2010-07-19, 10:42
Medlem
L.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Tror du att polis, åklagare, häktningdomstol m fl använde brottrubricering MORD för att tidningarna skulle få sälja lösnummer?
Att modern inte tror på polisen är ju skrämmande..men att andra som inte borde vara i samma chockfas och beroendeställning till GM som modern inte heller litar på polis och rättsväsende är ännu mer skrämmande.
Och ja, man vet vad GM medgett. Han har medgett våld. Enligt honom "våld av normalgraden". Han anser det alltså normalt med någon slags våld mot en tvååring.
Att åklagaren använder meningen "synnerligen grovt våld" är väl heller inget vi bör tro på då? Det sades väl bara för att tidningarna skulle få sälja lösnummer det med?

Bara att hålla med dig här. Vad Seavers advokat betecknar som "normal våld" är något som han borde utveckla. Han lär ha missat att barnaga är totalförbjudet i Sverige sedan 1979. Det var för 31 år sen då Seavers inte ens var född. Finns det något som ligger under aga och som kan betecknas som normal våld? Begreppen normal och våld passar inte ihop i min värld. Allt bruk av våld ska straffas om det inte sker i en nödvärnssituation, men jag kan inte tänka mig att Seavers befann sig i en nödvärnssituation gentemot Zannas pojk.
Synnerligen grov våld är det vad åklagaren har kallat det med facit (obduktionsrapport) i handen. Det låter skrämmande.
Nej, jag tror inte att kvällstidningarna har överdrivit. Den som använder sig av synnerligen grov våld mot ett försvarslöst 2-årigt barn ska straffas hårdast möjligt efter det vad våra milda svenska lagar ger för utrymme.
Citera
2010-07-19, 10:45
Bannlyst
Citat:
Tror du att polis, åklagare, häktningdomstol m fl använde brottrubricering MORD för att tidningarna skulle få sälja lösnummer?
Att modern inte tror på polisen är ju skrämmande..men att andra som inte borde vara i samma chockfas och beroendeställning till GM som modern inte heller litar på polis och rättsväsende är ännu mer skrämmande.
Och ja, man vet vad GM medgett. Han har medgett våld. Enligt honom "våld av normalgraden". Han anser det alltså normalt med någon slags våld mot en tvååring.
Att åklagaren använder meningen "synnerligen grovt våld" är väl heller inget vi bör tro på då? Det sades väl bara för att tidningarna skulle få sälja lösnummer det med?

Normalgraden är ju bara en gradering, den som finns mellan ringa misshandel och grov misshandel. Det betyder inte att det är normalt att utföra den utan att misshandeln är av normalgraden.
Citera
2010-07-19, 11:34
Medlem
L.Kollbergs avatar
Ok. Då snackar alltså Seavers och hans advokat om "normal", åklagaren om "synnerligen grov" misshandel. Då hamnar de kanske på "grov" och "vållande" på slutet och då kan de gifta sig.
Citera
2010-07-19, 14:34
Medlem
YngveFrejs avatar
http://www.expressen.se/Nyheter/1.2065840/styvpappa-misstanks-for-mord-pa-tvaaring

#Barnets mamma är förtvivlad. Hennes son har avlidit och nu misstänks hennes kärlek för att ha dödat honom.
- Jag tror inte på vad polisen säger. Det står överallt att han (sonen) var blåslagen men han var inte det. Jag höll i honom när de precis hade dödförklarat honom. Då borde jag ha sett något, säger hon.#

Hon missade att blåmärken visar sig timmar efter slag mot kroppen.
Citera
2010-07-19, 14:42
Medlem
Anemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
Bara att hålla med dig här. Vad Seavers advokat betecknar som "normal våld" är något som han borde utveckla. Han lär ha missat att barnaga är totalförbjudet i Sverige sedan 1979. Det var för 31 år sen då Seavers inte ens var född. Finns det något som ligger under aga och som kan betecknas som normal våld? Begreppen normal och våld passar inte ihop i min värld. .

I synnerhet inte när det riktas mot en liten knyting som nästan var en baby!
Citera
2010-07-19, 14:44
Medlem
L.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YngveFrej
http://www.expressen.se/Nyheter/1.2065840/styvpappa-misstanks-for-mord-pa-tvaaring

#Barnets mamma är förtvivlad. Hennes son har avlidit och nu misstänks hennes kärlek för att ha dödat honom.
- Jag tror inte på vad polisen säger. Det står överallt att han (sonen) var blåslagen men han var inte det. Jag höll i honom när de precis hade dödförklarat honom. Då borde jag ha sett något, säger hon.#

Hon missade att blåmärken visar sig timmar efter slag mot kroppen.

Exakt. Och var överallt stod att Theo var blåslagen?
Citera
2010-07-19, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gazton
Vad jag förstått så har "GM" gjort vissa medgivanden- men vet man vad han medgett?
Hoppas jag inte missat om det står i tråden. Tidningarna var ju väldigt snabba med att
beteckna det som mord- men vad gör de inte för att sälja lösnummer..

Stackars mamma- och barn, förstås.

En del har gått ganska hårt åt tjejen ser jag. Det verkar ju som hon kan ha hamnat ur
askan i elden- eftersom hon skrivit att hon lämnade den biologiska pappan för att
klara livet. Vill bara påpeka att vi ju här i Sverige under en ganska lång tid ömmat för
att även "stackars" pedofiler och mördare ska ha rätt till sina barn som föräldrar.
Det finns ju gott om exempel där pappan slagit ihjäl mamman och sedan fått vårdnaden
om deras gemensamma barn...vad jag vill ha sagt är: den här tjejen är ganska ung- under
största delen av hennes vuxna liv har vi haft rena hjärntvätten om "rätten " för mindre
lämpliga föräldrar att få fortsätta vara det- inte så konstigt om omdömet till slut raderas..

Vad vet man egentligen något om den biologiska pappan här?

Han verkar ha varit väldigt snabb med att kontakta pressen då hans son dog-det tycker jag
väl inte låter riktigt sunt heller? Eller var det någon som hyste agg mot Zanna som påkallade
pressens uppmärksamhet...??

R.I.P. Theo

Tycker synd om Zanna i vilket fall

Ja det är verkligen så oerhört tragiskt.
Även jag tycker synd om mamman.
Man kan riktigt "ta" på hennes förtvivlan.

Sov gott på änglavingar lille prins Theo
Citera
2010-07-19, 16:50
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Nej, dödligt våld mot barn brukar inte komma som "en blixt från klar himmel", utan brukar föregås av över tid upptrappad fysisk och psykisk misshandel (även vanvård räknas in här). Däremot brukar dödlig våld mot barn upp t o m två års ålder oftast utövas av biologisk mamma, kanske för att hon brukar ta huvudansvaret under denna period. Däremot är styvpappor (i förhållande till biologiska pappor) kraftigt överrepresenterade vad gäller sexuella övergrepp, sannolikt p g a avsaknad av blodsband...
Citera
2010-07-19, 18:14
Medlem
Gaztons avatar
Citat:

Låter lite som hönan och ägget: var det inte så att tidningarna snabbt skrek MORD!! så fort man fick höra tals om fallet- och att man från rättsväsendets sida avvaktat med bedömningen ?!
Det är ju knappast vare sig första eller sista gången det händer.
Något FUP-material är väl inte släppt redan heller...

Håller med JanHemming här- det är väl snarast advokaten som uttalar en gradering av brottet- vilket kanske inte ska blandas ihop med vad personen i fråga har sagt själv.

För övrigt undrar jag hur hur pressen kom in i bilden från början? Och visste den biologiska pappan om vad som hade hänt sonen innan han dödförklarades? Eller blev han uppringd först efteråt?
Någon som har koll på läget?
Citera
2010-07-19, 18:42
Medlem
Citat:
För övrigt undrar jag hur hur pressen kom in i bilden från början?

Tror att många tidningar nappade på det pressmeddelande som polisen släppte 2010-07-15 10:42.

http://www.polisen.se/Ostergotland/Aktuellt/Nyheter/Ostergotland/juli-sept/Man-anhallen-misstankt-for-mord-pa-tvaarig-pojke/
Citera
2010-07-19, 18:53
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Låter lite som hönan och ägget: var det inte så att tidningarna snabbt skrek MORD!! så fort man fick höra tals om fallet- och att man från rättsväsendets sida avvaktat med bedömningen ?!
Det är ju knappast vare sig första eller sista gången det händer.
Något FUP-material är väl inte släppt redan heller...

Håller med JanHemming här- det är väl snarast advokaten som uttalar en gradering av brottet- vilket kanske inte ska blandas ihop med vad personen i fråga har sagt själv.

För övrigt undrar jag hur hur pressen kom in i bilden från början? Och visste den biologiska pappan om vad som hade hänt sonen innan han dödförklarades? Eller blev han uppringd först efteråt?
Någon som har koll på läget?

Var tror du tidningarna fick sin info ifrån? Varför tror du de vågade sej på en så pass djärv brottsrubricering? Taget ur luften?
Satt rättsväsendet och väntade på vad media skulle bestämma att det var frågan om? Och godtog sedan det?
Vanligt är att pressen får sina uppgifter från polisen som har en pressombudsman för varje polisdistrikt.
Denne(a) har till uppgift att informera om händelser i området. Även till allmänhet. www.polisen.se
Reportar på nyhetstidningar ringer dessutom upp med jämna mellanrum för att höra om det "hänt nåt nytt värt att skriva om".
Ibland händer det att info kommer från annat håll men då kollar man självklart med polis innan man publicerar.
Du får stoppa tillbaka ägget i hönan igen.
Citera
2010-07-19, 19:22
Medlem
Gaztons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molkompyzen
Tror att många tidningar nappade på det pressmeddelande som polisen släppte 2010-07-15 10:42.

http://www.polisen.se/Ostergotland/Aktuellt/Nyheter/Ostergotland/juli-sept/Man-anhallen-misstankt-for-mord-pa-tvaarig-pojke/

Ja, det har du nog rätt i...

Till Intensiv: jo, ibland tycker jag nog att de är ute och far i ogjort väder...
Men den här gången får jag kanske stoppa tillbaka ägget i hönan eller kanske
t.o.m. kycklingen i ägget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in