Det finns många olika sätt. Det verkar som om M inte var oförmögen att offra sig för att åstadkomma detta.
Det där duger inte som svar. Hur fan kan du ha kännedom om många olika sätt att tappa sig själv på blod? Det tillhör knappast allmänbildningen och torde krävas åtskilliga medicinska lexikon och viss utrustning för att kunna åstadkomma utan att riskera sepsis. Ett litet sår blöder ju måttligt så hon kan ju inte skurit sig lite i t ex fingret och legat och tryckt det mot madrassen den korta stund Fredrik var borta, 1-2 dl blod är trots allt en hel del i sammanhanget (och så mkt tid fanns inte) och har man ett litet sår koagulerar det ju snabbt, medan ett större sår som blöder fortare och inte koagulerar i första taget också är svårare att få stopp på själv och man riskerar infektioner av att ligga och gnida blödande kroppsdelar mot en resårbotten!
Men att tappa sig själv på blod är lingvistiskt något helt annat än att åsamka sig själv ett sår man trycker mot något. Att tappa någon på blod, det gör man t ex vid en blodcentral.
Menar du att blodet skulle ha kommit dit efter försvinnandet?
Jag vet inte vad jag menar, men jag reagerade på att man lagt ett stort fokus på att temperaturen i sovrummet uppskattades att ligga mellan 18 och 22 grader. Något som sannolikt inte stämmer. Sedan var det innebär rent analytiskt får jag nog slipa lite på. Håller precis på att plöja i genom FUP, och lär väl återkomma om jag reagerar på något annat som jag skulle kunna revidera eller upplysa om. Men jag tror nog att blodet tillkommit i en direkt anslutning till Marinas försvinnande, om jag ska vara helt ärlig.
Min förhoppning var dock att tiden skulle kunna snävas åt ytterligare och ge ännu mindre utrymme för GM att försöka förklara bort situationen..
Det där duger inte som svar. Hur fan kan du ha kännedom om många olika sätt att tappa sig själv på blod? Det tillhör knappast allmänbildningen och torde krävas åtskilliga medicinska lexikon och viss utrustning för att kunna åstadkomma utan att riskera sepsis. Ett litet sår blöder ju måttligt så hon kan ju inte skurit sig lite i t ex fingret och legat och tryckt det mot madrassen den korta stund Fredrik var borta, 1-2 dl blod är trots allt en hel del i sammanhanget (och så mkt tid fanns inte) och har man ett litet sår koagulerar det ju snabbt, medan ett större sår som blöder fortare och inte koagulerar i första taget också är svårare att få stopp på själv och man riskerar infektioner av att ligga och gnida blödande kroppsdelar mot en resårbotten!
Men att tappa sig själv på blod är lingvistiskt något helt annat än att åsamka sig själv ett sår man trycker mot något. Att tappa någon på blod, det gör man t ex vid en blodcentral.
Har du givit blod någon gång? Det har jag. En nål sticks in i armvecket, och genom en slang rinner 4,5 dl blod. Det känns knappt.
Hur vet du hur lång tid hon hade på sig om hon gjorde det några dagar innan försvinnandet?
Helt riktigt.... Men Quarrel tror att hon, i flera omgångar, gjort detta... Att sätta en PVK på sig själv är INTE lätt... att sedan vara still så att den ligger kvar, eller stoppar, torde vara svårt... Dessutom behöver den flushas med NaCl för att fungera...
Skit samma - koagulering är ett problem: fläcken har tillkommit vid ett tillfälle (det är inte flera mindre fläckar), och att få ut så mycket blod är mycket svårt.
Senast redigerad av FetFulElak 2011-08-16 kl. 22:18.
Vad gäller blodfyndet i Marinas sovrum, i FUP 258 (Sidan 272 i PDF-dokumentet), så minns jag att Marinas sovrum var betydligt varmare än så, och vidare så klagade Marina flera gånger på att det var så svårt att få till en bra ventilation där. Det var nästan alltid stekhett inne i hennes sovrum, även på vintern, så frågan är om man kan minska spannet mellan blodets disposition (när blodet hamnade i madrassen) och till dess att man gjorde fyndet. Mina gissningar är att temperaturen pendlade mellan 24-28 grader i hennes sovrum - sommar som vinter.
Är du säker på att Marina använde samma sovrum som när du kände henne? Om jag har förstått rätt så är det några år sedan ni träffades ? Hon kan även fått ordning på ventilationen.
Men du, oj vad kusligt nära du var lösningen för över ett år sedan:
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
…//…Man har sannolikt funnit en viss mängd av Marinas blod som vittnar om att hennes kropp inte klarat av denna blodförlust utan fatala följder - hennes död.
Tror att det handlar om minst ett par liter för att en kvinnokropp i hennes storlek ska sluta att fungera. Att hon dör….//…
Sitter och läser i fup:en, och skulle behöva hjälp med en sak. Är det någon som kommer ihåg när ungefär de trodde att Marina köpte en båt till Fredric?
Jag har tänkt en del på denna båt och varför det spåret av FUP:en att döma ej har utretts.
Vittnet Fred har tre olika minnesbilder i de tre förhör som gäller båten.
Utöver dessa förhör förekommer han fler gånger, han är ganska flitig på att ringa in tips.
Jag tycker det verkar som han kommer på nya saker i takt med att nya teorier presenteras i tidningarna.
Kanske man har tyckt att hans trovärdighet sjunkit i takt med hans tokringande?
Nedan visas de tre förhör som gäller båtinköpet:
2010-08-08 11:10 FUP sid 66
Fred ringer upp förhörsledaren med anledning av att han har mer information att lämna
angående Marina Johansson. Fred berättar att han är ganska säker på att Marina har köpt en båt till Fredrik. Båten skulle
vara eka med en mindre utombordare och kostat ca 4-5000 kr. Han tror hon nämnde en
summa på 4800 kr, den skall inte ha kostat mer än 10 000 kr ialla fall.
Detta kom upp när Marina och Fred började prata om pengar. Fred frågade Marina varför hon
hade köpt en båt till honom. Vad han skulle med en båt till och om han gillade att fiska. Fred
uppger att hon svarade nej på att han gillade och fiska men fick egentligen inget riktigt svar.
Fred uppger att han tror att hon har köpt båten någon gång från i höstas och framåt, ca 1 år
tillbaka. Fred uppger att detta kan vara en grej som Marina inte har berättat för sina föräldrar. På fråga var båten skulle ligga svarar Fred att han inte tror den legat vid Marinan eftersom
Marinas föräldrar sannolikt inte känner till detta. Han har uppfattningen att den ligger i havet
någonstans. Han tror inte att den ligger i Stenungsund heller, snarare någonstans på Tjörn
eller Orust.
På fråga om den kanske kan ligga i någon av sjöarna kring bostaden svarar Fred att han tror
inte det. Han nämner att han hört helikoptrarna som är ute och letar i området kring hennes
bostad och säger därefter att han tror att Fredrik är "smartare än så" än att han skulle lämna
henne någonstans i närheten av huset.
2010-08-10 08:15 FUP sid 67
Båten
Angående tidigare uppgift om att Marina köpt en båt åt Fredrik berättar Fred att han tror att
Fredrik hittade den på annons, ev. Blocket i höstas/vintras eller ev. tidigt i vår. Fred berättar
att hon betalade den men han tror att Fredrik hämtade den själv. Fred vet inte hur han
hämtade den. Han uppger att eftersom de inte har någon dragkrok på bilarna så är det troliga
att han köpt den liggandes i havet och att han sedan flyttat den till en annan hamn där de
skaffat en båtplats. Om de hade hyrt en båtkärra eller lånat Marinas föräldrars bil så tror Fred
att han hade hört talas om det. Fred tror att Marina nämnt att hon har en båtplats någonstans
men han kommer inte ihåg var. Han tror att hon står på kontraktet och att hon bara betalade
ca 200 kr/året. Fred tror att båtplatsen inte ligger mer än ca 2-3 mil från Marinas hus.
Skärhamn, runt Stenungsund eller någonstans på öarna är ställen Fred skulle kunna tänka sig
att den ligger.
2010-08-11 14:35 FUP sid 70
Fred ringde och berättade att han kom ihåg ett par saker om båtplatsen. Fred berättar att när Marina och Fredrik köpte båten(ekan) så ingick båtplats. Han tror han
frågade detta på något vis. Han tror han frågade om den låg hos hennes föräldrar på
Mossholmen och då skall hon ha svarat att den låg åt ett annat håll.
Fred tror att den ligger i en mindre småbåtshamn och att det ligger en större hamn i närheten.
Fred beskriver att när hon berättade om detta sade hon: "man kör förbi (nämner ngt med 2-3
stavelser), sen kommer man dit".
Mina fetmarkeringar visar att han ändrar sig varje förhör rörande om de köpt en båt och frågan om båtplats.
För övrigt har Marinas bil dragkrok. Kanske det är därför intresset för Fred svalnar, bilen hittas och det visar sig att den har dragkrok trots att han gång på gång (även i fyrhjulingsförhöret) hävdat motsatsen.
Sista markeringen: "nämner ngt med 2-3stavelser" verkar man inte ha ansträngt sig över att korrigera genom ny kontakt med Fred.
Ingen bryggägare eller båtklubb verkar ha hört av sig heller.
Senast redigerad av essohasse 2011-08-16 kl. 23:04.
Rättegången ska tydligen ske under v. 34 och v. 35 i Uddevalla. Undrar om det är en öppen eller stängd rättegång... Nån som vet mer kanske?
Hade varit intressant att närvara.
Kan vi förvänta oss live-rapportering från den kloka hunden?
Jag har tänkt en del på denna båt och varför det spåret av FUP:en att döma ej har utretts.
Nej, jag hittar inget om denna båt som den tidigare husägaren pratar om och som skall ha legat under kanoten utanför huset. Kanoten var tydligen upphängd i garaget vid brottsplatsundersökningen, om det nu är samma.
I Aftonbladet stod det att polisen beslagtagit en liten båt i en större sjö, men eftersom det inte står något i FUP:en så var den kanske inte intressant. Eller att AB fått det om bakfoten.
Senast redigerad av rubbergirl 2011-08-16 kl. 23:46.
Har du givit blod någon gång? Det har jag. En nål sticks in i armvecket, och genom en slang rinner 4,5 dl blod. Det känns knappt.
Hur vet du hur lång tid hon hade på sig om hon gjorde det några dagar innan försvinnandet?
Att försöka slå hål på din idé är sannerligen som att kasta pärlor åt svin. Jag börjar nästan tro att det är av ren stolthet du naglar dig fast vid din galna teori, att det handlar om ren och skär prestige!
Minns det inte, men tror säkerligen att Du var en av dem som in i det sista försvarade Christine Schurrer i Arboga-målet också och då är det däremot riktigt otäckt! Vems sida står du på egentligen?
Det är inte enkelt att få tag på den "manick" som behövs för att tömma sig själv på blod och någon borde sett röken av sådan medicinsk utrustning som krävs! Den handhas av legitimerade läkare och sjuksköterskor. Dessutom är det som någon nämnde, av praktiska inte enkelt att utföra en blodtömning på sig själv. Men du tömde förstås dig själv när du lämnade blod för du har ju så många metoder för detta och om Marina klarade det själv borde väl varenda jävla blodgivare göra det!?
Det är rent av löjeväckande att du tror att Marina flera dagar före hon försvann tömde sig på blod och förvarade en blodpåse någonstans, men det tror jag att du redan vet. Du menar väl då också att hon infångat och gömt undan ett litet djur att skjuta igenom vid det specifika datumet. Frågan är väl då varför hon ska ha väntat med att hälla ut blodet och skjuta genom djuret vid det datum man misstänker att hon avlidit? Visste hon när sambon skulle komma hem, och trodde hon verkligen att någon skulle tro att hon tömt sig på blod någonsin?
Senast redigerad av Wildis 2011-08-17 kl. 00:10.
Rättegången ska tydligen ske under v. 34 och v. 35 i Uddevalla. Undrar om det är en öppen eller stängd rättegång... Nån som vet mer kanske?
Hade varit intressant att närvara.
Rättegången startar 23/8 09.00 och fortsätter 24-26 samt 29-31. Vad jag förstår så kommer det vara öppen förhandling. Tycker inte det finns något i målet som motiverar lyckta dörrar.
För övrigt så har jag nu läst igenom hela FUP och för mig råder det inga tvivel om att FS är GM. Om sen bevisningen räcker är tveksamt. Just nu lutar jag väl mest åt ett frikännande.