2011-07-09, 20:41
Medlem
doejanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är också tänkbart att polisen har tagit någon som hjälpt till vid transporten av kroppen. Det var länge sedan jag pratade med domstolen, maskroos har hållt oss uppdaterade om omhäktningar, med essohasses glada ackompanjemang. Kanske dags att kolla om det finns fler misstänkta i målet.

Ja, hon var ju en enorm kvinna, en man kan inte ha burit allt det där själv. Transportstyckning?
Citera
2011-07-09, 20:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doejane
Ja, hon var ju en enorm kvinna, en man kan inte ha burit allt det där själv. Transportstyckning?
Styckning lämnar ofta spår som polisen hittar. Så det tror jag inte på. Men han kan ha behövt hjälp, och den hjälpen kan vara polisens vittne.
Citera
2011-07-10, 00:11
Medlem
rubbergirls avatar
Långskott förmodligen, men i Nyhetersto står det att det varit pådrag vid gästhamnen i Stenungsund idag. Polis, ambulans och helikopter var på plats.

Citat: "När NYHETERsto.se pratade med polisens ledningscentral i Göteborg var man mycket förtegen om vad som hänt.

- Vi vill inte gå ut med någonting just nu, säger polisens presstalesman Ulf Edberg. "

Jag hittar inget mer om detta. Någon annan som vet?
Gästhamnen är ca 1,6 mil från MJ:s hus.
Citera
2011-07-10, 00:24
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Ok, jag menar bara att det är inget alternativ att FS släpps fri.
Får inte åklagaren igenom förlängd häktning kommer han att väcka åtal.
Om åklagaren inte lyckas att få honom omhäktad en ny period så har han definitivt inte så att det räcker till åtal.

Jag tror nog att det inte ska vara några problem att få honom omhäktad, om det nu finns så mycket indicier mot honom. Att det ska räcka till åtal, utan kropp, är jag dock mer osäker på.
Ditt svar förvånar mig.
I brottmål är det ofta så att det ej finns skäl för häktning men definitivt skäl för åtal. Det måste ju inte finnas ett samband åtgärderna emellan.
Däremot är det ju ofta så att domaren sätter press på åklagaren att sluta söla med en utdragen förundersökning och helt enkelt ställer krav på att åtal skall väckas, annars hävs häktningen.

Detta snack sker ju "off the record" och åklagaren väljer då väldigt ofta att väcka åtal strax innan häktningen går ut, och där har du just den situationen jag pratar om.

Att åklagare väcker åtal med svag bevisning är heller inte ovanligt.

Dessutom är det ju domstolen som avgör häktningsfrågan och åklagaren själv som bestämmer huruvida åtal skall väckas.

Oavsett så kommer åtal definitivt att väckas rörande narkotikabrott, så FS kommer inte att släppas fri innan rättegång.

Personligen är jag övertygad om åtal också i mordärendet, även utan kropp.
Citera
2011-07-10, 07:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Ditt svar förvånar mig.
I brottmål är det ofta så att det ej finns skäl för häktning men definitivt skäl för åtal. Det måste ju inte finnas ett samband åtgärderna emellan.
Däremot är det ju ofta så att domaren sätter press på åklagaren att sluta söla med en utdragen förundersökning och helt enkelt ställer krav på att åtal skall väckas, annars hävs häktningen.

Detta snack sker ju "off the record" och åklagaren väljer då väldigt ofta att väcka åtal strax innan häktningen går ut, och där har du just den situationen jag pratar om.

Att åklagare väcker åtal med svag bevisning är heller inte ovanligt.

Dessutom är det ju domstolen som avgör häktningsfrågan och åklagaren själv som bestämmer huruvida åtal skall väckas.

Oavsett så kommer åtal definitivt att väckas rörande narkotikabrott, så FS kommer inte att släppas fri innan rättegång.

Personligen är jag övertygad om åtal också i mordärendet, även utan kropp.
Vid slutet av en häktningsperiod har åklagaren ett av tre val, baserad på hans bedömning av misstankegrad.

1. Om misstankegraden inte är på sannolika skäl ska han släppa fri.
2. Om misstankegraden är på sannolika skäl ska han begära omhäktning.
3. Om misstankegraden är på tillräckliga skäl för åtal ska han åtala.

Misstankegraden ska alltså vara högre för åtal än för omhäktning, så Lalajlaj har rätt när han skriver att "om åklagaren inte lyckas att få honom omhäktad en ny period så har han definitivt inte så att det räcker till åtal" när det gäller mordmisstanken.

Visst förekommer åtal utan häktning, men då saknas skäl för häktning. Det har ingenting med misstankegraden att göra.

Jag tror inte att misstanken om narkotikabrott utgör skäl för häktning, så om misstanken om mord är för svag kan FS släppas fri före rättegång.
Citera
2011-07-10, 09:46
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Styckning lämnar ofta spår som polisen hittar. Så det tror jag inte på. Men han kan ha behövt hjälp, och den hjälpen kan vara polisens vittne.

Det kanske är just dessa spår som polisen har hittat nu?
Citera
2011-07-10, 10:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det kanske är just dessa spår som polisen har hittat nu?
Polisen gjorde en noggrann undersökning förra sommaren. Jag tror inte polisen har gjort en ny nu, utan det är isf de nya hyresgästerna som har hittat något. Fast det fyndet kan ha lett till ny polisundersökning.
Citera
2011-07-10, 10:18
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Vid slutet av en häktningsperiod har åklagaren ett av tre val, baserad på hans bedömning av misstankegrad.

1. Om misstankegraden inte är på sannolika skäl ska han släppa fri.
2. Om misstankegraden är på sannolika skäl ska han begära omhäktning.
3. Om misstankegraden är på tillräckliga skäl för åtal ska han åtala.

Misstankegraden ska alltså vara högre för åtal än för omhäktning, så Lalajlaj har rätt när han skriver att "om åklagaren inte lyckas att få honom omhäktad en ny period så har han definitivt inte så att det räcker till åtal" när det gäller mordmisstanken.

Visst förekommer åtal utan häktning, men då saknas skäl för häktning. Det har ingenting med misstankegraden att göra.

Jag tror inte att misstanken om narkotikabrott utgör skäl för häktning, så om misstanken om mord är för svag kan FS släppas fri före rättegång.

Det är anmärkningsvärt att du ser dig nödgad att svara i Lalajlaj's ställe, jag antar att frestelsen att tro dig kunna skriva mig på näsan blev för stor.

Jag skrev att jag var förvånad över Lalajlaj's svar, detsamma gäller ej i ditt fall.

Skulle domstolen avslå begäran om förlängd häktning beror det inte på att graden av misstanke sänkts, utan att skälen för kollusionsfara ej längre anses föreligga.

Givetvis kan åklagaren ändå ha tillräckliga skäl för att väcka åtal.
(Viket jag för övrigt är - och sedan den nya häktningen inleddes har varit - övertygad om).

Beträffande eventuellt åtal angående misstänkt narkotikabrott vill jag förtydliga följande:

Det finns en möjligt att om åklagaren ställs inför situationen att häktesskäl ej längre anses föreligga (enligt ovan) i mordärendet, väljer att i avsaknad av kropp väcka åtal endast i narkotikaärendet.
Detta för att vinna ytterligare tid i sökandet efter kroppen. Då kommer man troligen att sätta ut målet relativt snabbt och hålla FS fortsatt häktad fram till rättegång.

I övrigt tycker jag det är jävligt tröttsamt att det skall bli diskussion varje gång det är dags för omhäktningsförhandling, huruvida FS kommer att omhäktas eller släppas fri?

Snart sagt varje aktiv skribent i tråden verkar leva i vanföreställningen att skäl för häktning baseras på graden av misstanke enbart.

Då åklagaren själv uttalat att han räknar med att väcka åtal i sommar så får man väl anta att det är så?
Eller tror ni att han menar att han räknar med att kroppen hittas i sommar så att han efter det kan väcka åtal?
Citera
2011-07-10, 10:23
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Långskott förmodligen, men i Nyhetersto står det att det varit pådrag vid gästhamnen i Stenungsund idag. Polis, ambulans och helikopter var på plats.

Citat: "När NYHETERsto.se pratade med polisens ledningscentral i Göteborg var man mycket förtegen om vad som hänt.

- Vi vill inte gå ut med någonting just nu, säger polisens presstalesman Ulf Edberg. "

Jag hittar inget mer om detta. Någon annan som vet?
Gästhamnen är ca 1,6 mil från MJ:s hus.

Det var inte MJ denna gången heller utan ngn annan som hittats död i vattnet :-(
Citera
2011-07-10, 10:46
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det var inte MJ denna gången heller utan ngn annan som hittats död i vattnet :-(
OK, kul att du tittar in i alla fall, det är inte så ofta nu för tiden!
Citera
2011-07-10, 15:32
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doejane

Marina var ingen "enorm" kvinna. Hon vägde maximalt 80 kilo, vilket ungefär motsvarar vikten av en normalviktig man. Alltså långt ifrån ett omöjligt flyttprojekt för någon annan normalviktig person. Tänk dig sedan in i desperationen och skräcken över att bli ertappad, så är det ingen direkt match att hantera den vikten på egen hand. Hon KAN vara styckad, men det behöver inte innebära att en eventuell styckning skett för att underlätta en transport. Möjligen för att försvåra identifiering och/eller upptäckt, men troligtvis inte för själva transporten från mordplatsen - huset. Eller, den förmodade mordplatsen, för att vara korrekt.
Citera
2011-07-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Marina var ingen "enorm" kvinna. Hon vägde maximalt 80 kilo, vilket ungefär motsvarar vikten av en normalviktig man. Alltså långt ifrån ett omöjligt flyttprojekt för någon annan normalviktig person. Tänk dig sedan in i desperationen och skräcken över att bli ertappad, så är det ingen direkt match att hantera den vikten på egen hand. Hon KAN vara styckad, men det behöver inte innebära att en eventuell styckning skett för att underlätta en transport. Möjligen för att försvåra identifiering och/eller upptäckt, men troligtvis inte för själva transporten från mordplatsen - huset. Eller, den förmodade mordplatsen, för att vara korrekt.

Till vilken nytta styckar man en kropp för att försvåra identifiering med tanke på dagens teknik? Troligare för att dölja dödsorsaken i annat fall än transportstyckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in