När det stod i tidningen att ytterligare ett par brott begåtts i familjekretsen så finns det inget som säger att det har just med mamman eller barnet att göra. Kan ju ha varit i yngre år och så...
Och där det stått att socialtjänsten kände till familjen så vet vi inte heller vad som ligger bakom det. Skulle dock vara intressant att veta.
Och visst förstår jag att man vill analysera och spekulera i det som hänt, men ingen analys blir rättvis om man inte analyserar på olika håll från olika vinklar. För mig känns det som att styvpappan torde vara skyldig i och med att han ändå erkänt misshandel.
Att det givet inte skulle vara första gången kan man heller inte anta. Visst kan det ha hänt tidigare, men det kan ju också vara så att detta var första gången och att det slog slint, att han inte kunde sluta, vad vet jag. Eller så misshandlade han "bara" poljen "lite" och inte insåg hur stor skadan blev. Det är ju verkligen inte okej att slå ett bar, det är inte så jag menar, jag bara menar att det inte är så självklart att han blivit misshandlad flera gånger tidigare under lång tid bara för att det som hände hände.
Och de antagandena om att styvpappan ska ha varit orsak till de 2 besöken på akuten är inte heller något vi vet. Det som har framkommit är att 1 av tillfällena var på dagis och det 2a var när inte styvpappan var hemma. Detta är inte heller något vi kan veta, men det är vad som sagt här i alla fall.
(I så fall är både jag och min mamma barnmisshandlare också, om man skulle vara det bara för att ett barn behöver åka till akuten. Jag drog min lillasysters arm ur led när hon trillade och jag skulle rädda henne från fågelbajshögarna på marken. Hon trillade och jag som höll henne i handen drog för att hjälpa henne och plopp sa det så gick armen ur led. Nästa gång var när lillsyrran skulle hänga i mammas armar och bli runtsnurrad som barn älskar, men plopp sa det. Tror att vi sammanlagt var på akuten 3-4 gånger med hennes arm när den hade ploppat ut och detta trots att vi var försiktiga med hennes armar sen. Så nej, bara för att ett bar blir misshandlat till döds betyder inte det att alla sjukbesök ska vara pga misshandel.)
Och att anta att mamman självklart ska ha känt till detta är ju inte heller så självklart som vissa vill få det att framstå som. Hur många barn blir inte utsatta för övergrepp av en förälder/styvförälder/släkting (eller vad det nu kan vara) utan att någon anar något alls. Det kan gå lång tid innan det märks förändringar i ett barns beteende.
Och om jag inte miss minns mig helt så har mamman och styvpappan inte bott ihop så där överdrivet länge. (Har för mig att jag läst något om det i tråden men orkar verkligen inte läsa igenom alla sidorna för att se om det stämmer eller ej

) Men i alla fall, om de nu inte bott ihop så länge så är det ju inte heller troligt att det ska ha kunnat hända så där vansinnigt många gånger om det nu skulle ha skett tidigare.
Och om som vissa antyder att mamman borde vetat och skyddat sitt barn då kan man egentligen säga att alla föräldrar vars barn som någonsin råkar ut för något bär skulden och ingen förälder hade någonsin kunnat vara ensam med sitt barn. För om man inte kan lita på sin partner vad är det då som säger att partnern kan lita på en? Och dagispersonal? Och kanske är det så att föräldrarna till varje förövare är de som bär skulden för både deras barns övergrepp samt alla offer och alla i deras omgivning. Blir en väldigt lång skuldstege om man ska börja så.
Tycker som sagt mest att anklagelserna mot mamman är lite väl hårda. Inget talar än så länge på att hon ska ha vetat om, att det ska ha varit en långvarit misshandel som hon borde känt till, eller att det finns något som skulle göra att hon skulle misstänka det.
Jag tycker att såväl mamman som pappan och deras släkt förtjänar lite mer respekt än de ges. Och även gärningsmannens familj, för även de är illa drabbade av detta. Och alla varma tankar till den stackars lilla pojken
Att gärningsmannen är skyldig känns det som sagt inte som att det finns några tvivel om eftersom han erkänt. Nu får man bara väta och se vad som händer framöver