Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vid slutet av en häktningsperiod har åklagaren ett av tre val, baserad på hans bedömning av
misstankegrad.
1. Om misstankegraden inte är på sannolika skäl ska han släppa fri.
2. Om misstankegraden är på sannolika skäl ska han begära omhäktning.
3. Om misstankegraden är på tillräckliga skäl för åtal ska han åtala.
Misstankegraden ska alltså vara högre för åtal än för omhäktning, så
Lalajlaj har rätt när han skriver att "om åklagaren inte lyckas att få honom omhäktad en ny period så har han definitivt inte så att det räcker till åtal" när det gäller mordmisstanken.
Visst förekommer åtal utan häktning, men då saknas
skäl för häktning. Det har ingenting med misstankegraden att göra.
Jag tror inte att misstanken om narkotikabrott utgör skäl för häktning, så om misstanken om mord är för svag kan FS släppas fri före rättegång.
Det är anmärkningsvärt att du ser dig nödgad att svara i
Lalajlaj's ställe, jag antar att frestelsen att tro dig kunna skriva mig på näsan blev för stor.
Jag skrev att jag var förvånad över
Lalajlaj's svar, detsamma gäller ej i ditt fall.
Skulle domstolen avslå begäran om förlängd häktning beror det inte på att graden av misstanke sänkts, utan att skälen för kollusionsfara ej längre anses föreligga.
Givetvis kan åklagaren ändå ha tillräckliga skäl för att väcka åtal.
(Viket jag för övrigt är - och sedan den nya häktningen inleddes har varit - övertygad om).
Beträffande eventuellt åtal angående misstänkt narkotikabrott vill jag förtydliga följande:
Det finns en möjligt att om åklagaren ställs inför situationen att häktesskäl ej längre anses föreligga (enligt ovan) i mordärendet, väljer att i avsaknad av kropp väcka åtal endast i narkotikaärendet.
Detta för att vinna ytterligare tid i sökandet efter kroppen. Då kommer man troligen att sätta ut målet relativt snabbt och hålla FS fortsatt häktad fram till rättegång.
I övrigt tycker jag det är jävligt tröttsamt att det skall bli diskussion varje gång det är dags för omhäktningsförhandling, huruvida FS kommer att omhäktas eller släppas fri?
Snart sagt varje aktiv skribent i tråden verkar leva i vanföreställningen att skäl för häktning baseras på graden av misstanke enbart.
Då åklagaren själv uttalat att han räknar med att väcka åtal i sommar så får man väl anta att det är så?
Eller tror ni att han menar att han räknar med att kroppen hittas i sommar så att han efter det kan väcka åtal?