2010-09-27, 16:58
  #4237
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Och där gick den utredningen åt h-vete.
Det kan vara tvärtom - föreligger misstanke om misshandel så skall inte föräldrarna vara förberedda på att en anmälan är gjord innan utredning och insatser drar igång, eftersom de då kan prata ihop sig, prata med andra, förstöra bevis - är det äldre barn så kan de påverka barnet osv..

Dessutom kan människor som ställs inför fakta/blir trängda bli desperata och det kan i sin tur förvärra situationen.

Dagispersonal har inte kompetens för att fatta beslut och göra de avvägandena därför är det socialtjänst och/eller polis som skall ha informationen och möjligheten att bedöma vad som är lämplig åtgärd i ärendet.

Man berättar alltså inte innan att man ska göra en anmälan - man gör en anmälan och överlämnar ärendet.
Citera
2010-09-27, 17:03
  #4238
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det kan vara tvärtom - föreligger misstanke om misshandel så skall inte föräldrarna vara förberedda på att en anmälan är gjord innan utredning och insatser drar igång, eftersom de då kan prata ihop sig, prata med andra, förstöra bevis - är det äldre barn så kan de påverka barnet osv..

Dessutom kan människor som ställs inför fakta/blir trängda bli desperata och det kan i sin tur förvärra situationen.

Dagispersonal har inte kompetens för att fatta beslut och göra de avvägandena därför är det socialtjänst och/eller polis som skall ha informationen och möjligheten att bedöma vad som är lämplig åtgärd i ärendet.

Man berättar alltså inte innan att man ska göra en anmälan - man gör en anmälan och överlämnar ärendet.

Jo, men då pratar vi uppenbart grova missförhållanden. Klart att det skiljer sig från fall till fall, men jag tror inte Z skulle samarbeta om en anmälan gjordes bakom hennes rygg.
Citera
2010-09-27, 17:10
  #4239
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, men då pratar vi uppenbart grova missförhållanden. Klart att det skiljer sig från fall till fall, men jag tror inte Z skulle samarbeta om en anmälan gjordes bakom hennes rygg.

Det är ju ändå inte förskolans sak. Och att tro att någon skulle ändra sig vad gäller samarbete för att de får en förvarning om att de är anmälda har jag svårt att tro.

Eller menar du att förskolan inte borde anmäla om de inte tror att personen vill/kan samarbeta med socialtjänsten?
Citera
2010-09-27, 17:11
  #4240
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jo, men då pratar vi uppenbart grova missförhållanden. Klart att det skiljer sig från fall till fall, men jag tror inte Z skulle samarbeta om en anmälan gjordes bakom hennes rygg.
Det vet vi ju att hon inte gjorde - en anmälan gjorde när Theo bröt armen, och i det skedet trodde inte Zanna på misshandel, utan trodde att han hade skadat sig i hennes vård - hon blev alltså arg över anmälan - vilket kanske inte var så konstigt.

Frågan är väl om hon hade reagerat annorlunda om socialtjänsten i det läget hade kommit med anteckningarna som dagis hade från tidigare, samt fotona som stöd också.

Framför allt hade ju socialtjänsten kunnat agera annorlunda då. Det tycker jag är det viktiga.

Att Zanna inte förstod är en sak - att övriga sektorer satt på uppgifter som kunde gett en bild av vad som pågick om de sammanställts men att de aldrig sammanställdes på grund av dålig kommunikation, det tycker jag är skandal. Det är ett förfarande som inte får hända igen.
Citera
2010-09-27, 17:13
  #4241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det kan vara tvärtom - föreligger misstanke om misshandel så skall inte föräldrarna vara förberedda på att en anmälan är gjord innan utredning och insatser drar igång, eftersom de då kan prata ihop sig, prata med andra, förstöra bevis - är det äldre barn så kan de påverka barnet osv..

Dessutom kan människor som ställs inför fakta/blir trängda bli desperata och det kan i sin tur förvärra situationen.

Dagispersonal har inte kompetens för att fatta beslut och göra de avvägandena därför är det socialtjänst och/eller polis som skall ha informationen och möjligheten att bedöma vad som är lämplig åtgärd i ärendet.

Man berättar alltså inte innan att man ska göra en anmälan - man gör en anmälan och överlämnar ärendet.

Men vart får du allt ifrån? Jag kan hålla med om att man kan tycka att det vore rätt att förfara på det viset, för barnets skulll, men det görs bara vid synnerligen starka misstankar om att det föreligger risk för barnets liv eller att det rör sig om sexuella övergrepp.

I övrigt samtalar man med föräldrarna först.
Citera
2010-09-27, 17:14
  #4242
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det vet vi ju att hon inte gjorde - en anmälan gjorde när Theo bröt armen, och i det skedet trodde inte Zanna på misshandel, utan trodde att han hade skadat sig i hennes vård - hon blev alltså arg över anmälan - vilket kanske inte var så konstigt.

Frågan är väl om hon hade reagerat annorlunda om socialtjänsten i det läget hade kommit med anteckningarna som dagis hade från tidigare, samt fotona som stöd också.

Framför allt hade ju socialtjänsten kunnat agera annorlunda då. Det tycker jag är det viktiga.

Att Zanna inte förstod är en sak - att övriga sektorer satt på uppgifter som kunde gett en bild av vad som pågick om de sammanställts men att de aldrig sammanställdes på grund av dålig kommunikation, det tycker jag är skandal. Det är ett förfarande som inte får hända igen.

Ja på så sätt fick ju inte Zanna en hel bild heller, som hon kunnat fått från socialtjänsten. Det hade hon faktiskt rätt att få.
Citera
2010-09-27, 17:16
  #4243
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Men vart får du allt ifrån? Jag kan hålla med om att man kan tycka att det vore rätt att förfara på det viset, för barnets skulll, men det görs bara vid synnerligen starka misstankar om att det föreligger risk för barnets liv eller att det rör sig om sexuella övergrepp.

I övrigt samtalar man med föräldrarna först.
I dina trakter då - i mina utsätter man inte barn för fara genom att konfrontera föräldrar om misstankar om misshandel och förvarning om anmälan.
Citera
2010-09-27, 17:16
  #4244
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Men vart får du allt ifrån? Jag kan hålla med om att man kan tycka att det vore rätt att förfara på det viset, för barnets skulll, men det görs bara vid synnerligen starka misstankar om att det föreligger risk för barnets liv eller att det rör sig om sexuella övergrepp.

I övrigt samtalar man med föräldrarna först.

Fotograferar förskolan så har de ju helt andra tankar. Det måste du ju inse. Annars har de ju aldrig dokumenterat dem. Och ja, man anmäler saker även om det inte är risk för barnets liv eller rör sig om sexuella övergrepp. Fast det blir lite lustigt att du säger att det inte förelåg risk för barnets liv samtidigt som du pratar om riskmammor där det föreligger risk för barnets liv. En örfil kan ju döda.

Och barnet dog ju faktiskt.
Citera
2010-09-27, 17:32
  #4245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I dina trakter då - i mina utsätter man inte barn för fara genom att konfrontera föräldrar om misstankar om misshandel och förvarning om anmälan.

Vi borde få in nån förskolepersonal här då som kan berätta hur det går till i deras hemkommun. Det skulle vara intressant att veta. Om inte annat för att förstå hur livet kan gestalta sig för många skyddslösa barn. Vi hade en liknande diskussion här tidigare om hur de här ärendena handläggs ute på förskolorna och även då hävdade du bestämt att det var på ett visst sätt. Ända tills en förskollärare kom in och berättade hur de gjorde, dvs lika som i de kommuner som ingår i mina trakter.
Citera
2010-09-27, 17:34
  #4246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Fotograferar förskolan så har de ju helt andra tankar. Det måste du ju inse. Annars har de ju aldrig dokumenterat dem. Och ja, man anmäler saker även om det inte är risk för barnets liv eller rör sig om sexuella övergrepp. Fast det blir lite lustigt att du säger att det inte förelåg risk för barnets liv samtidigt som du pratar om riskmammor där det föreligger risk för barnets liv. En örfil kan ju döda.

Och barnet dog ju faktiskt.

Dina feltolkningar och ditt svammel lämnar jag utan kommentar.
Citera
2010-09-27, 17:44
  #4247
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Vi borde få in nån förskolepersonal här då som kan berätta hur det går till i deras hemkommun. Det skulle vara intressant att veta. Om inte annat för att förstå hur livet kan gestalta sig för många skyddslösa barn. Vi hade en liknande diskussion här tidigare om hur de här ärendena handläggs ute på förskolorna och även då hävdade du bestämt att det var på ett visst sätt. Ända tills en förskollärare kom in och berättade hur de gjorde, dvs lika som i de kommuner som ingår i mina trakter.
Tycker du att det låter som om man skyddar barn genom att först konfrontera föräldrarna med misstankar om att de misshandlar sitt barn - sedan tala om för dem att man kommer göra en anmälan - därefter ge dem den lilla ryggsäcken och vinka hejdå till föräldrarna och barnet för det dygnet, och hoppas på att de återkommer med sitt lilla solsken dagen efter.

Om det föreligger misstanke om misshandel, så föreligger misstanke om att personen du hävdar att dagispersonalen skall konfrontera kan komma att bli/vara våldsam - har dagispersonal utbildning för det?

När/var/hur är det lämpligast att hantera ett eventuellt utbrott från en förälder? Hur garderar sig dagispersonalen för att det inte vänds ilska mot dem själva? Andra barn? Det misstänkt utsatta barnet?

Vart är det lämpligast?

Dagispersonal har helt enkelt inte kompetens eller befogenhet att konfrontera folk med brottsmisstankar eller att sköta sådana utredningar -- däremot har de anmälningsskyldighet om de misstänker att barn far illa. Det är skilt från varandra.
Citera
2010-09-27, 17:54
  #4248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tycker du att det låter som om man skyddar barn genom att först konfrontera föräldrarna med misstankar om att de misshandlar sitt barn - sedan tala om för dem att man kommer göra en anmälan - därefter ge dem den lilla ryggsäcken och vinka hejdå till föräldrarna och barnet för det dygnet, och hoppas på att de återkommer med sitt lilla solsken dagen efter.

Om det föreligger misstanke om misshandel, så föreligger misstanke om att personen du hävdar att dagispersonalen skall konfrontera kan komma att bli/vara våldsam - har dagispersonal utbildning för det?

När/var/hur är det lämpligast att hantera ett eventuellt utbrott från en förälder? Hur garderar sig dagispersonalen för att det inte vänds ilska mot dem själva? Andra barn? Det misstänkt utsatta barnet?

Vart är det lämpligast?

Dagispersonal har helt enkelt inte kompetens eller befogenhet att konfrontera folk med brottsmisstankar eller att sköta sådana utredningar -- däremot har de anmälningsskyldighet om de misstänker att barn far illa. Det är skilt från varandra.

Nej, JAG tycker det är helt åt h-vete många gånger, det håller jag med dig om. Jag försöker bara berätta för dig hur det ser ut i praktiken

Dagispersonal driver inga egna utredningar vad jag vet, ansvaret överlämnas till chefen för enheten som bestämmer vad som ska göras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in