2011-08-17, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har du givit blod någon gång? Det har jag. En nål sticks in i armvecket, och genom en slang rinner 4,5 dl blod. Det känns knappt.

Hur vet du hur lång tid hon hade på sig om hon gjorde det några dagar innan försvinnandet?

Riktigt så 'enkelt' är det ju inte, så att 4,5 dl bara rinner utav sig självt. Man stasar väl armen, plus att apparaten 'suger ut' blodet.
Citera
2011-08-17, 01:05
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Jag har tänkt en del på denna båt och varför det spåret av FUP:en att döma ej har utretts.
Nej, jag hittar inget om denna båt som den tidigare husägaren pratar om och som skall ha legat under kanoten utanför huset. Kanoten var tydligen upphängd i garaget vid brottsplatsundersökningen, om det nu är samma.
I Aftonbladet stod det att polisen beslagtagit en liten båt i en större sjö, men eftersom det inte står något i FUP:en så var den kanske inte intressant. Eller att AB fått det om bakfoten.
Vi sitter inte i samma båt gummibruden!
Kolla i spoilern i mitt inlägg, det är en båt som grannen Fred inte vet/tror/vet att MJ har köpt till FS.

Här har man undrat om haschibashi-snubben har haft tillgång till båt och så kryllat det av dem!
Citera
2011-08-17, 02:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Showme1
Jag har inte läst nånstans i FuP:n att de grävt där eller någon annanstans. Det står inte heller exakt vart de letat efter henne....
Ser man flertalet skalbaggar som troligen kan vara dödgrävare så är det nog dax att ta en titt på just det stället!
Det kryllar inte skalbaggar utan orsak.
Citera
2011-08-17, 02:48
Bannlyst
För länge sedan hittade jag en site där Marina sökte efter en resvän för att resa runt utomlands. Denna siten var inte svensk.
Är det någon som kommer ihåg eller sett denna site? Hon skrev om det på siten en tid innan hon försvann.
Citera
2011-08-17, 03:57
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Är du säker på att Marina använde samma sovrum som när du kände henne? Om jag har förstått rätt så är det några år sedan ni träffades ? Hon kan även fått ordning på ventilationen.

Men du, oj vad kusligt nära du var lösningen för över ett år sedan:

Hela inlägget:
https://www.flashback.org/sp24736022

Samma sovrum som när jag umgicks med henne. Jag har svårt att tro att hon fått ventilationen åtgärdad sedan dess.

Jag hade nog mer tur att jag var inne på rätt spår. Men också att utredningen klassades som just en mordutredning på ett såpass tidigt plan, så antog jag att man funnit något graverande som talar för just mord. Massor med blod i kombination med flertalet omvittnade bråk mellan Marina och Fredrik. Hela Marinas bekantskapskrets kände omgående att Fredrik var en stark kandidat som den personen som bragt henne om livet. Inte för inte kan man ju tycka.

Citat:
Jag har tänkt en del på denna båt och varför det spåret av FUP:en att döma ej har utretts.
Vittnet Fred har tre olika minnesbilder i de tre förhör som gäller båten.
Utöver dessa förhör förekommer han fler gånger, han är ganska flitig på att ringa in tips.
Jag tycker det verkar som han kommer på nya saker i takt med att nya teorier presenteras i tidningarna.
Kanske man har tyckt att hans trovärdighet sjunkit i takt med hans tokringande?

Nedan visas de tre förhör som gäller båtinköpet:

Mina fetmarkeringar visar att han ändrar sig varje förhör rörande om de köpt en båt och frågan om båtplats.
För övrigt har Marinas bil dragkrok. Kanske det är därför intresset för Fred svalnar, bilen hittas och det visar sig att den har dragkrok trots att han gång på gång (även i fyrhjulingsförhöret) hävdat motsatsen.

Sista markeringen: "nämner ngt med 2-3stavelser" verkar man inte ha ansträngt sig över att korrigera genom ny kontakt med Fred.

Ingen bryggägare eller båtklubb verkar ha hört av sig heller.

Det behöver inte innebära att han ljuger eller överdriver, utan mera att hans minnesbilder blir klarare i samband med att han blir påmind om hur vissa saker är, när de blir beskrivna offentligt. Jag är inte säker på att han alltid talar sanning, men det behöver inte heller betyda att han medvetet far med osanning. Låter det hyfsat okej?
Citera
2011-08-17, 04:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Helt riktigt.... Men Quarrel tror att hon, i flera omgångar, gjort detta... Att sätta en PVK på sig själv är INTE lätt... att sedan vara still så att den ligger kvar, eller stoppar, torde vara svårt... Dessutom behöver den flushas med NaCl för att fungera...

Skit samma - koagulering är ett problem: fläcken har tillkommit vid ett tillfälle (det är inte flera mindre fläckar), och att få ut så mycket blod är mycket svårt.
Sprutnarkomaner sticker in nålar på sig själv varje dag. Hon behöver inte ha gjort det i flera omgångar. En vanlig blodgivning ger mer än dubbelt så mycket blod som polisen kan redovisa. NaCl används för att tvätta blodet, det behövdes inte.
Citera
2011-08-17, 04:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Att försöka slå hål på din idé är sannerligen som att kasta pärlor åt svin. Jag börjar nästan tro att det är av ren stolthet du naglar dig fast vid din galna teori, att det handlar om ren och skär prestige!
Minns det inte, men tror säkerligen att Du var en av dem som in i det sista försvarade Christine Schurrer i Arboga-målet också och då är det däremot riktigt otäckt! Vems sida står du på egentligen?

Det är inte enkelt att få tag på den "manick" som behövs för att tömma sig själv på blod och någon borde sett röken av sådan medicinsk utrustning som krävs! Den handhas av legitimerade läkare och sjuksköterskor. Dessutom är det som någon nämnde, av praktiska inte enkelt att utföra en blodtömning på sig själv. Men du tömde förstås dig själv när du lämnade blod för du har ju så många metoder för detta och om Marina klarade det själv borde väl varenda jävla blodgivare göra det!?

Det är rent av löjeväckande att du tror att Marina flera dagar före hon försvann tömde sig på blod och förvarade en blodpåse någonstans, men det tror jag att du redan vet. Du menar väl då också att hon infångat och gömt undan ett litet djur att skjuta igenom vid det specifika datumet. Frågan är väl då varför hon ska ha väntat med att hälla ut blodet och skjuta genom djuret vid det datum man misstänker att hon avlidit? Visste hon när sambon skulle komma hem, och trodde hon verkligen att någon skulle tro att hon tömt sig på blod någonsin?
Den som tror att jag försvarar FS har inte läst vad jag har skrivit.

Jag tror inte att M förvarade blodet. Det applicerades direkt efter tappningen, några dagar före försvinnandet.

"Manicken" är en nål och en slang. Är det svårt att få tag på? Blodet rinner av eget tryck.

Det kan finnas fler förklaringar till benbiten i hålet. M kan ha skjutit kulan så den rikoschetterade in i väggen. Därefter tagit bort kulan och petat dit benbiten (någon föreslog det). Det skulle förklara avsaknaden av blod på tapeten, vilket annars kriminaltekniker med ledsyn skulle ha sett.

Ni som är så skeptiska mot min teori, förklara för mig:
Varför fanns det inget blod på tapeten?
Varför gjorde inte FS sig av med resårbottnarna?
Hur kunde FS undvika att skapa fläckar på resårbotten med den blodindränkta bäddmadrassen, när labbet inte klarade det?
Senast redigerad av Quarrel 2011-08-17 kl. 05:19.
Citera
2011-08-17, 06:37
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Vi sitter inte i samma båt gummibruden!
Kolla i spoilern i mitt inlägg, det är en båt som grannen Fred inte vet/tror/vet att MJ har köpt till FS.

Här har man undrat om haschibashi-snubben har haft tillgång till båt och så kryllat det av dem!

Ja, det föll bort då jag skrev. Det pratas om så många båtar och FUP:en gör inte saker klarare
Citera
2011-08-17, 06:57
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Hur kunde FS undvika att skapa fläckar på resårbotten med den blodindränkta bäddmadrassen, när labbet inte klarade det?

Jag hade inte tänkt ge mig in i det här tramsandet men bara för att få tyst på dig och förhoppningsvis få dig att släppa tramset:

1. Lägg en kudde eller ett täcke över offrets huvud och alla eventuella blodstänk hamnar i kudden/täcket och ingen annanstans, därav inget blod på tapeten.

2. Han trodde sig förmodligen ha mer tid till sitt förfogande och skulle göra sig av med resårbottnarna, men blev gripen innan han hann med det. Att börja elda upp resårbottnar i trädgården är inte direkt ett alternativ och att köra omkring med resårbottnar fastbundna till taket på Lupon lär väcka uppmärksamhet.

3. Mt GM kan ha lyft bäddmadrassen rätt upp utan att vika ihop den först. Kan jag klara av att lyfta min 120x210 stora bäddmadrass på det viset lär Mt GM inte ha några problem att göra detsamma, då han är längre än vad jag är.
Citera
2011-08-17, 07:19
Bannlyst
Citat:

Det känns väldigt lönlöst att spekulera kring detta då det inte finns ett minsta tecken på att MJ fortfarande är i livet.

Flera av oss tror att FS skjutit genom en kudde. Dessutom har han haft flera dagar på sig att städa. Du skrev tidigare något om att skjuta genom ett djur...det finns inget djurblod heller.

Prio 1 denna natt var för FS att göra sig av med kroppen och bilen. Känns lägligare att diskutera om han trots allt använt MJ:s bil i detta syfte. Han kan ha tänkt, skitsamma om det blir någon blodbesudling, det är ju hennes bil.
Han ställer sen bilen där den hittas och tar sig hem
Jag kan tänka mig att han blir lika förvånad/chockad som nuvarande hyresgäst när han upptäcker blodet även på resårmadrasserna. Vad ska han göra? Marinas bil är redan bortkörd och de går absolut inte in i Lupon. Att elda upp dem är nästan omöjligt. Det ryker som fasen av madrasser och lämnar spår.
Mitt i sommaren är det ofta eldningsförbud också.

Vad har han för val? Be någon om hjälp att frakta bort madrasserna? Eller att dölja blodet så gott det går och hoppas på att han kan fixa det senare?

Kan till och med vara så att han medvetet försökte lufttorka madrasserna för att undvika lukt.
Senast redigerad av Mariooo 2011-08-17 kl. 07:49.
Citera
2011-08-17, 07:48
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Samma sovrum som när jag umgicks med henne. Jag har svårt att tro att hon fått ventilationen åtgärdad sedan dess.

Jag hade nog mer tur att jag var inne på rätt spår. Men också att utredningen klassades som just en mordutredning på ett såpass tidigt plan, så antog jag att man funnit något graverande som talar för just mord. Massor med blod i kombination med flertalet omvittnade bråk mellan Marina och Fredrik. Hela Marinas bekantskapskrets kände omgående att Fredrik var en stark kandidat som den personen som bragt henne om livet. Inte för inte kan man ju tycka.

Det behöver inte innebära att han ljuger eller överdriver, utan mera att hans minnesbilder blir klarare i samband med att han blir påmind om hur vissa saker är, när de blir beskrivna offentligt. Jag är inte säker på att han alltid talar sanning, men det behöver inte heller betyda att han medvetet far med osanning. Låter det hyfsat okej?

Detta är en sak som jag tycker är så konstigt. Jag har inte plöjt igenom hela fupen än, så kanske har jag missat något i slutet.
Jag hade såklart förstått att polisen klassade försvinnandet som en mordutredning så fort, om de hittat blodet med en gång. Nu gjordes ju inte fyndet förrän i januari i år.
Vad var det alltså som gjorde dem så säkra på att det handlade om mord, redan i augusti 2010?
Citera
2011-08-17, 07:55
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
1. Lägg en kudde eller ett täcke över offrets huvud och alla eventuella blodstänk hamnar i kudden/täcket och ingen annanstans, därav inget blod på tapeten.

Jag tror han använt en kudde. Sedan var det blodstänk på sänggaveln också - även om det var för lite för att kunna fastställas att det var MJ:s. Lite måste han väl ha städat efter mordet även fast madrasserna blev kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in