2010-08-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanduvissla
Jag ursäktar absolut inte, men jag är rätt införstådd i hur det brukar kunna se ut med kvinnovåld och barnmisshandel, allt ifrån en blixt från klar himmel till lång upptrappning under år innan första slaget ens kommer så newsflash på dig själv. Förekommer i väldigt många olika former och det är bara naivt av dig att tro att det bara ser ut på ett sätt.
Jag säger inte att det bara ser ut på ett sätt. Men jag säger att mönstren är likadana hela tiden.

Och ett förnekande och ursäktande finns i princip alltid där i någon form. Du förnekar bevisligen det allra mest sannolika.
Citera
2010-08-13, 19:55
Medlem
plitfan: Men snälla lilla du, vad är det jag förnekar?! Jag ser ingen som hest orsak till att jag skulle ha något att förneka. Det jag påpekar är onekligen bara att folk inte ska vara så enkelspåriga utan att se på saker från olika vinklar eftersom vi inte säkert vet vad som skett.

Och ja, det finns ju alltid en större grupp av hur det brukarvara, men det är onekligen inte alltid så och det är enbart det jag försöker få fram, men du verkar mest vara ute efter att försöka kasta skit och provocera och det kan du få fortsätta med. Jag tänker inte lägga ner mer energi på det. Om du är intresserad av att förstå vad jag säger så öppna ögonen och sinnena och läs.

Jag har aldrig sagt att mamman inte har något med det att göra, men än så länge finns det inget som talar för det , och eftersom alla eller de flesta slänger skit på henne tycker jag att någon kanske ska vara lite opartis och tittar i ett bredare perspektiv.
Och den erfarenheten jag bär med mig att det finns allt från det svarta till det vita och alla gråzoner där emellan. Du verkar ha missat gråzonerna.

Trevlig kväll
Citera
2010-08-13, 20:40
Medlem
cochrans avatar

Om de tidigare brotten i "familjekretsen" inte har något att göra med styvsonen och/eller sambon, så är det något han gjort mot sina föräldrar och/eller bror. Sanningen vet givetvis de närmaste.

Det jag reagerar på i ditt inlägg är att han skulle ha misshandlat pojken lite utan att inse hur stor skadan kunde bli. Du skrev en del av orden inom citationstecken, men ingen normal vuxen man skulle kunna försvara sitt handlande på detta sätt.

Förklaringen skulle kunna vara, att han led/lider av någon psykisk sjukdom.
Citera
2010-08-13, 21:17
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du tänker zumaz och är beredd att hålla med dig till viss del. Men tyvärr är inte världen svart eller vit och vi vet inte omständigheterna kring det mamman sa där hon försvarade styvpappan. Har för mig att det var i ett ganska tidigt skede. Vet man att hon fått uppgifterna från polisen eller har någon reporter bara slängt det i ansiktet på henne?!
Och de flesta vet att människor kan bete sig allt annat än förnuftigt när de befinner sig i chock. Framför allt för mig som arbetat inom psykiatrin så är det inte så himla chockande som det verkar för de flesta här.
Det sista hon såg var hennes fina lilla pojke. Sen har blåmärkena och alla synliga tecken kommit efterhand som sen visat på misshandels. En mamma i chok som inte sett ett märke på sitt barn har fullt naturligt svårt att ta till sig det.
Och sen har styvpappan sagt att han gjort HLR, så när polisen tar in honom på förhör så försöker hon väl med all logik tro att det bara handlar om det hennes käreste sagt.
Och nej, det kanske inte var så genomtänkt att gå ut i tidningen och försvara honom, men det skulle också kunna vara ett tecken på hur mamman mår. Och senare har man inte hört något med om at hon fortsatt backa upp honom, så troligen gör hon inte det.
Men att en människa i chock beter sig orationellt är inte så konstigt.

Jag är rätt övertygad om att de flesta med barn skulle ha väldigt svårt att tro att deras partner skulle slå ihjäl deras barn. Jag skulle aldrig någonsin kunna föreställa mig att mitt ex skulle göra det. Jag hade absolut aldrig kunnat tro att min syster skulle slå sina barn. Jag tror att det är svårt att ta till sig något sånt och ännu mer när man är traumatiserad och kanske lever i förnekelse.

Och nej, kanske inte från e klarblå himmel, men det skulle inte varit första gången det hänt. Och om det nu förekommit vid några tillfällen tidigare så kanske det varit när styvpappan varit själv med barnet, och det enda mamman sett är en kärleksfull relation mellan hennes son och styvpappan. Är som sagt inte helt ovanligt att övergrepp förekommer utan att den andra föräldern inte har en susning om det. Kan ta lång lång tid innan det ens finns en antydan till att något är fel.

Och vi vet inte heller vad det är för brott han misstänkts för innan eller om mamman ens vetat om det

Och det är alltid lätt att döma när man inte varit i situationen själv. Inte samma scenario, men kommer inte p något annat nu. Men hur många säger inte att de aldrig skulle förlåta en otrogen partner, eller ett slag från sin partner. Även alla de kvinnorna som blir misshandlade har tidigare tillhört dem som sagt att de aldrig skulle stanna.
Och jag förstår att det är en helt annan sak med sina barn, jag bara menar att saker och ting ofta är svarta eller vita innan man tänker på all gråa zoner

plitfan: Jag ursäktar absolut inte, men jag är rätt införstådd i hur det brukar kunna se ut med kvinnovåld och barnmisshandel, allt ifrån en blixt från klar himmel till lång upptrappning under år innan första slaget ens kommer så newsflash på dig själv. Förekommer i väldigt många olika former och det är bara naivt av dig att tro att det bara ser ut på ett sätt.

Och om det nu bara är så att de bott ihop ett par månader eller ett halvår så kan det omöjligt ha hänt under så speciellt lång tid för om man nu som du gör ska generalisera och säga att det bara är på ett sätt så är det ju onekligen så att det vanligaste är att det dröjer rätt länge innan det fysiska våldet kommer, vilket det inte verkar ha gjort här.

Klockrent. Igen!
Citera
2010-08-13, 23:21
Medlem
zumazs avatar
Citat:
vi vet inte omständigheterna kring det mamman sa där hon försvarade styvpappan

Vi vet inte ALLA omständigheter, men tillräckligt många för att fördöma hennes försvarande. Hon visste att sonen var död och att han dött i närvaro av sin styvfar. Hon visst garanterat att styvpappan var häktad och misstänkt för Theos död samt rättsläkarens uppfattning. Det omotiverade, malplacerade försvaret av styvpappan var inte bara i media utan basunerades ut av mamma Zanna på diverse internetforum samt på facebook.

Visst, chockaspekten är viktig, hade hon gått in i en psykos av något slag så hade hennes beteende varit ursäktat. Jag tycker dock att de uttalanden man har kunnat läsa har verkade ganska adekvata i övrigt så jag tycker inte det verkar som att hon var psykotisk vid tiden för dessa uttalanden. Det viktigaste hade förstås varit att höra vad hon säger nu när lite tid förflutit och hon säkert är bättre införstådd med vad som hänt. Försvarar hon fortfarande styvpappan? Någon som vet?

I övrigt delar jag din syn på svart-vitt-gråskaletänkandet. Jag hävdar dock att allvarlighetsgraden i denna gärning och det mått av våld som krävs för att ha ihjäl en tvååring är såpass grovt att det blir missvisande att i allt för stor utsträckning sätta dessa skeenden i sådana perspektiv för att försvara henne. För även i bästa fall så tror jag det finns flera händelser och företeelser som indikerat att styvpappan inte var bra för Theo. I sämsta fall har det varit helt klart och tydligt att Theo blev misshandlad gång på gång och hans liv var i uppenbar fara, utan att mamman gjorde nått.
Citera
2010-08-13, 23:54
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Klockrent. Igen!

Jag tycker inte att inlägget är att anse som "klockrent".

En liten repris kanske:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.2065840/styvpappa-misstanks-for-mord-pa-tvaaring

Citat:
När tvååringen kom till Universitetssjukhuset i Linköping dödförklarades han. I samma stund kopplades polisen in.
- En del skador på pojken var märkliga, säger Tony Georgson, presstalesman vid Linköpingspolisen.

[QUOTE]- Han är världens snällaste, säger barnets mamma om den misstänkte
- Jag tror inte på vad polisen säger. Det står överallt att han (sonen) var blåslagen men han var inte det. Jag höll i honom när de precis hade dödförklarat honom. Då borde jag ha sett något, säger hon.[/quote]

Mamman trodde således mer på sin sambo än på polisen.

Jag har dessutom inte hittat någon tidningsartikel om att det skulle handlat om HLR, "som gått fel".

Var kan man hitta den informationen?
Senast redigerad av cochran 2010-08-14 kl. 00:06.
Citera
2010-08-14, 04:59
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran

En liten repris kanske:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.2065840/styvpappa-misstanks-for-mord-pa-tvaaring

Jag har dessutom inte hittat någon tidningsartikel om att det skulle handlat om HLR, "som gått fel".

Jag har nämnt tidigare att i pappers-Expressen (lördag 17 juli 2007), i en artikel om att styvpappan blivit häktad, så säger mamman till den döde pojken följande:

Citat:
Mannens sambo, och den döde pojkens mamma, fortsätter att ge sitt stöd till styvpappan.

- Jag tror inte han gjort det här tills motsatsen är bevisad, säger hon till Expressen.

Hon tror att pappan kan ha försökt återuppliva sonen:

- Jag kommer inte ihåg vad han sa, men jag vet att han försökt få liv i XX, säger hon.
Citera
2010-08-14, 06:13
Medlem
Citat:
plitfan: Men snälla lilla du, vad är det jag förnekar?! Jag ser ingen som hest orsak till att jag skulle ha något att förneka. Det jag påpekar är onekligen bara att folk inte ska vara så enkelspåriga utan att se på saker från olika vinklar eftersom vi inte säkert vet vad som skett.
...just det här är ett enkelspårigt och svartvitt resonemang enligt mig. Trots allt som talar för att styvpappan under en längre tid misshandlat pojken och sedemera råkat slå ihjäl honom, så fortsätter du prata om att vi inte ska glömma att det kan finnas en möjlighet att det kan ha gått till på ett helt annat sätt.

Om mamman själv har burit in det döda barnet utan att hon noterat några synliga skador av det allvarligare slaget (enligt hennes egen uppgift) så är det lite spiken i kistan för hennes oskuld. Bevisligen så blundar hon för verkligheten i någon utsträckning. Att hon sedan skriver saker på sin blogg om hur de ska hålla ihop och hur oskyldig hon vet att han är, gör saken bara ännu värre.

Citat:
- Jag tror inte han gjort det här tills motsatsen är bevisad, säger hon till Expressen.
Jaså? Så hon följer alltså den ytterst trubbiga moralkompassen som vi kallar för tingsrätt, när hon ska bestämma sig om vad som hänt och inte? Förstår hon inte att hon kommer bokstavligt talat att grillas i rätten av åklagaren, om vad som hänt i familjen under de senaste månaderna? Hur tror hon att rätten ska kunna få fram mer om vad som hänt än vad hon själv redan vet? Bortförklaringar och självförnekelse.

Jag hoppas att åklagaren vågar vara könsneutral och åtala mamman på något sätt också, för det är fan inte okej att missa allt som den här mamman har verkat missa. Skulle det visa sig vara på ett helt annat sätt så lovar jag att erkänna att jag hade fel (vad det nu ska ge på ett högst spekulativt diskussionsforum på internet).
Senast redigerad av plitfan 2010-08-14 kl. 06:18.
Citera
2010-08-14, 09:03
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plitfan
...just det här är ett enkelspårigt och svartvitt resonemang enligt mig. Trots allt som talar för att styvpappan under en längre tid misshandlat pojken och sedemera råkat slå ihjäl honom, så fortsätter du prata om att vi inte ska glömma att det kan finnas en möjlighet att det kan ha gått till på ett helt annat sätt.

Om mamman själv har burit in det döda barnet utan att hon noterat några synliga skador av det allvarligare slaget (enligt hennes egen uppgift) så är det lite spiken i kistan för hennes oskuld. Bevisligen så blundar hon för verkligheten i någon utsträckning. Att hon sedan skriver saker på sin blogg om hur de ska hålla ihop och hur oskyldig hon vet att han är, gör saken bara ännu värre.

Jaså? Så hon följer alltså den ytterst trubbiga moralkompassen som vi kallar för tingsrätt, när hon ska bestämma sig om vad som hänt och inte? Förstår hon inte att hon kommer bokstavligt talat att grillas i rätten av åklagaren, om vad som hänt i familjen under de senaste månaderna? Hur tror hon att rätten ska kunna få fram mer om vad som hänt än vad hon själv redan vet? Bortförklaringar och självförnekelse.

Jag hoppas att åklagaren vågar vara könsneutral och åtala mamman på något sätt också, för det är fan inte okej att missa allt som den här mamman har verkat missa. Skulle det visa sig vara på ett helt annat sätt så lovar jag att erkänna att jag hade fel (vad det nu ska ge på ett högst spekulativt diskussionsforum på internet).

Den här mamman har velat leka familjeliv och därför valt att blunda för allt som kan tänkas störa den bilden.
Hon ger en person hon inte kan känna så väl rollen av far till sonen. Uttrycker sej "vår son" om pojken till styvfadern. Trots att pojken faktiskt har en far..om än frånvarande.
Att vilja så mycket räcker inte.
Att läsa hennes blogg och se de krampaktiga försäkringarna om hur LYCKLIG hon är och hur bra pappa styfadern är känns väldigt patetiskt.
Vem måste hon övertyga om det? Den biologiska fadern? Som hon upplevde svek henne och sonen?
Citera
2010-08-14, 10:02
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran

En liten repris kanske:

Informationen finns här i tråden, från mamman (om nu det stämmer att det är mamman).

Under våren hade mamman uppsökt sjukvård för pojken vid två tillfällen, en gång för att han hade brutit armen och en gång för att han hade ont "under revbenen)". Det spekulerades en del kring detta i tråden och mamman förklarade att "ont under revbenen" berodde på magproblem som de fick mediciner för och armbrottet skedde när stvpappa inte var närvarande.

Hennes uppfattning om vad somhände dagen då pojken dog var att pojken insjuknat akut pga bakterier i magen, och att styvpappa gjorde upplivningsförsök men på felaktigt sätt. När hon själv såg pojken efter att han var konstaterad död såg hon inga märken.
Det har förklarats av några i tråden att sådana märken kan ta lite tid innan de syns, så det i sig är inget konstigt.

Detta var innan styvpappa erkänt sig skyldig.
Jag har inte sett henne fortsätta försvara honom, artikeln efter häktningsförhandlingen visar att hon inte minns vad han sagt (jag uppfattar det som att hon inte förstått vad som sagts under förhandlingen)...därefter har det varit tyst från henne (om jag inte missat något)
Citera
2010-08-14, 11:17
Medlem
Efter ett dödsfall kan människan reagera på många olika vis. En bekant som arbetat som läkare på neurokirurgen i Lund har berättat om reaktioner från anhöriga. Attacker - båda fysiska och verbala, skrattande, likgiltiga, handlingsförlamade, överaktiva och naturligtvis med tårar och förtvivlan.
Därför bör vi inte döma efter mammans första reaktion. - Chock kallas det och alla reagerar vi olika, se ovan.
Efter detta har hon inte uttalat sitt stöd för mördaren.

Hon har mist sin lille son - hon är ett offer.

Och vi som skriver här är alla rörande överens om att det som hände Theo är oförlåtligt och en stor, stor tragedi. Men jag och några till kan se att det är mamman som är den närmast sörjande.

Sov gott lilla änglabarn
Citera
2010-08-14, 11:24
Medlem
cochran: Jag menar självklart inte på något sätt att det styvfadern gjort är rätt eller att det kan ursäktas på något sätt. Jag menar bara att han kanske inte trodde att det han gjorde skulle leda till pojkens död.
Jag tycker att det är vedervärdigt vidrigt att ens tänka tanken på att lyfta sin hand bot ett barn, så om du uppfattat det som att jag försöker ursäkta eller tona ner det han gjort så har du missförstått mig, för så menar jag absolut inte.

zumaz: Enligt min erfarenhet behöver man inte vara psykotisk för att ens beteende i chock och förnekelse ska behöva vara högst märkliga. Och om det är så att mamman fortfarande inte tror på att styvfadern gjort det så skulle jag tycka det var helt bissart och nu är det en annan sak. Men sådär precis efter så inte lika solklart. Jag tror inte att jag skulle gjort som henne, jag hoppas i alla fall till gudarna att jag inte skulle gjort det. Och jag försvarar inte henne. Jag menar bara att vi inte vet hennes omstädigheter.
Och när det gäller styvpappan så anser jag som sagt att det är vidrigt det han gjort, minst sagt. Och jag hoppas att mamman inte sett tecken på att något skulle hänt tidigare, för då bär även hon del av ansvaret. Jag menar bara att vi inte vet. Men kanske får man klarhet även i detta efter alla utredningar har gjorts?!

plitfan: Kanske är det mycket son talar för att han under en längre tid misshandlat pojken, i så fall har jag missat att läsa det. Vad är det för saker?
Det jag kommer på just nu så är det att han misstänkts för brott i familjekretsen tidigare eller? Något annat som vi vet? Kan ju som sagt ha missat något, vad vet jag.
Att mamman inte sett något kan faktiskt vara troligt utifrån att det kan ta ett tag innan blåmärken och skador syns. Pojken förklarades dödförklarades på sjukhuset och jag vet inte när/hur lång tid det tar innan blåmärkena kommer.
Jag säger inte heller att det är omöjligt att mamman har vetat eller att hon deltagit, vad vet jag. Och jag säger inte att jag skulle bli otroligt chockad om det framkommit att hon sett något tecken på det. Jag säger bara att det inte nödvändigtvis behöver vara så.
Det är väl det som gör diskussioner givande att diskutera från olika perspektiv, det är i alla fall min uppfattning.

Och vill återigen säga att jag inte på något sätt försvarar eller försöker ursäkta det styvpappan gjort. Det är fruktansvärt och jag hoppas han får livstid i fängelse. Om mamman på något sätt varit delaktig eller känt till hoppas jag att hon blir straffad där efter också.

Och for the record så känner jag ingen av de inblandade så detta är inte någon nära vän eller anhörig som går in här och försvarar. Jag är bara en som även jag berörts av det hemska som hänt skackars pojken.
Senast redigerad av kanduvissla 2010-08-14 kl. 11:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in