Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Men hur tydligt kan det bl?, Hur många signaler menar du är acceptabla för att tro på att Z inte hade anledning att misstänka något?
De flyttar ihop i januari.
I slutet av februari börjar T må dålig.Personlighetsförändrad, dålig balans, ont i mage och ljumske mm
Mellan mars-april tar T avstånd från PS. Han visar att han inte vill vara med honom.Blir ängslig,ledsen och aggresiv.Därtill alla blåmärkem och senare även armbrott. Z har ju uppmärksammat allt detta-hur menar du då att hon inte hade anledning att misstänka att PS var en ond skit? En ulv i fårakläder.
För de flesta av oss är detta självklart; vi skulle märka och reagera. Tyvärr är detta regel jämt. För Zanna kanske det var annorlunda. Eftersom jag inte känner henne eller hennes omgivning och bara kan utgå från FUP, så blir det bara spekulationer från min sida.
Zanna kom tydligen från en inte alltför "bra" bakgrund. Hon kanske saknade trygghet, närhet och gemenskap - och familj. Jag anar ett visst känslomässigt beroende hos henne, en viss omognad, oförmåga. Hon träffar P och ser en chans till familj, gemenskap och lycka - henne egen bild av lycka. Jag tror att hennes längtan efter kärlek - och familj - kan ha gjort henne "blind" för det som hände. Hon kan ha förträngt en misstanke om misshandel, hon ville/kunde inte se; om hon skulle erkänna vad som pågick skulle hennes bild av lyckan rämna. Hon skulle stå ensam och ensam skulle hon få det svårt. "Desperat"/i behov efter kärlek och lycka? Kanske.
Utifrån vad jag läst i FUP (har dock inte sett några videoförhör) så finns det visst fog för att hon anade vad som pågick; exempelvis försökte (?) hon vid flera tillfällen att leda bort misstankarna från misshandel av Theo i hemmet. Men att hon pga medveten illvilja skulle ha "låtit" P ha misshandlat Theo, tror jag
inte på. Hon är, enligt min mening, inte skyldig till Theos död. Inte på ett direkt sätt. Skyldig till viss omognad, oförmåga och känslomässigt beroende som fick en katastrofal utgång? Ja, kanske. Jag tror helt enkelt inte att hon hade bättre förmåga. Tyvärr. Hennes adhd-problematik har säkert också spelat in. Men det är P som är gärningsmannen!
Jag hoppas hon får all stöd och hjälp som hon behöver nu! Hon kommer att få leva med Theos död hela sitt liv och jag hoppas att det ur denna tragedi kan komma något gott - så småningom, så att detta inte händer igen. Inget försvar. Kanske en förklaring?