2010-09-26, 18:19
  #4057
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det var inte fina fisken eftersom han fick medicin mot magen - eller hur - någon form av förklaring har man alltså gett när man skriver ut medicinen.

Eller skall vi utgå ifrån att läkare nu för tiden bara skriver ut medicin lite hipp som happ - och hur skall i så fall en förälder veta att just det barnet är fallet "hipp som happ"?

Edit:
Få normalbegåvade ifrågasätter nog sina läkare faktiskt.
(min fetning)

Jo det gör vi och medicin skrivs ut "hipp som happ".
Citera
2010-09-26, 18:22
  #4058
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
(min fetning)

Jo det gör vi och medicin skrivs ut "hipp som happ".
Och vad är då poängen med att söka läkare när du anser att ditt barn kan vara i behov av vård - om du nu är kunnigare än läkaren?

Nej, de flesta ifrågasätter inte sin läkare, de flesta har inte de medicinska kunskaper som krävs för det. Att gnälla i kafferummet är inte att ifrågasätta läkaren kanske jag skall tillägga - att kräva ett andra utlåtande osv räknas som det - och vi har inte den traditionen i Sverige.
Citera
2010-09-26, 18:23
  #4059
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det var inte fina fisken eftersom han fick medicin mot magen - eller hur - någon form av förklaring har man alltså gett när man skriver ut medicinen.

Eller skall vi utgå ifrån att läkare nu för tiden bara skriver ut medicin lite hipp som happ - och hur skall i så fall en förälder veta att just det barnet är fallet "hipp som happ"?

Edit:
Få normalbegåvade ifrågasätter nog sina läkare faktiskt.

Normalbegåvade Zanna ifrågasatte en läkare..som ifrågasatte henne..bad att få en annan..
Citera
2010-09-26, 18:24
  #4060
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Normalbegåvade Zanna ifrågasatte en läkare..som ifrågasatte henne..bad att få en annan..
I det skedet när hon byter ut läkaren så var väl Theo redan avliden.

Att hon inte hyste förtroende för den läkaren i den situationen är knappast anmärkningsvärt.
Citera
2010-09-26, 18:33
  #4061
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och vad är då poängen med att söka läkare när du anser att ditt barn kan vara i behov av vård - om du nu är kunnigare än läkaren?

Nej, de flesta ifrågasätter inte sin läkare, de flesta har inte de medicinska kunskaper som krävs för det. Att gnälla i kafferummet är inte att ifrågasätta läkaren kanske jag skall tillägga - att kräva ett andra utlåtande osv räknas som det - och vi har inte den traditionen i Sverige.
Ja det här känner du ju bättre till än InterM? Eller?
Citera
2010-09-26, 18:35
  #4062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och vad är då poängen med att söka läkare när du anser att ditt barn kan vara i behov av vård - om du nu är kunnigare än läkaren?

Nej, de flesta ifrågasätter inte sin läkare, de flesta har inte de medicinska kunskaper som krävs för det. Att gnälla i kafferummet är inte att ifrågasätta läkaren kanske jag skall tillägga - att kräva ett andra utlåtande osv räknas som det - och vi har inte den traditionen i Sverige.

Jag vet inte vad du menar med de flesta. Jag känner måmga, inklusive mig själv, som ifrågasätter. Jag har ifrågasatt barnens mediciner, mina gamla föräldrars omsorg och medicinering osv, osv. Vad är det för konstigt med det?

Om barnet inte blir friskt trots medicinering får man stå på sig för vidare utredning.
Citera
2010-09-26, 18:39
  #4063
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Efter det var allt "fina fisken". Ingen epilepsi och ingen dokumenterad magsjukdom. Jag, som är normalbegåvad, hade sökt alternativa förklaringar.
Nja, det enda som uteslutits var ju EP, magen var under utredning och inte avslutad.
Citera
2010-09-26, 18:40
  #4064
Bannlyst
Är det sant det här som nu påstås att Zanna inte diskuterade någonting om sin sons sjukdom? Att hon inte frågade någonting?

Det kan hon väl ha gjort eller?

Det gör väl de flesta. Däremot så kan inte de flesta säkert säga något om diagnoser eller mediciner eftersom man inte är läkare själv. Fast det finns säkert såna som tycker att de vet mer än läkare, men är det att betrakta som begåvat? Det tycker inte jag.

Är det här ytterligare ett påhitt om vad Zanna har gjort och inte gjort eller?

Att hon under pågående utredning skulle ha gjort vad tycker ni? Skulle hon ha gjort undersökningarna själv eller?
Citera
2010-09-26, 18:43
  #4065
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Jag vet inte vad du menar med de flesta. Jag känner måmga, inklusive mig själv, som ifrågasätter. Jag har ifrågasatt barnens mediciner, mina gamla föräldrars omsorg och medicinering osv, osv. Vad är det för konstigt med det?

Om barnet inte blir friskt trots medicinering får man stå på sig för vidare utredning.
Absolut....men skulle du söka alternativa förklaringar utanför vården om du ifrågasatte just vården? Dvs om du inte tyckte att vården gjort rätt eller tillräckligt, skulle du misstänka misshandel utförd av sambon?

Edit: Dessutom påbörjades medicineringen den dagen då pojken dog...
Citera
2010-09-26, 18:47
  #4066
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Ja det här känner du ju bättre till än InterM? Eller?
Att svenskar är dåliga på att klaga på vården eller ifrågasätta vården finns det statistik och undersökningar på ja.
Citera
2010-09-26, 18:49
  #4067
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Jag vet inte vad du menar med de flesta. Jag känner måmga, inklusive mig själv, som ifrågasätter. Jag har ifrågasatt barnens mediciner, mina gamla föräldrars omsorg och medicinering osv, osv. Vad är det för konstigt med det?

Om barnet inte blir friskt trots medicinering får man stå på sig för vidare utredning.
Att fråga vad medicinen är till för och varför den tas är inte riktigt samma sak som att gå in och hävda att medicinen är felaktig och att kunna avgöra vad som är bättre eller vilken vård som skall sättas in.

Ja, självklart står man på sig om barnet inte blir friskt - vad i hela fridens namn har det med saken att göra?

Har du missat att Theo tog sin första tablett av medicinen samma morgon?
Citera
2010-09-26, 18:54
  #4068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Absolut....men skulle du söka alternativa förklaringar utanför vården om du ifrågasatte just vården? Dvs om du inte tyckte att vården gjort rätt eller tillräckligt, skulle du misstänka misshandel utförd av sambon?

Edit: Dessutom påbörjades medicineringen den dagen då pojken dog...

Ja, det skulle jag göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in