2010-10-01, 18:33
  #4837
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Överens.

Jag tycker nog att en förälder ska reagera om de ser att barnet inte har det bra i vardagen så där tycker vi olika.

Pappan visste förmodligen något om Zannas problem och socialtjänstens ingripande, ändå har han inte ens sökt vårdnad.

Han tappade kontakten med sitt barn, dvs struntade i honom. Du tycker sånt är okej, det tycker inte jag. Så återigen olika.

Jag tycker att barn har rätt att bägge föräldrarna bryr sig trots att de tyvärr inte får vårdnaden direkt vid barns födelse. Jag tycker inte det är rätt att då strunta i sina barn. Pappor är också viktiga. Att bara utesluta pappan ur diskussion är att inte se till pappors betydelse för sina barn.

Ringblomma, hur kommer det sig att du inte jämställer vårdnadshavare och föräldrar? Varför är inte de pappor som inte har fått vårdnad lika mycket värda i dina ögon?
Jag både håller med och inte...

Jag håller absolut med om att båda föräldrarna är lika viktiga, oavsett om båda har vårdnaden eller ej.
Däremot kan det faktiskt vara en ansvarsfull handling om man avstår att vårdnadstvista pga att man känner att man inte kan ge barnet det den behöver...

Om K valt att inte strida om vårdnaden så kan det betyda att han ansett Z vara en ok förälder, åtminstånde inte sämre än han själv och han var inte beredd att själv ta ansvaret.
Visst kan man klandra honom för att inte ta upp umgänge, men han är långt ifrån den enda pappan som känt att det smärtar mer än gör gott...väldigt många tänker att man kan ta upp kontakten när barnet blir äldre.

Något man absolut skulle kunna klandra honom för är ifall han verkligen misstänkte att allt inte stod rätt till och inte försökte göra något åt det...men frågan är om han verkligen visste att något var fel?
Citera
2010-10-01, 18:42
  #4838
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jag både håller med och inte...

Jag håller absolut med om att båda föräldrarna är lika viktiga, oavsett om båda har vårdnaden eller ej.
Däremot kan det faktiskt vara en ansvarsfull handling om man avstår att vårdnadstvista pga att man känner att man inte kan ge barnet det den behöver...?
Visst kan det det. Det kan ju vara en orsak till att han inte sökt vårdnad.

Citat:
Om K valt att inte strida om vårdnaden så kan det betyda att han ansett Z vara en ok förälder, åtminstånde inte sämre än han själv och han var inte beredd att själv ta ansvaret.
Visst kan man klandra honom för att inte ta upp umgänge, men han är långt ifrån den enda pappan som känt att det smärtar mer än gör gott...väldigt många tänker att man kan ta upp kontakten när barnet blir äldre.
Visst kan det vara så.

Citat:
Något man absolut skulle kunna klandra honom för är ifall han verkligen misstänkte att allt inte stod rätt till och inte försökte göra något åt det...men frågan är om han verkligen visste att något var fel

På något sätt så har jag svårt att tro att han inte visste om de månadslånga insatserna som gjordes för Zanna och barnet osv. men vem vet?

Det jag försöker peka på är inkonsekvensen av att tycka att mamman är så dålig och att pappan saknar betydelse och ansvar. Var mamman så dålig så borde pappan absolut ha gått in och räddat barnet från mamman.
Citera
2010-10-01, 18:51
  #4839
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jag både håller med och inte...

Jag håller absolut med om att båda föräldrarna är lika viktiga, oavsett om båda har vårdnaden eller ej.
Däremot kan det faktiskt vara en ansvarsfull handling om man avstår att vårdnadstvista pga att man känner att man inte kan ge barnet det den behöver...

Om K valt att inte strida om vårdnaden så kan det betyda att han ansett Z vara en ok förälder, åtminstånde inte sämre än han själv och han var inte beredd att själv ta ansvaret.
Visst kan man klandra honom för att inte ta upp umgänge, men han är långt ifrån den enda pappan som känt att det smärtar mer än gör gott...väldigt många tänker att man kan ta upp kontakten när barnet blir äldre.

Något man absolut skulle kunna klandra honom för är ifall han verkligen misstänkte att allt inte stod rätt till och inte försökte göra något åt det...men frågan är om han verkligen visste att något var fel?

Jag håller med dig i allt du skriver ovan.

Personligen tror jag att Kevin inte hade en aning om att Patric gav sig på Theo - och att Kevins uppfattning var att Zanna var bra med Theo.

Faktum är ju att den allmänna uppfattningen är att Zanna var bra med Theo. Hon behövde under en period stöd och det fick hon, efter det har man inte haft något direkt att anmärka på - och den sammantagna bedömningen är att hon månat om honom och att hon klarat omsorgen.
Citera
2010-10-01, 19:08
  #4840
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Jag kan hålla med om att det förmodligen varit annorlunda om Kevin varit mer närvarande för sin son. Men hur spelet mellan honom och Zanna sett ut vet vi inte. Det kan ha varit så att de inte tålde varann överhvudtaget, det kan ha varit så att de båda vägrade att åka med Theo till och från ett umgänge osv. Kevin kanske aldrig ringde, eller så vägrade Z att låta honom prata med T...vi vet inte.
Nej, det jag utgår ifrån är ju det Kevin själv säger - och det är ju att det "blev så" på grund av den nya relationen och avståndet - vilket säger att det helt enkelt rann ut i sanden.
Jag finner ingen poäng i att skuldbelägga Kevin i den delen egentligen - jag vill bara säga att som föräldrar har de båda två delar som de inte fyllt i ansvar - och skall vi söka syndabockar så kan vi göra det.

Jag tycker det är mer fruktsamt att se på vad som gick fel än att belasta människor som faktiskt inte uppsåtligt handlat fel.

Det finns delar i det här där andra i Zannas situation om de får se sakligt på vad som hände Theo kanske kan stanna upp och tänka till -- "men så är det ju med mitt barn" -- men om vi bara in absurdum söker fel hos mamman, som egentligen inte finns, då tänker människor "men så är i alla fall inte jag".

Då blir inga hjälpa i framtiden av vad som hände Theo.

Citat:
Det enda jag vet är att det är svårt att upprätthålla ett umgänge om föräldrarna bor långt ifrån varann. Speciellt om barnen är små och man inte kommer överens. Därför tycker jag att alla separerade föräldrar oavsett om man är boende- eller umgängesförälder borde vara skyldiga att göra sitt yttersta för att barnet skall ha en bra relation med den andra. Man måste bita ihop och komma överens, man måste bostätta sig nära varann och man måste hjälpa banret att ringa och träffa mamma/pappa....
Vi är överens i stora delar här - inte fullt ut faktiskt. Det måste åligga "rätt" förälder att visa sitt intresse - det skall inte åligga den andra föräldern att hela tiden ansvara för kontakten, anser jag.
Har inte föräldern intresset, så bör barnet slippa föräldern.

Men i princip skall det åligga båda föräldrarna så långt det är möjligt att verka i barnets intresse - sen kan det ju faktiskt begränsas av olika orsaker - tvånget att söka arbete är ju idag till exempel en realitet, man väljer inte längre var man vill bo.
Bo nära varandra - inte idealiskt när det varit misshandel i bilden, finns syskon med förälder nån annanstans osv osv -- det är inte helt lätt att lösa de bitarna.

Men strävan att hela tiden upprätthålla kontakt med den andra föräldern så länge den är av godo för barnet skall finnas -- även om man är så osams så man inte kan prata med varandra utan får ta till ombud. Och så mycket sunt förnuft så man aldrig aldrig talar illa om den andra föräldern inför barnet eller så det når barnet - för barnet ÄR den andra föräldern i någon del.

Det borde vara lag på att sätta barnen före sig själv i olika avseenden fram tills de fyller arton år.
Citera
2010-10-01, 19:53
  #4841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag är läskunnig - är inte du det?

Han uppger i förhör att HAN tappade kontakten för att HAN inledde ett nytt förhållande och att avståndet blev för långt.

Han säger INTE att Zanna nekat honom kontakt eller att han försökt upprätthålla kontakten - utan att den upphörde av ovan nämnda orsaker -- med andra ord han prioriterade annorlunda, han gjorde ett annat val än att upprätthålla kontakten.

Ansvaret måste väl ändå sägas ha legat på Kevin och inte på Theo - tycker du inte själv det?

Därmed var det han som övergav sin föräldraroll och sitt barn i den delen.

Ironi! Har du hört talas om det?
Citera
2010-10-01, 20:00
  #4842
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ironi! Har du hört talas om det?


Ja det vet jag, men att du där frågade micro om hon känner Kevin har inget med ironi att göra. Slå du upp ordet så lär du dig nåt nytt i dag med.
Citera
2010-10-01, 20:07
  #4843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Jag upprepar. En förälder som av okänt skäl inte har vårdnaden och inte är närvarande i ett barns liv kan omöjligtvis vara skyldig till vanvård. Man kan tycka att det är fördjävligt att personen ifråga inte visat intresse för sitt barn, UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT SÅ ÄR FALLET. Men thats it.

Det är helt och hållet orimligt att argumentera för att en icke-närvarande förälder utan vårdnad på något sätt skulle ha större ansvar och mer skuld när något sådant här sker, än den förälder som har EV och som dessutom träffar barnet dagligen. Helt jävla fucking orimligt.

Ja, det är helt orimligt! När man har enskild vårdnad har man en jävla makt att ställa till det för den andra föräldern om man vill! Man kan flytta och skaffa hemligt telefonnumer t.ex. Man kan strunta i att svara om den andra föräldern ringer och skriver brev... Man har ingen som helst skyldighet att släppa in den andra föräldern om denne kommer för att träffa sitt barn... Listan kan göras lång...

I detta fall handlar det om ett barn som var 2 år gammal, vilket innebär att han inte själv hade någon som helst möjlighet att tala om vad han ville, eller att själv kunna ta sig till och från sin pappa, det är runt 40 mil mellan Mjölby och Trelleborg, vilket också innebär att en resa mellan Z och K kostar en del, ffa genom att någon av dem skulle vara tvungen att åka med T...

Dessutom är det ju så, att en 2-åring som av olika anledningar inte träffat sin pappa speciellt mycket, inte kan åka dit och vara där varannan helg, utan det skulle kräva en hel del av både Z och K för att få detta att funka, i form av "inskolning" hos pappan.

Jag tycker att denna diskussion är vansinnig! Det verkar som att vissa vill diskutera detta för att plocka fokus från Z och PS!
Citera
2010-10-01, 20:15
  #4844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Ja det vet jag, men att du där frågade micro om hon känner Kevin har inget med ironi att göra. Slå du upp ordet så lär du dig nåt nytt i dag med.

För det första är du inte inblandad i just denna diskussion, något som du verkar ha mycket svårt att förstå då du hela tiden svarar åt micro!

För det andra kan du inte tala om för mig vad jag menar med något jag skriver. Det måste du ju själv begripa hur orimligt det är! Vad ironi betyder i din sjuka värld är inte intressant för någon annan än dig själv!

Hela denna diskussion om huruvida Kevin borde vara skyldig till mordet på Theo är helt jävla sjuk! Det är PS som har mördat Theo, han har misshandlat pojken under flera månader innan han dog, Theo visade på så många sätt att han inte mådde bra, att om Zanna inte såg det måste hon vara blind och fullständigt stockdum!
Citera
2010-10-01, 20:18
  #4845
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ja, det är helt orimligt! När man har enskild vårdnad har man en jävla makt att ställa till det för den andra föräldern om man vill! Man kan flytta och skaffa hemligt telefonnumer t.ex. Man kan strunta i att svara om den andra föräldern ringer och skriver brev... Man har ingen som helst skyldighet att släppa in den andra föräldern om denne kommer för att träffa sitt barn... Listan kan göras lång...
Ja men nu var det ju inte så i det här fallet.
Citat:
I detta fall handlar det om ett barn som var 2 år gammal, vilket innebär att han inte själv hade någon som helst möjlighet att tala om vad han ville, eller att själv kunna ta sig till och från sin pappa, det är runt 40 mil mellan Mjölby och Trelleborg, vilket också innebär att en resa mellan Z och K kostar en del, ffa genom att någon av dem skulle vara tvungen att åka med T...
Ja inte hade han själv kunnat ringa pappa och resa till pappa. Pappan kunde inte ringa och resa heller tydligen. Konstigt av en vuxen man kan man tycka.
Citat:
Dessutom är det ju så, att en 2-åring som av olika anledningar inte träffat sin pappa speciellt mycket, inte kan åka dit och vara där varannan helg, utan det skulle kräva en hel del av både Z och K för att få detta att funka, i form av "inskolning" hos pappan.
Ja pappan träffade barnet så lite så att han inte kunde ha det själv en helg.
Citat:
Jag tycker att denna diskussion är vansinnig! Det verkar som att vissa vill diskutera detta för att plocka fokus från Z och PS!
Du tycker det drar fokus från mamman. Varför är det så jobbigt för dig så att du tycker diskussionen är helt "vansinnig"?
__________________
Senast redigerad av Yori 2010-10-01 kl. 20:27.
Citera
2010-10-01, 20:27
  #4846
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
För det första är du inte inblandad i just denna diskussion, något som du verkar ha mycket svårt att förstå då du hela tiden svarar åt micro!

För det andra kan du inte tala om för mig vad jag menar med något jag skriver. Det måste du ju själv begripa hur orimligt det är! Vad ironi betyder i din sjuka värld är inte intressant för någon annan än dig själv!

Hela denna diskussion om huruvida Kevin borde vara skyldig till mordet på Theo är helt jävla sjuk! Det är PS som har mördat Theo, han har misshandlat pojken under flera månader innan han dog, Theo visade på så många sätt att han inte mådde bra, att om Zanna inte såg det måste hon vara blind och fullständigt stockdum!

Jag bryr mig inte om vad du tycker jag är inblandad i eller inte. Det där kan aldrig passera som ironi, inte ens om du menar det som det. Du försökte möjligen vara rolig, men det är nåt annat.

Var har du sett någon diskussion om att Kevin skulle vara skyldig till mordet på Theo? Det har jag helt missat.

Om Zanna sett att pojken inte mådde bra skulle Kevin ha kunnat se detsamma, om han nu haft minsta intresse för pojken vilket han inte hade enligt de uppgifter vi har.
Citera
2010-10-01, 20:32
  #4847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Och framförallt den biologiska pappan är ett frågetecken. Hur kan man "tappa kontakten" med sitt barn som har en mamma som Zanna. Mamman har ju haft uppenbara problem och är ständigt i fokus från socialtjänstens sida. Det är märkligt. Man ska ta sitt föräldraansvar och det här är otäckt att se om det är så att han bara har struntat i sitt barn som sen visade sig blir MÖRDAT. Hur kunde han göra så. Barnet blev MÖRDAT! Det äcklar mig.

Kommer man inte längre än det där om MÖRDAREN. Tala för dig själv du. Det finns säkert flera som kan se fler aspekter än så.
Man kanske inte pallar med att ha kontakten med en mamma som Zanna. Verkar vara en ganska jobbig person. Sedan kan jag tänka mig att hon skaffade barn på eget bevåg för att snärja killen. Hon verkar så omogen, som ett barn som vill leka mamma, pappa, barn. Hennes ex kanske inte alls var med på noterna och hade svårt att känna något för det ev. påtvingade faderskapet. När det inte gick som planerat blev det till att söka en annan via nätet istället och hur det gick vet vi ju.
Citera
2010-10-01, 20:40
  #4848
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vilka är månne bevekelsegrunderna till att somliga "viger sitt liv" åt att måla Z i enbart vitt?
P är en fähund - bevisat
K är nog en fähund - obevisat
Z är nog en fähynda- delvis bevisat

Edit: Det är som vanligt brinnande hett att hysa tvivel till en moders omsorgsförmåga
__________________
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2010-10-01 kl. 20:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in