Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Tror du att polis, åklagare, häktningdomstol m fl använde brottrubricering MORD för att tidningarna skulle få sälja lösnummer?
Att modern inte tror på polisen är ju skrämmande..men att andra som inte borde vara i samma chockfas och beroendeställning till GM som modern inte heller litar på polis och rättsväsende är ännu mer skrämmande.
Och ja, man vet vad GM medgett. Han har medgett våld. Enligt honom "våld av normalgraden". Han anser det alltså normalt med någon slags våld mot en tvååring.
Att åklagaren använder meningen "synnerligen grovt våld" är väl heller inget vi bör tro på då? Det sades väl bara för att tidningarna skulle få sälja lösnummer det med?
Att modern inte tror på polisen är ju skrämmande..men att andra som inte borde vara i samma chockfas och beroendeställning till GM som modern inte heller litar på polis och rättsväsende är ännu mer skrämmande.
Och ja, man vet vad GM medgett. Han har medgett våld. Enligt honom "våld av normalgraden". Han anser det alltså normalt med någon slags våld mot en tvååring.
Att åklagaren använder meningen "synnerligen grovt våld" är väl heller inget vi bör tro på då? Det sades väl bara för att tidningarna skulle få sälja lösnummer det med?
Bara att hålla med dig här. Vad Seavers advokat betecknar som "normal våld" är något som han borde utveckla. Han lär ha missat att barnaga är totalförbjudet i Sverige sedan 1979. Det var för 31 år sen då Seavers inte ens var född. Finns det något som ligger under aga och som kan betecknas som normal våld? Begreppen normal och våld passar inte ihop i min värld. Allt bruk av våld ska straffas om det inte sker i en nödvärnssituation, men jag kan inte tänka mig att Seavers befann sig i en nödvärnssituation gentemot Zannas pojk.
Synnerligen grov våld är det vad åklagaren har kallat det med facit (obduktionsrapport) i handen. Det låter skrämmande.
Nej, jag tror inte att kvällstidningarna har överdrivit. Den som använder sig av synnerligen grov våld mot ett försvarslöst 2-årigt barn ska straffas hårdast möjligt efter det vad våra milda svenska lagar ger för utrymme.