2011-08-13, 22:39
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Angående det här med att exet skulle gömma M i en djungelliknande skog kanske man ska lite lätt på.
Enligt fup så kom M och en vännen P in på detta när M och F jobbade med jordkällaren, och vännen var rätt inspirerad av spöken och mystik.

Fup s.
Citera
2011-08-13, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wrigley
Jag har både letat efter levande och döda när det gäller hemvärnet, och tyvärr så går det inte att göra "gratis". Det faller under räddningstjänstlagen och då utgår lön till alla som är med och söker.

Har gjort ett eftersök utanför uddevalla och då var infon att vi letar efter en död. Då hade det gått en höst-vinter innan vi letade på våren. Dock så hittade vi inget.

Sen att göra eftersök i 1 meter snö som det kan vara på vissa ställen är otroligt tungt.

Okej...men håller du inte med om att hemvärnet kan söka på ett mycket effektivt sätt? Jag inbillar mig att ni är noggrannare. Eller så har jag en tillfällig förtroendesvacka för polisen just nu.
Citera
2011-08-13, 22:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur kunde han tro att han skulle få stanna och leva på henne om hon försvann?

Det är en sådan person som tänker "får inte jag så ska inte du heller".

Kanske han hotade henne, men denna gång så gav hon sig inte och bad hon honom att fara och flyga. Propparna gick och han sköt henne och sedan så gav han säkert henne skulden också, "det är ditt fel, se vad du tvingade mig att göra".

Precis som med tidigare katter och hundar som dog, döda tidigare tjejens katter och sedan drog han. När han inte får som han vill så skadar han dom. Tidigare flickvänner ska nog vara glada att de fortfarande lever och att det stannade vid stölder, döda husdjur och en våldtäkt.

Svårt att förstå vad som rör sig i det huvudet på denna.
Citera
2011-08-13, 22:43
Medlem
rubbergirls avatar
Jag får inte ihop det tidsmässigt under 28/7.

FS befinner sig vid Ålevatten runt 14:39 då han skickar en fordonsförfrågan från MJ:s mobil angående 3 olika bilar, en av dessa tllhör den man som skulle hämta sina kompisar vid Bottenstugan. (FUP 432).

Klockan 15:00 observeras FS i höjd med golfbanan på Svartedalsvägen i riktning mot hemmet, ca 7 km från Ålevatten. (FUP 396)

Mannen har troligtvis inte kört förbi FS med bilen då denne kört en annan väg än den FS blivit observerad på. (FUP 444)

Mannen ser även 2 män komma till Bottenstugan och slå sig ned vid ett vindskydd (FUP 445), man hör ngn av dem skrika och mannens kompis säger att det kommer ett nytt skrik ca 10 min. senare men att det låter som de förflyttat sig mot skogen. Detta skall ha varit runt 15-tiden. (FUP 448).

I samband med MJ:s försvinnande hittas en stulen 4-hjuling inte så långt från Bottenstugan, längst in på en skogsväg. Vagnen som tillhör 4-hjulingen saknas fortfarande (FUP 99).

Kan det ha varit bilar som passerat honom på vägen eller som stått parkerade? Oavsett vad så har han ju blivit nojjig, men i alla fall.
Senast redigerad av rubbergirl 2011-08-13 kl. 22:47.
Citera
2011-08-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är en sådan person som tänker "får inte jag så ska inte du heller".

Kanske han hotade henne, men denna gång så gav hon sig inte och bad hon honom att fara och flyga. Propparna gick och han sköt henne och sedan så gav han säkert henne skulden också, "det är ditt fel, se vad du tvingade mig att göra".

Precis som med tidigare katter och hundar som dog, döda tidigare tjejens katter och sedan drog han. När han inte får som han vill så skadar han dom. Tidigare flickvänner ska nog vara glada att de fortfarande lever och att det stannade vid stölder, döda husdjur och en våldtäkt.

Svårt att förstå vad som rör sig i det huvudet på denna.

Gör illa djur
Gör illa flickvänner
Gör illa sina barn
Ev mord

tycker våldet eskalerar..
Citera
2011-08-13, 22:47
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djungelturken
Gör illa djur
Gör illa flickvänner
Gör illa sina barn
Ev mord

tycker våldet eskalerar..

Just det, barnen också, han har inga spärrar.

Det gör ont att se honom så oberörd när man vet vad han har gjort, både med Marina, men även tidigare.
Citera
2011-08-13, 22:51
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Nu har jag tittat på vallningen och läst delar av FUP-en dock inte hela än.
Tycker hittills att han känns väldigt skyldig, han är rå i sättet och slingrar sig så fort han känner att någon uppgift kan ligga honom till last.
Jag tror han kommer att bli fälld för mord även om kroppen saknas. Det är ju konstaterat att hon avlidit i hemmet iom att brottsplatsen är påträffad. Han hade tillgång till den belgiska pistolen som nu mycket lägligt (för honom) saknas. Men det allra tyngsta beviset är egentligen efterarbetet som han gjort med sängen, har har ju torkat upp och sen bäddat i ett inkontinensskydd som bevisligen tillhörde honom och som hans son använde. Han hade också motiv till att ta Marina av daga, eftersom hon ville köra ut honom på gatan, han levde i hennes hus och åt hennes mat, han hade ingenstans att ta vägen.

*Han hade motiv.
*Han och ingen annan hade möjligheten, eftersom det skedde i deras hem och ingen annan har varit där under den aktuella perioden.
*Han hade tillgång till vapnet som nu är försvunnet.
*Han städade och dolde bevis på mordplatsen med hjälp av utrutsning som rimligen endast han hade tillgång till.

Allt detta tycker jag utesluter någon alternativ GM. Fredrik Svensson kommer att fällas för mord och förhoppningsvis få livstids fängelse.

The other side.

Tyvärr finns det väl inget som binder just honom till att ha gjort detta??
Eller har jag missat något.

Likaså detta med mobiltrafiken, kan ju ha varit någon annan som varit med FS som tom har tagit livet av MJ.

Låter osannolikt men jag e ju paranoid som ni kanske sett tidigare

Isåfall blir det ju medhjälp?
Senast redigerad av jjagare 2011-08-13 kl. 22:53. Anledning: tillägg
Citera
2011-08-13, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Okej...men håller du inte med om att hemvärnet kan söka på ett mycket effektivt sätt? Jag inbillar mig att ni är noggrannare. Eller så har jag en tillfällig förtroendesvacka för polisen just nu.

Kan hålla med att vi har mera personalresurser vi kan lätt på mindre än 12 timmar få fram minst 25 personer (enbart min pluton), sen använder vi samma typ av eftersöksmetoder som polisen använder "MSO-metoden"

"MSO-metoden för att leta efter försvunna personer är från Kanada och USA och används i stora delar av världen.

Metoden kombinerar fakta om tidigare försvinnanden med uppgifter om den som försvunnit.

Utifrån det bestäms sökområden, som letas igenom systematiskt, ofta med insats av hundar och helikopter, i bland med hjälp av hemvärn eller orienterare.

Dessutom söker man längs "ledstänger" i naturen – till exempel vägar, vattendrag, stigar och kraftledningsgator."

Hänvisar till en övning där man har använd MSO metoden.
http://hemvarnet.se/alvsborg/alvsborgs_vastra_hvkomp/?action=visanyhet&nyhetid=1566

En pdf fil ifrån polisen som handlägger metoden ur en hundförares synvinkel

http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBgQFjAA&url=http%3A %2F%2Fumu.diva-portal.org%2Fsmash%2Fget%2Fdiva2%3A276285%2FFULLTE XT01&rct=j&q=MSO%20efters%C3%B6k&ei=jONGTpvABozGsw b2lt2fBw&usg=AFQjCNF_G7R0iWNa-U1z1m_nvmacEPSHGQ&cad=rja

Det innebär att man funderar över vad personen har för hobbies (jägare, fotograf eller dyl)
för att då skapa en bild över vad som kan vara av intresse för den försvunne i naturen.
Vet ej om man kan anpassa denna metod för döda.
Citera
2011-08-13, 22:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrigley
Kan hålla med att vi har mera personalresurser vi kan lätt på mindre än 12 timmar få fram minst 25 personer (enbart min pluton), sen använder vi samma typ av eftersöksmetoder som polisen använder "MSO-metoden"

"MSO-metoden för att leta efter försvunna personer är från Kanada och USA och används i stora delar av världen.

Metoden kombinerar fakta om tidigare försvinnanden med uppgifter om den som försvunnit.

Utifrån det bestäms sökområden, som letas igenom systematiskt, ofta med insats av hundar och helikopter, i bland med hjälp av hemvärn eller orienterare.

Dessutom söker man längs "ledstänger" i naturen – till exempel vägar, vattendrag, stigar och kraftledningsgator."

Hänvisar till en övning där man har använd MSO metoden.
http://hemvarnet.se/alvsborg/alvsbor...t&nyhetid=1566

En pdf fil ifrån polisen som handlägger metoden ur en hundförares synvinkel

http://www.google.com/url?sa=t&sourc...EPSHGQ&cad=rja

Det innebär att man funderar över vad personen har för hobbies (jägare, fotograf eller dyl)
för att då skapa en bild över vad som kan vara av intresse för den försvunne i naturen.
Vet ej om man kan anpassa denna metod för döda.

Varför inte, man kanske får utgå från GM istället och fösöka tänka sig in i hur man tror han skulle ha tänkt, utifrån hans kunskaper om området, erfarenheter, intressen och möjligheter.
Citera
2011-08-13, 23:01
Medlem
Citat:
Varför inte, man kanske får utgå från GM istället och fösöka tänka sig in i hur man tror han skulle ha tänkt, utifrån hans kunskaper om området, erfarenheter, intressen och möjligheter.

Jag gillar din ide

Jag och många med mig står beredda att hoppa i M90:an och gå runt i skogen, bara vi får förfrågan ifrån polisen.

Borde inte vara omöjligt att göra en rejäl sökning av terräng runt om i svartedalen.
Citera
2011-08-13, 23:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Sid 14(FUP):
Citat:
Plats 1: Nordost från fastigheten ca 200m in i skogen finns en plats där man förut bröt torv. På denna plats finns stora hål i marken där man kan gömma tex. en kropp och lätt täcka över med ris, sly och mossa.
Med tanke på polisens tidigare insater i ärendet ser jag det inte som en omöjlighet att lösningen på försvinnandet finns där.
Citera
2011-08-13, 23:04
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Det här är intressant från Ms mammas besök den dagen M anmäldes som försvunnen.

Fup s.666

Precis då man skulle stänga igen Marinas sovrum igen så sa Fredrik att han ville titta in han
också.
Polismannen hade öppnat igen och Fredrik hade sagt ngt. liknande " Ja, det ser ju bra ut."
Laila reagerade på att sängarna var bäddade – Marina bäddade aldrig.

Fup s. 667
Efter ca. 2 månader började Laila att städa och röja undan endel.
Både inne i huset och utomhus.
Packade ihop Fredriks saker.
"Allt låg då huller om buller i Marinas säng.
Jag dammsög den och plockade ihop täcken och kuddar och lade dem plant i sängen – med
kuddarna åt huvudänden.
Jag bäddade inte med påslakan och så, utan lade bara ut sängkläderna som redan var i sängen.
2 duntäcken, kuddar och 2 solkiga bäddmadrasser som jag inte kände igen.
De hade nog stått i källaren förut - ihoprullade.
Vill minnas att jag sett dem där förut i förrådet.

De var så äckliga att jag vände på dem – lite bättre blev det ju i a f.
Tänkte att det var konstigt att Marina använde så smutsiga madrasser.
De madrasserna som egentligen tillhörde den sängen var ju som resårbottnen – ljusa.
Matchade väl resårbotten så som jag minns det."

Fup.s 668
Sängkläderna.
De två solkiga bäddmadrasserna är enligt Laila inte de madrasserna som brukade ligga i
sängarna – det skall ligga två madrasser där som tillhör och matchar resårmadrassen.
Vad Laila vet så har inte Marina bytt dem.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2011-08-13 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in