2010-10-08, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Hon la sig inte ner och tyckte att han fick väl fortsätta vara sjuk. Det där har du fått om bakfoten.

Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Nej hon åkte ju till jobbet och lät P ta hand om "problemet".

Citat:
Så om man åker på jobbet och låter sambon ta hand om barnet så är det detsamma för dig som att man vill att sambon ska slå barnet hårt i magen, gärna så det dör.

Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Är det här ngt att skratta åt tycker du, ett litet barn som blivit ihjälslaget?

I en diskussion om det var så att mamman var medveten om att sambon misshandlade sonen så la sig inte mamman ner och tyckte att han fick väl fortsätta att vara sjuk. Då säger du att åkte till jobbet och det är absolut inget bevis på att hon ville att sonen skulle bli synnerligen grovt misshandlad. Det är något att skratta åt.

Hon var mån om sitt jobb för att kunna försörja familjen och sambon hade ju vitsord om sig att vara så duktig med pojken så det är mest rimligt att anta att hon trodde att han förstod vad som var bäst och skulle göra det bästa för sonen.
Citera
2010-10-08, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Läkaren skrev ju i journalen att det var sociala orsaker till pojkens förändrade beteende. Detta borde varit någon gång i mars. Läkaren ska ha anmält det till socialen.Det kan ju inte gått Z spårlöst förbi.

Vid armbrottet reagerade 2 sköterskor på att det var något fel i umgänget mellan lilla T och PS. Är det inte märkligt att Z som känner barnet bäst inte har ett hum om varför lillaT förändras? Att hon sen mörkar och hittar på en massa olika orsaker till hans alla skador tycker jag är suspekt.

Det beror ju på att sonen inte var ensam med P när mamman var med. Sonen kanske kände sig trygg i mammans sällskap oavsett. Sen om man tror att ett barn är sjukt är det ju inte så att man tycker det är konstigt att det beter sig mammig och lite annorlunda än vanligt. Tycker du det?
Citera
2010-10-08, 22:13
Medlem
Offerkoftans avatar
Det skrivs om att PS hade vitsord att han var en bra styvfar. De hade väl ändå en kärleksrelation Z och PS. Då brukar man inte ta referenser, och vitsord betyder väldigt lite om man är förälskad.
Citera
2010-10-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jepp. Du KAN anmäla direkt till polisen, som i vanliga fall direkt överlämnar ärendet till "det sociala" (i samverkan). Under pågående misshandel är det polisen man vänder sig till, förstås.

jag har inte koll på detta område men alltså misstanke om barnmissahndel återleder väll till direkta återgärder normalt sett?
en misshandel riktad mot barn bör ju ses som en pågående misshandel då det kan ske när som i hemmet?

/d
Citera
2010-10-08, 22:14
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Nej, hur skulle den kunna göra det menar du? Pojken dog ju.

Vad menar du? Dog Theo pga undermålig medicinering?
Citera
2010-10-08, 22:16
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Nej, det är inte brottsligt att misslyckas i sin föräldraroll.

Detta juridiska konstaterande är dock, enligt min åsikt, inte lika med att man inte kan ifrågasätta förälderns beteende.
Jag har inte några problem med att en förälders beteende ifrågasätt, i mamma Z fall finns det en hel del att ifrågasätta och som hon uppenbarligen behövt stöd i....

Vad jag tycker är olyckligt är denna hetsjakt på mamman...istället för att se att hon brast och behövde stöd och att hon inte fick detta stöd pga hennes bristande förtroende av soc och det faktum att soc inte gjorde hembesök samt inte fick ta del av det dagis uppmärksammat...
Citera
2010-10-08, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Vad menar du? Dog Theo pga undermålig medicinering?

Nej jag menar att de som säger att Zanna inte brydde sig om att söka vård för sonen har fel. Det hann aldrig uppdagas att medicinen inte hjälpte mot det magond för pojken dog ju.

Varför såg inte läkaren att någon slagit pojken i magen? En del antyder ju att Zanna såg det, men var kunde inte barnläkaren se det?
Senast redigerad av Yori 2010-10-08 kl. 22:20.
Citera
2010-10-08, 22:18
Bannlyst
Om du lämnar ditt hem och gång på gång när du kommer hem så ligger ditt barn gravt misshandlad, då märker man det. Gör man inte det är man brottsligt dum. Varför är mitt barn sönderslaget när jag kommer hem? P hade slagit T i magen 4-5 ggr enl. hans egna uppgifter, har ett barn fått en sån smäll märker man det. Sker det en gång, ok, det kan man ta för sjukdom, men 4-5 ggr MINST? Nej, då misstänker de allra flesta föräldrar att nåt inte står rätt till. Jag skulle t.o.m misstänka min egen tjej om det var på detta viset gång på gång, och då är hon ändå mamman.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jag har inte några problem med att en förälders beteende ifrågasätt, i mamma Z fall finns det en hel del att ifrågasätta och som hon uppenbarligen behövt stöd i....

Vad jag tycker är olyckligt är denna hetsjakt på mamman...istället för att se att hon brast och behövde stöd och att hon inte fick detta stöd pga hennes bristande förtroende av soc och det faktum att soc inte gjorde hembesök samt inte fick ta del av det dagis uppmärksammat...

Jag tycker ju inte heller att Zanna var något fördöme vad gäller föräldraskap. Det fanns mycket övrigt att önska.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Nej jag menar att de som säger att Zanna inte brydde sig om att söka vård för sonen har fel. Det hann aldrig uppdagas att medicinen inte hjälpte mot det magond för pojken dog ju. Varför såg inte läkaren att någon slagit pojken i magen? En del antyder ju att Zanna såg det, men var kunde inte barnläkaren se det?
(min fetning)
Hur menar du nu (höll på att skriva "tänker")?
Citera
2010-10-08, 22:20
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Jag tycker ju inte heller att Zanna var något fördöme vad gäller föräldraskap. Det fanns mycket övrigt att önska.
(min fetning)

Som vad?
Citera
2010-10-08, 22:22
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det är inte så ovanligt att man blir lite "liten" när man träffar en läkare.
Läkaren är den som har största kunskaperna kring ämnet och det blir gärna så att läkarens ord blir lag. Zanna är inte så gammal och har ännu inte hunnit skaffa sig auktoritet och pondus.

Givetvis kan många föräldrar drabbas av munhäfta i samband med auktoriteter. Jag tror dock att det är vanligare att vara undfallande när det gäller egen sjukdom. När ens eget barn är sjuk, är jag dock övertygad om att "tigern" väcks till liv hos föräldrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in