2010-08-18, 10:59
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Då MJ hade funderingar på vikter, djupt strömmande vatten mm, tror jag hon visste att saltvatten är bättre än sötvatten. Jag läste någon gång att saltvatten tar bort eventuella dna från gärningsmannen mycket effektivare än sötvatten. Att dumpa någon i en stillastående sjö, emballerad, är inte bra då gaser bildas och det behövs ordentligt med vikter för att hålla det "paketet" nere. Likhundar har också mycket lättare att känna av dessa gaser i en sjö än ute till havs. Jag skulle skippa emballaget till havs dock.

Usch, jag börjar känna mig morbid.

(Jag försöker enbart gissa mig till vad MJ:s funderingar kring detta eventuellt kan ha gett gm för "tips" )

Feltänk bakom den tankegången:

1. En kropps flytförmåga är högre i saltvatten än sötvatten vilket ger ökat behov av vikter vid dumpning i havsmiljö.

2. En stillastående vattenmassa är alltid bättre framför en turbulent sådan eftersom det minimerar risken för att eventuellt emballage eller viktfästning skall gå sönder/lösas upp.

3. Är det en normal svensk skogssjö med många små inlopp och ett enda utlopp lär botten i mitten av denna sjö vara belagd med flera meter av sediment. Tynger man ner kroppen tillräckligt för att den ska ha sådan sjunkhastighet att den hamnar under bottensedimentet lär vi nog aldrig mer se den.

Enda nackdelen med dumpning i en sjö, såsom jag ser det, är just det faktum att likhundar får ett lättare jobb. Dock kan man med rätt emballering och placering under bottensedimentet förhindra en stor del av de gaserna från att nå vattenytan. Detta i kombination med att biologiska processer i sedimentet konstant tillverkar restprodukter som oftast frigörs i form av gas gör att det blir en aning svårare för likhundar att få upp spåret. Döda djur brukar det också finnas i sjöar som den jag beskrev. Har själv sett kadaver efter både rådjur och älg som fastnat i bottensediment/gyttja efter simtur.
Citera
2010-08-18, 11:01
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Inlägg #3670

Tack för ett tänkvärt, genomtänkt och välskrivet inlägg!
Citera
2010-08-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liiv
Jag håller med dig.

Vem har INTE någon gång pratat och/eller funderat över "det perfekta mordet"..?

Absolut har vi alla funderat över det perfekta mordet, kanske i samband med några drinkar tillsammans med vänner eller att man funderat över det i samband med att man sett en film.

Men, hur många av oss har diskuterat det så djupt så att till och med våra vänner har slutat att umgås med oss. Jo, kvinnan i Jakobsberg var en kvinna där vännerna blev lite oroliga.

Nu menar även Disponenten att h*n bröt kontakten därför att hon alltid föll in i dessa mörka diskussioner vilket skrämde denne.

Anser du att dina vänner också sagt upp bekantskapen med dig för dina diskussioner om morbida mord och hur man döljer lik så är ju det i och för sig ett tecken på att det kanske är vanligare än jag tror.
Senast redigerad av chiliduck 2010-08-18 kl. 11:28.
Citera
2010-08-18, 11:09
Medlem
Citat:

1. En kropps flytförmåga är högre i saltvatten än sötvatten vilket ger ökat behov av vikter vid dumpning i havsmiljö.

2. En stillastående vattenmassa är alltid bättre framför en turbulent sådan eftersom det minimerar risken för att eventuellt emballage eller viktfästning skall gå sönder/lösas upp.

3. Är det en normal svensk skogssjö med många små inlopp och ett enda utlopp lär botten i mitten av denna sjö vara belagd med flera meter av sediment. Tynger man ner kroppen tillräckligt för att den ska ha sådan sjunkhastighet att den hamnar under bottensedimentet lär vi nog aldrig mer se den.

Enda nackdelen med dumpning i en sjö, såsom jag ser det, är just det faktum att likhundar får ett lättare jobb. Dock kan man med rätt emballering och placering under bottensedimentet förhindra en stor del av de gaserna från att nå vattenytan. Detta i kombination med att biologiska processer i sedimentet konstant tillverkar restprodukter som oftast frigörs i form av gas gör att det blir en aning svårare för likhundar att få upp spåret. Döda djur brukar det också finnas i sjöar som den jag beskrev. Har själv sett kadaver efter både rådjur och älg som fastnat i bottensediment/gyttja efter simtur.

Bra info!

OM F har gjort sig av med M i sjön hemmavid (Ålevatten) så borde rimligtvis någon sett honom när han baxat ner henne i båten och kört iväg. OM hon i stället bragds om livet ute på sjön så innebär det att F skulle haft med sig tyngder och dyl. i båten och det borde kanske M reagerat på. Att lyckas gömma kroppen så pass väl att den under alla dessa dagar och med all den verksamhet som är i området både när det gäller polisinsatser och svamp/ bärplockare så tyder det på att F (om det nu är han...) har funderat ett tag och att det då alltså inte skulle vara ett plötsligt infall.
Citera
2010-08-18, 11:12
Medlem
Citat:

Är det på denna nivå som kvinnan också förde sina diskussioner om hur hon skulle göra sig av med lik?

Det är uppenbart att du i varje inlägg har motarbetat den information som du anser inte gynnar kvinnan. Varför inte bidra med sanningen istället för att undanhålla den. Varför inte låta bli att försöka skriva om sanningen om du inte har den riktiga sanningen.

Man tror alltid gott om den man älskar, men det hindrar inte att det finns mycket man inte vet.

Nu kanske detta inte betyder så mycket, men det kan också ha betydelse om hennes försvinnande är mord, dråp, vållande eller till och med självmord.

Antar du inte kan veta, dina avsikter är säkert goda, men på FB kommer varenda detalj att diskuteras, man vet aldrig vad det kan få för betydelse i slutändan.
Citera
2010-08-18, 11:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Herregud, är detta verkligen Flashbacks forum eller har jag gått vilse i cyberrymden och hamnat hos Kyrkans barntimme?

Tror ni att det är en slump att sådana TV-serier som CSI i tre versioner, NCIS, Bones och Criminal Minds är så omåttligt populära?

Merparten av avsnitten i dessa serier handlar om just att ta död på människor och sedan mer eller mindre lyckat försöka göra sig av med offrens kroppar.

Finner ni nöje i att se på sådana tv-serier är ni inte särskilt snövita ni heller om man ska använda ert synsätt och era resonemang.

Att diskutera morbida saker gör en inte per automatik till brottsling eller mentalt störd. Må vara att Leif GW Persson har sina brister men jag tvivlar på att ni skulle stämpla honom med den stämpel ni nu försöker sätta på Marina. Är man sedan bevandrad inom naturvetenskapen, vilket Marina är/var, och intresserad utav kriminalteknologi ser jag inte det oerhörda i att föra sådana diskussioner.
Man behöver inte vara morbid för att man diskuterar morbida saker. Men det finns gränser. Vi vet inte hur mycket och hur ofta hon hade dessa tankar och diskussioner. Vi vet inte om den som beskrev beteendet är extra känslig för att höra dessa tankar eller om det verkligen gick till överdrift hos M.

Men att vilja slå någon med full kraft i ansiktet och också göra det när hon hittar en som går med på det är i alla fall i mina ögon mycket sjukt.

Även om jag tycker att det är mycket sjukt så tror jag ändå att steget därifrån till att skada någon som inte samtycker är ganska långt.
Citera
2010-08-18, 11:24
Medlem
Citat:
Herregud, är detta verkligen Flashbacks forum eller har jag gått vilse i cyberrymden och hamnat hos Kyrkans barntimme?

Tror ni att det är en slump att sådana TV-serier som CSI i tre versioner, NCIS, Bones och Criminal Minds är så omåttligt populära?

Merparten av avsnitten i dessa serier handlar om just att ta död på människor och sedan mer eller mindre lyckat försöka göra sig av med offrens kroppar.

Finner ni nöje i att se på sådana tv-serier är ni inte särskilt snövita ni heller om man ska använda ert synsätt och era resonemang.

Att diskutera morbida saker gör en inte per automatik till brottsling eller mentalt störd. Må vara att Leif GW Persson har sina brister men jag tvivlar på att ni skulle stämpla honom med den stämpel ni nu försöker sätta på Marina. Är man sedan bevandrad inom naturvetenskapen, vilket Marina är/var, och intresserad utav kriminalteknologi ser jag inte det oerhörda i att föra sådana diskussioner.

Jag personligen är inte intresserad av droger eller att smuggla in desamma men jag har ändå diskuterat hur man skulle kunna gå tillväga för att på bästa möjliga vis få in största möjliga mängd i landet. Gör detta mig till en narkotikasmugglare?

Skillnaden mellan dessa båda kvinnor är att hon från Jakobsberg skrev öppet om att mörda folk för att få utlopp för sina känslor eller för att bestraffa dem som hon ansåg stirrade på henne och hon skrev även på Helgon att nu skulle hon mörda sin vän. För mig är det en oerhörd skillnad mellan att diskutera hur man bäst skulle kunna ta livet av någon och att skriva om att man vill mörda folk. Det kanske det inte är i din värld men då ifrågasätter jag starkt din begreppsförmåga.

För mig känns det som att rätt många aktiva i den här tråden gör liknande tankefel som journalisten bakom denna artikeln:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1896309/21-aringen-skrev-om-att-morda-tunnelbaneresenarer

Den gemensamma nämnaren: Mötesplatsen Helgon på nätet.

Är verkligen den gemensamma nämnaren att personerna finns på Helgon eller är sajten ifråga snarare ett av många sätt att få verbalt utlopp för tankar och fantasier? Den gemensamma nämnaren är väl snarare att alla dessa individer lider av någon form av störning och om inte Helgon hade funnits skulle de väl ändå ha genomfört sina brott förr eller senare. Eller är det journalistens, och även er, mening att om inte Helgon hade funnits skulle dessa individer ha varit mönstermedborgare?

Syftet med trådar som denna är inte att fabulera ihop saker eller smutskasta BO/GM utan snarare att försöka pussla ihop ledtrådar och tips som kommer in från allmänheten. Det finns några få som verkligen hänger sig åt att göra detta, cred till er, men merparten tycks snarare vara mer intresserade utav att vräka ur sig saker som de inte ens har uppfattat rätt och sedan förvridit till att bli något helt annat. Det är i och för sig inte särskilt konstigt med tanke på att merparten av de aktiva på FB är ensamma lågutbildade män som inte har kommit någonstans i karriärväg och som spenderar merparten av sin fritid med att göra inlägg i diverse trådar här på forumet, allt som oftast inlägg som på ett eller annat vis får en att tänka på SD.

Gör er själva och tråden en stor tjänst och fråga er om det som ni är på väg att skriva verkligen är baserat på fakta eller om det snarare är något absurt som ni själva har kokat ihop för att få göra ännu ett häftigt inlägg. Är det frågan om det senare kan ni lika gärna avstå eller springa iväg till någon mer passande tråd för att göra fantasifulla inlägg i.

Marina är inte och har inte varit någon mörk satansdyrkande människa som har sprungit runt och planerat massmord eller att mörda specifika individer. Ja hon har intresse för det ockulta och spenderar en hel del tid på att besöka antikvariat för att köpa gamla böcker i ämnet ifråga.
Hon har dessutom ett intresse för växters helande och läkande egenskaper. Att göra egen fotkräm måste vara oerhört morbid.

Hon är definitivt ingen självspillare.

Att plocka lösryckta citat ur sina rätta kontexter och få det till en teori säger mer om personen bakom teorin än personen citaten hänvisar till.

Haha, snacka om att jag slog huvudet på spiken, det kommer självklart visa sig vad som ligger närmast sanningen. Dock så har du redan straffat ut dig själv genom att bortse från information som kan ha betydelse. Detta tyder på att du är partisk och detta leder sällan fram till bra diskussioner för att hitta en sanning, tvärtom.

Alla som har närstående som begått självmord säger exakt samma sak. Och alla blir de lika förvånade när sanningen kommer fram.

Tror ingen här vill gotta sig i information, bara du som försöker göra gällande att alla som är kritiska och försöker hitta en sanning är lågutbildade män som inte har ett liv. Tror du skulle bli mycket förvånad om du visste vilka som döljer sig bakom en del nick här.
Citera
2010-08-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chiliduck
Haha, snacka om att jag slog huvudet på spiken, det kommer självklart visa sig vad som ligger närmast sanningen. Dock så har du redan straffat ut dig själv genom att bortse från information som kan ha betydelse. Detta tyder på att du är partisk och detta leder sällan fram till bra diskussioner för att hitta en sanning, tvärtom.

Alla som har närstående som begått självmord säger exakt samma sak. Och alla blir de lika förvånade när sanningen kommer fram.

Tror ingen här vill gotta sig i information, bara du som försöker göra gällande att alla som är kritiska och försöker hitta en sanning är lågutbildade män som inte har ett liv. Tror du skulle bli mycket förvånad om du visste vilka som döljer sig bakom en del nick här.
Citera
2010-08-18, 11:27
Medlem
Liivs avatar
Citat:
Absolut har vi alla funderat över det perfekta mordet, kanske i samband med några drinkar tillsammans med vänner eller att man funderat över det i samband med att man sett en film.

Men, hur många av oss har diskuterat det så djupt så att till och med våra vänner har slutat att umgås med oss. Jo, kvinnan i Jakobsberg var en kvinna där vännerna blev lite oroliga.

Nu menar även Disponenten att han bröt kontakten därför att hon alltid föll in i dessa mörka diskussioner vilket skrämde denne.

Anser du att dina vänner också sagt upp bekantskapen med dig för dina diskussioner om morbida mord och hur man döljer lik så är ju det i och för sig ett tecken på att det kanske är vanligare än jag tror.

Jag kan ju inte påstå att mina diskussioner om mord är något som sker allt för ofta. Och vad jag vet är det ingen av mina vänner som tagit avstånd pga det, men säkerligen pga andra saker.

Dock är människor olika och intresserar sig för olika saker. Vissa vill inte alls diskutera mord utan tycker att det är energikrävande och att de börjar må dåligt av det medans andra kan tycka det är intressant.

Jag tror inte att M hade en överdriven passion för "morbida mord", det är inte bilden jag har fått av henne åtminstone.
Citera
2010-08-18, 11:35
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Det är uppenbart att du i varje inlägg har motarbetat den information som du anser inte gynnar kvinnan. Varför inte bidra med sanningen istället för att undanhålla den. Varför inte låta bli att försöka skriva om sanningen om du inte har den riktiga sanningen.

Är det inte så att alla, som känner en person, har sin bit av sanningen om den personen? Jag tycker att det är viktigt att alla, som känner MJ, redovisar den bild av henne som de har av henne och att de inte "tystas ner". Varje pusselbit, oavsett om den kommer från personer som främst (eller kanske enbart) har lärt känna MJ:s positiva, glada, familjekära sida, eller från dem som också har sett andra sidor hos henne, eller kanske upplevt hur hon har förändrats, är lika viktig.

"Den riktiga sanningen" har ingen, eftersom ingen känner en annan människa till hundra procent. Men alla som känner en person har en bit av sanningen - och tillsammans kan dessa bitar ge en helhetsbild. Då duger det inte att anklaga någon för att "undanhålla sanningen" bara därför att den "sanning" vederbörande presenterar inte överensstämmer med den "sanning" man själv anser sig ha. I synnerhet om man själv -som i mitt fall - inte känner MJ över huvud taget, utan bara försöker pussla ihop ett tänkbart scenario, bland annat med hjälp av de beskrivningar av hennes person som enbart de som känner henne kan bidra till.
Senast redigerad av Pethrus 2010-08-18 kl. 11:45.
Citera
2010-08-18, 11:37
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Hon har dessutom ett intresse för växters helande och läkande egenskaper. Att göra egen fotkräm måste vara oerhört morbid.

Nu rycker jag ett citat ur sitt sammanhang ändå. Det går bara inte att låta bli

Jag får inte det hela att gå ihop: intresse för växters helande och läkande egenskaper. Om hon var insatt i detta kan inte den uråldriga cannabisplantans egenskaper ha undgått henne.
Tidigare har det skrivits att MJ hatade droger och aldrig skulle ha tillåtit odling etc.
Var det bara legala (i Sverige) växters helande hon var intresserad av? Och varför var hon så anti FS helande växt? Om hon var såpass påläst/insatt om växter så borde hon kanske inte brytt sig. Är man mindre beläst inom området är man troligtvis mer anti.

Ju mer jag hör, desto mer konfunderad blir jag. Ekvationen stämmer inte.
Senast redigerad av rubbergirl 2010-08-18 kl. 11:44.
Citera
2010-08-18, 11:41
Bannlyst
Citat:

Jag tänker inte ifrågasätta dina synpunkter, du kan absolut ha rätt. Som jag skrev i mitt inlägg var jag bara intresserad av att försöka förstå hur MJ:s tankegångar kring detta var. Då Disponenten skrev att detta med att sänka en kropp var ett av hennes mest "lyckade modus" kanske någon annan också tyckte det var ett "bra" sätt att göra sig av med en kropp. Det är möjligt att jag tolkade orden fel, men för mig är ett djupt, strömmande vatten, långt utifrån land, havet. Men hon kan säkert ha pratat om sjöar också, vad som i praktiken är bäst var inte syftet med mitt inlägg även om det ser ut så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in