats för dem i bilen, när de väl plockats bort. Det som är ännu mer lustigt mellan de båda modellerna är att den rätt så trötta Lupo SDI faktiskt är aningens törstigare än den mer effektfulla TDI-modellen. Men, det om detta..
Men kroppen finns inte i omgivningen runt huset.
Citera
2011-08-20, 03:48
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Men kroppen finns inte i omgivningen runt huset.

Jag vill inte på något sätt föregripa polisens utredning eller ifrågasätta deras kompetens, men efter vad vi sett med den icke upptäckta blodbesudlingen i sängen, och/eller att kriminalsökhundarna har missat - i vissa fall - att markera även där det varit känt att kadaverin (doftmolekyler från avlidna människor) förekommit, så skulle jag inte bli särskilt förvånad om Marina faktiskt finns i den direkta omgivningen - nergrävd. Det är mänskligt att göra missar, och även välutvecklade luktsinnen hos hundar kan fela ibland, även om det inte ofta. Så helt omöjligt att hitta henne i närheten av huset är det verkligen inte. Min magkänsla säger mig att hon inte alls har förts så särskilt långt ifrån mordplatsen - huset..

Jag själv har försökt att tänka både ett, tre och fem varv var Marina skulle kunna befinna sig just nu, och det är helt blankt i mitt huvud. Hon kommer att hittas om en av två saker sker - mördaren berättar var hon finns. Eller att någon helt annan person av en ren slump råkar finna henne. Jag hoppas att han berättar var hon finns, i alla fall efter Hovrättens prövning när allt ändå är helt klart för hans del. När alla möjligheter till överklaganden är borta och domen kommer att vinna laga kraft - om han blir dömd där. Högsta Domstolen kommer med all sannolikhet inte att pröva fallet, om det inte framkommer någon alldeles särskild anledning, eller annan omständighet som skulle kunna innebära ett slags prejudikat av något slag.

Jag skulle tro att hon kommer att återfinnas inom ett år från nu.
Citera
2011-08-20, 05:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Tror du verkligen att hon finns runt huset?

Nu var det ju polisen som sökte igenom tomten med likhundar..varför skulle hon inte kunna finnas i omgivningen runt huset?
Citera
2011-08-20, 06:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
När platsen såg städad ut, 2010-08-08 kl 00:15, var FS häktad. Han släpptes 2010-08-13 och fick besöka bostaden, men han fick inte med sig några sängkläder.

Det var inte riktigt så jag menade.. rastplatsen var ren när de kollade den natten till den 8:e. (tänkte först att sängkläderna kastats där senare av någon högst oskyldig lastbilschaufför, husvagnsnisse eller dylikt). Å andra sidan kollade de kanske bara just där och inte 100 meter bort? Någon mindre nogräknad person kan ha hittat dem före polisen och flyttat dem en bit och haft som "rekreationsplats". Tänkte på de två oöppnade ölburkarna.

Det kan hända mycket under tiden 28 juli-8 aug.

Nu vet vi ju inte ens vad personen som såg ut som FS gömde där i buskarna. Men två "kassar" storlek IKEA-kassar tydet på något större, kan säkert ha varit kuddar, lakan etc..
Senast redigerad av Mariooo 2011-08-20 kl. 06:29.
Citera
2011-08-20, 06:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Cet står lite om lakanen på sid 717 i Fupen:

Tittade även på bilder på sängkläder, madrassliknande material m.m. i skogsområde vid
rastplats från 2010-08-13. Det är inte samma blommönster på det materialet som på
resårbotten i den här platsundersökningen. Bottenfärgen kan överensstämma för en del av
materialet –svårt att avgöra då det äldre materialet ser svårt åtgånget ut. (Bilder och
information lämnat till spaningsutredare.)

Låter som att det var betydligt äldre sängkläder då? Hinner grejerna bli så svårt åtgångna på dryga 2 veckor?
Citera
2011-08-20, 07:37
Bannlyst
Vi har inte sagt så mycket om den nya, silvriga sportbil som setts köra upp till MJ:s hus. Förhöret med detta vittne hölls 5 augusti och observationen ska ha gjorts en vecka tidigare. När blir det? Runt den 29 juli. FUP sid 47. Har någon i kretsen runt MJ en ny, silvrig sportkärra?
Citera
2011-08-20, 08:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vi har inte sagt så mycket om den nya, silvriga sportbil som setts köra upp till MJ:s hus. Förhöret med detta vittne hölls 5 augusti och observationen ska ha gjorts en vecka tidigare. När blir det? Runt den 29 juli. FUP sid 47. Har någon i kretsen runt MJ en ny, silvrig sportkärra?
I ett kompletterande förhör säger vittnet: FUP, sid 379:
Citat:
Tillfrågad om den "silvriga nya sportbilen", svarade [vittnet] att hon inte tror att det var en sportbil, det var mer en mindre nyare vanlig bil som kanske såg lite sportig ut. Hon vet inte vilken modell det skulle kunna vara. Hon vet inte säkert vilken dag hon såg bilen, men tror att det var i förra veckan, antingen från lördagen den 24 till torsdagen den 29 juli 2010. Det var inte fredagen den 30 juli för då regnade det.
Det kan även ha varit veckan dessförinnan.
[Vittnet] förklarade att den silverfärgade bilen kom samma dag som grannen Leif Svensson fick besök. Det kom två bilar med några minuters mellanrum. En bil av okänd färg och modell körde till Leif medan den silverfärgade bilen körde mot Fredrik och Marinas hus. Holmén minns inte i vilken ordning bilarna kom. Holmén menade att Leif kanske minns vilka han fått besök av.
Vem är Leif Svensson? Det bor ingen Leif Svensson i närheten, utom FS, som har Leif som förstanamn. Varför finns inget förhör med Leif i FUP:en? Hans uppgift om när han fick besök kan datera den silvriga bilens närvaro.
Senast redigerad av Quarrel 2011-08-20 kl. 08:46.
Citera
2011-08-20, 08:59
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vem är Leif Svensson? Det bor ingen Leif Svensson i närheten, utom FS, som har Leif som förstanamn. Varför finns inget förhör med Leif i FUP:en? Hans uppgift om när han fick besök kan datera den silvriga bilens närvaro.

Det är grannen, men de har skrivit fel efternamn på detta ställe i FUP som du hänvisar till. Hans förhör är på sid. 44.
Den silvriga bilen har kanske hamnat i slasken och/eller så har de inte brytt sig om att kolla upp det mer noggrant (som med mycket annat).
Citera
2011-08-20, 09:35
Medlem
rubbergirls avatar
Om man kollar på protokollet över husrannsakan (FUP 770) så står det under direktiv: "Söka nycklar och gladpack, kontrol av lönnutrymme i källaren och i hus på gården."

Varför letade de efter plastfolie?

Sedan under saknade tillhörigheter: badväska/bag (FUP 98). Det är inte samma som den där plastkasseväskan som hittades i bagaget på hennes bil innehållandes badsaker? Jag hittar inget om hur den saknade badväskan ser ut.
Citera
2011-08-20, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Om man kollar på protokollet över husrannsakan (FUP 770) så står det under direktiv: "Söka nycklar och gladpack, kontrol av lönnutrymme i källaren och i hus på gården."

Varför letade de efter plastfolie?

Sedan under saknade tillhörigheter: badväska/bag (FUP 98). Det är inte samma som den där plastkasseväskan som hittades i bagaget på hennes bil innehållandes badsaker? Jag hittar inget om hur den saknade badväskan ser ut.

Marina hade ju fotograferat FS barn fastlindat i gladpack och silvertejp. De kanske hade någon teori om att FS blivit förbannad och gjort något liknande med henne?
Citera
2011-08-20, 10:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det är grannen, men de har skrivit fel efternamn på detta ställe i FUP som du hänvisar till. Hans förhör är på sid. 44.
Den silvriga bilen har kanske hamnat i slasken och/eller så har de inte brytt sig om att kolla upp det mer noggrant (som med mycket annat).
Det finns en närmare Leif, FUP sid 47.
Citat:
De hör tex. hur Marinas närmaste granne Leif harklar sig på morgonen. Pratar folk så hörs det mellan husen.
M:s närmaste granne, Övre Röra 144, är ett fritidshus, ingen bor där enligt Ratsit. Han har dock sophämtning på sommaren: http://www.srab.org/userfiles/file/stenungsund/Nya%20trakter1.pdf.

Vem bodde där under försvinnandet? Varför finns inte hans vittnesmål i FUP:en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in