2010-09-26, 21:53
  #4117
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Från anknytningsproblem och omsorgsbrist är vägen lång till ett normalt mor-barnförhållande.
Den kan vara, den behöver inte vara det - anknytningsproblem i samband med barns födelse är inte en fullt så ovanlig problematik som du vill framställa det som. Zanna hade dessutom förmånen att få ordentlig insats redan från starten - det är inte alla förunnat.
Citera
2010-09-26, 21:55
  #4118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Ja men det där med att hon skulle ha varit en kärleksfull mor tvivlar jag starkt på. Om lille Theo var så kär för henne hade hon nog överhuvudtaget inte fortsatt att bo ihop med PS. Jag säger som jag sagt tidigare hon måste ha sett hur T reagerade på PS. Kanske bråket om porrsurfandet var viktigare att fokusera på, att han tände på annat än henne.

Ja, detta visar hon med all (o)önskvärd tydlighet i videoförhören. Förhörsledaren försöker flera gånger prata om att PS vid det tillfället inte kan ha tagit hand om T speciellt väl, eller gett honom någon frukost, men hon lyssnar inte på det, utan fortsätter att skrika om detta porrsurfande. Då framstår hon i alla fall inte som någon kärleksfull mor.
Citera
2010-09-26, 22:00
  #4119
Medlem
Smilun, nu ställer jag en direkt fråga till dig:
Kan du kanske visa på var Zanna skriver att nu är allt ok igen.
Jag kan inte finna det, har verkligen sökt.
Citera
2010-09-26, 22:03
  #4120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den kan vara, den behöver inte vara det - anknytningsproblem i samband med barns födelse är inte en fullt så ovanlig problematik som du vill framställa det som. Zanna hade dessutom förmånen att få ordentlig insats redan från starten - det är inte alla förunnat.

Stopp! Har jag framställt det som en ovanlig problematik? Lägg inte ord i min mun som jag inte har sagt.
Å andra sidan är det inte heller så vanligt, men det förekommer och det går oftast att åtgärda. Sedan har vi omsorgsbristen där Z bevisligen istället satte sina egna behov i främsta rummet. Bostadssanering vat nödvändig pga hennes bristande förmågor.Ja, hon fick adekvat stöd från början, men sedan stack hon och alla här säger att hon undanhöll sig soc pga att hon var rädd att mista vårdnaden.

Hur rimmar detta nu då?
Citera
2010-09-26, 22:05
  #4121
Medlem
Den här tråden borde kallas; är Zanna skyldig, eller oskyldig
Citera
2010-09-26, 22:05
  #4122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Smilun, nu ställer jag en direkt fråga till dig:
Kan du kanske visa på var Zanna skriver att nu är allt ok igen.
Jag kan inte finna det, har verkligen sökt.

Jag är inte vän med Zanna, därför ser jag inte hennes logg på Facebook.
Jag har fått den infon av en som ser hennes logg.
Jag var tydlig med att det var ett rykte, och att det skulle stå på Facebook.
Citera
2010-09-26, 22:08
  #4123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ja, detta visar hon med all (o)önskvärd tydlighet i videoförhören. Förhörsledaren försöker flera gånger prata om att PS vid det tillfället inte kan ha tagit hand om T speciellt väl, eller gett honom någon frukost, men hon lyssnar inte på det, utan fortsätter att skrika om detta porrsurfande. Då framstår hon i alla fall inte som någon kärleksfull mor.
Nej, att hon hade svårt att knyta an till pojken när han var nyfödd hängde nog kvar. "Jaget" var nog prioritering nr 1.
Citera
2010-09-26, 22:09
  #4124
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Stopp! Har jag framställt det som en ovanlig problematik? Lägg inte ord i min mun som jag inte har sagt.
Å andra sidan är det inte heller så vanligt, men det förekommer och det går oftast att åtgärda. Sedan har vi omsorgsbristen där Z bevisligen istället satte sina egna behov i främsta rummet. Bostadssanering vat nödvändig pga hennes bristande förmågor.Ja, hon fick adekvat stöd från början, men sedan stack hon och alla här säger att hon undanhöll sig soc pga att hon var rädd att mista vårdnaden.

Hur rimmar detta nu då?
Jag vet att du vänder dej till micro, men skulle vilja inflika:
Att Z hamnade på utredningshemmet berodde inledningsvis på oro om hur hon skulle klara av att vara mamma, när hon var där arbetades det med anknytning mor/barn förutom själva utredningen.
Det upptäcktes då att hon faktiskt hade stora egna behov, men med rätt stöd hade hon förutsättningar för att bli en bra mamma till sin son.

Med hennes diagnos tycker jag inte att det är en märklig åtgärd att arbeta med anknytningen, i hennes fall kan det ha handlat om att tolka barnets signaler...
Citera
2010-09-26, 22:10
  #4125
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jag vet att du vänder dej till micro, men skulle vilja inflika:
Att Z hamnade på utredningshemmet berodde inledningsvis på oro om hur hon skulle klara av att vara mamma, när hon var där arbetades det med anknytning mor/barn förutom själva utredningen.
Det upptäcktes då att hon faktiskt hade stora egna behov, men med rätt stöd hade hon förutsättningar för att bli en bra mamma till sin son.

Med hennes diagnos tycker jag inte att det är en märklig åtgärd att arbeta med anknytningen, i hennes fall kan det ha handlat om att tolka barnets signaler...

Jag tycker att just det här med att tolka signaler verkar vara hennes största problem faktiskt.
Citera
2010-09-26, 22:11
  #4126
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Stopp! Har jag framställt det som en ovanlig problematik? Lägg inte ord i min mun som jag inte har sagt.
Å andra sidan är det inte heller så vanligt, men det förekommer och det går oftast att åtgärda. Sedan har vi omsorgsbristen där Z bevisligen istället satte sina egna behov i främsta rummet. Bostadssanering vat nödvändig pga hennes bristande förmågor.Ja, hon fick adekvat stöd från början, men sedan stack hon och alla här säger att hon undanhöll sig soc pga att hon var rädd att mista vårdnaden.

Hur rimmar detta nu då?
När socialtjänsten kommer stickande med anmälningar så finns det naturliga reaktioner, hos de flesta är det att gå i försvarsställning. Har man dessutom likt Zanna redan varit ifrågasatt så är det väl självklart att hon blir rädd för att de skall hitta saker att klaga på.
Det är skilt från att det skulle ha rått något omsorgsbrist av den omfattning som du vill påskina - vittnesmål av omgivningen talade emot det, vilket också ledde till att den utredningen lades ner.

Själv har jag alltid varit rädd för att ha barnen på balkonger i höghus - det är dock helt skilt från att jag har haft för avsikt att slänga ut dem. Du drar långa växlar på allting mao.
Citera
2010-09-26, 22:11
  #4127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Nej, att hon hade svårt att knyta an till pojken när han var nyfödd hängde nog kvar. "Jaget" var nog prioritering nr 1.

Ja, det är min uppfattning också, framförallt efter videoförhören med henne. Jag tycker det är riktigt tragiskt att inte soc i Mjölby tog vid och fortsatte det som var påbörjat i Lerum. Det fanns ett stort behov av stöd, även om Z & PS hävdade annat.
Citera
2010-09-26, 22:12
  #4128
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Jag tycker att just det här med att tolka signaler verkar vara hennes största problem faktiskt.
Ja, det är något som är genomgående faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in