Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det jobbet, att motivera, får vi andra runt barnet/ familjen stå för. Inte vet vi heller om den stämmer, rekommendationen. Det beror ofta på vilka (de är alltid två) socialsekreterare man stöter på.
I mitt samhälle gör Socialtjänsten om och gör rätt. Att skaka om dem i dess grundvalar är insatsen jag vill se. EN enkel åtgärd är att diversifiera vilka man anställer. Sjukt är det att över 90% är socionomer.
Överens. Dock alla har inte familj omkring sig, och en del som har familj runt sig hålls tillbaka av just familj/släkt istället för tvärtom - så de är inte alltid en hjälp för att motivera människor till att ta emot stöd. En del vill ju inte heller att andra skall veta initialt, det kommer senare, när det blir trygga i att det handlar om stöd och inte angrepp eller hot emot dem.
Med rätt anslag brukar man dock komma långt - och kommer man in familjerna på rätt stadium så behövs sällan några drastiska åtgärder sedan (att de förlorar barnet), då kan man med gemensamma krafter lösa situationen i allmänhet - även om en del kräver långvarigt stöd.
När det gäller anställningen av socionomer så håller jag med dig - det är beklagligt att man fixerat sig vid utbildningen och glömt att det viktigaste kriteriet faktiskt borde vara egen livserfarenhet. Båda delar borde finnas representerat - gärna i samma person men inte nödvändigtvis - däremot skall man inte behöva kliva från ett helvete sätta sig på en stol och möta en människa som inte sett annat än skolböcker i sitt liv. Det blir ofta en "kulturkrock" där den hjälpsökande känner sig minimerad och inte förstådd.