2010-08-14, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanduvissla
cochran: Jag menar självklart inte på något sätt att det styvfadern gjort är rätt eller att det kan ursäktas på något sätt. Jag menar bara att han kanske inte trodde att det han gjorde skulle leda till pojkens död.
Jag tycker att det är vedervärdigt vidrigt att ens tänka tanken på att lyfta sin hand bot ett barn, så om du uppfattat det som att jag försöker ursäkta eller tona ner det han gjort så har du missförstått mig, för så menar jag absolut inte.

zumaz: Enligt min erfarenhet behöver man inte vara psykotisk för att ens beteende i chock och förnekelse ska behöva vara högst märkliga. Och om det är så att mamman fortfarande inte tror på att styvfadern gjort det så skulle jag tycka det var helt bissart och nu är det en annan sak. Men sådär precis efter så inte lika solklart. Jag tror inte att jag skulle gjort som henne, jag hoppas i alla fall till gudarna att jag inte skulle gjort det. Och jag försvarar inte henne. Jag menar bara att vi inte vet hennes omstädigheter.
Och när det gäller styvpappan så anser jag som sagt att det är vidrigt det han gjort, minst sagt. Och jag hoppas att mamman inte sett tecken på att något skulle hänt tidigare, för då bär även hon del av ansvaret. Jag menar bara att vi inte vet. Men kanske får man klarhet även i detta efter alla utredningar har gjorts?!

plitfan: Kanske är det mycket son talar för att han under en längre tid misshandlat pojken, i så fall har jag missat att läsa det. Vad är det för saker?
Det jag kommer på just nu så är det att han misstänkts för brott i familjekretsen tidigare eller? Något annat som vi vet? Kan ju som sagt ha missat något, vad vet jag.
Att mamman inte sett något kan faktiskt vara troligt utifrån att det kan ta ett tag innan blåmärken och skador syns. Pojken förklarades dödförklarades på sjukhuset och jag vet inte när/hur lång tid det tar innan blåmärkena kommer.
Jag säger inte heller att det är omöjligt att mamman har vetat eller att hon deltagit, vad vet jag. Och jag säger inte att jag skulle bli otroligt chockad om det framkommit att hon sett något tecken på det. Jag säger bara att det inte nödvändigtvis behöver vara så.
Det är väl det som gör diskussioner givande att diskutera från olika perspektiv, det är i alla fall min uppfattning.

Och vill återigen säga att jag inte på något sätt försvarar eller försöker ursäkta det styvpappan gjort. Det är fruktansvärt och jag hoppas han får livstid i fängelse. Om mamman på något sätt varit delaktig eller känt till hoppas jag att hon blir straffad där efter också.

Och for the record så känner jag ingen av de inblandade så detta är inte någon nära vän eller anhörig som går in här och försvarar. Jag är bara en som även jag berörts av det hemska som hänt skackars pojken.

Klockrent igen! Och nej jag känner inte kanduvissla, men tycker att h*n skriver otroligt bra inlägg, Saklig och artig i tonen.
Citera
2010-08-14, 14:00
Medlem
morris53: Tackar. Försöker just det, att hålla mig till dels det vi fått veta, dels min erfarenhet av ämnet och allmänt försöka vrida och vända på saker och ting.
Försöker också vara så tydlig som möjligt i mina inlägg för att undvika att det ska gå att missförstå allt för mycket, men klart att man alltid kan tolka saker på olika sätt ändå.
Citera
2010-08-14, 14:25
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Jag har nämnt tidigare att i pappers-Expressen (lördag 17 juli 2007), i en artikel om att styvpappan blivit häktad, så säger mamman till den döde pojken följande:

Pappers-Expressen var gåtans lösning. Tack!

Jag hade nämligen ett minne av att det stått att läsa i någon tidning, men hittade inte det, när jag skummade igenom de länkade artiklarna i går kväll.

Vi diskuterade i alla fall HLR-teorin ganska livligt tidigare i tråden och vad jag minns dömdes den ut.
Citera
2010-08-14, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Pappers-Expressen var gåtans lösning. Tack!

Jag hade nämligen ett minne av att det stått att läsa i någon tidning, men hittade inte det, när jag skummade igenom de länkade artiklarna i går kväll.

Vi diskuterade i alla fall HLR-teorin ganska livligt tidigare i tråden och vad jag minns dömdes den ut.

Jag har för mig att rättsläkaren sa att det inte stämde alls med den typ av skador som fanns på pojken.

Angående mammans medvetandegrad om misshandel så finns det inget som talar för att hon visste eller inte visste. Att hon initialt sade att hon inte trodde att pojkvännen misshandlat sonen så säger det inget om nånting så allt blir gissningar om man har åsikter om detta tycker jag i alla fall.
Citera
2010-08-18, 15:58
Medlem
PandorasAsks avatar
När blir rättegången?
Citera
2010-08-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PandorasAsk
När blir rättegången?

http://corren.se/ostergotland/mjolby/?articleId=5302177
enligt den artikeln skall åtal väckas senast idag i alla fall.
Citera
2010-08-20, 15:07
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av village-idiot
http://corren.se/ostergotland/mjolby/?articleId=5302177
enligt den artikeln skall åtal väckas senast idag i alla fall.

Åtalsförlängning till 27 augusti.
Citera
2010-08-22, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Åtalsförlängning till 27 augusti.

Hur vet du det? Hur kollar man upp sånt?
Citera
2010-08-22, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Klockrent igen! Och nej jag känner inte kanduvissla, men tycker att h*n skriver otroligt bra inlägg, Saklig och artig i tonen.

Förstår inte vad som är klockent? En massa plattityder.
Citera
2010-08-27, 10:37
Medlem
Linköping. Den 24-årige mannens irritation över förhållandet med sin sambo gick ut över hennes tvåårige son.

Han slog pojken så illa att han avled.

På fredagen åtalades styvpappan för bland annat mord.

Mannen hade bott ihop med kvinnan och hennes tvåårige son i ett år när förhållandet började knaka i fogarna i våras. Enligt åklagaren hade 24-åringen svårt att hantera konflikten med kvinnan och hans missnöje gick ut över pojken.

– Han misshandlade pojken vid 10-15 olika tillfällen genom att slå honom i magen. Vid ett tillfälle vred han pojkens hand så svårt att den gick ur led. För dessa händelser har jag åtalat mannen för grov misshandel och grov fridskränkning, säger kammaråklagare Britt-Louise Viklund till TT.

Serien av våld kulminerade den 12 juli när styvpappan dödade pojken med ett kraftigt knytnävsslag i magen. Pojken dog dock inte direkt utan fick ligga svårt skadad i bostaden i flera timmar innan han fördes till sjukhus där han senare samma dag avled.

– Mannen medger att han slagit pojken men säger att uppsåtet inte var att döda. Jag anser att han var likgiltig för utgången av misshandeln och har därför åtalat honom för mord, säger Britt-Louise Viklund.

Samtliga brott mot pojken skedde när styvpappan var ensam med honom i bostaden i Mjölby.

Mannen genomgår just nu en rättspsykiatrisk undersökning som väntas bli klar inom kort. Rättegången mot honom hålls i Linköpings tingsrätt den 13 september.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article7683253.ab
Citera
2010-08-27, 11:02
Bannlyst
Ja se där. Precis som jag trodde, mamman har verkligen blundat för verkligheten. Synd om henne men hon har faktiskt brustit ordentligt i omdöme. Hemskt. Hoppas Patric Seavers dör en plågsam död och hamnar i helvetet.
Citera
2010-08-27, 11:03
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linlun
Linköping. Den 24-årige mannens irritation över förhållandet med sin sambo gick ut över hennes tvåårige son.

Han slog pojken så illa att han avled.

På fredagen åtalades styvpappan för bland annat mord.

Mannen hade bott ihop med kvinnan och hennes tvåårige son i ett år när förhållandet började knaka i fogarna i våras. Enligt åklagaren hade 24-åringen svårt att hantera konflikten med kvinnan och hans missnöje gick ut över pojken.

– Han misshandlade pojken vid 10-15 olika tillfällen genom att slå honom i magen. Vid ett tillfälle vred han pojkens hand så svårt att den gick ur led. För dessa händelser har jag åtalat mannen för grov misshandel och grov fridskränkning, säger kammaråklagare Britt-Louise Viklund till TT.

Serien av våld kulminerade den 12 juli när styvpappan dödade pojken med ett kraftigt knytnävsslag i magen. Pojken dog dock inte direkt utan fick ligga svårt skadad i bostaden i flera timmar innan han fördes till sjukhus där han senare samma dag avled.

– Mannen medger att han slagit pojken men säger att uppsåtet inte var att döda. Jag anser att han var likgiltig för utgången av misshandeln och har därför åtalat honom för mord, säger Britt-Louise Viklund.

Samtliga brott mot pojken skedde när styvpappan var ensam med honom i bostaden i Mjölby.

Mannen genomgår just nu en rättspsykiatrisk undersökning som väntas bli klar inom kort. Rättegången mot honom hålls i Linköpings tingsrätt den 13 september.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article7683253.ab

Ja..så blev det alltså bekräftat.
Minns att jag skrev att mammans ideliga tjatande om hur lycklig hon var i bloggen maskerade nåt helt annat.
Hon skrev om pojken som "vårt barn" som kallar styvfadern för pappa.trots att barnet faktiskt hade en annan far.
Det är inte alla styvfäder som omedelbart är redo att bli fäder och ta över rollen som den som tar hand om barnet medan mamma jobbar. Man måste få växa in i det.
Att vilja är inte detsamma som att det är möjligt. Eller sant.
Konflikten med mamman togs ut på den som förmodligen var upphov till en konflikt. Ett oskydligt barn.
Barnets biolgoiska far tog ut konflikten på mamman. Och misshandlade henne.
Jag är helt övertygad om att signaler på missförhållanden fanns. Men de tystades ner, förklarades bort av den som skulle skydda ett hjälplöst barn.
Mamman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in