2010-08-18, 09:07
Medlem
Catings avatar
" Vi började klockan nio i morse och är ungefär 100 poliser på plats. Vi har kallat in folk från hela länet, det var svårt att få tag på så många med kort varsel, säger Tommy Johannesson."

Det låter ju faktiskt ändå som om de fått in något intressant tips eller ledtråd nyss, när man läser vad han skriver. Just det där med kort varsel...

http://gt.expressen.se/nyheter/1.2100830/100-poliser-soker-efter-forsvunna-marina
Citera
2010-08-18, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chiliduck
Den information Disponenten ger ställer hela denna historia på sin spets. Jag antar att fler än du kan vittna om det du berättar.

En snarlik kvinna som hade samma intressen och tankar att mörda folk är kvinnan i Jakobsberg. Även hon var medlem på Helgon och ägnade mycket av sin tid åt att fundera på hur hon skulle ta livet av folk. Det slutade i det fallet att hon tog livet av sin inneboende.

Att FS mördade kvinnan är inte omöjligt, men med tanke på din information så ligger det ett flertal nya tänkbara scenarier före i listan.

Nu kan man tänka sig att bråket mellan dessa hade en helt annan innebörd. Kanske FS ville stoppa henne från att genomföra något eller förhindra att hon träffade någon.

Som den osäkra, men dock smarta, pundare han är förstår han att hålla sig borta från all kännedom om detta då han själv skulle misstänkas vara inblandad.

Du beskriver också att hon vid ett tidigare tillfälle gått från tanke till agerande. Detta möjliggör att hon skulle kunna göra det igen.

Till och med du blev rädd för hennes tankar och funderingar kring djävulsdyrkan så du drog dig undan. Det tyder på att hon var djupt involverad och rotad i de morbida och ockulta. Det är man inte på den nivån som du beskriver om man är vid sina sinnes fulla bruk.

Angående hennes dyrkan av fullmånen så fanns det uppgift i tråden att det var fullmåne den natt hon förväntades ha försvunnit.

Nya och möjliga scenarier kan även omfatta självmord, en ockult lek som spårade ut, mordförsök som slutade med att hon själv fick sätta livet till.

Faktum är att detta även öppnar upp för att hon verkligen har försvunnit och nu antingen sitter på någon ort med någon likasinnad och försöker få ihop sina morbida planer för livet eller att hon omkommit på annat sätt.

Kanske bråket med FS var det som fick henne att ge upp allt.

Om denna information stämmer kan man bara tänka sig hur illa det egentligen kunnat gått med FS barn om det hade slagit snett vid det tillfället.

Jag läste igenom Disponentens inlägg i morse och fick samma funderingar som du. Tack för att du fick ner dessa på pränt. Det är väl inte så jätteovanligt att folk ibland funderar på det "perfekta brottet", men MJ verkar vara en tjej som inte nöjer sig med funderingar och drömmar, hon vill realisera dem. Tyckte det var obehagligt att läsa om "drömmen" hon hade att med full kraft slå någon med knytnäven i ansiktet och att hon faktiskt hittade en sjuk individ som ställde upp på detta.
Det är ganska allvarligt när en vän tycker hennes mörka tankegångar blir för mycket och drar sig undan. Då har väl dessa "mörka sidor" fått tagit för stor plats?

Jag kanske skulle tillägga att om polisen hittat något i huset som talar för att ett mord planerades så var det kanske MJ:s planer? Vem vet.
Senast redigerad av Mariooo 2010-08-18 kl. 09:33.
Citera
2010-08-18, 09:50
Medlem
Pethruss avatar
Till Marinas vänner/närstående, som tidigare hörde av sig i tråden och försvarade sin vän men tyvärr "skrämdes bort"!

Det vore mycket intressant om ni ville återkomma och ge en kommentar till det som Disponenten berättat om M:s ockulta intressen. Är det någonting som ni känner igen? Har hon talat med er om dessa intressen, eler nämnt någonting i den vägen? Eller är det tankar som M bara delat med vissa personer. (Alla har vi ju olika vänner med olika intressen, och vi pratar inte med alla om samma saker. Med en del vänner gör vi roliga saker, med andra för vi djuplodande samtal.)

Om ni har någonting att tillföra vad det gäller denna sida hos Marina, så gör det! Jag tror att det kan vara värdefullt.

Om hon har haft en "mörk" och "destruktiv" (kanske t o m självdestruktiv) sida som hon inte visat för någon närstående, utan dolt bakom en positiv och familjekär yta, så skulle hennes försvinnande trots allt kunna vara avsiktligt och självförvållat (oavsett om hon sedan lever och håller sig undan, tagit sitt liv eller blivit mördad). Då kanske hon t o m skulle kunna svika sina anhöriga och lämna dem i ovisshet om vad som hänt henne...
Citera
2010-08-18, 09:52
Medlem
Har tittat igenom Disponetens inlägg och sammanfattat några citat från dessa.

Citat:
Hon har en stark faïblesse för alla olika typer av vapen, såväl antika som det senaste i vapenväg. Hon har också en respektabel samling av knivar, dolkar och andra "intressanta" utgåvor. Inte ens mina supermachomanliga vänner ligger i samma division vad gäller att nära ett vapenintresse. Inte som Marina i allafall.

Citat:
Marina har - hade - en blandad vapensamling bestående av bland annat: dolkar, knivar, slangbellor och även ett licenspliktigt gevär. Geväret hade hon gömt i ett lönnfack i väggen nere i sitt bibliotek under hallen.

Citat:
Det var väl inget särskilt eller speciellt skäl att hon ville "bli med" svärd, inte annat än att hon gillade vapen med karaktär och pondus. Ett svärd skulle göra samligen mera komplett antagligen. Sedan så hade hon ju ett betydligt farligare vapen att tillgå än ett svärd, nämligen geväret.

Hennes stora intresse i vapen, allt från dolkar, svärd till en illegalt skjutvapen som det egentligen krävs licens för tillsammans med hennes sjuka intresse av att, i teorin, mörda och få lik att försvinna är förstås anmärkningsvärt på det sättet att hon faktiskt var rustad att gå från tanke till handling.

Detta får en att fundera på hur hennes mentala hälsa egentligen var.

Citat:
Jag har för mig att hon vägde uppemot 80 pannor, och många av dessa kilon består mest av muskler i överkroppen. Hon var (och ÄR hoppas jag) en björnstark tjej.

Citat:
Marina var verkligen ingen mes som inte var kvinna nog att säga ifrån - tvärtom! Ingen satte sig på henne. Om någon skulle få för sig att tro att hon var svag, bara för att Fredrik fick bo kvar, så kan inget vara mer fel. Hon hade ett hjärta av guld, även om denne Fredrik inte ens var i närheten av att förtjäna det.

Du nämner också att hon hade fysik och var en björnstark tjej som ingen kunde sätta sig på. Hon var ingen mes och i din beskrivning inte på något sätt svag.

Detta tillsammans skapar förutsättningar för ett annat scenario och det är att det kanske var hon själv som försökte något, kanske i fullmånens sken, men som slutade på ett sätt hon inte hade räknat med.

Samtidigt kan mycket saker förändras under en flera år lång tid:

Citat:
Jag har inte haft någon kontakt med Marina på många år nu, men efter att ha fått lite "inside info" kring fallet samt av mina egna erfarenheter så tror jag dessvärre på ett sorgligt slut här
¨

Du säger själv att med dina egna erfarenheter, vilket jag antar är erfarenheter från kvinnan då du inte kände FS, tror på ett sorgligt slut. Detta tolkar man som att även du anser att kvinnans dyrkan av de mörka makterna kan ha spelat in här.
Senast redigerad av chiliduck 2010-08-18 kl. 10:08.
Citera
2010-08-18, 10:00
Medlem
bulows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Marina hade ett starkt intresse för det morbida och ockulta. Hon gillade att hypotetiskt diskutera olika diskreta metoder att ta livet av människor, samt hur man "bäst" skulle kunna göra sig av med ett lik utan att någon skulle kunna hitta kroppen efteråt. Kanske har Marina haft dessa morbida samtal med Fredrik också? Jag minns att hennes tankar och funderingar kring detta var rätt avancerade och fullt genomförbara. Förhoppningvis hade hon och Fredrik annat att prata om. Ett av hennes mest lyckade modus var nämligen att med vikter sänka en välemballerad död kropp i ett djupt och strömt vatten långt ut från land...

Om detta stämmer, och man lägger till effekterna av cannabismissbruk:

"Effekterna, som börjar märkas efter 1-10 minuter vid inhalation och 30-300 minuter vid oral konsumtion och kan kvarstå upp till 12 timmar, kännetecknas bland annat av eufori, förändrad tidsuppfattning, försämring av korttidsminnet och milda perceptionsförändringar rörande färger, former och ljud. Under den första fasen, 1-30 min efter intag, tenderar tankarna att flöda. Denna fas är präglad av THC, som har en kortare verkningstid än CBD. När den släpper, träder de mer sedativa verkningarna hos CBD in. Trots många gemensamma kännetecken är cannabisrusets karaktär i hög omfattning beroende av individuella inre och yttre omständigheter i samband med intaget."

Vad får vi då?
Citera
2010-08-18, 10:24
Medlem
Om det stämmer som Disponenten skriver, vilket polisen förmodligen redan vet, så förstås man varför polisens är så angelägen att hitta hennes kropp så de kan få fram en dödsorsak.

Utan hennes kropp så kommer de aldrig att kunna fälla någon för mord. Det finns alldeles för mycket omständigheter i detta fall, framförallt kring kvinnan, som gör att man inte kan utesluta andra händelser.

I vissa mordfall kan man dömma utan att ha ett lik. I de fallen finns så uppenbara motiv för mord och även spår på att de skett ett mord och där man kan utesluta alla andra gärningsman, förutom den misstänkte.

I detta fall finns det inga klara motiv, förmodligen inga tydliga spår på att kvinnan avlidit, man kan inte utesluta andra gärningsmän och slutligen finns inget som talar för att det verkligen var ett mord med tanke på hennes historia. Det finns ett flertal andra tänkbara scenarier till vad som skulle ha kunnat hänt och det kan inte uteslutas att kvinnan inte har blivit mördad.

Så oavsett om FS är skyldig eller inte tror jag inte han kan fällas, om inte kroppen hittas, vilket inte heller garanterar en fällande dom.
Citera
2010-08-18, 10:30
Medlem
Har sett en bild av M med ett smycke (den första bilden som kom ut i pressen, M med båtar i bakgrunden) Smycket ser inte så "annorlunda" ut så jag förmodar att det är ett annat smycke som är omtalat. Hur ser det i så fall ut?

De har ju plockat in en liten båt från sjön i närheten av huset men det är ju (vad jag förstått) inte helt enkelt att dumpa en kropp i en sjö, det gäller ju att den sjunker och håller sig nere.

Idén om att F stannat kvar i Stenungsund/ Stora Höga är inte dum alls.

Så här ser jag på det:
De är på Tjörn på kvällen och börjar bråka. F blir avsläpp i Stenungsund (hos någon där det finns droger?) M ber honom dra och inte höra av sig. De sms'ar ihärdigt under kvällen och natten. F sover någonstans, vaknar till på förmiddagen och ber M hämta honom så att han kan hämta sina saker och dra. Hon blir förbannad men lovar ändå komma som en sista tjänst (där av den höga farten)

Pengar tas ut för att M ska "köpa" sig fri från F eller för att F är skyldig för knark? Något går fel i bilen och M bragds om livet. Hur och var är då den stora frågan samt naturligtvis vart hon är dumpad. Det kan inte vara på något blodigt sätt för då skulle de ju hittat blod i bilen, kan hon ha blivit strypt? Om uttaget skett vid 11- tiden och F sedan (om det nu är han) setts vid golfbanan vid 15- tiden så innebär det att han har haft 4 timmar på sig att ha ihjäl och dumpa M på lämpligt ställe och sedan parkera bilen och promenera mot hemmet. Som vi redan vet sedan tidigare i tråden så var långa promenader inget som avskräckte F.

M kan i princip vara var som helst i en radie av, låt oss säga 1 timmas avstånd med bil från Stora Höga - det blir många tänkbara ställen det...
Citera
2010-08-18, 10:38
Medlem
NightHawkss avatar
Herregud, är detta verkligen Flashbacks forum eller har jag gått vilse i cyberrymden och hamnat hos Kyrkans barntimme?

Tror ni att det är en slump att sådana TV-serier som CSI i tre versioner, NCIS, Bones och Criminal Minds är så omåttligt populära?

Merparten av avsnitten i dessa serier handlar om just att ta död på människor och sedan mer eller mindre lyckat försöka göra sig av med offrens kroppar.

Finner ni nöje i att se på sådana tv-serier är ni inte särskilt snövita ni heller om man ska använda ert synsätt och era resonemang.

Att diskutera morbida saker gör en inte per automatik till brottsling eller mentalt störd. Må vara att Leif GW Persson har sina brister men jag tvivlar på att ni skulle stämpla honom med den stämpel ni nu försöker sätta på Marina. Är man sedan bevandrad inom naturvetenskapen, vilket Marina är/var, och intresserad utav kriminalteknologi ser jag inte det oerhörda i att föra sådana diskussioner.

Jag personligen är inte intresserad av droger eller att smuggla in desamma men jag har ändå diskuterat hur man skulle kunna gå tillväga för att på bästa möjliga vis få in största möjliga mängd i landet. Gör detta mig till en narkotikasmugglare?

Citat:
En snarlik kvinna som hade samma intressen och tankar att mörda folk är kvinnan i Jakobsberg. Även hon var medlem på Helgon och ägnade mycket av sin tid åt att fundera på hur hon skulle ta livet av folk. Det slutade i det fallet att hon tog livet av sin inneboende.

Skillnaden mellan dessa båda kvinnor är att hon från Jakobsberg skrev öppet om att mörda folk för att få utlopp för sina känslor eller för att bestraffa dem som hon ansåg stirrade på henne och hon skrev även på Helgon att nu skulle hon mörda sin vän. För mig är det en oerhörd skillnad mellan att diskutera hur man bäst skulle kunna ta livet av någon och att skriva om att man vill mörda folk. Det kanske det inte är i din värld men då ifrågasätter jag starkt din begreppsförmåga.

För mig känns det som att rätt många aktiva i den här tråden gör liknande tankefel som journalisten bakom denna artikeln:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1896309/21-aringen-skrev-om-att-morda-tunnelbaneresenarer

Den gemensamma nämnaren: Mötesplatsen Helgon på nätet.

Är verkligen den gemensamma nämnaren att personerna finns på Helgon eller är sajten ifråga snarare ett av många sätt att få verbalt utlopp för tankar och fantasier? Den gemensamma nämnaren är väl snarare att alla dessa individer lider av någon form av störning och om inte Helgon hade funnits skulle de väl ändå ha genomfört sina brott förr eller senare. Eller är det journalistens, och även er, mening att om inte Helgon hade funnits skulle dessa individer ha varit mönstermedborgare?

Syftet med trådar som denna är inte att fabulera ihop saker eller smutskasta BO/GM utan snarare att försöka pussla ihop ledtrådar och tips som kommer in från allmänheten. Det finns några få som verkligen hänger sig åt att göra detta, cred till er, men merparten tycks snarare vara mer intresserade utav att vräka ur sig saker som de inte ens har uppfattat rätt och sedan förvridit till att bli något helt annat. Det är i och för sig inte särskilt konstigt med tanke på att merparten av de aktiva på FB är ensamma lågutbildade män som inte har kommit någonstans i karriärväg och som spenderar merparten av sin fritid med att göra inlägg i diverse trådar här på forumet, allt som oftast inlägg som på ett eller annat vis får en att tänka på SD.

Gör er själva och tråden en stor tjänst och fråga er om det som ni är på väg att skriva verkligen är baserat på fakta eller om det snarare är något absurt som ni själva har kokat ihop för att få göra ännu ett häftigt inlägg. Är det frågan om det senare kan ni lika gärna avstå eller springa iväg till någon mer passande tråd för att göra fantasifulla inlägg i.

Marina är inte och har inte varit någon mörk satansdyrkande människa som har sprungit runt och planerat massmord eller att mörda specifika individer. Ja hon har intresse för det ockulta och spenderar en hel del tid på att besöka antikvariat för att köpa gamla böcker i ämnet ifråga.
Hon har dessutom ett intresse för växters helande och läkande egenskaper. Att göra egen fotkräm måste vara oerhört morbid.

Hon är definitivt ingen självspillare.

Att plocka lösryckta citat ur sina rätta kontexter och få det till en teori säger mer om personen bakom teorin än personen citaten hänvisar till.
Citera
2010-08-18, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Ja herregud, hon har nog gett mördaren den perfekta lösningen då! Skulle väl kanske funka i en sjö också, eller?

Då MJ hade funderingar på vikter, djupt strömmande vatten mm, tror jag hon visste att saltvatten är bättre än sötvatten. Jag läste någon gång att saltvatten tar bort eventuella dna från gärningsmannen mycket effektivare än sötvatten. Att dumpa någon i en stillastående sjö, emballerad, är inte bra då gaser bildas och det behövs ordentligt med vikter för att hålla det "paketet" nere. Likhundar har också mycket lättare att känna av dessa gaser i en sjö än ute till havs. Jag skulle skippa emballaget till havs dock.

Usch, jag börjar känna mig morbid.

(Jag försöker enbart gissa mig till vad MJ:s funderingar kring detta eventuellt kan ha gett gm för "tips" )
Citera
2010-08-18, 10:42
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Den information Disponenten ger ställer hela denna historia på sin spets. Jag antar att fler än du kan vittna om det du berättar.

Att FS mördade kvinnan är inte omöjligt, men med tanke på din information så ligger det ett flertal nya tänkbara scenarier före i listan.

Nu kan man tänka sig att bråket mellan dessa hade en helt annan innebörd. Kanske FS ville stoppa henne från att genomföra något eller förhindra att hon träffade någon.

Som den osäkra, men dock smarta, pundare han är förstår han att hålla sig borta från all kännedom om detta då han själv skulle misstänkas vara inblandad.

Du beskriver också att hon vid ett tidigare tillfälle gått från tanke till agerande. Detta möjliggör att hon skulle kunna göra det igen.

Till och med du blev rädd för hennes tankar och funderingar kring djävulsdyrkan så du drog dig undan. Det tyder på att hon var djupt involverad och rotad i de morbida och ockulta. Det är man inte på den nivån som du beskriver om man är vid sina sinnes fulla bruk.

Angående hennes dyrkan av fullmånen så fanns det uppgift i tråden att det var fullmåne den natt hon förväntades ha försvunnit.

Nya och möjliga scenarier kan även omfatta självmord, en ockult lek som spårade ut, mordförsök som slutade med att hon själv fick sätta livet till.

Faktum är att detta även öppnar upp för att hon verkligen har försvunnit och nu antingen sitter på någon ort med någon likasinnad och försöker få ihop sina morbida planer för livet eller att hon omkommit på annat sätt.
Kanske bråket med FS var det som fick henne att ge upp allt.

Om denna information stämmer kan man bara tänka sig hur illa det egentligen kunnat gått med FS barn om det hade slagit snett vid det tillfället.
Ungefär så tänkte jag också. Eller snarare att det sadistiska i detta skulle kunna vara att hon iscensatt sitt eget försvinnande på ett sätt som riktar starka mordmisstankar mot FS.
Hm, ja fantasierna skenar kanske iväg lite. Men faktum är väl att det vore fullt möjligt, och en kanske ganska obegrövad "gren" inom sadism. Känns ju som att det skulle kunna vara precis hennes "grej".
Citera
2010-08-18, 10:47
Medlem
Liivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
TEXT

Jag håller med dig.

Vem har INTE någon gång pratat och/eller funderat över "det perfekta mordet"..?
Citera
2010-08-18, 10:48
Medlem
Man bör väl se över stugor och annat längre bort också. Då vittnet sett han va ute och vandra på vägarna och hon inte hittats ännu så finns det en chans att han haft henne gömd och att hon sitter fastbunden i nåt öde hus nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in