2010-10-08, 22:25
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Givetvis kan många föräldrar drabbas av munhäfta i samband med auktoriteter. Jag tror dock att det är vanligare att vara undfallande när det gäller egen sjukdom. När ens eget barn är sjuk, är jag dock övertygad om att "tigern" väcks till liv hos föräldrarna.
Där har du en poäng.
Man blir lite modigare när det gäller ens barn.
Citera
2010-10-08, 22:26
Bannlyst
Citat:
Givetvis kan många föräldrar drabbas av munhäfta i samband med auktoriteter. Jag tror dock att det är vanligare att vara undfallande när det gäller egen sjukdom. När ens eget barn är sjuk, är jag dock övertygad om att "tigern" väcks till liv hos föräldrarna.

Men vad är det hon skulle ha gjort hos läkaren då när han skrev ut medicin för magen?
Citera
2010-10-08, 22:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Men hur tydligt kan det bl?, Hur många signaler menar du är acceptabla för att tro på att Z inte hade anledning att misstänka något?
De flyttar ihop i januari.
I slutet av februari börjar T må dålig.Personlighetsförändrad, dålig balans, ont i mage och ljumske mm
Mellan mars-april tar T avstånd från PS. Han visar att han inte vill vara med honom.Blir ängslig,ledsen och aggresiv.Därtill alla blåmärkem och senare även armbrott. Z har ju uppmärksammat allt detta-hur menar du då att hon inte hade anledning att misstänka att PS var en ond skit? En ulv i fårakläder.

För de flesta av oss är detta självklart; vi skulle märka och reagera. Tyvärr är detta regel jämt. För Zanna kanske det var annorlunda. Eftersom jag inte känner henne eller hennes omgivning och bara kan utgå från FUP, så blir det bara spekulationer från min sida.

Zanna kom tydligen från en inte alltför "bra" bakgrund. Hon kanske saknade trygghet, närhet och gemenskap - och familj. Jag anar ett visst känslomässigt beroende hos henne, en viss omognad, oförmåga. Hon träffar P och ser en chans till familj, gemenskap och lycka - henne egen bild av lycka. Jag tror att hennes längtan efter kärlek - och familj - kan ha gjort henne "blind" för det som hände. Hon kan ha förträngt en misstanke om misshandel, hon ville/kunde inte se; om hon skulle erkänna vad som pågick skulle hennes bild av lyckan rämna. Hon skulle stå ensam och ensam skulle hon få det svårt. "Desperat"/i behov efter kärlek och lycka? Kanske.

Utifrån vad jag läst i FUP (har dock inte sett några videoförhör) så finns det visst fog för att hon anade vad som pågick; exempelvis försökte (?) hon vid flera tillfällen att leda bort misstankarna från misshandel av Theo i hemmet. Men att hon pga medveten illvilja skulle ha "låtit" P ha misshandlat Theo, tror jag inte på. Hon är, enligt min mening, inte skyldig till Theos död. Inte på ett direkt sätt. Skyldig till viss omognad, oförmåga och känslomässigt beroende som fick en katastrofal utgång? Ja, kanske. Jag tror helt enkelt inte att hon hade bättre förmåga. Tyvärr. Hennes adhd-problematik har säkert också spelat in. Men det är P som är gärningsmannen!

Jag hoppas hon får all stöd och hjälp som hon behöver nu! Hon kommer att få leva med Theos död hela sitt liv och jag hoppas att det ur denna tragedi kan komma något gott - så småningom, så att detta inte händer igen. Inget försvar. Kanske en förklaring?
Senast redigerad av Prinzezzan 2010-10-08 kl. 22:32.
Citera
Medlem
Offerkoftans avatar
Hur ska en läkare kunna se något som kanske hänt någon vecka tidigare, genom att träffa barnet i 10 minuter? Vid undersökning av Theos buk har han ju reagerat så det varit svårt för läkarna att undersöka honom, därför har man inte kunnat påvisa förstorade organ i buken t.ex. Det har även varit svårt att veta om T reagerat p.g.a. smärta eller något annat. Bara för att man är läkare betyder det inte att man är en supermänniska som ser och vet allt om alla. Det bör vara föräldrarna som har den största vetskapen om sina barn.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Men vad är det hon skulle ha gjort hos läkaren då när han skrev ut medicin för magen?

Hon skulle fattat eller misstänkt att pojken blev MISSHANDLAD, långt INNAN!
Citera
2010-10-08, 22:29
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ställt frågan: "Han har haft ont så länge, kan det verkligen vara magkatarr? Jag läser själv till ...bla bla bla bla..."
Citera
2010-10-08, 22:30
Medlem
Kom nyss hem och tittade in i tråden. Även jag vill som er andra säga: Tack Bengaloo85, och välkommen till tråden! Välkommen även zarine 2844 och bagarn29! Tack för era värdefulla synpunkter.

Ja, ni har ju alla tre upptäckt att tråden (vars ämne är att lille tvåårige Theo blev mördad av Patric Seavers), i stor utsträckning kommit att handla om att många vill klandra Theos mamman och lägga skulden på henne. Ja, Bengaloo85, jag har också svårt att förstå vissa andra som skriver så empatilöst, och Bagarn29, jag håller med om att inneållet i en del inlägg nästan är att likna vid förtal mot Theos mamma vars son mördats av Patric Seavers, och zarine 2844, det är alldeles riktigt att det är fortfarande Patric Seavers som är gärningsmannen. Det är Patric Seavers, dubbelnaturen och mästermanipulatören, den tidigare ostraffade, till synes skötsamme och snälla styvpappan, som är dömd för sitt oerhört allvarliga brott - grov misshandel och mordet på Theo. Detta faktum kan vara skrämmande.

Handen på hjärtat, hur kan vi egentligen veta säkert att vi själva aldrig någonsin skulle låta oss luras av en sådan skicklig manipulatör? Det är bara att jämföra med hur många som lät sig luras av den nu dömda dubbelnaturen jämställdhetsgurun och polischefen Göran Lindberg. Ett parallellfall i manipuleringshänseende.

Bengaloo85, precis som du uppskattar även jag de nyanserade inläggen av Micro113, Yori, KiaW och Morris53, m. fl. - de bidrar med många kloka, insiktsfulla och lärorika inlägg.
Citera
2010-10-08, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Offerkoftan
Hur ska en läkare kunna se något som kanske hänt någon vecka tidigare, genom att träffa barnet i 10 minuter? Vid undersökning av Theos buk har han ju reagerat så det varit svårt för läkarna att undersöka honom, därför har man inte kunnat påvisa förstorade organ i buken t.ex. Det har även varit svårt att veta om T reagerat p.g.a. smärta eller något annat. Bara för att man är läkare betyder det inte att man är en supermänniska som ser och vet allt om alla. Det bör vara föräldrarna som har den största vetskapen om sina barn.

Exakt. Ingen vet bättre än föräldern, och i ärlighetens namn är det ofta mamman som vet bättre än pappan. Kvinnor verkar ha bättre uppfattningsförmåga/känsla för vad som sker med sina barn.
Citera
2010-10-08, 22:32
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Kom nyss hem och tittade in i tråden. Även jag vill som er andra säga: Tack Bengaloo85, och välkommen till tråden! Välkommen även zarine 2844 och bagarn29! Tack för era värdefulla synpunkter.

Ja, ni har ju alla tre upptäckt att tråden (vars ämne är att lille tvåårige Theo blev mördad av Patric Seavers), i stor utsträckning kommit att handla om att många vill klandra Theos mamman och lägga skulden på henne. Ja, Bengaloo85, jag har också svårt att förstå vissa andra som skriver så empatilöst, och Bagarn29, jag håller med om att inneållet i en del inlägg nästan är att likna vid förtal mot Theos mamma vars son mördats av Patric Seavers, och zarine 2844, det är alldeles riktigt att det är fortfarande Patric Seavers som är gärningsmannen. Det är Patric Seavers, dubbelnaturen och mästermanipulatören, den tidigare ostraffade, till synes skötsamme och snälla styvpappan, som är dömd för sitt oerhört allvarliga brott - grov misshandel och mordet på Theo. Detta faktum kan vara skrämmande.

Handen på hjärtat, hur kan vi egentligen veta säkert att vi själva aldrig någonsin skulle låta oss luras av en sådan skicklig manipulatör? Det är bara att jämföra med hur många som lät sig luras av den nu dömda dubbelnaturen jämställdhetsgurun och polischefen Göran Lindberg. Ett parallellfall i manipuleringshänseende.

Bengaloo85, precis som du uppskattar även jag de nyanserade inläggen av Micro113, Yori, KiaW och Morris53, m. fl. - de bidrar med många kloka, insiktsfulla och lärorika inlägg.
Visst är det så, "Tankar"...
Citera
2010-10-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ja och när det gäller Z verkar hon ju väldigt framåt och målmedveten. Flyttade från Kevin, tog kontakt med soc och fick både bostad och bidrag, tog sedan sitt pick och pack och drog iväg med sonen till ett nytt boende. Började studera och fixade arbete och tycks ju enligt P ha varit "dominant". Hon läxade ju dessutom upp ambulansföraren att hon minsann hade en viss kännedom eftersom hon läser till undersköterska. Tyvärr blev hon nog mer som en tiger när det gällde P:s porrsurfande än när det gällde Theos bästa.
Citera
2010-10-08, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tankar

Ursäkta, men på vilket vis bidrar Yori av alla människor med insiktsfulla inlägg? De andra kan jag förstå att du tycker är toppen om man som du sållar sej till skocken som inte tycker att man ska ta sitt fulla ansvar som förälder, men Yori?
Citera
2010-10-08, 22:33
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Så om man åker på jobbet och låter sambon ta hand om barnet så är det detsamma för dig som att man vill att sambon ska slå barnet hårt i magen, gärna så det dör.

Varför använder du en gapflabbande smiley i din kommentar?

Varför ser du ett orsakssammanhang mellan skribentens åsikt och en önskan från mamman att hennes son skulle dödsmisshandlas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in