Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Då MJ hade funderingar på vikter, djupt strömmande vatten mm, tror jag hon visste att saltvatten är bättre än sötvatten. Jag läste någon gång att saltvatten tar bort eventuella dna från gärningsmannen mycket effektivare än sötvatten. Att dumpa någon i en stillastående sjö, emballerad, är inte bra då gaser bildas och det behövs ordentligt med vikter för att hålla det "paketet" nere. Likhundar har också mycket lättare att känna av dessa gaser i en sjö än ute till havs. Jag skulle skippa emballaget till havs dock.
Usch, jag börjar känna mig morbid.
(Jag försöker enbart gissa mig till vad MJ:s funderingar kring detta eventuellt kan ha gett gm för "tips" )
Usch, jag börjar känna mig morbid.
(Jag försöker enbart gissa mig till vad MJ:s funderingar kring detta eventuellt kan ha gett gm för "tips" )
Feltänk bakom den tankegången:
1. En kropps flytförmåga är högre i saltvatten än sötvatten vilket ger ökat behov av vikter vid dumpning i havsmiljö.
2. En stillastående vattenmassa är alltid bättre framför en turbulent sådan eftersom det minimerar risken för att eventuellt emballage eller viktfästning skall gå sönder/lösas upp.
3. Är det en normal svensk skogssjö med många små inlopp och ett enda utlopp lär botten i mitten av denna sjö vara belagd med flera meter av sediment. Tynger man ner kroppen tillräckligt för att den ska ha sådan sjunkhastighet att den hamnar under bottensedimentet lär vi nog aldrig mer se den.
Enda nackdelen med dumpning i en sjö, såsom jag ser det, är just det faktum att likhundar får ett lättare jobb. Dock kan man med rätt emballering och placering under bottensedimentet förhindra en stor del av de gaserna från att nå vattenytan. Detta i kombination med att biologiska processer i sedimentet konstant tillverkar restprodukter som oftast frigörs i form av gas gör att det blir en aning svårare för likhundar att få upp spåret. Döda djur brukar det också finnas i sjöar som den jag beskrev. Har själv sett kadaver efter både rådjur och älg som fastnat i bottensediment/gyttja efter simtur.